Bootcamp experter se hit!!!

Permalänk
Medlem

Bootcamp experter se hit!!!

Hej!

Windows 7 i bootcamp, fungerar det bra? Tänker mest på..

i7 och dedikerad gpu. Optimus fungerar alltså inte då? Läste någonstans att det ska gå, att skifta mellan gpu och cpu. Stämmer det? Hur?
Värmeproblem? Många säger att fläktarna inte fungerar som de ska osv, speciellt efter att ha installerat SP1, (?).
Prestanda i spel?
Drivrutiner. Laddar man hem och installerar precis som en vanlig windows dator? Tex nvidia driver för windows 7, skulle det kunna gå att installera? Behöver man inte någon Mac drivrutin?
Många knappar finns inte på en Mac dator, tex Home knappen. Är det möjligt att binda om "Control" knappen så att den fungerar som Home?
Downclockar cpun när datorn står i "idle"? Typ som Speedstep?
Hur fungerar trackpaden?

Andra negativa saker som kan uppstå?

Ska använda datorn både i Windows och OSX, är inte intresserad av att köra något virtualiseringsprogram.

Tack

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Medlem

kör windows 7 på min macbook och det fungerar bra. tänk bara på att ladda ner apple's mjukvara på ett usb minne för diverse drivrutiner.

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

kör också windows 7 via bootcamp . inte märkt något problem alls

muspekaren är lite snabbare i windows 7 är vad den rör sig på mac osx , men det går självklart att ställa in efter eget behov.

se bara till att installera apples drivrutiner som du blir bedd att spara på usbminne/bränna på skiva.

har spelat en del spel utan problem , körde då med extern skärm och tangentbord + mus

nvidia drivrutiner laddar du ner som vanligt

cmd knappen fungerar som windows knappen

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Fungerar AHCI mode då? Hört att vissa bara får ut halva kraften ur sin SSD pga av att AHCI inte fungerar.
Vågar ni svara på de andra frågorna jag undrade över också ?

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Medlem

• Optimus skall fungera, men det är baserat på erfarenhet vilket inte alltid stämmer överens med verkligheten (då jag bara är en sample-pool på 1 person).
• Så vitt jag vet så går det att skifta mellan de olika grafikdelarna, men det är utifrån vad jag läst.. inte testat detta.
• Aldrig upplevt några värmeproblem.
• När du sitter bootad i Windows är prestandan den samma som om det inte var ett äpple på datorn.
• När man startar installationen för Boot Camp så blir man promptad med information om att det finns drivrutiner man behöver för att en del saker skall fungera, med tidigare versioner har man kunnat stoppa in OS skivan (den som kom med datorn eller om man hade köpt separat så gick det med en sådan också). IIRC så används inte skivor alls numera för OSet (inte behövt, så inte kollat) och därför får man använda sig av de andra alternativen, lägga på skiva själv eller på en USB-sticka. När man installerat dessa och kört WU så brukar det mesta vara up-to-date, men som alltid så kan det vara en bra idé att hämta t.ex Nvidias senaste från deras hemsida.
• På laptopsen finns en hel del av knapparna som "saknas" som Fn-[knapp] funktioner, och när man installerat de drivrutiner Apple start rekommenderar när man påbörjar Boot Camp installationen så har man full tillgång till sådana knapp-kombinationer. Höja/sänka osv funkar också utmärkt, "Exposé" och Dashboard knapparna har givetvis ingen funktion. Skulle du fortfarande sakna någon knapp så finns det alltid tredjeparts-program som låter dig hitta på olika sätt att komma åt knapparna du vill.
• Kan jag tyvärr inte svara på.
• Trackpaden funkar precis som i OS X, så länge du installerar drivrutinerna.

En ganska stor, och skum, negativ sak med att använda Boot Camp som ändå gör som den gör och partitionerar hårddisken i efterhand är att om du väljer att ta bort Windows vid något tillfälle (vilket görs genom att starta Boom Camp Assistant programmet i OS X och trycka på att ta bort Windows partitionen) så vet datorn inte riktigt vad som händer med det plötsliga lediga utrymmet. Så vad man gör är att man startar programmet Disk Utility, trycker på hårddisken i fråga, väljer fliken "First Aid" och sedan kör man Verify Disk och alla gånger jag gjort det hittills har jag behövt köra Repair Disk också.

