Intel på god väg mot 14 nanometer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Arion:

Om siffrorna stämmer känns det ju som att Intel snarare är på väg att tappa sitt försprång gällande tillverkningsteknik om Global Foundries (och därmed AMD?) kan börja leverera processorer med 14nm-teknik inom ett år från Intel.

Ska bli intressant att se hur bra/dåligt detta går för Global Foundaries. Både TSMC och Global Foundaries hade ju rejäla problem med att rampa upp sin 28nm tillverkning. TSMC väljer att inför FinFET när de går till 20nm, medan Global Foundaries väljer att hoppa över 20nm och i stället införa FinFET på 14nm för att ta in på Intels försprång.

Att gå över till FinFET är inte trivial och detta i kombination med att ta två steg i tillverkningsteknik så finns det ingenjörer som har en hyfsat svårt uppgift att ta sig an den närmaste tiden. Känns som Global Foundaries kör en all-in här och det är väldigt mycket som kan gå väldigt fel med tanke på alla problem man hade redan vid 28nm...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av roobi:

Trevligt Det går framåt, men jag började undra en grej, År 2020- Har vi 1nm då?

Skulle inte tro det. Intel har ju lyckats produsera en transistor i 2nm, vilket man gjorde genom att sätta ihop 7 atomer vad jag vill minnas. Finns nog några mindre hinder man måste klara av innan man kan börja massproducera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Skulle inte tro det. Intel har ju lyckats produsera en transistor i 2nm, vilket man gjorde genom att sätta ihop 7 atomer vad jag vill minnas. Finns nog några mindre hinder man måste klara av innan man kan börja massproducera det.

Mindre du menar väl enorma, att göra så små saker skulle kosta för mycket och att ta minst ett år för varje cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Vad är en korrekt tolkning av Moores lag? Som jag har förstått det så det ökar antalet transistorer på ett chip till det dubbla vartannat år.

Fast din meningsuppbyggnad innan menade att den skulle medföra 1nm om 8 år, det är inte vad Moores lag handlar om.

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Det är inte det som är problemet. Problemet är att man inte kommer kunna välja vilket moderkort och vilken processor man vill. I dagsläget, till exempel, vill jag ha en 3930K och ett Rampage IV Extreme, eftersom det hade passat så bra i mitt röda färgtema.

Jag finner det mycket otroligt att det kommer finnas lika många moderkort med fastlödd motsvarighet till 3930K som det finns LGA 2011-moderkort idag. Vill du ha processor X kommer du troligen vara begränsad till ett mycket litet antal moderkort som har processor X, vilket innebär enorma begränsningar i formfaktor, funktioner och utseende.

Att CPU och moderkort sitter ihop är säkert jättebra för surfplattor och allt sånt, men hela grejen med PC är ju att man ska kunna välja just de delar man vill ha. Avsaknaden av den möjligheten är enligt mig Macs största nackdel och jag tror att många här håller med mig.

Du behöver nog inte oroa dig, man skulle tappa försäljning på att begränsa antal moderkort. Så länge vi har det rådande oansvariga ekonmiska systemet i behåll kommer du ha ett brett urval av moderkort och välja på, så att konsumenter likt dig själv kan färgmatcha sin hårdvara...

Visa signatur

Fractal Design Define R4|Corsair HX 750W|AMD FX-4170BE@4,2GHz|Asus Sabertooth 990FX|Noctua NH-U12P|8GB Kingston DDR3 HyperX 1600MHz|Sapphire HD 7950 3GB GDDR5 Vapor-X OC|Systemdisk Samsung SSD 830 Series 250GB|Win 7

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon99339:

Det där är ju väldigt fundamentalistiskt. Stanna du då i 2012 och var rebellisk med din 3570K år 2020.

Undrar vad du kan maxa då.

Du förstår nog vad jag menade. Jag kommer självklart att tvingas uppgradera förr eller senare, men jag hoppas att det dröjer länge. Hade Intel fortsatt med socklade processorer hade jag istället varit glad att de krymper tillverkningsprocessen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HurMycket:

Du förstår nog vad jag menade. Jag kommer självklart att tvingas uppgradera förr eller senare, men jag hoppas att det dröjer länge. Hade Intel fortsatt med socklade processorer hade jag istället varit glad att de krymper tillverkningsprocessen.

Nej, jag var inte riktigt med på det faktiskt. Trodde att du menade allvar, därav mitt inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

"När det kommer till Intels konkurrenter planerar Samsung att gå över till 20 nm under 2013 och arbetar samtidigt på 14 nm. TSMC tar samma steg i den andra hälften av nästa år och ska dessutom leverera mindre volymer av kretsar med FinFET-teknik. Globalfoundries tar steget till 14 nanometer FinFET mot slutet av 2013 och inleder volumproduktion under 2014"

vet inte om man kan kalla dom konkurrenter i alla fall inte på PC marknaden

Intel har ju planer på att börja tillverka åt andra, så på så sätt kommer dom ju att konkurera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

De har väl sagt att de siktar på 5 nm då någongång.
http://www.tomshardware.com/news/intel-cpu-processor-5nm,1757...

Citat:

Following the current 22 nm process, Intel's manufacturing cadence suggests that the first 14 nm products will arrive in late 2013, 10 nm in 2015, 7 nm in 2017, and 5 nm in 2019

Jag tror ~5nm är det ultimata gräsen till vad vi kan uppnå med Silicon(Kisel)-baserade kretsar. I någonting mindre kommer kvantmekaniken ta över och då vet man inte längre man var en elektron befinner sig i en krets, därav blir kretsen värdelös. Dessutom kommer värmeutvecklingen bli enorm stora på dessa nivåer.

Man kommer säkert att kunna tillverka 3D kretsar och/eller parallella processorer men de har också sina gränser. Moores lag kommer med stor sannolikhet saktas ner något otroligt de kommande 10-15 åren. Det finns en gräns till va vi kan uppnå med kisel baserade kretsar och vi är där snart, relativt snart iaf. Undrar va nästa bas blir efter kisel-eran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det där är ju väldigt fundamentalistiskt. Stanna du då i 2012 och var rebellisk med din 3570K år 2020.

Undrar vad du kan maxa då.

Skickades från m.sweclockers.com

Nog för att man inte kan sitta med en processor så länge, men om Intel börjar löda fast alla processorer kommer det antagligen slå hårt mot oss entusiaster.
Vi kan nog glömma överklocknings moderkort med mycket funktioner.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Moriquende:

Nog för att man inte kan sitta med en processor så länge, men om Intel börjar löda fast alla processorer kommer det antagligen slå hårt mot oss entusiaster.
Vi kan nog glömma överklocknings moderkort med mycket funktioner.

Jag tror definitivt att vi lär se något ASUS Rampage med Intel-flaggskeppet, och inte alls att funktionerna minskar eftersom som det ser ut nu ska ändå företag som ASUS och MSI tillverka dem.

Men jag hoppas innerligt att AMD vinner marknadsandelar på grund av detta. Så kanske de kan få pengar till att göra en Bulldozer som vi trodde att den skulle vara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bilden ser ut som från tv-shop

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Tror inte ni behöver vara rädda för fastlödda processorer på länge: http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20121205214540_Intel...

Jag citerar mig själv för det verkar vara många som inte läste länken. Intel lovar att förse oss entusiaster med "lösa" processorer under "överskådlig framtid". Slappna av.

Permalänk
Medlem

Ni vet inte vad "snabbt" är !

Kvantdatorn

Där har vi det !

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kul o se att Intel ångar på!

Så vi entusiaster ska få processorer som vi alltid fått. Menas det (E) som är extra dyr?

Spännande o se vad framtiden håller.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Det skulle vara intressant att få veta hur ofta CPU-beräkningskraften per krona eller ytenhet dubblas. Det lär vara betydligt mer sällan än var 18:e månad iaf.
Det är ju över 1½ år sedan 2500K kom. Det är inte som att vi får dubbla CPU-kraften för samma peng idag precis. Jag är rätt säker på att man inte når en dubbling ens om man lägger 18 mån-perioden över en "tock".

