RAID 0 eller flytta SSD till annan dator?

Permalänk
Entusiast

RAID 0 eller flytta SSD till annan dator?

Har just nu beställt en till likadan SSD som jag har i spelriggen (se sign). Undrar då vad ni skulle rekommendera vad jag gör med den? Huvudsakligen så spelar och slösurfar jag på den här datorn, så då blev jag lite fundersam på om det är värt att köra RAID 0 eller om man bara ska köra den som en vanlig disk där jag installerar spel som inte får plats på den nuvarande SSD'n. Alternativet är att sätta den i mediariggen och då flytta över SSD'n från den till laptopen...

Åsikter, synpunkter och åsikter är varmt välkomna

Permalänk
Medlem

Använder du laptopen något så är det helt klart trevligare att sätta disken i den. Du får längre batteritid och den blir mycket snabbare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HerrNilsson30:

Använder du laptopen något så är det helt klart trevligare att sätta disken i den. Du får längre batteritid och den blir mycket snabbare.

Nja, den fungerar mest som mediadator i sovrummet där den står kopplad mot trådlöst tangentbord/mus och TV. Av nån "trevlig" anledning stendör den när man kör utan sladd... Dock händer det ju ibland att den nyttjas mer.

Vid Raid 0 så får jag dubbla utrymmet, 222GB systemdisk vilket iofs är en trevlig grej och att det snabbas upp en aning är väl heller aldrig fel. I dagsläget är det väl mest det utökade utrymmet som känns bäst.

Dock lär jag kolla upp hur fan man gör när man ska fixa detta... har som sagt aldrig pillrat med raid förr

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört och läst är det ej lönt att köra ssd i raid. Blir ej skillnad på läs/skriv (kanske något lite) men annars är fördelen bara att disken blir som du säger 222 gb. Men går en disk sönder så fallerar hela operativsystemet. Raid brukar vara ganska lätt, finns ofta direkt på dit moderkort som du aktiverar i bios. Finns även mjukvara raid, men har aldrig hållt på med det då jag altid kort på moderkortets eller riktiga raid kort.

Visa signatur

BitFenix Prodigy Svart Asus P8Z77-I Deluxe Intel Z77 2xDDR3 WiFi Socket 1155 mITX, Intel Core i5-3570K 3.4GHz
Corsair 16GB 1600MHz/CL10/VENGEANCE, CoolerMaster Silent Pro GOLD 600W, EVGA GeForce GTX 670, Intel 320 120 GB

Permalänk
Medlem

Tänk på att allt på alla diskar i RAIDen försvinner när du bygger RAIDen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zurmara:

Vad jag har hört och läst är det ej lönt att köra ssd i raid. Blir ej skillnad på läs/skriv (kanske något lite) men annars är fördelen bara att disken blir som du säger 222 gb. Men går en disk sönder så fallerar hela operativsystemet. Raid brukar vara ganska lätt, finns ofta direkt på dit moderkort som du aktiverar i bios. Finns även mjukvara raid, men har aldrig hållt på med det då jag altid kort på moderkortets eller riktiga raid kort.

Jo att det inte blir nån direkt ökad prestanda för det jag sysslar med har jag förstått. Fördelen jag värderar är att det som du säger blir en större systemdisk. Jag förmodar dock att det krävs en formatering och att det inte bara är att stoppa i disken och aktivera detta i UEFI?

Skrivet av HerrNilsson30:

Tänk på att allt på alla diskar i RAIDen försvinner när du bygger RAIDen.

Utveckla... har som sagt aldrig pysslat med detta och vill gärna veta allt

Permalänk

RAID0 ger iofs högre läs/skriv prestanda men söktiden blir sämre och det är inte det du vill på en OS disk.
Att raida ihop ett antal lagringsdiskar där söktid inte är lika viktigt är en annan sak.
Enda anledningen till RAID0 jag ser är om du håller på mycket med kopieringar och packa upp filer på OS disken osv då kan du ha nytta av den högre hastigheten men inte annars.
Sen som tidigare sagts så försvinner allt du har på disken nu då du partionerar och partionerar om formaterar om disken eftersom den du har blir en del av en ny större disk.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Jag menade såklart data. All information på alla diskar försvinner när du bygger en RAID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zurmara:

Vad jag har hört och läst är det ej lönt att köra ssd i raid. Blir ej skillnad på läs/skriv (kanske något lite) men annars är fördelen bara att disken blir som du säger 222 gb.

