Permalänk
Medlem

Problem med sladdar

Hellu!

Jag har precis satt i en vattenkylare och då var jag tvungen att ta bort moderkortet, dvs jag tog även bort alla sladdar.

Men nu är de så att jag inte vet hur sladdarna (bild nedanför) ska sitta :s

Vad jag vet är de sladdarna till startknappen eller något sånt så datorn startar inte.

Jag har haft de här problemet en gång innan men då lyckades jag efter lite pill fixa de men nu har jag ingen aning om hur jag ska göra.

Jag har en Taurus Hardcore från april och lampan bredvid startknappen lyser konstant rött på alla kopplingar jag har prövat med.

Någon som har samma Taurus som kan kolla eller är de någon annan som vet hur dom ska sitta?

Visa signatur

ASUS Z170 MAXIMUS VIII - i7 6700K 4.7 GHz - Corsair Hydro H115i - Corsair Vengeance 4x16GB - Corsair HX850i - 2 x ASUS GeForce GTX 1080 STRIX OC SLI
Samsung 850 EVO 1TB - WD Black 4TB
Fractal Design R5 Window - Windows 10 Pro
MacBook Pro 13" late 2016

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Fr34km4n:

Hellu!

Jag har precis satt i en vattenkylare och då var jag tvungen att ta bort moderkortet, dvs jag tog även bort alla sladdar.

Men nu är de så att jag inte vet hur sladdarna (bild nedanför) ska sitta :s

http://img191.imageshack.us/img191/8990/dsc0025ev.jpg

Vad jag vet är de sladdarna till startknappen eller något sånt så datorn startar inte.

Jag har haft de här problemet en gång innan men då lyckades jag efter lite pill fixa de men nu har jag ingen aning om hur jag ska göra.

Jag har en Taurus Hardcore från april och lampan bredvid startknappen lyser konstant rött på alla kopplingar jag har prövat med.

Någon som har samma Taurus som kan kolla eller är de någon annan som vet hur dom ska sitta?

Kolla på sladdarna så ser du vad det är för ngt.
T ex Pwr_led säger sig självt.

Bara att kolla på moderkortet längst ner vart dessa skall kopplas in. Viktigt med + och -kontakterna i rätt pin.
På sladdarna brukar detta visas genom att de sladdar om är positiva(+) har en triangel på kontakten.

Hittar du inte kolla på moderkortets manual. Finns att hämta på tillverkarens hemsida.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Sladdarna är till bland annat Powerknappen, Reset knappen, HDD-Led mm. Du kan inte sätta dom hur som helst, de har var sin plats på moderkortet. I moderkortets manual står det hur sladdarna ska kopplas.

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kolla på sladdarna så ser du vad det är för ngt.
T ex Pwr_led säger sig självt.

Bara att kolla på moderkortet längst ner vart dessa skall kopplas in. Viktigt med + och -kontakterna i rätt pin.
På sladdarna brukar detta visas genom att de sladdar om är positiva(+) har en triangel på kontakten.

Hittar du inte kolla på moderkortets manual. Finns att hämta på tillverkarens hemsida.

Nu startar den iaf men stänger av sig med en gång, är de något annat fel då?

Visa signatur

ASUS Z170 MAXIMUS VIII - i7 6700K 4.7 GHz - Corsair Hydro H115i - Corsair Vengeance 4x16GB - Corsair HX850i - 2 x ASUS GeForce GTX 1080 STRIX OC SLI
Samsung 850 EVO 1TB - WD Black 4TB
Fractal Design R5 Window - Windows 10 Pro
MacBook Pro 13" late 2016

Permalänk
Medlem

Läste i manualen och koppla sladdarna som man skulle. Nu startar den men de verkar vara lite fel på den. De kommer inte ens upp någon bild.

Visa signatur

ASUS Z170 MAXIMUS VIII - i7 6700K 4.7 GHz - Corsair Hydro H115i - Corsair Vengeance 4x16GB - Corsair HX850i - 2 x ASUS GeForce GTX 1080 STRIX OC SLI
Samsung 850 EVO 1TB - WD Black 4TB
Fractal Design R5 Window - Windows 10 Pro
MacBook Pro 13" late 2016

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr34km4n:

Läste i manualen och koppla sladdarna som man skulle. Nu startar den men de verkar vara lite fel på den. De kommer inte ens upp någon bild.

Kontrollera noga att sladdarna verkligen sitter rätt, det är här många gör fel. Du har tagit bort alla sladdar sa du ju, har du satt tillbaka övriga sladdar ? 12 volts t ex.