Inte bara prestanda per krona, utan idag läggs mycket på prestanda per watt. Dock inte lika mycket på "desktop/tower"-sidan men det är ändå nått att sträva efter. Jag är mer intresserad av en hyggligt snabb dator som drar väligt lite än en ruskigt snabb som drar flera hundra watt, iaf 9/10 gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Kul o se att Intel ångar på!

Så vi entusiaster ska få processorer som vi alltid fått. Menas det (E) som är extra dyr?

Spännande o se vad framtiden håller.

Kallar man sig entusiast så är man väl också beredd att betala en tusenlapp eller två extra för att få bättre flexibilitet och framförallt prestanda. Det är vanliga Svenssons och yngre med tunnare plånbok som förmodligen köper dessa färdiga mobo/CPU-paket. Dessutom tror jag definitivt att detta beslut har tagits med tanke på alla OEM-tillverkare som då till all sannolikhet kan köpa in komponenterna billigare och får en lägre kostnad vid tillverkning (tex Dell) som är mycket stora och säljer större kvantiteter datorer till företag, skolor, myndigheter osv. De kommer då säkert kunna antingen ge bättre priser än nu eller bättre prestanda -> längre livslängd för samma pris mot som det är idag. Det gäller ju också många här som gör trådar om att de vill ha en dator för typ 7000-8000 kr.

Vi entusiaster som bryr oss kommer ju kunna köpa de mer prestandainriktade plattformarna och ha det som det är idag om det stämmer som folk skrivit och citerat i tråden. Så jag förstår inte uppståndelsen över detta. Detta kanske är något väldigt bra som ger mycket mer pris/prestanda och bättre kompatibilitet än hur det är idag (även om det inte är något större problem).

Ta det lugnt och se vad som händer. Konkurrensen kanske ökar och ger oss bättre moderkort än vad som finns idag, och vi har ingen aning om hur stort urvalet kommer att vara.

I värsta fall så blir det ris istället för ros, men då kommer nog generationen efter vara tillbaka som det är idag. Jag tror knappast att detta är något som Intel beslutat över en kafferast...

En spekulation från min sida är att Intel har insett att AMD är chanslösa mot dem i mellan-, entusiast- och high-end segmentet och därför inte har någon konkurrens så de testar detta efter att ha räknat på det och vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Om de skriver avtal med några tillverkare och får detta att fungera som de har tänkt sig kan det bli lyckat - eller som sagt ett magplask. Dock med deras vinsterjhar de råd att ta chansen om de tror på sin idé. Bästa skulle ju vara om Intel har misslyckas och AMD ser chansen och ger sig in på prestanda-marknaden igen så att det blir väldigt hård konkurrens där om två år eller så.

Just my 50 cent.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Nog för att man inte kan sitta med en processor så länge, men om Intel börjar löda fast alla processorer kommer det antagligen slå hårt mot oss entusiaster.
Vi kan nog glömma överklocknings moderkort med mycket funktioner.

Personligen tycker jag att det känns grymt härligt att få sätta sina nya prolle på plats i sin sockel.

Men i dagsläget väljer de flesta (som är intresserade) antingen senaste i5 eller senaste i7 och inget annat. Moderkortstillverkaren behöver alltså byta endast en enda komponent (en i5 eller i7, eller vad fasen man väljer på i framtiden) för att tillgodose allas behov.

Något jag lärt mig på min korta tid i arbetslivet är att bra specialgjorda kontaktdon är väldigt dyrt, och en ny sockel är egentligen ett avancerat kontaktdon.
I sammanhanget kanske en skitgrej, men ändå något som måste göras vid varje sockelbyte är att få fram tillräckligt bra verktyg som kan plutta ut nya felfria socklar med rätt toleranser. Det är mycket lättare att istället bara skriva ut en ny mall för maskinen som stryker ut löd-tenn.

Processorerna behöver heller inte längre tillverkas med alla kontakt-plattor på undersidan.

