Lätt fråga om grafikkort

Permalänk

Lätt fråga om grafikkort

Tjennare, jag har en Geforce GTX 285 sedan några år tillbaka och min dator funkar i allmänt väldigt mediokert. Flertalet av mina spel crashar utan någon större anledning eller felrapport från spelet.
Det är ändå inga tyngre spel jag kör t.ex. Company of Heroes, Hitman: BloodMoney och liknande spel.
Jag fick höra av en polare att han drog upp strömförbrukningen på sitt grafikkort och att det hjälpte honom med något spel som crashade.
Skulle det hjälpa om jag gjorde det och i så fall hur gör jag det?
Om ni vet varför skulle det också uppskattas

P.S. Som det framgår i texten är jag inte väldigt insatt inom området men jag tar gladerligen emot all hjälp jag kan få

Permalänk
Avstängd

Du menar att köra i högra volt? Kan nog funka men inte så rekomenderat, då ditt grafikkort blir allt varmare. Hur ser temperaturerna ut?

Permalänk
Medlem

Du kan också testa att underklocka det eller om det redan är överklockat så kan du köra stock klock.

Permalänk

Grafikkortet säger 38 grader

Permalänk

är det vid load eller vid idle??

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheHaxxorcist:

Grafikkortet säger 38 grader

program? idle säger inget utan du får kolla vid load. Kör furmark på en kvart och läs av där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alex_farnstrom:

är det vid load eller vid idle??

99% idle då inga grafikkort kan knappt vara under 40 grader vid load om inte man har datorn utomhus eller kyler med flytande kväve eller liknande.

Permalänk
Medlem

Höja spä ingen går heller inte göra på det kortet, sånt är ett ganska nytt påfund

Sen kan problemet vara nått annat än just grafikkortet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Vågar jag köra 15 min på 1920x1080?
Kom typ upp i 80 grader innan 10%

till ggustavsson: Datorn strulade när den var ny köpt, slutade med att jag fick grafikkort + moderkort bytt av Dells support
men det var som sagt ca 3 år sedan

Permalänk
Medlem

Dom korten tål rejält med värme, när jag körde furmark på mitt GTX275 kom det upp i 90c utan att det krångla, så 80 är ingen fara.

Kör ett minnestest, på datorns RAM.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Jo, men det var ju som sagt innan 10% complete
det lär komma upp i rätt mycket högre värme om jag fortsätter.
Finns det något bra program för ram-test eller finns det nåt inbyggt?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

TheHaxxorcist... vart har du hittat det namnet? :), har nickat Haxxorcist på alla online spel jag har kört i över 10 år :):), no connection? I THINK NOT! xD Tror T.o.m att jag har ett gammal SC konto med nicket Haxxorcist som jag glömde PW't på och skapade detta kontot.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

TheHaxxorcist... vart har du hittat det namnet? :), har nickat Haxxorcist på alla online spel jag har kört i över 10 år :):), no connection? I THINK NOT! xD Tror T.o.m att jag har ett gammal SC konto med nicket Haxxorcist som jag glömde PW't på och skapade detta kontot.

Haha
Har länge varit "Haxxorcisten" men det var upptaget så jag gick på ett alternativt namn
Lirade SC II som Haxxorcisten t.o.m.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheHaxxorcist:

Haha
Har länge varit "Haxxorcisten" men det var upptaget så jag gick på ett alternativt namn
Lirade SC II som Haxxorcisten t.o.m.

Skickades från m.sweclockers.com

med SC tänktre jag mer på Sweclockers xD

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm