Permalänk
Medlem

Försenings avgift

Hej swec!

Nu är det så att min mor köpte en prenumeration till illlustrerad vetenskap åt mig. Det har fungerat super bra, men nu till skolterminen så flyttade jagbtill Gotland för att plugga. Och några tidningar hann jag inte läsa och har blivit liggandes.

Jag har alltid trott att min mor har fått en faktura som hon betalt och jag fått tidningen. Men idag så fick jag ett kuvert som innehöll en separat faktura på 409kr för massa försenings avgifter.
För det första så kom det kuvertet till min gamla boplats som jag nu under helgen besöker. Även fast jag adress ändrat.

"det ligger ju inbetalningskort i tidningen" tyvärr så har jagballtid trott att det varit reklam. För på sådant kort får man erbjudande om att tex prenumerera på historia eller någon annan tidning.

Är det bara vara glad och betala eller borde dem ha skockat inbetalningne till den som skulle betala, min mor i det här fallet, eller är det helt rätt att gömma det i tidningarna som jag nu inte har haft tid att läsa?!

Tack på förhand!
edit: det visades sig bara vara 150kr. Men jag tycker ändå att om min mor anger beralningsadress inett namn och leverans adress i ett namn
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

Prenumererar också på IllVet, tycker det där med faktura i tidningen är irriterande. Men du får nog bara le och betala, då det trots allt är du som slängt fakturan.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Prenumererar också på IllVet, tycker det där med faktura i tidningen är irriterande. Men du får nog bara le och betala, då det trots allt är du som slängt fakturan.

nu när det visade sig attbara vara 150kr så är jag inte lika upprörd längre. Biter ihop men kommer ändå ringa och klaga så dem får min åsikt :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

det står ganska tydligt i lagen vad som gäller. kortfattat är det att man som kund har ansvar att veta vad som ska betalas och när, oavsett om man har fått faktura eller inte. De kan glömma att skicka fakturan i flera år och du har fortfarande som kund ansvar att veta att den ska betalas. Hur? Genom att kontakta företaget och räta ut alla frågetecken.

ja, för det är faktiskt så. Man har inte bara rättigheter här i livet, ibland smyger en och en annan skyldighet in också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

nu när det visade sig attbara vara 150kr så är jag inte lika upprörd längre. Biter ihop men kommer ändå ringa och klaga så dem får min åsikt :/

Skickades från m.sweclockers.com

Ganska troligt att de stryker avgiften om du hör av dig.
Tror inte de riskerar en prenumerant för 150kr bara dom får veta att tidningen betalas.

Permalänk
Medlem

TS om det är din mor som betalat för tidningen så är det hon som är kund och då ska ev räkningar skickas till henne för du har absolut inget avtal med Bonnier.

Antar att det var en gåvopren och den ska vad jag kan se här http://illvet.se/prenumeration/gavoprenumeration-2011 upphöra efter det antal nr som har avtalats vid köp som här är 7 eller 12 nr.

Läser man pren villkor så står det där att räkningen skickas med tidningen men efterom den som får gåvan inte är kund så är det ett oskäligt villkor som inte är giltigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olirc:

...men efterom den som får gåvan inte är kund så är det ett oskäligt villkor som inte är giltigt.

Jag gav min mor en prenumeration på en tidning för ngt 10-tal år sedan. De satte upp min mor som kund och mig som fakturamottagare, istället för det mer naturliga att sätta mig som kund och min mor som leveransmottagare. Jag påpekade för kundtjänsten att det knappast kan vara ok att de registrerar min mor som kund då avtalet slutits med mig och jag kan inte ingå avtal i hennes namn. Då fick jag det begåvade svaret att det är mellan min mor och mig och inget de kan göra något åt...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Jag gav min mor en prenumeration på en tidning för ngt 10-tal år sedan. De satte upp min mor som kund och mig som fakturamottagare, istället för det mer naturliga att sätta mig som kund och min mor som leveransmottagare. Jag påpekade för kundtjänsten att det knappast kan vara ok att de registrerar min mor som kund då avtalet slutits med mig och jag kan inte ingå avtal i hennes namn. Då fick jag det begåvade svaret att det är mellan min mor och mig och inget de kan göra något åt...

Iofs sig obegåvat svar från kundtjänst men i sak så gjorde dom iaf rätt då du fick fakturan och din mor tidningen utan krav på nån motprestation- TS ska stå på sig om kundtjänst trilskas även om det är ett litet belopp för många bäckar små blir till slut en nätt förtjänst för företag som inte följer avtalsrätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olirc:

Iofs sig obegåvat svar från kundtjänst men i sak så gjorde dom iaf rätt då du fick fakturan och din mor tidningen utan krav på nån motprestation- TS ska stå på sig om kundtjänst trilskas även om det är ett litet belopp för många bäckar små blir till slut en nätt förtjänst för företag som inte följer avtalsrätt.

Självklart var det smidigast för företaget att ha ett kundförhållande till min mor, t.ex. så var det ju henne de ville kontakta för att sälja en förlängning då det var hon som läst tidningen. Grejen var ju bara den att min mor aldrig godkänt att bli kund hos dem (nu var det ju inget egentligt problem som förelåg så jag såg ingen anledning att bråka med dem om det). Kanske är sådana teknikaliteter alltfler företag försöker undvika genom att låta folk, oftast via internet men jag har även sett via post som alternativ, aktivera sina (gåvo)prenumerationer. Då får man ju ett avtal med användaren av produkten, även då denne skiljer sig från köparen.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Tycker det är dummt sätt att ha en räkning i varannan tidning eller vad dom nu har.. känns betydligt bättre att betala 1 gång per år istället. och alla erbjudande lappar dom skickar med känns som telefonförsäljare som ringer och ska pracka på en massa skit.. om dom åtminstånde hade blu-ray istället för dvd på dokumentärer dom vill sälja

Förövrigt tycker jag nog Allt om Vetenskap blivigt bättre än illvet.