Permalänk
Medlem

Nytt datorbygge ingen bild och ingen USB

Tjena byggde ihop en ny dator idag och allt gick bra (nej glömde inte distanserna).

När jag startade upp den så startar den fint fläktar och allt funkar som det ska men varken mus eller tangentbord som är kopplad via usb funkar inte och jag får ingen bild. Min fråga är naturligtvis om jag lyckats skada moderkortet på något sätt eller har jag glömt något?

Både 24pinnarn och 8 pinnarn är isatta. vad kan det annars vara som felar?

ASUS GeForce GTX 670 2GB DirectCU II (GTX670-DC2-2GD5)
be quiet! PowerSupply (PSU) Pure Power L7 630W
Corsair Vengeance Low Profile 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (CML8GX3M2A1600C9) (2x4GB)
Fractal Design Define R4 Pearl Black
OCZ Intern SSD 240GB Vertex 2 E Series SATA II 2.5" (OCZSSD2-2VTXE240G)
Western Digital Intern Hårddisk Caviar Green 2TB (IntelliPower / 64MB Cache / Sata 6Gb/s / NCQ)
Intel Core i5-3570K
ASUS P8Z77-V LX

Permalänk
Medlem

Testa byta tangentbord.

EDIT: Eller starta datorn utan tangentbordet eller musen inkopplat

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Medlem

Operativsystem? Drivrutiner?

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Johan svårt att installera operativsystem när man inte får igång burken.

Lucce har provat båda inget händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankers:

Johan svårt att installera operativsystem när man inte får igång burken.

Lucce har provat båda inget händer.

Okej synd

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan testa om det är moderkortet som är trasigt?

Permalänk

Hur vet du att mus/tgb ej funkar om du inte får nån bild?

Lyser inte tex, musens optiska sensor? Caps-lock led osv?

Kika i manualen till MB, det finns flera leds på moderkortet som indikerar vad som kan vara fel.

Plocka ur grafikkortet och prova på det inbyggda och se om du får bild då.

Permalänk
Medlem

Testa med bara en minessticka, samt flytta den också.
En del moderkort kan reagera sådär om man inte har minnet i rätt slottar om bara 2 stycken

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Hur vet du att mus/tgb ej funkar om du inte får nån bild?

Lyser inte tex, musens optiska sensor? Caps-lock led osv?

Kika i manualen till MB, det finns flera leds på moderkortet som indikerar vad som kan vara fel.

Plocka ur grafikkortet och prova på det inbyggda och se om du får bild då.

Nej varken mus eller tangentbord lyser (lasermusk) och backlight på tangentbord. Ingen lampa på mb lyser mer än den som lyser grönt Och visar power on. Provat att ta ut grafikkortet hjälpte inte och även provat att bara köra med 1 minne i rätt slott hjälpte inte heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankers:

Nej varken mus eller tangentbord lyser (lasermusk) och backlight på tangentbord. Ingen lampa på mb lyser mer än den som lyser grönt Och visar power on. Provat att ta ut grafikkortet hjälpte inte och även provat att bara köra med 1 minne i rätt slott hjälpte inte heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Dvi kabeln kanske är sönder?

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk

Provat att testa graffet i annan dator om du har tillgång till det. Eller testa ett annat nätagg om det kan vara problemet.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av wankers:

Nej varken mus eller tangentbord lyser (lasermusk) och backlight på tangentbord. Ingen lampa på mb lyser mer än den som lyser grönt Och visar power on. Provat att ta ut grafikkortet hjälpte inte och även provat att bara köra med 1 minne i rätt slott hjälpte inte heller.

Skickades från m.sweclockers.com

När du trycker på power knappen, händer liksom inget alls då med andra ord?

Eller blinkar det till och sen dör igen typ?

MemOK finns bland annat på MB, kolla manualen som sagt det finns ett par till debugging knappar/leds

http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77V_LX/#...
----------------------------------------------------------------
MemOK!

Allt minne fungerar!
Med MemOK! får du snabb kompatibilitet för minnesstart. Med det här minnesverktyget räcker det med att trycka på en knapp för att lösa minnesproblem. Felsäkra inställningar identifieras och möjligheten till lyckad systemstart ökas avsevärt. Du får igång datorn på nolltid!
---------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Jodå när jag trycker på powerplay on startar allt upp fläktar rullar och grafikkortet lyser grönt(att det går ström) memok har jag provat utan att händer

Permalänk
Medlem

Har du provat koppla in skärmen i moderkortet?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankers:

ASUS GeForce GTX 670 2GB DirectCU II (GTX670-DC2-2GD5)
be quiet! PowerSupply (PSU) Pure Power L7 630W
Corsair Vengeance Low Profile 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (CML8GX3M2A1600C9) (2x4GB)
Fractal Design Define R4 Pearl Black
OCZ Intern SSD 240GB Vertex 2 E Series SATA II 2.5" (OCZSSD2-2VTXE240G)
Western Digital Intern Hårddisk Caviar Green 2TB (IntelliPower / 64MB Cache / Sata 6Gb/s / NCQ)
Intel Core i5-3570K
ASUS P8Z77-V LX

Du glömde berätta vilken skärm och vad för kabel du använder.