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andres77:

Kontrollera noga att sladdarna verkligen sitter rätt, det är här många gör fel. Du har tagit bort alla sladdar sa du ju, har du satt tillbaka övriga sladdar ? 12 volts t ex.

Har satt i dom precis som de står att dom ska sitta i manualen. Och alla kablar sitter i. Fattar inte hur jag kunde lyckas förra gången bara! Kan de vara något med vattenkylaren?

Visa signatur

ASUS Z170 MAXIMUS VIII - i7 6700K 4.7 GHz - Corsair Hydro H115i - Corsair Vengeance 4x16GB - Corsair HX850i - 2 x ASUS GeForce GTX 1080 STRIX OC SLI
Samsung 850 EVO 1TB - WD Black 4TB
Fractal Design R5 Window - Windows 10 Pro
MacBook Pro 13" late 2016

Permalänk
Medlem

De stog såhär:

Så jag gjorde så.

Och om någon undrar ser de ut såhär i helhet i datorn:

Visa signatur

ASUS Z170 MAXIMUS VIII - i7 6700K 4.7 GHz - Corsair Hydro H115i - Corsair Vengeance 4x16GB - Corsair HX850i - 2 x ASUS GeForce GTX 1080 STRIX OC SLI
Samsung 850 EVO 1TB - WD Black 4TB
Fractal Design R5 Window - Windows 10 Pro
MacBook Pro 13" late 2016

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr34km4n:

Hellu!

Jag har precis satt i en vattenkylare och då var jag tvungen att ta bort moderkortet, dvs jag tog även bort alla sladdar.

Men nu är de så att jag inte vet hur sladdarna (bild nedanför) ska sitta :s

Vad jag vet är de sladdarna till startknappen eller något sånt så datorn startar inte.

Jag har haft de här problemet en gång innan men då lyckades jag efter lite pill fixa de men nu har jag ingen aning om hur jag ska göra.

Jag har en Taurus Hardcore från april och lampan bredvid startknappen lyser konstant rött på alla kopplingar jag har prövat med.

Någon som har samma Taurus som kan kolla eller är de någon annan som vet hur dom ska sitta?

Nästa gång. Ta kort på hur sladdarna ser ut och vart de ska sitta:P Då slipper man nämligen det här

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Power Switch är pinne 6 och 8, med andra ord ska den bygla dessa två kontakter, tittar du på ditt moderkort så har den enbart 1 "pinne/stift" i ena änden, då är det lättare att räkna stiften så du hamnar rätt. 9 är ensam och på den står det "reserved".

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Nästa gång. Ta kort på hur sladdarna ser ut och vart de ska sitta:P Då slipper man nämligen det här

Har några kort, men dom är i datorn som inte går att starta xD

Visa signatur

ASUS Z170 MAXIMUS VIII - i7 6700K 4.7 GHz - Corsair Hydro H115i - Corsair Vengeance 4x16GB - Corsair HX850i - 2 x ASUS GeForce GTX 1080 STRIX OC SLI
Samsung 850 EVO 1TB - WD Black 4TB
Fractal Design R5 Window - Windows 10 Pro
MacBook Pro 13" late 2016

Permalänk
Medlem
Skrivet av mindflow:

Power Switch är pinne 6 och 8, med andra ord ska den bygla dessa två kontakter, tittar du på ditt moderkort så har den enbart 1 "pinne/stift" i ena änden, då är det lättare att räkna stiften så du hamnar rätt. 9 är ensam och på den står det "reserved".

Gjort precis som de står

Visa signatur

ASUS Z170 MAXIMUS VIII - i7 6700K 4.7 GHz - Corsair Hydro H115i - Corsair Vengeance 4x16GB - Corsair HX850i - 2 x ASUS GeForce GTX 1080 STRIX OC SLI
Samsung 850 EVO 1TB - WD Black 4TB
Fractal Design R5 Window - Windows 10 Pro
MacBook Pro 13" late 2016

Permalänk
Medlem

Ingen skruv som hamnat på bakom moderkortet eller något annat dumt?

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mindflow:

Ingen skruv som hamnat på bakom moderkortet eller något annat dumt?

Nepp, har skruvat upp den, blåst ur och satt tillbaka de enligt instruktioner nu igen och funkar fortfarande inte :/

Visa signatur

ASUS Z170 MAXIMUS VIII - i7 6700K 4.7 GHz - Corsair Hydro H115i - Corsair Vengeance 4x16GB - Corsair HX850i - 2 x ASUS GeForce GTX 1080 STRIX OC SLI
Samsung 850 EVO 1TB - WD Black 4TB
Fractal Design R5 Window - Windows 10 Pro
MacBook Pro 13" late 2016