Permalänk

GTX 670 i SLI

Hej!

Ska uppgradera datorn med det >senaste< men kan inte bestämma mig vilket Grafikkort jag skall använda. Tänkte på GTX680,690 eller 670 i SLI men vet inte ifall mit PSU klarar av dessa kort.
Tänker ha datorn så länge det är möjligt och därav vill jag satsa på bra grafikkort med mer GDDR minne.

GTX680 är det billigaste valet för 4800kr med 4gb minne.

2xGTX670 är mellersta valet för 6000kr 2(4)gb minne.

GTX690 den dyraste runt 8000kr 4gb minne.
(har tittat på gigabytes versionen av korten)

PSU= Dell H750e-01

Tillägg gärna vad ni tycker om prestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem

Du har graderat väldigt jobbiga alternativ eftersom alla de handlar om hur mycket pengar du behöver spendera, samt vad du behöver det till.

670 SLI är bättre än singel 680, och behövs om du kör vissa upplösningar. Ett 690 är bättre än 670 sli (stock) men det kostar mycket mer.

Så frågan är - Vad ska du använda grafiken till?

Permalänk
Medlem

H750E-01, har du en Dell dator?
Om nätagget på 750w är av någorlunda bra kvalité så funkar alla kort och även 670 i SLI bra.

Om du nu har en Dell dator är det nog bra att ta reda på om ditt moderkort stödjer SLI först.

Nu vet jag inte vilket grafikkort du har i dagsläget och inte heller vilken CPU du har. Men jag röstar på ett 680 på 4gb åt dig, det räcker och blir över idag imo.
Däremot är jag väldigt nöjd med mina 670 i SLI och det funkar problemfritt atm. Men se i så fall till att ha bra kylning i chassit och nätagg/moderkort som klarar av det.
Ang. 690 tycker jag personligen det är lite för dyrt..

Men som ovanstående säger så är allt en fråga om hur mjycket pengar du vill lägga ner egentligen, då alla alternativ är bra.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Tänk också på att även om 690 är ett 4GB kort så är det uppdelat i 2GB per kärna och är likvärt i minneskapacitet till 680 SLI med 2 kort på 2GB. <3

Skulle säga 670SLI med 4GB kort om ditt moderkort klarar det, annars 680 4GB. Märken är jag inte så kräsen med, men Asus DCII modeller kyler bra.

Permalänk

Hade en känsla att den frågan skulle komma. Framtiden är oklar så det är svårt att säga. Vill som sagt att det ska hålla så länge det går utan att uppgradera. Nu är det mest för spel och jag ska ha max ögongodis vilket gäller även i framtiden. Min primära fråga är ifall min PSU klarar av det jag begär.

Permalänk
Testpilot

Bara så du vet, 4gb GTX 680 är en lögn... det är egentligen 2x2gb, vilket får samma effekt som SLI på 2gb; med andra ord så är det 2gb EFFEKTIV Vram...

skulle satsa på single HD 7970 eller SLI GTX 670. Allt annat är inte värt pengarna.. bara kolla på folk som har haft GTX 680 ett tag, de flesta ångrar att de inte köpte ett HD 7970 istället då det har nästan identisk prestanda för 1500kr mindre.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Skrivet av -ronz:

H750E-01, har du en Dell dator?
Om nätagget på 750w är av någorlunda bra kvalité så funkar alla kort och även 670 i SLI bra.

Om du nu har en Dell dator är det nog bra att ta reda på om ditt moderkort stödjer SLI först.

Nu vet jag inte vilket grafikkort du har i dagsläget och inte heller vilken CPU du har. Men jag röstar på ett 680 på 4gb åt dig, det räcker och blir över idag imo.
Däremot är jag väldigt nöjd med mina 670 i SLI och det funkar problemfritt atm. Men se i så fall till att ha bra kylning i chassit och nätagg/moderkort som klarar av det.
Ang. 690 tycker jag personligen det är lite för dyrt..

Men som ovanstående säger så är allt en fråga om hur mjycket pengar du vill lägga ner egentligen, då alla alternativ är bra.

Tänkte ifall jag kunde använda ett av mina liggande PSU. CPU är 3570k och mobo Asus Maximus V Formula.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Bara så du vet, 4gb GTX 680 är en lögn... det är egentligen 2x2gb, vilket får samma effekt som SLI på 2gb; med andra ord så är det 2gb EFFEKTIV Vram...

skulle satsa på single HD 7970 eller SLI GTX 670. Allt annat är inte värt pengarna.. bara kolla på folk som har haft GTX 680 ett tag, de flesta ångrar att de inte köpte ett HD 7970 istället då det har nästan identisk prestanda för 1500kr mindre.

Har du skrivit fel eller är du bara okunnig? Ett 4gb gtx 680 har 4gb effektivt minne. Du kanske menade gtx 690.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fishfeast:

Tänkte ifall jag kunde använda ett av mina liggande PSU. CPU är 3570k och mobo Asus Maximus V Formula.

Om du då har ett nätagg på minst 700w så rekommenderar jag 670 SLI

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Bara så du vet, 4gb GTX 680 är en lögn... det är egentligen 2x2gb, vilket får samma effekt som SLI på 2gb; med andra ord så är det 2gb EFFEKTIV Vram...

skulle satsa på single HD 7970 eller SLI GTX 670. Allt annat är inte värt pengarna.. bara kolla på folk som har haft GTX 680 ett tag, de flesta ångrar att de inte köpte ett HD 7970 istället då det har nästan identisk prestanda för 1500kr mindre.

Ehh,,, källa på det eller så har det inte hänt!
Låter mycker mer som ett internet-rykte som uppstått när någon blandat ihop Gtx 690 (sli-kort) med Gtx 680.
Däremot så är nog Gtx 670 mer prisvärt, speciellt i SLI.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

Känner att min primära fråga har fått lite för lite fokus.

Klarar Dell H750e-01 av dessa grafikkort? (även OC)

http://splusdirect.com/index.php?l=product_detail&p=5291&ppt=&mid=
För mer information om den.

Permalänk
Skrivet av Fishfeast:

Känner att min primära fråga har fått lite för lite fokus.

Klarar Dell H750e-01 av dessa grafikkort? (även OC)

http://splusdirect.com/index.php?l=product_detail&p=5291&ppt=&mid=
För mer information om den.

Rent effektmässigt gör det men du kommer nog inte ha sladdar så det räcker. Du kan omvandla molex till pci-e kontakt men det är aldrig lyckat. Dessutom har du bara två PCI-e kontakter vilka jag gissar är 6-pin bägge två vilket utesluter alla kort med 6+8 kontakter. Dell brukar använda FSP agg vilka håller ok kvalite men bristen på sladdar gör att du kan stryka 7970 och 690. Om du ska köra på det kortet är det ett ensamt 680 eller 670 som gäller, vettigast än nog ett nytt agg istället för ett andra grafikkort.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Något förslag på PSU? Vet att de flesta fungerar men vill nog ha ett jag kan >lita< på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fishfeast:

Något förslag på PSU? Vet att de flesta fungerar men vill nog ha ett jag kan >lita< på.

Modulärt, semi modulärt eller icke modulärt (Stora priskillnader), vad ska de klara av de grafikkort du angav? Om du ska ha singel 680 behövs det inte lika mycket som ett SLI 670.

De flesta modeller man kan köpa idag fungerar grymt bra, tror inte man kan klaga på några förutom budget varianterna (Det ser man på priset)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fishfeast:

Något förslag på PSU? Vet att de flesta fungerar men vill nog ha ett jag kan >lita< på.

http://www.inet.se/produkt/6909787/be-quiet-dark-power-pro10-...
http://www.inet.se/produkt/6911364/corsair-hx-750w-80-gold-mo...
http://www.inet.se/produkt/6909628/fsp-aurum-750w-80-gold-mod...
http://www.inet.se/produkt/6909557/corsair-ax-750w-80-gold-mo...

Lite dyrare och finare klassen nätagg det där dock

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

(för 670 SLI, annars räcker nog 600w+)

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Testpilot
Skrivet av simme300:

Har du skrivit fel eller är du bara okunnig? Ett 4gb gtx 680 har 4gb effektivt minne. Du kanske menade gtx 690.

Skrivet av A7V:

Ehh,,, källa på det eller så har det inte hänt!
Låter mycker mer som ett internet-rykte som uppstått när någon blandat ihop Gtx 690 (sli-kort) med Gtx 680.
Däremot så är nog Gtx 670 mer prisvärt, speciellt i SLI.

Ojj då, lol

Menade att GTX 690 4gb inte har mer än 2gb effektivt minne (2x2/sli), tack för rättning!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fishfeast:

Något förslag på PSU? Vet att de flesta fungerar men vill nog ha ett jag kan >lita< på.

Fractal Designs nya Newton R3 600w skulle nog vara ett bra förslag, kanske är lite på den dyrare sidan men det kan du >lita< på.
Prisjakt
Rekommenderar swec-recensionen om du vill veta mer om den.
Länk~

Permalänk

600w är lite väl snålt till SLI 670, 750w är en bättre ide eftersom det ligger på en behagligare last för nätagget, är effektivare och tystare i de flesta fall.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

600w är lite väl snålt till SLI 670, 750w är en bättre ide eftersom det ligger på en behagligare last för nätagget, är effektivare och tystare i de flesta fall.

Source
Newton R3 600w funkar fint till 670 SLI som är mätt att dra 500w vid väggen i ett system med en mycket starkare CPU som dessutom är överclockad än vad TS pratar om. Och eftersom "strömförbrukningen" som det kallas ännu fortsätter gå ner med nya generationer av produkter så kommer 600w räcka länge. Tänk också på att FD's Newton R3 är 80+ Platinum, otroligt hög verkningsgrad.

Permalänk
Skrivet av Ayrin:

Source
Newton R3 600w funkar fint till 670 SLI som är mätt att dra 500w vid väggen i ett system med en mycket starkare CPU som dessutom är överclockad än vad TS pratar om. Och eftersom "strömförbrukningen" som det kallas ännu fortsätter gå ner med nya generationer av produkter så kommer 600w räcka länge. Tänk också på att FD's Newton R3 är 80+ Platinum, otroligt hög verkningsgrad.

90% av 500 är 450w i datorn, dvs 75% last vilket är en bit mer än de 60% man brukar rekommendera. Visserligen är deras processor mer överklockad än TS men å andra sidan innehåller systemet i stort sett inget förutom det mest grundläggande som behövs för att köra det. Ponera att TS har tre-fyra hårddiskar så blir det vips närmre 30-50W där. Lägg sedan till 100w för att han klockar sina 670s men dra av 40w för en strömsnålare processor. Helt plöstligt ligger han inte på 75% belastning utan 90%. Fläkten kommer snurra onödigt snabbt, verkningsgraden kommer sjunka och det kommer bli bra mycket varmare. Låter det fortfarande som en bra ide?

Visa signatur

Simlärare