Ett annat problem är att du inte kan skriva på NTFS partitionen från OS X (du kan läsa och skriva på OS X Extended partitionen från Windows pga Apples drivrutiner som du bör ha installerat) vad jag har gjort för att lösa det, och för att kunna lätt föra över filer till övriga Windows baserade datorer är att jag har installerat Tuxera NTFS. Givetvis finns det andra program också, men allihop är tredjepartsutvecklade fast fortfarande starkt rekommenderade från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayrin:

• Optimus skall fungera, men det är baserat på erfarenhet vilket inte alltid stämmer överens med verkligheten (då jag bara är en sample-pool på 1 person).
• Så vitt jag vet så går det att skifta mellan de olika grafikdelarna, men det är utifrån vad jag läst.. inte testat detta.
• Aldrig upplevt några värmeproblem.
• När du sitter bootad i Windows är prestandan den samma som om det inte var ett äpple på datorn.
• När man startar installationen för Boot Camp så blir man promptad med information om att det finns drivrutiner man behöver för att en del saker skall fungera, med tidigare versioner har man kunnat stoppa in OS skivan (den som kom med datorn eller om man hade köpt separat så gick det med en sådan också). IIRC så används inte skivor alls numera för OSet (inte behövt, så inte kollat) och därför får man använda sig av de andra alternativen, lägga på skiva själv eller på en USB-sticka. När man installerat dessa och kört WU så brukar det mesta vara up-to-date, men som alltid så kan det vara en bra idé att hämta t.ex Nvidias senaste från deras hemsida.
• På laptopsen finns en hel del av knapparna som "saknas" som Fn-[knapp] funktioner, och när man installerat de drivrutiner Apple start rekommenderar när man påbörjar Boot Camp installationen så har man full tillgång till sådana knapp-kombinationer. Höja/sänka osv funkar också utmärkt, "Exposé" och Dashboard knapparna har givetvis ingen funktion. Skulle du fortfarande sakna någon knapp så finns det alltid tredjeparts-program som låter dig hitta på olika sätt att komma åt knapparna du vill.
• Kan jag tyvärr inte svara på.
• Trackpaden funkar precis som i OS X, så länge du installerar drivrutinerna.

En ganska stor, och skum, negativ sak med att använda Boot Camp som ändå gör som den gör och partitionerar hårddisken i efterhand är att om du väljer att ta bort Windows vid något tillfälle (vilket görs genom att starta Boom Camp Assistant programmet i OS X och trycka på att ta bort Windows partitionen) så vet datorn inte riktigt vad som händer med det plötsliga lediga utrymmet. Så vad man gör är att man startar programmet Disk Utility, trycker på hårddisken i fråga, väljer fliken "First Aid" och sedan kör man Verify Disk och alla gånger jag gjort det hittills har jag behövt köra Repair Disk också.

Ett annat problem är att du inte kan skriva på NTFS partitionen från OS X (du kan läsa och skriva på OS X Extended partitionen från Windows pga Apples drivrutiner som du bör ha installerat) vad jag har gjort för att lösa det, och för att kunna lätt föra över filer till övriga Windows baserade datorer är att jag har installerat Tuxera NTFS. Givetvis finns det andra program också, men allihop är tredjepartsutvecklade fast fortfarande starkt rekommenderade från min sida.

Låter bra.. Om man får fråga, vad ligger temps på när du spelar? (GPU/CPU).
Hur länge räcker batteriet? Läst att många har kraftigt reducerad batteridtid i Windows just pga att den inte skiftar mellan hd grafik och dedikerad.
Tack

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Medlem

Batteritid för mig ligger på ca 4.5 timmar med full skärmstyrka och i lätt belastning (trådlös surfning).
Har inte kört någon temperaturmätning. Men att spela Far Cry 3 med datorn i knät funkar bra för mig...
Jag letade febrilt efter lösningar att växla grafik för ett par månader sedan och kom då fram till att man bara kunde köra med det dedikerade kortet.
Om det är MBPr du undrar över så skulle jag säga att spelprestandan är relativt bra. FC3 ger 35-40 fps på allt i high. 55-60 fps på allt i medium. Lite äldre/enklare spel som COD4 modern warfare 2 och CIV 5 maxas på högsta möjliga inställningar i 2880x1800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Batteritid för mig ligger på ca 4.5 timmar med full skärmstyrka och i lätt belastning (trådlös surfning).
Har inte kört någon temperaturmätning. Men att spela Far Cry 3 med datorn i knät funkar bra för mig...
Jag letade febrilt efter lösningar att växla grafik för ett par månader sedan och kom då fram till att man bara kunde köra med det dedikerade kortet.
Om det är MBPr du undrar över så skulle jag säga att spelprestandan är relativt bra. FC3 ger 35-40 fps på allt i high. 55-60 fps på allt i medium. Lite äldre/enklare spel som COD4 modern warfare 2 och CIV 5 maxas på högsta möjliga inställningar i 2880x1800.

Jag har för mig att jag läst om en ny driver som ska fixa AHCI... Intel RST AHCI driver. Har du kollat in de?

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I