Permalänk
Medlem

Kör en Benq 2750 via Dvi har även provat en fujitsu skärm med samma resultat både på vga och dvi skärmen och kabeln och Benq skärmen funkar i min gamla dator där den visar bild, har även provat att köra både vga och dvi direkt från moderkortets portar utan bild

Permalänk
Medlem

Kanske nått som kortsluter moderkortet. Nån skruv som rullat under moderkortet eller annat skit.

Du kan prova montera av moderkortet. Och istället lägga ner det i moderkorts kartongen (lägg inte det på ESD påsen, ESD påsarna är ledande), och sen koppla i ström till det och prova starta genom att brygga power switch pinnarna med en flat skruv mejsel.

Annars om du kan få tag på en liten PC högtalare. Så kan du prova koppla det till moderkortet, för att få fel signal. Och kunna lista ut vad det är som kan skapa problemet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Kollat så att allt får tillräckligt med ström? Framförallt grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Uppdatering.

Har testat minnen i en annan dator dem funkade inte där. Men det kanske beror på att moderkortet inte klarar av dessa minnen?
Moderkortet är ett Asus M4A77TD PRO. dem borde funka om man kollar på specsen. Även testat tvärtom att bara köra ett minne från den gamla i den nya men det blir samma problem.

Har testat mina minnnen som satt i gamla burken och den nya datorn startade inte med dessa heller.

Har testat att byta grafikkort mellan burkarna och det nya funkar i den gamla burken men det gamla hd5850 är det samma problem med.

Har testat att byta psu mellan datorerna och det nya psut klarar av den gamla riggen med nya grafikkortet (AMD Phenom II X4 965). Men det gamla psut ett 600w är detsamma sak datorn startar men usb och ingen bild visas.

Vad kan det vara ? Moderkortet kommer jag fram till och minnena vad tror ni?

Har även provat att ta ut moderkortet ur lådan och köra igång det men vet inte riktigt vad jag skall kolla då.

Permalänk
Medlem

Provat CLEAR CMOS via moderkortet och sedan prova att boota?

Permalänk
Medlem

Måste kolla processorn också och morsan och farsan har en Acer Aspire x1930 med en I5-2320 funkar den datorn att testa processorn på? Hittar inget om det Min processor är ju en i5-3570k borde det funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankers:

Måste kolla processorn också och morsan och farsan har en Acer Aspire x1930 med en I5-2320 funkar den datorn att testa processorn på? Hittar inget om det Min processor är ju en i5-3570k borde det funka?

Kolla om det finns nytt BIOS först till Acern. Annars risk den inte kan identifiera IB processorn. Annars så borde det nog fungera.

EDIT: Enligt Wiki så borde H61 chipsettet stödja IB, förutsatt att BIOSet har blivit uppdaterat för att stödja det.
Ref: http://en.wikipedia.org/wiki/LGA_1155
Sandy Bridge chipsets, except Q65, Q67 and B65, support both Sandy Bridge and Ivy Bridge CPUs through a BIOS upgrade.

EDIT2: Men ser ut som att Acer inte har något nytt BIOS, så får hoppas existerande BIOS duger till.. Annars är det extremt dåligt av Acer att inte uppdatera BIOSet. Och ger ytterligare anledning till varför jag tycker märkes datorer är värsta skitet som finns.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Provade att byta processor och minnen från farsans burk till min och den startade inte alls denna gång men den beteede sig annorlunda denna gång gick fläktarna igång och dog direkt och gjorde sedan om samma process ett par gånger.

Testade även min processor på farsans dator men fick ingen bild där men det tror jag beror på att moderkortet inte stödjer processorn det pep 4 gånger och inget mer hände. Lutar åt att det är moderkortet som är trasigt på min burk. Får nog ta mig i kragen och testa det nyinköpta.

Permalänk
Medlem

Uppdatering.

Installerade nya moderkortet idag och allt funkade direkt.

Inget fel på minnena eller något annat nu är det bara att installera om allt.

ärendet avslutat

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

kolla ramminnet

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär