Den stora hackintoshtråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdaN:

Hmph, fick lite sug igen att leka med det här.
Tänkte att jag skulle göra det på min skoldator (en HP Probook 4330s). Men vill ju inte direkt råka förstöra windows partitionen där (det får vänta till något lov), så tänkte testa att installera på en extern HDD, tror ni det funkar? Funkar det bra på extern HDD då tar jag nog nån gång och fixar dual-boot med Win7 och OS X.

Tänkte ta Mountain Lion (köpt från App Store), sen använda UniBeast för att installera från USB.

Nja, enligt min erfarenhet så är det ruskigt svår att få det att funka på extern. Enligt andra så ska det gå, men jag har iaf aldrig lyckats. Lättast är väl ifall du temporärt byter ut disken.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Nja, enligt min erfarenhet så är det ruskigt svår att få det att funka på extern. Enligt andra så ska det gå, men jag har iaf aldrig lyckats. Lättast är väl ifall du temporärt byter ut disken.

Hmm, förvånande. Den installerar just nu OSX Mountain Lion på en gammal 40GB IDE hårddisk kopplad via USB.

Dold text

Får väl se om det funkar. I'll keep you posted

EDIT: Dax för kexts för ljud och WLAN då!

Dold text
Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdaN:

Hmm, förvånande. Den installerar just nu OSX Mountain Lion på en gammal 40GB IDE hårddisk kopplad via USB.

Får väl se om det funkar. I'll keep you posted

Installera går ju utan problem, att boota från disken är en helt annan femma. Chameleon kommer jävlas, eller det gjorde det för mig.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Installera går ju utan problem, att boota från disken är en helt annan femma. Chameleon kommer jävlas, eller det gjorde det för mig.

Editta min förra post

Hmm, verkar vara svårt med kexts för "ralink rt3592 802.11a bgn 2x2 wifi"

EDIT 2: jepp där tar min historia slut. det var kul medans det varade! I stort sett allt utom ljud och WLAN funkade och ids inte grejja mer med det atm.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP

Permalänk
Skrivet av YGLeXz:

Då var jag igång ändå. Då ingen av Göteborgs Appleåterförsäljare ville bränna en SL-DVD (de gör dem tydligen själva i butik) åt mig så har jag ägnat min dag åt att försöka få iAtkos L2 att fungera. Det går sådär...

Jag lyckas boota från DVDn jag själv åstadkommit med iAtkos L2 och jag kommer så långt att jag får välja vilken disk jag ska installera operativsystemet på, när jag formaterat disken med Disk Utility och startat om datorn så fastnar jag här:

http://img231.imageshack.us/img231/5562/normalbootstuck.jpg

Ingenting står och snurrar utan det är den här skärmen som gäller. Jag lät den stå i en kvart sen startade jag om datorn, bootade från iAtkos-DVDn och klickade ur "Graphics Enabler" men får samma resultat.

Någon som vet vad felet kan vara? Det är hårdvaran i sign som gäller förutom att jag installerar med 4GB ram och på en 1TB disk (de andra två är alltså urdragna).

Om du vill installera os x på din dator så rekommenderar jag dig att du tankar hem en skiva som heter iatkos s3v2 det är en iatkos snow leopard. Bränn den på skiva och prova installera med den istället för junket lion. Jag anser att lion är lite som vista blev för windows. Det va därför apple kom med ett nytt os ganska så fort. Nej ta och testa snow leopard tycker jag. När du fått snurr på det kan du köra lion om du nu verkligen vill det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millen1981:

Om du vill installera os x på din dator så rekommenderar jag dig att du tankar hem en skiva som heter iatkos s3v2 det är en iatkos snow leopard. Bränn den på skiva och prova installera med den istället för junket lion. Jag anser att lion är lite som vista blev för windows. Det va därför apple kom med ett nytt os ganska så fort. Nej ta och testa snow leopard tycker jag. När du fått snurr på det kan du köra lion om du nu verkligen vill det.

I skrivande stund så försöker jag mig på att boota Mountain Lion utan hjälp av UniBeast. Förslag?

