Permalänk
Avstängd

Jorda sig.

Jag har ett SilverStone FT02. När jag ska installera komponenter räcker det att jag använder ESD-armbandet från Inet och fäster det på någon del inuti i chassit? I så fall, vart ska man fästa denna klämma? Är man väldigt säker från att skada några komponenter om man använder detta ESD-armband?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Jag har ett SilverStone FT02. När jag ska installera komponenter räcker det att jag använder ESD-armbandet från Inet och fäster det på någon del inuti i chassit? I så fall, vart ska man fästa denna klämma? Är man väldigt säker från att skada några komponenter om man använder detta ESD-armband?

Man ska koppla på sig i chassit, vad jag hört, och det är rätt säkert.. Byggt alla datorer (förutom när jag bygger åt andra) utan ESD-armband och inget har hänt hittills..

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thumbii:

Man ska koppla på sig i chassit, vad jag hört, och det är rätt säkert.. Byggt alla datorer (förutom när jag bygger åt andra) utan ESD-armband och inget har hänt hittills..

Har hört mycket om folk som har klarat sig utan ESD-armband men jag vill iallafall vara på den säkra sidan då jag brukar ha otur med det mesta : p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Måste fästas på metall annars hjälper det inte.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mars SSX:

Det stämmer. Så länge du har samma laddning som det du jobbar med så blir det ingen urladdning som kan skada komponenter. Antistatarbandet ska därför vara kopplat till det du arbetar med och inget annat. Alternativa metoder som att klappa på element eller slicka på spisen innan man arbetar i datorn saknar grund i fysiken och att koppla armbandet till jordstiften i ett väguttag som vissa gör är fruktansvärt korkat.

Det är alltså bara att sätta krokodilklämman på lämplig del i chassit så kan du börja pilla sen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Om kopplar klämman till chassit så har du samma elektriska potential som chassit, och kan inte skada några komponenter inuti datorn. Dock om du t.ex. öppnar förpackningen till en ny komponent är ju inte den komponenten jordad, så därför brukar det följa med en antistat-matta som du kan ställa komponenten på en stund för att den ska ladda ur sig innan du öppnar paketet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Det stämmer. Så länge du har samma laddning som det du jobbar med så blir det ingen urladdning som kan skada komponenter. Antistatarbandet ska därför vara kopplat till det du arbetar med och inget annat. Alternativa metoder som att klappa på element eller slicka på spisen innan man arbetar i datorn saknar grund i fysiken och att koppla armbandet till jordstiften i ett väguttag som vissa gör är fruktansvärt korkat.

Det är alltså bara att sätta krokodilklämman på lämplig del i chassit så kan du börja pilla sen.

Tack så mycket för ett bra svar ; ) Känns som jag är lite mera innsatt nu i dator byggande. Med tanke på att FT02 är för det mesta aluminium, om jag kommer ihåg rätt, så borde det nog gå bra.

Permalänk

Som de flesta andra sagt, fäst klämman på någon metalldel i chassit!
Mitt tips är att fästa det på sidoluckan som du tar bort

Visa signatur

I7 4790K @ 4.0GHz | GTX 780Ti | Corsair TX 750W/ 80+ | 8GB DDR3 1600MHz | NZXT H440W | Corsair K70 Cherry Red | Corsair Vengance 2100 | Mionix Naos 7000 | Sennheiser HD 558 | Asus Xonar D2 |

Permalänk
Medlem

Kan vara smart att alltid ta i en metallyta först på varje komponent och inte någonstans på kretskortet eller i närheten av kontakter. Samma sak när du sedan ska ner med komponenten i lådan, grafikkortet i ena handen och den andra på chassit. På detta sett går eventuella laddningar mot metallytor och inte direkt mot komponenterna. Om det faktiskt fungerar eller inte är svårt att säga men jag tror inte att du behöver oroa dig överhuvud taget.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AssassinM12345:

Som de flesta andra sagt, fäst klämman på någon metalldel i chassit!
Mitt tips är att fästa det på sidoluckan som du tar bort

Alternativt så struntar du i ESD armband, och jordar dig genom att ta i t.ex ett element eller på chassit regelbundet för att få bort laddningarna

Här är du tyvärr farligt fel ute. Läs på om ESD.

Permalänk
Medlem

Oavsett om man har ESD-armband eller inte så ska man försöka undvika att ta på kretskorten, ta hellre på metalldelar om möjligt. Håll korten i kanterna, inte fingrarna på kortet.

Om du ska plocka upp en komponent ur en låda, till exempel ett grafikkort, så ta alltid på bakplåten först och försök håll i kortet där och i någon kant eller hörn.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Du kan ju inte(Ursäkta språket) ta mig FAN koppla bandet till chassit, du måste ju jorda, annars kommer bara din statiska spänning landa i chassit.... där dina komponenter ligger, jag rekommenderar att du sätter klämman i en annan metallbit eller liknande...

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle566:

Du kan ju inte(Ursäkta språket) ta mig FAN koppla bandet till chassit, du måste ju jorda, annars kommer bara din statiska spänning landa i chassit.... där dina komponenter ligger, jag rekommenderar att du sätter klämman i en annan metallbit eller liknande...

Lugna sig här...
Klart han ska koppla sig till chassiet. Om du inte sett det så sitter det ett 1MOhm motstånd i ESD-armbandet som gör att det inte blir någon rusning till chassiet. Potentialen utjämnas alltså gradvis och inte direkt. Dessutom så skulle det isåfall innebära att du absolut aldrig får ta på chassiet någon gång. Blir ganska svårt att meka med datorn om man inte får ta på den.

Spänning är relativ. Om du jordar dig i ett eluttag så har du samma potentialen som jorden i det uttaget. Tar du då på datorn så kanske den har en annan potential och då sker en urladdning. Ska man meka med datorn så är det viktigaste att man har samma potential som datorn.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

jag har mekat dator och server i flera år och har aldrig använt armband och ingenting har hänt
det är nog chill men har du ett armband så e det la rätt korkat att inte använda det^^

Visa signatur

ASUS sabertooth p67, intel i7 2600k, 16GB RAM, 2st xfx 5870, SSD intel 330 120GB, HDD seagate 2TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Calle566:

Exakt allt du skrev är faktiskt helt uppåt väggarna fel. Det är precis raka motsatsen mot vad du påstår. Alltså, det här är inte rocket science. Fysiken är väldigt enkelt. En statisk urladdning sker när det finns en potentialskillnad mellan två saker. I detta fall mellan dig och den komponent som du jobbar med. Urladdningen är en liten ljusbåge och potentialskillnaden kan uppnå tiotusentals volt. Strömmen är däremot väldigt väldigt liten. Så det du vill göra är att se till att det inte är någon potentialskillnad mellan dig och det du ska pilla på. Om du slickar på en spis eller klappar på ett element betyder det bara att du har samma potential som spisen eller elementet. Att pilla på ett godtyckligt metallstycke gör ganska exakt ingenting. Så om du nu har hasat runt med dina raggsockar på en heltäckningsmatta så du är så laddad att ditt hår står åt alla håll är det fortfarande bara att sätta på dig ditt armband och sätta klämman mot chassit. Det sitter nämligen oftast ett motstånd i armbandet som gör att det inte blir en så snabb urladdning. Fast det finns billiga varianter som saknar motstånd men det är fortfarande ingen fara. Det kommer slå en gnista mot chassit men där gör den ingen skada alls. Strömmen är som sagt extremt liten så att du kan inte skada något på det sättet.

Ditt inlägg har alltså bara spridit mer förvirring och felaktigheter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Här är du tyvärr farligt fel ute. Läs på om ESD.

Jasså?
Har för mig att man kunde göra sådär om man inte hade ett armband... Aja, fel av mig då, och tack för rättelsen

Visa signatur

I7 4790K @ 4.0GHz | GTX 780Ti | Corsair TX 750W/ 80+ | 8GB DDR3 1600MHz | NZXT H440W | Corsair K70 Cherry Red | Corsair Vengance 2100 | Mionix Naos 7000 | Sennheiser HD 558 | Asus Xonar D2 |

Permalänk

Det manga har inte verkar forsta att det handlar inte om att du ska ladda ur dig utan om att ska en likvardig spanning imellan dig och datorn, ESD skyddar inte 100% mot nagot sa sluta tro det.

Vet ni inte hur man anvander det sa skriv forfan inte till andra som undrar, ar man okunnig sa ska man inte latsas som om man vet och framfor allt inte pilla pa datorer, men ar man dum och chansar sa ok, tank bara pa att du kanske inte marker skadan forrens flera ar senare.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av AssassinM12345:

Jasså?
Har för mig att man kunde göra sådär om man inte hade ett armband... Aja, fel av mig då, och tack för rättelsen

Ta på chassit skall funka vad jag vet..

Visa signatur

Intel inside ✔ i7 8700K 5GHz | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Fedora Linux

Permalänk
Rekordmedlem

Ta en titt på de här filmerna om esd, det är 4 delar, hoppa inte över någon, den är gammal, men bra och informativ och fysiken har inte ändrat sig de sista 25 åren så den är mycket bättre kvällsunderhållning än nått skitprogram på normal tv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Måste fästas på metall annars hjälper det inte.

japp t ex mot baksidan av pci slottarna i en av slotsen brukar jag sätta den när jag sätter i moderkort (så den sticker ut ifrån baksidan precis som portarna för grafikkortet ^^)
jobba även med datorn i tshirt av tunnare slag det kan hjälpa det också (brukar alltid ha endast tshirt på mig samt jeans ifall jag inte har tillgång till esd band eller inte har tid o leta på ett)

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Ta en titt på de här filmerna om esd, det är 4 delar, hoppa inte över någon, den är gammal, men bra och informativ och fysiken har inte ändrat sig de sista 25 åren så den är mycket bättre kvällsunderhållning än nått skitprogram på normal tv.
http://www.youtube.com/watch?v=4WHbcd4NGJQ&list=PL3ED81A41183...

Jag har länkat till den där sviten flera gånger i forumet. Det gläder mig att du hakar på! (du kanske var aktiv i de trådarna också, minns inte )

Det bästa hade varit om alla som vill komma med något tvärsäkert tittar på de fyra delarna först, och skriver sedan. Det tenderar till att bli väldigt mycket brus i stilen "jag har aldrig använt skydd och det har aldrig hänt nåt". Tro är en sak, vetenskap en annan.

Av någon anledning kommer jag alltid att tänka på gamla ASEA när det testade att reparera högspänningsledningar under full spänning, genom att ladda upp personen till samma potential och sedan skicka upp dem. Det gick alldeles utmärkt, men sedan har man upptäckt att den biologiska påverkan kanske inte är så bra och slutat. Dock visar det vad det handlar om, lika potential = ingen skadlig urladdning, även vid flera hundra tusen volt.

Edit: Metoden används tydligen fortfarande, fast här potentialutjämnar han i luften (on the fly, så att säga )):

Edit2: Hmm, det är inte samma som tidigare. Han laddar bara upp Faraday-buren i form av hans kläder och slipper därmed bli uppladdad själv. Hälsosammare arbetsmetod men samma slutresultat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har länkat till den där sviten flera gånger i forumet. Det gläder mig att du hakar på! (du kanske var aktiv i de trådarna också, minns inte )

Det bästa hade varit om alla som vill komma med något tvärsäkert tittar på de fyra delarna först, och skriver sedan. Det tenderar till att bli väldigt mycket brus i stilen "jag har aldrig använt skydd och det har aldrig hänt nåt". Tro är en sak, vetenskap en annan.

Filmen är bra och på en vettig nivå så den är förståelig för de flesta, jo jag har kanske "lånat" den från dig eller ramlat på den vid nån sökning, hursomhelst så visar den vad som händer på ett sakligt sätt och är bra att titta på för alla som är intresserad av att lära sig mera om esd, framförallt en del slutsatser som att det inte behöver märkas direkt utan kan ge en instabil dator efter ett tag är sånt man kan ta till sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Filmen är bra och på en vettig nivå så den är förståelig för de flesta, jo jag har kanske "lånat" den från dig eller ramlat på den vid nån sökning, hursomhelst så visar den vad som händer på ett sakligt sätt och är bra att titta på för alla som är intresserad av att lära sig mera om esd, framförallt en del slutsatser som att det inte behöver märkas direkt utan kan ge en instabil dator efter ett tag är sånt man kan ta till sig.

Du kanske var först, därför jag skrev som jag gjorde. Det viktigaste är iaf att öka förståelsen för ESD. Det kan spara mycket problem och kostnader, både för företagen som säljer elektroniken och kunderna som köper.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MultiMan:

Du kanske var först, därför jag skrev som jag gjorde. Det viktigaste är iaf att öka förståelsen för ESD. Det kan spara mycket problem och kostnader, både för företagen som säljer elektroniken och kunderna som köper.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Den billigaste försäkringen man kan köpa. Kan man lägga flera tusen på en dator kan man lägga 30 kr på ett ESD-armband. Det är lite obekvämt eftersom armbandet är rätt stelt men duger fint om man bara är inne och pillar ibland.

Får erkänna att jag fuskar ibland och kör fulvarianten och bara håller i chassit men det är inget jag rekommenderar och jag gör det på egen risk. Jag förespråkar alltid att man måste veta grunderna innan man tar genvägar så man vet vad man tar genvägen runt och vad man riskerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror det retts ut ganska bra i tråden att ett ESD är bra att ha och ska fästas i chassit. Värt att tllägga är att ESD-armband inte är en garanti och att du fortfrande ska vara nogran att inte ta på kretskortens ledare eller så.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Rekordmedlem

Det skulle vara väldigt roligt att verkligen undersöka alla prylar som går sönder för att se vad som är esd beroende fel, det dyker upp en och annan tråd om "mystiska" fel utan nån uppenbart synlig förklaring ibland, man kanske kommer fram till att det är minnesfel, men vad är det egentligen som orsakade det om man inte misshandlat nånting synligt ?
Tänk vilket intressant projekt det vore att samla ihop allt som går sönder och där man då kan utesluta sånt som "kylaren ramlade bort och jag pressade i grafikkortet med våld eftersom allt passade så dåligt när jag skruvat fast moderkortet utan distanser" och undersöka det i detalj efter esd skador.
I våras så dog ett sd kort för mig, såna prylar hanterar man inte särskilt esd säkert även om man försöker sköta sig med datordelar så misshandlar man nog just minneskort ganska mycket, dagens kretsar har blivit mer skyddade men de är inte helt säkra och tex i fordonsindustrin är man noga med att skydda sig mot esd pga att det driver upp garantikostnaderna, medan dator/telefondelar ofta byts ut efter en kortare tid så förväntas bilar ofta hålla minst 7 år oavsett var i världen de är tänkta att säljas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag fäster mitt i ett element som sitter 30cm från mitt datorbord (där det inte är någon färg utan ren metall) det är rätt overkill att göra tbh men jag kan, så jag gör, då elementet är hel jordat.

MEN som alla säger, att fästa i chassit funkar fint fint. se till bara att du inte ställer dig upp å går iväg och drar med dig saker i backen!

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nivius:

jag fäster mitt i ett element som sitter 30cm från mitt datorbord (där det inte är någon färg utan ren metall) det är rätt overkill att göra tbh men jag kan, så jag gör, då elementet är hel jordat.

MEN som alla säger, att fästa i chassit funkar fint fint. se till bara att du inte ställer dig upp å går iväg och drar med dig saker i backen!

Fullständigt meningslöst eftersom ditt element inte har någonting med din dators potential att göra. Otroligt märkligt att i princip alla ESD-trådar har dessa felaktiga uppfattningar. Är det verkligen så svårt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

något som bör tänkas på är att det inte räcker med att sätta esd armbandet på chassit, punkten du fäster esd armbandet på måste vara ledande vilket inte är så lätt på de flesta chassin idag eftersom de flesta är målade både på ut och insidan och så vitt jag vet brukar inte färg leda ström.
så för att koppla in armbandet får man försöka hitta någon yta som inte är målad.
ett tips kan vara att ta en skruv (omålad) och skruva i i chassit och sedan fästa esd armbandet på skruven.

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

Att fästa det i elementet minskar inte riskerna för ESD alls...

Visa signatur

#framtiden