Permalänk
Medlem

Mikrotik Routerboard RB2011LS-IN

Skapar denna tråd efter att sedan tidigare ha skapat Råd sökes - Vad ersätter en D-Link DIR-655?. Har nu hittat en lämplig kandidat som skall ersätta min gamla D-Link och valet blev en Mikrotik Routerboard RB2011LS-IN - en router som skall klara av betydligt högre belastning än vad DIR-655 gjorde.

Jag kommer uppdatera detta inlägg imorgon med mina personliga åsikter om den nya routern vs D-Link DIR-655.

Routern kom i denna lilla men smidiga låda...

I lådan fanns otroligt nog bara routern samt en strömadapter, en strömadapter som dessutom ej går att ta loss ifrån routern

På ovansidan står det Mikrotik Routerboard (Tillverkare + modellserie)

Överblicksbild

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att ingen har svarat i denna tråden än

Har funderat på denna routern eller om man kanske skulle köra på Ubiquiti nya routrar istället http://www.ubnt.com/edgemax så jao, återkom gärna med ett utlåtande

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Hej Kevvs/JesperA
manualen till operativet finns på
http://wiki.mikrotik.com

Ipn som är standard på enheten finns på undersidan av kartongen.

Konfigurations verktyget winbox kan laddas ner via denna länk http://download2.mikrotik.com/winbox.exe

Svensk support går att nå via tel 09.00-17.00 Måndag till fredag 0325-660650

Visa signatur

MikroTik certifierad konsult/certifierings lärare

Permalänk

Riktigt snajdig!

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

Hur går testandet ? Stabil ? Funderar på samma men med wifi inbyggt

Visa signatur
Permalänk

Gärna mer info !!!!

Jag är själv mycket sugen på att köpa denna (fast med WiFi) - ca 1000:- på eBay har jag sett....

Är den stabil ?
Hur många enheter kör du genom den ?
Är den svårkonfigurerad ?
Var la du WAN-porten? (la du den på Port1 och därmed förbrukade en PoE 1000-port, eller flyttade du WAN till 5'an? (för det är väl 4st 1000, och 4st 100 - eller?)
Kör du DDNS? - några problem där?

Själv har jag en D-Link-junk (DIR 635) som tvärhänger sig om man kör för mycket igenom den samtidigt (3-4 wifi-enheter och kanske 5-6 trådade enheter)

Glada hälsningar
Kalle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Hur går testandet ? Stabil ? Funderar på samma men med wifi inbyggt

Skrivet av kalle1024:

Gärna mer info !!!!

Jag är själv mycket sugen på att köpa denna (fast med WiFi) - ca 1000:- på eBay har jag sett....

Är den stabil ?
Hur många enheter kör du genom den ?
Är den svårkonfigurerad ?
Var la du WAN-porten? (la du den på Port1 och därmed förbrukade en PoE 1000-port, eller flyttade du WAN till 5'an? (för det är väl 4st 1000, och 4st 100 - eller?)
Kör du DDNS? - några problem där?

Själv har jag en D-Link-junk (DIR 635) som tvärhänger sig om man kör för mycket igenom den samtidigt (3-4 wifi-enheter och kanske 5-6 trådade enheter)

Glada hälsningar
Kalle

Är den stabil?
Har testat routern nu i några månader och känner mig redo för ett uttalande. Routern är mycket stabil, har inte strulat en endaste gång sedan den startades. Så ja, den är stabil.

Hur många enheter kör du genom den?
Dagligen är det 3st stationära datorer samt 3st bärbara datorer uppkopplade. Varje dag används även ett par iPadar samt iPhones för surf/spel. Tänk på att jag har en Apple AirPort Extreme V5 som accesspunkt för det trådlösa så jag har ingen aning om hur de trådlösa funktionerna fungerar i en router från Mikrotik.

Är den svårkonfigurerad?
Rekommenderar att googla först och läsa http://wiki.mikrotik.com/wiki/Main_Page men det tar inte många minuter att konfigurera när man väl vet vad man skall ställa in. Utan google är det hopplöst för den oerfarne, det är inget som är "självklart" när man väl loggat in i routern.

Var la du WAN-porten?
Port 1 använder jag som WAN och port 2 som LAN till min huvudswitch. I huvudswitchen går kablarna ut i lägenheten där det i sin tur sitter små 8-portars switchar till varje rum.

Kör du DDNS?
Nej det gör jag inte.

Permalänk

Som jag har förstått det så är väll port 1 låst till WAN, och PoE är endast om man vill driva routern och inte möjlighet att koppla in t.ex. en trådlös accespunkt som drivs via PoE.
Eller har jag missförstått det jag läst

Bästa vore ju förståss om man kunde flytta WAN till port 10 och sedan kunna använda port 1 till just en PoE port och driva en trådlös accespunkt.

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornsson:

Som jag har förstått det så är väll port 1 låst till WAN, och PoE är endast om man vill driva routern och inte möjlighet att koppla in t.ex. en trådlös accespunkt som drivs via PoE.
Eller har jag missförstått det jag läst

Bästa vore ju förståss om man kunde flytta WAN till port 10 och sedan kunna använda port 1 till just en PoE port och driva en trådlös accespunkt.

Ja, så är det.

PoE-porten är passiv och används för att driva själva routern. Dvs den kan ej leverera ut ström till någon annan enhet.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD