Hur funkar de med Batteriet och ström adaptern ? Spänning ström osv

Permalänk
Medlem

Hur funkar de med Batteriet och ström adaptern ? Spänning ström osv

Hej jag ska köpa en till laddar till min Hp https://www.24.se/ac-adapter-till-hpcompaq-185v-35a-65w-storr...

Det står ju att den ska funka med min laptop som är i DV 7 Serien har inte hela modellnummret i huvet.

Fast när jag kollar på min nuvarande laddare så har den:

18,5 Volt

6,5 Amper

120Watt

Och Laddarn jag ska köpa har ju

18,5 Volt

3,5 Amper

60 Watt

Kontakten passar Jag antar att de är Spänningen som måste vara samma ? Den kommer väll bara ladda upp batteriet segare med den nya laddaren ?
Vill bara inte att den ska paja mitt batteri.

Tack på förhand

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Skrivet av 93Clocker:

Hej jag ska köpa en till laddar till min Hp https://www.24.se/ac-adapter-till-hpcompaq-185v-35a-65w-storr...

Det står ju att den ska funka med min laptop som är i DV 7 Serien har inte hela modellnummret i huvet.

18,5 Volt

6,5 Amper

120Watt

18,5 Volt

3,5 Amper

60 Watt

Kontakten passar Jag antar att de är Spänningen som måste vara samma ? Den kommer väll bara ladda upp batteriet segare med den nya laddaren ?

Tack på förhand

Nej lägg ner dom planerna direkt! W ska vara samma, A ska inte ha lägre värde, däremot är det ok att ha högre. AC adapter/laddare med högre A "går lugnare/svalare" då den inte blir så belastad som en dito med lägre A.

Som du ser så är den du lurar på hälften så kraftfull vad gäller W, och ungefär detsamma gäller A....... Det troliga är att den nya inte håller nån längre tid, har du oflyt så kanske även burken tar skada.....

Edit: hade med 24.se att göra i somras, skulle ha ett batt till bärbar. De levererade fel batt 2 ggr, slutligen blev det ingen affär då de inte kunde skaffa fram rätt batt, trots att det enligt deras hemsida inte rådde några tvivel om att de hade rätt batt.... Dessutom rörigt med kommunikation, returfrakt och annulering av faktura...

Permalänk
Inaktiv

Med lägre amp tar längre tid att ladda upp batteriet,inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pax Vobiscum:

Nej lägg ner dom planerna direkt! W ska vara samma, A ska inte ha lägre värde, däremot är det ok att ha högre. AC adapter/laddare med högre A "går lugnare/svalare" då den inte blir så belastad som en dito med lägre A.

Som du ser så är den du lurar på hälften så kraftfull vad gäller W, och ungefär detsamma gäller A....... Det troliga är att den nya inte håller nån längre tid, har du oflyt så kanske även burken tar skada.....

Dock så hänger ju allihopa ihop, enligt ohms lag så är P (effekt) = U (spänning) * I (ström).

Så 18,5V * 3,5A = ~64W

och 18,5V * 6,5A = ~120

Så enda som händer är att det tar längre tid, inget annat kommer hända.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Jo om datorn drar 120w vid ex spelande så kommer en 60w adapter bli överbelastad och förmodligen lägga av ganska snabbt. Ungefär som att ha för klen nätdel i en stationär.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem

Så där allmänt så är det ju helt åt skogen att köpa en adapter med mindre watt/ampere än orginal.

Dock i detta specifika fall så tycker jag dock inte att du ska behöva en 120W adapter. Skriv vad du har för processor och grafikkort så är det lättare att bedöma om 60W kommer räcka till din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Så enda som händer är att det tar längre tid, inget annat kommer hända.

Jaså? Vad baserar du det på? Källa på att en laptop kan känna av att den fått en för svag nätadapter tack.

De som säger att det bara tar längre tid har möjligtvis fel beroende på hur din dator är uppbyggd, det kan hända att datorn överbelastar strömadaptern om den har för låg effekt. Du borde inte köpa en nätadapter med mindre Wattantal än originalet, och så borde spänningen vara åtminstone inom 1V av originalvärdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jaså? Vad baserar du det på? Källa på att en laptop kan känna av att den fått en för svag nätadapter tack.

De som säger att det bara tar längre tid har möjligtvis fel beroende på hur din dator är uppbyggd, det kan hända att datorn överbelastar strömadaptern om den har för låg effekt. Du borde inte köpa en nätadapter med mindre Wattantal än originalet, och så borde spänningen vara åtminstone inom 1V av originalvärdet.

Vet att iPads (tror jag) gråter om man kopplar in dem med för svaga transformatorer (de för iPhones). Antar att exakt samma princip gäller för laptops.

Själv skulle jag aldrig koppla in min laptop i något svagare än originaltransformatorn.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Vet att iPads (tror jag) gråter om man kopplar in dem med för svaga transformatorer (de för iPhones). Antar att exakt samma princip gäller för laptops.

Det är en specialfunktion för just iPads som känner igen när den ansluts till den starkare laddaren, den defaultar annars till USB spec. Någon sådan funktion finns inte i laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det är en specialfunktion för just iPads som känner igen när den ansluts till den starkare laddaren, den defaultar annars till USB spec. Någon sådan funktion finns inte i laptops.

Okay, men förutsatt att en laptop har ett inte fulladdat batteri och ganska vass hårdvara försöker den suga ur motsvarande 180W från transformatorn. Transformatorn klarar bara av 90W och prioriterar därför bort något. Eller?

Kommer den inte ladda datorn? Inte förse komponenterna med den ström de behöver? Leverera mer än den klarar och dö inom en inte alltför lång framtid?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Okay, men förutsatt att en laptop har ett inte fulladdat batteri och ganska vass hårdvara försöker den suga ur motsvarande 180W från transformatorn. Transformatorn klarar bara av 90W och prioriterar därför bort något. Eller?

Kommer den inte ladda datorn? Inte förse komponenterna med den ström de behöver? Leverera mer än den klarar och dö inom en inte alltför lång framtid?

Den kommer med stor sannolikhet leverera mer kraft än den är designad för och gå sönder, eller helt enkelt slå av direkt p.g.a. skyddsfunktioner. Nätadaptern och datorn kommunicerar inte, så den kan inte bortprioritera något.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon89694:

Med lägre amp tar längre tid att ladda upp batteriet,inget annat.

Skrivet av 93Clocker:

18,5 Volt

6,5 Amper

120Watt

18,5 Volt

3,5 Amper

60 Watt

Tack på förhand

Skrivet av PelleRell:

Jo om datorn drar 120w vid ex spelande så kommer en 60w adapter bli överbelastad och förmodligen lägga av ganska snabbt. Ungefär som att ha för klen nätdel i en stationär.

Min Laptop i Sig, Drar 94W vid full belastning och nätadaptern ligger på 90W (troligen lite högre, orkar inte kolla Ström (A) och Spänning (V).
Den datorn klarar av att köras men troligen pga lite under dimensionerade specs och lite högre effekt på Nätadaptern.

Har haft erfarenheten av en MacBook Pro (2008) Den drog mer än vad Nätadaptern kunde leverera vid spelande av Modern Warfare. Resultat: Datorn slocknade med helt tomt batteri.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Den kommer med stor sannolikhet leverera mer kraft än den är designad för och gå sönder, eller helt enkelt slå av direkt p.g.a. skyddsfunktioner. Nätadaptern och datorn kommunicerar inte, så den kan inte bortprioritera något.

Whoops, trodde du var en av dem som sa att det inte spelade någon roll, nvm då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar ! Har hittat denna http://www.datorbatteributiken.se/article/detail/laddare-hp-1...

Som stämmer överens med min orginal laddare Volt amper ! MEn min laddar elller modell på dator finns inte med under specsen =(

HP DV7 6c80eo är datorn i fråga

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk

datorn i sig måste väl ha ett visst minimum Ampere tal för att inte ta skada? någon som vet var man kan htta den infon för msi683 har en 12v laddare därför jag undrar?

Permalänk
Lagadator

Det finns vissa bärbara modeller som stöder upp till tre olika antal på Volt och Ampere, det är dock ovanligt, och i min erfarenhet så fungerar dom inte alltid alla tre heller.

Utöver det finns vissa bärbara som har en inbygg check i BIOS, där man får ett meddelende som säger att strömadaptern är fel, och att batteriet inte kommer laddas medan man har den i. Däremot kan man trycka på F1 och fortsätta.

Men precis som Marcusk och andra nämner, det finns ingen egentlig spärr för att den inte ska ta emot ström, och därmed riskerar man att skada datorn om man använder fel.

Visa signatur

Lagadator.se

Permalänk
Avstängd

Ni får rätta mig om jag har fel men om du sätter i en för klen nätdel kommer den att kortlusta ni laddare såpass att den kommer att lägga av (om den har en sån funktion) eller gå sönder...Om en Ipad får en för klen USB port så kommer det ju ström från moderkortet och helt enkelt är strypt, vilket en nätdel INTE är...då kommer porten in att gå sönder man iPaden kommer att säga till

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Jag jobbade på ett företag som ett tag leverade adaptrar med för låg amp (leverantören som snålat) till de prylar de sålde, resultatet blev att adaptrarna slets ut grymt fort pga överbelastning. Med andra ord köp ordentliga grejer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biktfadern:

Jag jobbade på ett företag som ett tag leverade adaptrar med för låg amp (leverantören som snålat) till de prylar de sålde, resultatet blev att adaptrarna slets ut grymt fort pga överbelastning. Med andra ord köp ordentliga grejer

Ok frågan är ju vilken då jag inte hittar min laddare någonstans. Förutom någon slags multi-adapter på HPs hemsida för typ 1000 kr =/

Visa signatur