Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Asus G75vw ljudutgångs problem.

Sitter på en som nämnt Asus G75vw.
När jag kopplar in headset med ljud igång så fungerar det bra i lurar som det är förväntat.
När ljudet har varit avstängt en stund (någon minut utan musik el. dylikt) och man startar upp en låt eller något som gör ljud ifrån sig, så kommer ljudet från headset men även halvt från datorhögtalarna.

Jag har spanat i Asus ljudhanterar program, men inte kommit till någon lösning på detta problem, och jag har även sökt lite på Google osv utan resultat.

Är det någon som har upplevt samma sak på denna modellen eller är det bara jag?
Är det kanske bara så att en uppdatering krävs eller kan det vara något annat som kärvar?

Tack för svar.
Over and out, Lucas

Visa signatur

Chaos isn't the problem, it's the mellow times in between all the madness that keeps me freaking out.

Permalänk
Medlem

Har samma problem men det kommer med en gång när jag spelar tex en ljudbild.
Så fort spelarprogrammet startar så drar inte bara headsetljudet igång utan även högtalarna. Minsta ändring av volymen med fn-knappen och ljudet försvinner ur högtalarna. Startar jag sen tex 3GP player eller annat spelarprogrammet igen så är problemet tillbaka.

Permalänk
Medlem

Jag har också exakt samma problem, men med G55. Ni har inte funnit någon lösning på detta? Tänkte testa att installera om lite drivrutiner och se vad som händer, vågar dock inte hoppas på allt för mycket.

Permalänk

Ladda ner VIA Audio Driver v6.0.10.1400.
Hade problem med att uttaget för hörlurarna inte fungerade samt att min sub inte följde med när man sänkte volymen.

Fungerade för mig.

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden då jag har ett liknande problem, nämligen HDMI och Realtek.

Har en G750JX och den kör bara 2.0 med dom inbyggda högtalarna men med HDMI inkopplat så går det att sätta på 5.1 i windowsljud (vänstra bilden) medans HDMI fliken inte finns på kartan i realtek (högra bilden)

Just nu kör den bara 2.1 (front left+front right) fast jag satt på 5.1 och alla högtalare spelar upp ljud enligt den vänstra bilden.

Kan nämna också att realtek hade den fliken på min gamla potatis laptop så man tycker ju att den här nya borde ha HDMI fliken också då ljudet går ut till receivern?

Ominstallerade precis om den senaste drivisen från asus men samma lika.

EDIT: Märkte precis att det är Nvidia som styr HDMI:n inkl. ljudet och att youtube funkar som det ska men inte WMP...

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