Grafikprestanda i Far Cry 3

Permalänk
Medlem

Inte alls stor skillnad på top 3 korten ju

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av JonasT:

Det undrar vi också. Operativsystemet är på engelska, Uplay är på engelska men likförbannat är Far Cry 3 på svenska utan möjlighet att byta språk...

Testa att ominstallera det (om ni inte installerade det enbart för det här testet).

EDIT: På huvudmenyn i FC3, gå in på Audio och kolla att det är inställt på English där. (Ni har ju säkert gjort det, men ja.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

FC3

Köpte idag FarCry 3 för att börja spela. Men mitt nuvarande gamla radeon 5770 höll på att brinna upp när jag startade spelet HAHA

Beställde precis ett 7970 GHZ Vapor Edition 3gb innan denna recension kom ut så får hoppas på bättre drivrutiner

Far cry 3 måste vara nya "gpu-killer-game" sedan metro 2033 släpptes

Visa signatur

|| Aorus B650 Elite AX ICE || Ryzen 7800X3D || RTX 4090 Arous Master || DDR5 64GB 6000Mhz || MSI MAG 1000W || 1TB Kingston KC2500 M.2 || 48" LG C2 Oled ||

Permalänk
Medlem

Efter en del meck och pill, så har jag kommit fram till att MSAA och PostFX inställningarna är sjukt buggiga. Iallafall för mig.
Får random fps drops när jag sätter igång MSAA eller har PostFX över medium. Speciellt när jag titta på ett djur lik jag precis dödat..
Annars är allt annat maxxat och flyter utan problem, även när man rör sig. Ska ev prova mer ikväll och se hur det flyter.
Men får hoppas dom fixar detta, antingen via drivers eller i själva spelet.

Men för dom som letar efter att få spelet någerlunda spelbart, så stäng av MSAA och kör med högst medium PostFX.
Att forcera FXAA via control panel tycks funka bra iallafall. InjectSMAA crashar bara när jag försöker köra med det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cokeman 1337:

Nån som testat detta på en konsoll och tala om hur det ser ut.

Tror nästan konsoll ser bättre ut en att ha låga inställningar på mitt GTX 570m. :/

Tror jag inte...kör som konsolerna gör...Low/Medium, Dx9 och 720P shader modell, 1.0 eller vad dom har.. Tror dom har optimerat Medium setting bra då konsolerna kör på dom inställningarna

Du kan nog köra på High och 720P med DX9 settings.

Ditt 570M är 10x bättre än konsolernas GPu...

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Dessutom så är det här det första spelet som rekommenderar 8GB RAM så jag förväntade mig inte högre FPS än såhär

Du rekommenderas att ha 8GB för Planetside 2 också

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Kul att se att utvecklingen går såpass framåt att dagens hårdvara börjar nå sin peak..mindre kul för man behöver uppgradera snart men ändå....

Knappast. Snarare dålig optimering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grodfan:

Hur tror ni jag klarar mej med ett 5850?, är det kört?

Beror på vilka krav du har...

Maxat, så nej.

Medium 720P, ja.

Visa signatur

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Hm, 2:an blev kallad GTA: Somalia...
Så detta blir GTA: Umpalumpa?

Gillar inte spelstilen med att köra kors och tvärs över hela kartan bara för ett fjuttigt sak och upprepa, sen alla vaktposter man bokstavligen pulveriserade för en kvart sen är tillbaka utan en enda kulhål.

Det ska vara som på just cause 2, spränger man det så är det borta för gott.

Någon som kan bekräfta mina farhågor?

Ingen lust att slänga pengar i onödan igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag sätt av videos så verkar det som att baser du tar över inte fylls på med fiender igen i alla fall.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Tack för bra test SweC!

Det skönt att se att fler och fler gör bra grafikmotorer som tar tillvara dagens GPU resurser. Äntligen börjar konsol anpassade grafikmotorer försvinna.

