Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk

Dataskärm säger "No signal"!

Hej!

Igår fick jag hem min ACER aspire x3995 och allt funka bra (förutom att den låter lite grann). Min pappa hade fått en Dell data skärm på jobbet som liknar denna: http://www.zmetech.com/hardware/displays/price-tag-mistmatch-...

Vi hade inte fått en kabel med men vi hitta en gammal VGA som jag koppla in i datan. När jag starta datan för första gången stod det "no signal", på skärmen. Jag provade att koppla in VGA kablen till en ännu äldre data skärm men jag fick samma svar "no signal". När vi undersökte backsidan på dator såg vi att det fanns utag för DVI men vi hade inte kablen. Vi såg att det även fanns två uttag för HDMI (när jag köpte datorn stod det att den bara har en) Den ena Hdmi uttaget ligger bredvid DVI och den andra ligger bredvid VGA. Jag provade att koppla in min tv med HDMI och allt funka, jag kopplade in HDMI kablen in till HDMI uttaget som låg bredvid DVI och det funkade som sagt.

Jag har då några frågor som vill få svar på.

1. Varför har jag två HDMI uttag?

2. VGA funkade inte, betyder det att jag måste skaffa DVI kabel då?

3. Min dataskärm stödjer inte HDMI men jag har hört att det finns DVI - HDMI adapter, skulel jag välja detta? Det jag har hört är att skillnaden mellan DVI och HDMI är ljudet men min skärm har inget ljud, tror jag.

4. Måste jag köpa högtalare eller? Kommer ljudet att bli HD när jag sätter in DVI - HDMI då eller?

Tack!

Permalänk
Entusiast

Skärmar som klarar både VGA och DVI, har oftast en ingångsväljare antigen i en meny, eller direkt via ett knappval.
Kolla upp detta, och det är möjligt, ställ in vilken ingång som är standard.
I mitt fall behöver jag trycka på "Input" -knappen för att växla mellan VGA och DVI -ingångarna.

EDIT: HDMI och DVI, är som du nämner, samma typ av signal, där HDMI har en "smidigare kontakt" och ljudet integrerat. En enkel adapter borde fungera ypperligt. Om du nu behöver detta.

Ansluta ljudet via skärmen?
Har skärmen inbyggda högtalare? Om inte så är det ingen vits.
Att ansluta externa/separata högtalare via skärmen är bara onödigt krångligt. Datorn har högst troligt bättre kvalitet på högtalarungångarna än vad skärmen lär ha. AD-omvandlaren i bildskärmar är i regel något billigt skräp (Undantaget mycket speciella och dyra film/bio-skärmar)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Datorn har HD ljud som det står, behöver jag högtalare för det eller?

Permalänk

Kan det vara så att VGA-kabeln är ansluten mot interna grafikkortet på Sandy-/ivy bridge proppen medan du har ett externt grafikkort? Dagens grafikkort brukar nämligen inte ha VGA-anslutning.
Testa att koppla mot DVI-ingången.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Tror nog den "andra HDMI" kanske är en Displayport. Kolla noga så ser du skillnader.

Från vänster: Displayport, HDMI, DVI.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Har du testat med en annan VGA-kabel? Den kan vara död.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

1: Vilket grafikkort har du?

2: Kolla så att du inte kopplat via moderkortet ( Den panel med massa USB, nätverk, ljudingångar etc ).

Bäst brukar alltid vara att köra med DVI då HDMI kan skada grafikkortet om man drar in och ut när datorn är igång ( gör man inte det så spelar det ingen roll )

Skillnaden mellan DVI och HDMI är för övrigt att HDMI kan hantera digitalt ljud men hanterar 60Hz och DVI klarar av 120Hz

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk

Mitt grafikkort är en GT620 4 GIG. jag bryr mig inte om att ha ett bra grafikort då jag kommer använda datorn till musik produktion och att titta på hd filmer.