Har följt denna guide: http://www.tonymacx86.com/61-unibeast-install-os-x-mountain-l...

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Hmm, eftersom det bara är wifi som inte funkar på min laptop (ljudet är inte så noga) så kan jag ju köpa en liten USB adapter för det. Vet någon en som funkar bra med OSX? Helst på tradera eller inet eller liknande.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av YGLeXz:

I skrivande stund så försöker jag mig på att boota Mountain Lion utan hjälp av UniBeast. Förslag?

Har följt denna guide: http://www.tonymacx86.com/61-unibeast-install-os-x-mountain-l...

Men varför inte bara prova med snow leopard som ja skrivit tidigare i tråden.
När man fått igång snow leopard kan man prova med ett annat varför man nu skulle vilja det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millen1981:

Men varför inte bara prova med snow leopard som ja skrivit tidigare i tråden.
När man fått igång snow leopard kan man prova med ett annat varför man nu skulle vilja det.

Menar du att det är lättare att få igång och få en fungerande dual boot? Jag har suttit och kört ML för att jag inte har kunnat få tag på någon retail av SL.

Visa signatur

Permalänk

Snow leopard måste ju va det simplaste ever att installera. Som sagt iatkos s3v2 är bäst dock är det ingen retail skiva utan en specialare för både amd och intel. Har kört den skivan i 3 år nu utan strul och installerat den på säkert över hundra hackintosh.
Men vill man köra retail så ladda hem iboot och sedan retail snow leopard och sparka igång. Svårare är det inte. Vet inte hur många jag har hjälpt att bygga hacks datorer men det måste vara en jävla massa nu.

Permalänk
Medlem

Jag har kört iAtkos S3 V2 och det gick rätt smärt fritt största boven var mig själv och mitt pilla testa chansa symptom som jag lider av^^ . iBoot + Retail körde jag på min stationära och enklare installation får man leta efter.
Den hitta allt förutom ljud det löste jag med multibeast och voodhda kext sen lira allt. Laptopen är dock inte hundra än den som jag körde iAtkos på men det tack vare min förbaskade hårdvara som inte finns i riktiga Mac datorer . Grafikkortet funkar såpass att jag kan köra min max upplösning men jag kan inte köra dvi port eller dp>hdmi porten, jag har heller inget WiFi på den men det bryr jag mig inte om. Ljudet funkar med volymreglering. Dock så känner jag att i brist på projekt att jag ska ge mig på en ML install nu bara för skojs skull för att se om det från grund har bättre stöd för mitt grafikkort och ger en mer korrekt cpu avläsning. Min gamla härka piskar nämligen min flera gången om bättre laptop pga av att den har ett bättre hårdvaru stöd. Cinebench GL gör min laptop 13.3fps medans den stationära får upp till 22 fps. Geekbench får laptop 3550 medans den stationära få 3600. Det låter inte som stor skillnad på hårdvara är det mycket.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millen1981:

Snow leopard måste ju va det simplaste ever att installera. Som sagt iatkos s3v2 är bäst dock är det ingen retail skiva utan en specialare för både amd och intel. Har kört den skivan i 3 år nu utan strul och installerat den på säkert över hundra hackintosh.
Men vill man köra retail så ladda hem iboot och sedan retail snow leopard och sparka igång. Svårare är det inte. Vet inte hur många jag har hjälpt att bygga hacks datorer men det måste vara en jävla massa nu.

Sitter med en Retail DVD i datorn just nu och ser på hur Os X installeras. Hoppas att det här går mer smärtfritt än ML.

En liten undran dock:
Jag följer den här guiden och mitt i processen så står det att man (om man kör Sandy Bridge) ska använda den här guiden. Det första den guiden säger är att man redan ska ha installerat och kört MultiBeast, men dit har den andra guiden inte kommit. *Förvirringen är total*.

När jag väl kommit in i min installation av SL, vad gör jag dåe?

Visa signatur

Permalänk

Har aldrig haft bättre dator än core 2 duo så ja vet inte hur det är med din men med en vanlig core 2 duo allafall alla jag har haft så kör man bara in easybeast när installationen är klar. Det gör att datorn bootar själv utan nåt iboot eller trams.
Du får prova och se. Ibland så blir det ju ett par installs innan man vet hur man ska göra med sin specifika datormodell innan allt rullar på.

Permalänk
Medlem

@ Millen1981

Jag installerade SL via iBoot utan problem. Körde MultiBeast och installerade min DSDT.aml (den för mitt moderkort specifikt) och bootade sedan om datorn. Detta gav boot0: error (vilket i sig verkar vara ganska vanligt) och jag stoppade då i min iBoot skiva och fick kernal panic. Försökte med hjälp av UniBeast ta mig in i Terminal och fixa boot0: error med hjälp av MacMan's guide på TonymacX86, detta gav en evighetsloop där jag hela tiden kom tillbaka till bootloadern.

Snälla. Har du något tips för hur jag ska fixa det här? Det känns som att jag är nära, men det vill liksom inte komma hela vägen!

Edit: Ska prova att köra Easy-varianten den här gången så får vi se om det går bättre!
Vet du om det spelar roll vilken SATA-ingång hårddisken sitter i? Jag har hört allt ifrån: "Sätt den _inte_ i 6GB/s-ingångarna." till "Den ska sitta i första porten." (vilket i mitt fall _är_ ett 6GB/s-uttag)

Visa signatur

Permalänk

Ja du får prova och se vad som händer annars så bränn iatkos s3v2 på en skiva så får du prova den också och testa vad som händer.

Permalänk
Medlem

Kör över min SL install nu för att testa ML får se hur detta går annars blir det väl bara till att köra windows repair skiva så att det bootar som vanligt iaf^^

Uppdatering ML ville inte blir kernel panic AppleCpuPowerManagment så det är bara att släppa

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millen1981:

Ja du får prova och se vad som händer annars så bränn iatkos s3v2 på en skiva så får du prova den också och testa vad som händer.

Retail gav också Boot0: Error.

Hur gör jag med iAtkos? En liten snabbguide vore underbart!

Visa signatur

Permalänk

men även om det ger boot error så kan du ju starta med iboot skivan eller startar inte datorn då eller?

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag skulle vilja göra en Hackintosh av min pc. Hur får man tag på en dvd med lion? måste man tanka ner det från nätet? behöver man nåt mer? spelar det nån roll vad man har för hårdvara? Jag har en pc från 2009 med intel core i7 920 processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramo_and:

Hej,

...Hur får man tag på en dvd med lion? måste man tanka ner det från nätet...

En sida bakåt i den här tråden skrev kalvsylta att det går att köpa mjukvaran.
http://store.apple.com/se/product/MC573/mac-os-x-106-snow-leo...

Ögnar folk ens igenom trådar nuförtiden eller?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Nej folk läser inte allt för ofta jag sitter med Snow Leopard / Lion / Mountain Lion retail. Men kör bara Snow Leopard på mina 2 burkar ML och Lion har jag inte lyckats få till än. Vill lära mig hur jag får allt att funka innan jag går upp ett steg. Är i den mödosamma försöka få till dsdt fasen som suger fett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjena killar, sålde min iMac och köpte en PC + mac mini istället. Pc'n som jag beställde har GTX 680, i7 2700k samt Asus p8z77 v Pro. Sett på ett par andra forum att folk fått ML att funka med det moderkortet, någon här som lyckats? Om isåfall hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBF3:

Tjena killar, sålde min iMac och köpte en PC + mac mini istället. Pc'n som jag beställde har GTX 680, i7 2700k samt Asus p8z77 v Pro. Sett på ett par andra forum att folk fått ML att funka med det moderkortet, någon här som lyckats? Om isåfall hur?

http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/HCL_10.8.1
http://www.tonymacx86.com/mountain-lion-desktop-support/60786-mountain-lion-asus-p8z77-v-pro.html

tycks ju vara fullt möjligt. Jag har själv inte den hårdvaran så kan inte ge egna erfarenheter. Men det tycks ju vara folk som gjort det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Internal DVD-läsare/skrivare nödvändig?

Hej!

När man sätter upp sin hackintosh, så är det ett krav att man har en internal DVD-spelare?
Eller klarar man sig med en external DVD, som man kopplar in på en USB-port?

Antar att man från BIOS måste ange att systemet skall starta från DVD:n och
det är ju inget problem när DVD:n är intern, men om den sitter på en USB-port
fungerar det då?

Jag vill egentligen inte ha en internal DVD-station, tycker det är bättre att ha en
external som man kan använda på alla datorer vid behov.

Känns också som att DVD/Blueray börjar vara på utgång?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jukkis:

Hej!

När man sätter upp sin hackintosh, så är det ett krav att man har en internal DVD-spelare?
Eller klarar man sig med en external DVD, som man kopplar in på en USB-port?

Antar att man från BIOS måste ange att systemet skall starta från DVD:n och
det är ju inget problem när DVD:n är intern, men om den sitter på en USB-port
fungerar det då?

Jag vill egentligen inte ha en internal DVD-station, tycker det är bättre att ha en
external som man kan använda på alla datorer vid behov.

Känns också som att DVD/Blueray börjar vara på utgång?

Det bör inte vara några problem nej, speciellt inte om du har hårdvara du kan köra retail-OSX på. Har inte stött på någon dator som inte klarat att boota från USB-enheter sedan dackefejden typ, så hårdvaran i sig ska inte ge några sådana problem heller.

Om inte annat är det ju en baggis att bygga ett bootbart installations-usb-minne om du har tillgång till en annan mac, för den händelse att det mot all tänkbar förmodan skulle strula att boota från extern dvdläsare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Man kan göra boot bara usb minnen från windows sidan för osx install med för den delen utan bekymmer .

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Man kan göra boot bara usb minnen från windows sidan för osx install med för den delen utan bekymmer .

Hur ?! Försökte googla de, men alla hänvsiade till att skapa via Mac OSX, lätt när man inte har någon sån dator och ska installera sin första..

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Hur ?! Försökte googla de, men alla hänvsiade till att skapa via Mac OSX, lätt när man inte har någon sån dator och ska installera sin första..

Ta en titt här http://olarila.com/forum/viewtopic.php?f=27&t=1627

Programmet heter Suse jag använde det när jag gjorde ett bootbart Mountain Lion Usb minne. Annars så är ju såklart OSX smidigare att göra det i men om man inte har en mac eller känner någon med det så går det ju inte. Men SUSE som det heter som du hitar en bit ner på sidan jag länka till funkar fint att använda . Har du mer frågor så är det bara att skicka pm eller citera så svarar jag .

Visa signatur

Permalänk

Tjenare alla!

Jag har stött på patrull när jag försöker installera Mac OS ML på min gammla stationära, det är en I7 920 med P6T Deluxe mobo och 12 GB RAM och ett gtx 210.

Jag kommer så långt att via unibeast bootar och så väljer jag USB som jag döpt USB minnet till.

Sen kommer jag till äpplet och den snurrande laddaren sedan bara dör skärmen! datorn går fortfarande men skärmen är DÖD.

jag vet inte nu vad jag ska göra!

Hjälp uppskattas.

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

Tjenare alla!

Jag har stött på patrull när jag försöker installera Mac OS ML på min gammla stationära, det är en I7 920 med P6T Deluxe mobo och 12 GB RAM och ett gtx 210.

Jag kommer så långt att via unibeast bootar och så väljer jag USB som jag döpt USB minnet till.

Sen kommer jag till äpplet och den snurrande laddaren sedan bara dör skärmen! datorn går fortfarande men skärmen är DÖD.

jag vet inte nu vad jag ska göra!

Hjälp uppskattas.

Har du kört några kommandon för att boota? Om inte testa -v -f eller -x eller GraphicsEnabler=No /Yes. Gissar på att det är grafik relaterat men utan eventuell kernel panic log svårt att veta.

Visa signatur