Permalänk
Medlem

Hörlurar 500~kr

Tjena!

Det är dags för att köpa nya hörlurar som ska hålla och inte vara överprisade, men är inte säker vilka jag ska köpa. Min budget ligger på ca 500kr och ska användas till främst musik men spel då och då.

Jag har funderat på denna:
http://cdon.se/hemelektronik/shure_srh240-14250019

för att sedan köpa detta ljudkort:
http://cdon.se/hemelektronik/creative_sound_blaster_x-fi_surr...

Vad tycks? Finns det bättre i den budgeten?

Permalänk
Medlem

Varför ska du ha ett 5.1 ljudkort till ett par hörlurar?

Permalänk
Medlem

Har hört mycket bra om Creative Aurvana Live, men har själv inte testat dom.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem

Kör på Shure eller AKG K518

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Varför ska du ha ett 5.1 ljudkort till ett par hörlurar?

5.1, *himlar med ögonen* för att det är väll helt enkelt så stört att dom flesta av min generation tyckte de va ballt när de kom, och det har blivit standarden, 2.0, eller stereo, är dyrt idag (till dator, riktig stereo out, vill säga), och sen är det ju inte 5.1... de är som (nästan) allt annat, digital 5.1...

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svbg:

Har hört mycket bra om Creative Aurvana Live, men har själv inte testat dom.

Man får nog inget bättre än dessa för den budgeten. Har dem själv, riktigt bra men har däremot bara jämfört med med ett par creative tactic3d sigma som lät skit jämfört mot dessa har även jämfört mot koss porta pro och där vinner aurvana live lätt.
Dessa är även identiskt med Denon ah-D1001

http://www.head-fi.org/products/creative-aurvana-live-headphones/reviews

Visa signatur

FD Arc R2 |Asus Prime X370-PRO| AMD Ryzen 7 3700x -> NH-D15 | Palit GTX 1080TI Jetstream|G.skill Ripjaws 16GB 3400MHz| Evga G3 750W | Samsung 970 evo 500GB, Crucial MX100 256GB | Asus Xonar Essence STX| Fostex TH-x00 PH| Acer x34p |

Permalänk
Medlem

Verkar nog bli Creative Aurvana Live då, ska man också köpa ett externt ljudkort då?

och hur kommer dom funka i spel så som CS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likabawz:

Verkar nog bli Creative Aurvana Live då, ska man också köpa ett externt ljudkort då?

och hur kommer dom funka i spel så som CS?

CAL! lurarna kräver nog inte externt ljudkort. Hur dom funkar i spel, tja, varför skulle dom inte fungera? De har rätt hyffsad soundstage vilket är bra i spel (förmågan att höra från vilken riktning ljuden kommer i från).

Permalänk

Det är dumt att lägga 500kr på hörlurar och 500kr på ljudkort, de 500kr på ljudkortet kommer knappt förändra ljudet alls, bättre att köpa ett headset för 800-1000kr isåfall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

CAL! lurarna kräver nog inte externt ljudkort. Hur dom funkar i spel, tja, varför skulle dom inte fungera? De har rätt hyffsad soundstage vilket är bra i spel (förmågan att höra från vilken riktning ljuden kommer i från).

Tack så mycket, blir nog den då!
En fråga dock (inb4 steelseries är skit osv)
Detta headset: http://www.proshop.se/Horlurar-Headset/SteelSeries-5H-v2-USB-...
inbyggt ljudkort, mikrofon och gjort för gaming men vilka skulle vara bättre i musik/gaming? Nästan samma prisklass med

Skrivet av m1n1h0p:

Det är dumt att lägga 500kr på hörlurar och 500kr på ljudkort, de 500kr på ljudkortet kommer knappt förändra ljudet alls, bättre att köpa ett headset för 800-1000kr isåfall!

jaså! blir nog endast CAL lurarna då

Permalänk
Medlem

Jag har haft den vanliga versionen av SteelSeries 5H och tycker inte att den var någon höjdare. Väldigt platt ljud.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svbg:

Jag har haft den vanliga versionen av SteelSeries 5H och tycker inte att den var någon höjdare. Väldigt platt ljud.

Ok, får bli extern mic + CAL

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om detta ljudkort http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=707421

Inte så kul att sitta på det inbyggda kanske.

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett par steelseries siberia v2 samt provat en hel del olika steelseries headset.
Något de alla har gemensamt är att ljudet är väldigt platt och ibland tillochmed väldigt hårt.
Jag kör själv på ett par AKG 242HD som jag tycker är rätt bra, dock en bit över din budget.
Du hade dock redan fått en massa fina tips!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

Huruvida man bör satsa pengar på extra ljudkort eller dyrare lurar är ganska svårt att avgöra men generellt så ger ljudkort mer detaljer, klarare ljud och bättre strömförsörjning till lurar som är tyngre att driva. Det krävs också oftast att lurarna är tillräckligt bra för att ljudkortet skall komma till sin rätt. Förhållandet ljudkort/hörlurar är likt förhållandet processor/grafikkort, men mer komplicerat på så sätt att ljudkort inte nödvändigtvis ger mer bas eller större frekvensomfång, bättre eller fler effekter i spel etc. "Bra ljud" är beroende väldigt många faktorer och också av individuell smak.
Har man ett väldigt billigt moderkort riskerar man brusstörningar mer än vad man gör med ett dyrare moderkort, trots samma ljudkrets, men dock inte alltid. USB-anslutna hörlurar har eget inbyggt ljudkort som visserligen varierar i kvalitet, men gör att man slipper elektroniskt brus som kan uppstå med ljudkretsen på de flesta moderkort.

Om hörlurar är det huvudsakliga "lyssningsmediet" så råder jag att titta på ett usb-anslutet headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Huruvida man bör satsa pengar på extra ljudkort eller dyrare lurar är ganska svårt att avgöra men generellt så ger ljudkort mer detaljer, klarare ljud och bättre strömförsörjning till lurar som är mer tyngre drivna etc. Ljudkort ger inte nödvändigtvis mer bas eller större frekvensomfång, bättre eller fler effekter i spel etc. "Bra ljud" är beroende väldigt många faktorer.
Har man ett väldigt billigt moderkort riskerar man brusstörningar mer än vad man gör med ett dyrare moderkort, trots samma ljudkrets, men dock inte alltid. USB-anslutna hörlurar har eget inbyggt ljudkort som visserligen varierar i kvalitet, men gör att man slipper elektroniskt brus som kan uppstå med ljudkretsen på de flesta moderkort.

Om hörlurar är "grejen" råder jag att titta på ett usb-anslutet headset.

Kan nog inte hålla med dig där, för det första är det ytterst små förbättringar om några alls i ljudet du upplever om du köper dedikerat ljudkort till ~500 kronors hörlurar, detta har jag själv testat med bland annat PC350 headset & Creative SB & Audioengine D1 ljudkort. Det man märker av är att alla plockar förstås bort störningar och brus som är närvarande när ljudet kommer från moderkortet. När budgeten börjar gå över 1000 kronor kan man börja titta på separat ljudkort & förstärkare beroende på vilken hörlur det snackas om, och då är det fortfarande mest förstärkaren som kommer att ge någon märkbar skillnad.

Din sista mening förstår jag inte alls men jag skulle inte rekommendera att titta på USB headsets - har då aldrig sett något som skulle vara vettigt att skaffa.

Permalänk
Skrivet av Wh1sp:

Kan nog inte hålla med dig där, för det första är det ytterst små förbättringar om några alls i ljudet du upplever om du köper dedikerat ljudkort till ~500 kronors hörlurar, detta har jag själv testat med bland annat PC350 headset & Creative SB & Audioengine D1 ljudkort. Det man märker av är att alla plockar förstås bort störningar och brus som är närvarande när ljudet kommer från moderkortet. När budgeten börjar gå över 1000 kronor kan man börja titta på separat ljudkort & förstärkare beroende på vilken hörlur det snackas om, och då är det fortfarande mest förstärkaren som kommer att ge någon märkbar skillnad.

Din sista mening förstår jag inte alls men jag skulle inte rekommendera att titta på USB headsets - har då aldrig sett något som skulle vara vettigt att skaffa.

Sista meningen syftar på att USB-headset inte använder moderkortets ljudkrets utan har en egen inbyggd ljudkrets. På så sätt får man inte nödvändigtvis bättre ljudkort, men slipper störningar från andra komponenter i datorn. T.ex finns Steelseries Siberia både som USB och analog. Den första kanske bättre om man har ett riktigt billigt moderkort och den andra om man har ett ljudkort.
Jag håller med dig i åsikterna.

Permalänk
Medlem

Om man redan sitter på ett bra ljudkort med hörlursförstärkare så får man mest ljud för pengarna genom att köpa ett par Superlux 660 (med velour pads till), vilket kostar just 500kr. Men med ett ljudkort med inbyggdhörlursförstärkare så skjuter priset iväg och skulle spräcka TS budget. Tänker man långsiktigt är det bättre att köpa ett ljudkort än USB headset med inbyggt dito, detta då man sällan byter ut ljudkort. Så inför nästa byte skulle utgiften enbart röra sig om nya hörlurar och inte bli samma situation som idag.

Iaf. om TS kan hitta en lättdriven hörlur så borde det inbyggda ljudkortet duga.

Skrivet av Likabawz:

Ok, får bli extern mic + CAL

Tror du kommer bli nöjd med ditt val, betydligt bättre än motsvarande headset i samma prisklass.

Permalänk

Vill du ha bra ljud så helt klart AKG K518 DJ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Sista meningen syftar på att USB-headset inte använder moderkortets ljudkrets utan har en egen inbyggd ljudkrets. På så sätt får man inte nödvändigtvis bättre ljudkort, men slipper störningar från andra komponenter i datorn. T.ex finns Steelseries Siberia både som USB och analog. Den första kanske bättre om man har ett riktigt billigt moderkort och den andra om man har ett ljudkort.
Jag håller med dig i åsikterna.

Okej, och visst är det så att ett USB headset "kör förbi" moderkortet, men jag tycker faktiskt att ett par bra hörlurar med analogt in nog är bättre än diverse USB headsets, även om de drivs rakt av från moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Sista meningen syftar på att USB-headset inte använder moderkortets ljudkrets utan har en egen inbyggd ljudkrets. På så sätt får man inte nödvändigtvis bättre ljudkort, men slipper störningar från andra komponenter i datorn. T.ex finns Steelseries Siberia både som USB och analog. Den första kanske bättre om man har ett riktigt billigt moderkort och den andra om man har ett ljudkort.
Jag håller med dig i åsikterna.

Problemet är dock att i princip alla USB headset är "dåliga" jämfört med modeller som man annars kan köpa som bara kommer med analog anslutning. CAL hörlurarna som TS tittat på är förmodligen ett av de bästa valen i den här prisklassen, t.ex. Steelseries Siberia och andra liknande "gamer" headsets brukar oftast ha ganska dåligt ljud.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Problemet är dock att i princip alla USB headset är "dåliga" jämfört med modeller som man annars kan köpa som bara kommer med analog anslutning. CAL hörlurarna som TS tittat på är förmodligen ett av de bästa valen i den här prisklassen, t.ex. Steelseries Siberia och andra liknande "gamer" headsets brukar oftast ha ganska dåligt ljud.

Hade hållit med dig om prisklassen varit uppemot 1000kr men tycker inte att det stämmer kring 500kr. SS Siberia togs bara som ett exempel då den finns antingen med analog eller USB och vid kampanjer ofta hamnar på nästan samma pris. Är annars inte särskilt förtjust i just dessa.

Gamer-headsets brukar som du säger ha ganska dåligt ljud, oavsett vad de kostar, men däremot anser jag inte att ljudet från analoga lurar i 500kr klassen brukar vara särskilt mycket bättre.

Hade jag varit trådskaparen skulle jag nog kanske tittat på Sennheiser HD518. De kostar ungefär lika mycket som den ursprungliga budgeten för lurar+ljudkort.