Enda problemet är ifall moderkortet går sönder, som många påpekat.
I värsta fall går det i så fall att lämna in moderkortet, löda av processorn, och sätta den på ett nytt kort. Inte jättesmidigt kanske, men verkligen inte omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vibes:

Jag tror ~5nm är det ultimata gräsen till vad vi kan uppnå med Silicon(Kisel)-baserade kretsar. I någonting mindre kommer kvantmekaniken ta över och då vet man inte längre man var en elektron befinner sig i en krets, därav blir kretsen värdelös. Dessutom kommer värmeutvecklingen bli enorm stora på dessa nivåer.

Man kommer säkert att kunna tillverka 3D kretsar och/eller parallella processorer men de har också sina gränser. Moores lag kommer med stor sannolikhet saktas ner något otroligt de kommande 10-15 åren. Det finns en gräns till va vi kan uppnå med kisel baserade kretsar och vi är där snart, relativt snart iaf. Undrar va nästa bas blir efter kisel-eran!

Nästa steg är att blanda in sk III-V material tex GaAs eller InP. Dessa har funnits länge och ger mycket högre prestanda än kisel-baserade lösningar. Problemer är och har varit länge att få en hög yield för rimligt stora kretsar. Det är inneboende problem när man blandar material med olika kristallstruktur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Det skulle vara intressant att få veta hur ofta CPU-beräkningskraften per krona eller ytenhet dubblas. Det lär vara betydligt mer sällan än var 18:e månad iaf.
Det är ju över 1½ år sedan 2500K kom. Det är inte som att vi får dubbla CPU-kraften för samma peng idag precis. Jag är rätt säker på att man inte når en dubbling ens om man lägger 18 mån-perioden över en "tock".

En högst befogad och besvärande fråga för industrin skulle jag säga. Ivy-bridge har ungefär samma komplexitet som Sandy Bridge om än kanske med vassare arkitektur. Men ytmässigt är Ivy-bridge mindre. Dvs Intel har använt skalningen för att hålla rimligt pris på prollarna efter mm2-priset ökar för varje teknologi-generation. Den stora vinsten Du som användare kan räkna hem är lägre energiåtgång per operation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ska bli intressant att se hur bra/dåligt detta går för Global Foundaries. Både TSMC och Global Foundaries hade ju rejäla problem med att rampa upp sin 28nm tillverkning. TSMC väljer att inför FinFET när de går till 20nm, medan Global Foundaries väljer att hoppa över 20nm och i stället införa FinFET på 14nm för att ta in på Intels försprång.

Att gå över till FinFET är inte trivial och detta i kombination med att ta två steg i tillverkningsteknik så finns det ingenjörer som har en hyfsat svårt uppgift att ta sig an den närmaste tiden. Känns som Global Foundaries kör en all-in här och det är väldigt mycket som kan gå väldigt fel med tanke på alla problem man hade redan vid 28nm...

Låter lite som en höjdhoppsfinal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Problemet är som några andra här skriver att moderkorten oftast är det som går först, och då skulle man bli tvungen att även byta CPU. Så länge allt håller så är det inte lika illa, men ju fler komponenter som limmas ihop desto större risk att man får byta alltihop.

Tror inte det kommer att hända för high-end produkter eftersom yield-förlusterna blir för dyra även för producenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det betyder att transistorerna krymper med 1/√2 ≈ 71% vartannat år. Så 10 år efter 14 nm borde vi enligt Moores lag ha 14/(√2⁵) ≈ 2.5 nm.

Så var det ett bra tag men inte längre. För det första skalas inte alla geometrier lika aggresivt, det är i första hand själva kanalen/gatens längd som skalas och som siffran anger. Anslutningar o ledningsgeometrier hänger inte riktigt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

bioteknik, med celler och nervsynapser,
hypersnabbt, och sjukt energi effektv.....

energieffektiv ja, snabbt nej. Lika pålitiligt som allt annat levande?

Permalänk
Medlem

What about fujitsu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Några bud angående vad som kommer efter kisel?

Kanske kommer något annat innan, men väck mig när man kan köpa en kvantprocessor. Då snackar vi drag!

Verkar inte vara allt för långt bort: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.435029/ibm-kvantdatorn-...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma