Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Jag tog bort min partition, hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag tog bort min partition, hjälp!

Nu har jag jag ställt till det och av misstag tagit bort en partition i Disk Management (win 7).

Igår kväll så märkte jag att systemdisken började få slut på utrymme så jag fixade en gparted-usbkey och förstorade den lite genom att förminska den andra partitionen. Det var på en helt annan hårddisk (min 120gb ssd). Idag märkte jag att jag råkat allokera bort 100gb av min lagringsdisk (1tb hdd) i samma veva, så jag tänkte lägga till den till resterande 900gb eller vad det nu stod.

Detta gjorde jag i Disk Management, men utkomsten var inte den jag hade förväntat mig. Istället för att göra det hela till en stor partition så blev de 100gb en ny partition och de sammankopplades på något magiskt sätt. Det var inte det jag ville så jag tänkte att jag tar bort 100gb partitionen igen, MEN då försvann båda partitioner och nu sitter jag här utan alla bilder jag har tagit de senaste tio åren (jag vet jag borde haft en backup).

Jag har inte skapat någon ny partition ännu, jag är inte 100% säker på storleken av de gamla partitionerna då jag skapade den ena igår av ren misstag. Jag har läst att det går att återställa filerna på något sätt och jag har försökt göra på samma vis som i denna video:
http://www.youtube.com/watch?v=cSvkSrpoqSI
Detta lyckades jag inte med, antagligen pågrun av den sammanlänkade dynamiska disken jag skapade.

Finns det något bra verktyg som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

När du formaterar via DM, så antar jag det blev en quick, dvs att register-markeringen rensas bort(?), datan i sig finns kvar bara att windows inte "ser" den. Du bör kunna få tillbaka en del iaf om du hittar någon metod som funkar, själv vet jag inte då jag aldrig behövt göra liknande själv. Men, det ska gå.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanCo:

När du formaterar via DM, så antar jag det blev en quick, dvs att register-markeringen rensas bort(?), datan i sig finns kvar bara att windows inte "ser" den. Du bör kunna få tillbaka en del iaf om du hittar någon metod som funkar, själv vet jag inte då jag aldrig behövt göra liknande själv. Men, det ska gå.

Jag har inte formaterat hårddisken, bara tagit bort partitionen. Allting bör finnas kvar.

Permalänk

Det finns program som http://ntfsundelete.com/ vet dock inte hur bra de fungerar då du varit och partitionerat.... värt att prova detta eller motsvarande som finns att hitta på nätet.

Permalänk
Skrivet av Gilded:

Jag har inte formaterat hårddisken, bara tagit bort partitionen. Allting bör finnas kvar.

När du partitionerar så "försvinner" de filer som funnits på de olika delarna. Med försvinner så menas att deras markeringar till platsen på hårddisken tagits bort, filerna som ettor och nollor finns fortfarande kvar men operativsystemet bryr sig inte om detta då det inte finns några referenser till dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrod xp3rt:

Det finns program som http://ntfsundelete.com/ vet dock inte hur bra de fungerar då du varit och partitionerat.... värt att prova detta eller motsvarande som finns att hitta på nätet.

Som jag skrev så har jag inte gjort någonting efter att jag tagit bort partitionen.

Permalänk
Skrivet av Gilded:

Som jag skrev så har jag inte gjort någonting efter att jag tagit bort partitionen.

För att förtydliga: NTFS Undelete är ett program för att återställa filer som av misstag raderats. Att partitionera är inte samma som att radera så jag är osäker på om programmet kommer att lyckas med att återställa de filer som du förlorat med partitioneringen. Efter att möjligen ha hittat dessa filer kan du återställa dem till någon typ av externt lagringsutrymme och sedan, utan att oroa dig för filerna, partitionera hårddiskarna som du vill ha dem och kopiera tillbaka filerna.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades återställa hela partitionen med hjälp av MiniTool Partition Recovery 5.0.
Det var jätte simpelt när man väl hittade rätt programvara. Bara välja vilken HDD det gällde, scanna och välja vilken partition som skulle återställas, innan man valde partitionen så kunde man till och med verifiera att det var rätt partition genom att browsa och se om det var rätt filer.

Vilken jävla tur.