Spelet verkar vara helt spelbart med medium/high. Extrem och very high verkar vara till för att ägare av SLI/CF 680/7970 skall få ut max av sina kort. Vi andra kan nog utan problem överleva på medium/high.

Hoppas bara att spelet är bättre än Far Cry 2. Efter 3-4 timmar blev det lååååång tråkigt.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infexis:

Kul att se att utvecklingen går såpass framåt att dagens hårdvara börjar nå sin peak..mindre kul för man behöver uppgradera snart men ändå....

..Tycker detta spel drar bak utvecklingen några steg...

Grafiken stämmer inte överens med systemkraven...

Hade ett GTX460/5850 klarat av att maxa spelet OCH det hade sett lika ''bra'' ut som när ett 680/7970 maxar det nu. Då hade det varit utveckling framåt!

Dom har totalt skitit i att optimera kortet till mjukvaran på PC...

Man blir ledsen när dom gör så varje satans gång...

Visa signatur

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Väldigt bra och nyttig artikel. Sån borde ni ha inför alla storspel!

Om någon undrar så är det fullt spelbart med min rig i sign, på väldigt nära högsta på allt i dx11

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Inaktiv

Att spela mina spel med FXAA och MSAA kommer aldrig att ske.

Permalänk
Medlem

Dåligt optimerad konsol-port, ointressant spel dessutom, tröttnade på Farcry ungefär 50% in i spelet i 1:an när allt bara ballade ur och hela storyn blev bara konstig.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Tack för testet, intressant info.

Permalänk
Medlem

Spelet behöver nog bli optimerat först innan ni kommer kunna spela ordentligt, samt att drivrutinerna har ju inte blivit uppdaterade utefter spelet ännu för det kom nyss ut. Man får ha tålamod, det kommer bli mycket bättre. Det är ungefär som 7970 och BF i början, det var löjlig prestanda men nu är den bra.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem

Med tanke på att spelet inte ser så snyggt ut med tanke på hur mycket det drar så är det bara dåligt optimerat

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ak-47:

..Tycker detta spel drar bak utvecklingen några steg...

Grafiken stämmer inte överens med systemkraven...

Hade ett GTX460/5850 klarat av att maxa spelet OCH det hade sett lika ''bra'' ut som när ett 680/7970 maxar det nu. Då hade det varit utveckling framåt!

Dom har totalt skitit i att optimera kortet till mjukvaran på PC...

Man blir ledsen när dom gör så varje satans gång...

Sitter du och påstår att PC-versionen är en dålig portning?? /sarcasm

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att Farcry 3s grafik är lite...överhypad?
Javisst, den är snygg, men är den snygg? I synnerhet när man jämför med hur pass krävande det är?

Detta får ju BF3 att framstå som världens mest optimerade spel i förhållande till sin grafik.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Javisst, den är snygg, men är den snygg? I synnerhet när man jämför med hur pass krävande det är?

Nej det tror jag inte. Det är snyggt, men inte i toppklass. Och prestandan är väl inte så imponerande.

Men sen vet jag inte om den är så hypad egentligen? Vilka snackade en massa om att Far Cry 3 var så snyggt innan det släpptes? Har inte sett någon sån diskussion själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dwightschrute:

"Slinga längs väg" herregud vilket fånigt prestanda test? Det är väl den minst stressiga situationen i spelet.

Ja va i helvete rent ut sagt? Jag vill se vad BF3 presterar på en ödslig väg utan att se en kotte så långt ögat når.

Vad är poängen med detta test? Dels är det inte ens snyggt för att vara så pass nytt och sen Hårdvaran för att se skiten?Hur blir det med lite action? 20fps med dubbla 680?

Far cry är borträknat sen 1an

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonasT:

Det undrar vi också. Operativsystemet är på engelska, Uplay är på engelska men likförbannat är Far Cry 3 på svenska utan möjlighet att byta språk...

De flesta Ubisoftspelen bestämmer språk efter det man valde för installern. så ser man inte till att vara försiktig med nästa-knappen så har man en plågsam översättning att vänta sig.

Permalänk
Medlem

Å ena sidan så gillar jag tropiska spelmiljöer. Så detta spel kanske kan vara kul att spela. Men jag är inte jätteimpad av grafiken. Särskilt inte med tanke på GPU-kraven.

Verkar som om antingen drivrutiner eller spelet är dåligt optimerade. Skulle inte förvåna mig om detta spel är slarvigt programmerat. Tycker det är skandal att ett toppkort för en massa tusen såsom GTX680 eller HD7970 Ghz edition inte ens kommer upp i 60fps utan att stänga av AA. Ubisoft måste ha gjort ett dåligt jobb med tanke på att grafiken inte är extrem!

Är detta ett nytt Crysis tro?

Förövrigt tycker jag det är lite tråkigt att Sweclockers inte tar med GTX560Ti i sådana här jämförelser eftersom det ju var det populäraste spelkortet förra året och många Swecare har just ett sådant. Själv har jag ett sådant med 2GB VRAM. Många med ett GTX560TI vill nog veta om det är spelbart med Farcry 3!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Antar att GTX 690 inte testades (?)
Sitter på ett själv, ska testa FarCry 3 nu.

Återkommer med vad jag hamnade på för FPS och vad jag tyckte Visst jag har inte samma maskin som testet genomfördes på, men är tillräckligt nära för att det ska räknas haha

Jag reagerade också på att GTX 690/SLI/CF saknades i testet, ska man testa att verkligen pressa ett grafikintensivt spel till max bör man ju också ha med det kort som är snabbast just nu. Jag förstår dock att andra kort prioriteras, men när jag gick in för att läsa artikeln var min tanke just "undra hur GTX 690 levererar med höga grafikinställningar?" och så finns det inte ens med.

Kan ju dock tilläggas att jag har tankarna på att köpa ett GTX 690 vilket gör mig lite subjektiv. Jag saknar också test i 2560x1600.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Ja va i helvete rent ut sagt? Jag vill se vad BF3 presterar på en ödslig väg utan att se en kotte så långt ögat når.
Vad är poängen med detta test? Dels är det inte ens snyggt för att vara så pass nytt och sen Hårdvaran för att se skiten?Hur blir det med lite action? 20fps med dubbla 680?

Meningen är att testen ska vara lika varje gång man testar, annars är det värdelöst. Därför har de valt den biten, vilket står i artikeln. Swec gjorde precis likadant för BF3, så lite ironiskt att du nämner det spelet.

http://www.sweclockers.com/recension/15564-amd-radeon-hd-7970...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Detta får ju BF3 att framstå som världens mest optimerade spel i förhållande till sin grafik.

Dock är ju FC3 ett sandlådespel, med öppen värld utan laddningstider? Tycker inte grafiken är så pjåkig när man har det i åtanke.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Avstängd

pffh.. spelet är inte snyggare än Witcher 2 men ändå kräver det mer, verkar mer som spelet är dåligt optimerat o att det saknas drivrutiner för det.

skuggorna ser ju ut som något ifrån 2005 Kolla på gräset.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Är inte ett dugg impad av grafiken
Otroligt dåligt måste jag säga, det är nästan lite cartoon varning. / Plastig överarbetad glans grafik.

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

pffh.. spelet är inte snyggare än Witcher 2 men ändå kräver det mer, verkar mer som spelet är dåligt optimerat o att det saknas drivrutiner för det.

Witcher är i och för sig inte ett open world-spel. Vet inte om det finns något open world-spel som är pc-exklusivt. Just Cause 2 har en riktigt bra PC-port, även om det har ett par år på nacken.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera att vänta ett tag, Koroush Ghazi som skriver guider till Nvidia är på G att skriva en till Far Cry 3, kvoterar från hans TweakGuides sida: "The next game guide I am scheduled to do is for Far Cry 3, starting shortly." Han brukar ta upp skillnaden med olika grafikinställningar och oftast tips på custominlägg ifall spelet stödjer det.