Raid kommer i många valörer. Raid 0 som TS undrar över fördubblar läs-/skrivprestanda. Jag gick från c:a 250 Mbps till 500 Mbps. Söktiden ökar visserligen men så lite att det är både försumbart och meningslöst att ens nämna det ens om man kör en dåligt optimerad SQL-databas. Min X25-M gick alltså från 0.08ms till 0.1ms (jämför gärna med WD Velociraptor som har 7ms). Någon hrä som tror att de kan märka av 0.02ms?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Entusiast

En formatering krävs alltså, det hade jag iofs räknat med. Sätter jag in disken i mediariggen så blir det antingen ghostning/kloning eller formatering där också... och sen ytterligare en formatering på laptopen om jag flyttar SSD'n från mediariggen till laptopen. Så är det nästan mer jobb med det andra alternativet.

Söktiden, berätta gärna mer om detta "bekymmer" vid RAID 0. Kommer jag uppleva det som ett stort bekymmer? Eller ska jag bara vara "lat" och ta den enkla vägen och sätta in den som en extra disk? Det blir ju en till SSD som sitter på en sata-6-port... kanske det enklaste och bästa alternativet, eller?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Zpnk:

En formatering krävs alltså, det hade jag iofs räknat med. Sätter jag in disken i mediariggen så blir det antingen ghostning/kloning eller formatering där också... och sen ytterligare en formatering på laptopen om jag flyttar SSD'n från mediariggen till laptopen. Så är det nästan mer jobb med det andra alternativet.

Söktiden, berätta gärna mer om detta "bekymmer" vid RAID 0. Kommer jag uppleva det som ett stort bekymmer? Det känns ändå nästan som att det faktum att jag får dubbla storleken på systemdisken som det vinnande alternativet hittills...

Det största bekymret är att du tappar TRIM i RAID.

Däremot kan du koppla in en till disk och länka ihop dem som en utökad volym i exempelvis Parted (eller köra JBOD direkt i RAID-kontrollern).

Du får fördelen av en 240 GB-volym, tappar inte TRIM eller söktiderna, men du får varken överföringshastigheten eller array-problematiken från RAID0.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zcenicx:

Det största bekymret är att du tappar TRIM i RAID.

Däremot kan du koppla in en till disk och länka ihop dem som en utökad volym i exempelvis Parted (eller köra JBOD direkt i RAID-kontrollern).

Du får fördelen av en 240 GB-volym, tappar inte TRIM eller söktiderna, men du får varken överföringshastigheten eller array-problematiken från RAID0.

Det där lät som ett intressant alternativ... är det en enkel process? Krävs det formatering för att köra detta "Parted"? Jag vill åstadkomma bästa tänkbara resultat med så lite insats som möjligt

Permalänk
Antielefant

Enklast är att du installerar Partition Assistant...
http://download.cnet.com/Aomei-Partition-Assistant-Home-Editi...
...och följer guiden "Extend Partition Wizard".

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zcenicx:

Krävs ingen formatering alltså? Ska testa det imorrn då disken kommer isf

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Zpnk:

Krävs ingen formatering alltså? Ska testa det imorrn då disken kommer isf

Ska inte göra, men som alltid - gör backup på det du måste ha kvar på en annan disk innan du leker med C-partitionen.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zcenicx:

Har kopplat in disken nu och får upp detta meddelande när jag försöker utöka systemdisken... behöver jag helt enkelt frigöra en massa utrymme på systemdisken?

EDIT: Avinstallerade Steam och har nu 41.3GB ledigt, ingen skillnad

Om jag vill testa JBOD, hur går jag då tillväga? Krävs formatering? Hur kommer data skrivas på diskarna, fylls ena upp fullt innan det börjar skrivas på den andra eller kommer den direkt att börja skriva slumpmässigt på de båda?

Permalänk
Entusiast

Ähh, la ner projektet och kör en SSD som speldisk... minst strul så