Permalänk

Är Steelseries 6G v2 densamma som 7G ?

Bara det att man får lite mer tillbehör med 7G ? Eller är det inte lika såfall vad skiljer dom åt ?
Antar att 7G är den nyaste av dom men så verkar inte vara fallet. Need help !

Permalänk
Hedersmedlem

De största skillnaderna är väl att 7g har medföljande handlesstöd samt usb- och ljudanslutningar.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

De största skillnaderna är väl att 7g har medföljande handlesstöd samt usb- och ljudanslutningar.

Jo det har jag också förstått men är det bara de eller finns det nå mer ?
Typ tangenterna, och så vidare. Typ vad som helst eller är det samma bara de att man får extra tillbehör med 7G ?

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Jo det har jag också förstått men är det bara de eller finns det nå mer ?
Typ tangenterna, och så vidare. Typ vad som helst eller är det samma bara de att man får extra tillbehör med 7G ?

Nepp, det är bara det. Dock kan man få 6gv2 med röda switchar, tror inte man kan få 7g med röda.

Edit: Precis som han under mig skrev så har de lite olika layouts, glömmde det >.<

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem

Dom har olika layouts också.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Skrivet av Moosebeard:

Nepp, det är bara det. Dock kan man få 6gv2 med röda switchar, tror inte man kan få 7g med röda.

Edit: Precis som han under mig skrev så har de lite olika layouts, glömmde det >.<

Skrivet av scoorch:

Dom har olika layouts också.

Som tex ?
Kan inte se någon skilnad på bilder iaf. Är det någon som vet hur man ska kunna få tangenterna vita igen på ett 6G v2 ?
En del av tangenterna har blivit typ brun gråa.

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Som tex ?
Kan inte se någon skilnad på bilder iaf. Är det någon som vet hur man ska kunna få tangenterna vita igen på ett 6G v2 ?
En del av tangenterna har blivit typ brun gråa.

Backspace och shift knapparna är lite annorlunda, inte helt säker på om det är något mer.

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem

Sleevade kablar på 7G också ^^. Hade dock valt ett Ducky eller annat mekaniskt tangentbord då Steelseries har en udda layout med stor enterknapp och liten backspace. ^ och * är på andra ställen och vänstra windowsknappen är borttagen. Om man bortser från det har 7G ett riktigt sjysst handledsstöd som fungerar bra till skillnad från tex Qpad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Sleevade kablar på 7G också ^^. Hade dock valt ett Ducky eller annat mekaniskt tangentbord då Steelseries har en udda layout med stor enterknapp och liten backspace. ^ och * är på andra ställen och vänstra windowsknappen är borttagen. Om man bortser från det har 7G ett riktigt sjysst handledsstöd som fungerar bra till skillnad från tex Qpad.

Att vänstra windows knappen är borta ser jag bara som fördelar. Tycker alla tillverkare borde ta bort den knappen. Mest onödiga knappen på tangentbordet.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk

Jag rekommenderar QPad MK-50 över 6Gv2, jag har båda, iofs Steelseries med svarta brytare och QPad med röda. Men layouten är bättre på QPad. Jag har inga problem med handledsstöder heller.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Att vänstra windows knappen är borta ser jag bara som fördelar. Tycker alla tillverkare borde ta bort den knappen. Mest onödiga knappen på tangentbordet.

Hoppas jag inte, är nog den knappen jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Nej den HÖGRA är onödig!

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Att vänstra windows knappen är borta ser jag bara som fördelar. Tycker alla tillverkare borde ta bort den knappen. Mest onödiga knappen på tangentbordet.

För mig är det en dealbreaker, hade ett 6gv2 2 dagar innan jag gav upp och gav det till brorsan. Gör om gör rätt Steelseries och låt oss kunna välja ON eller OFF på winknappen som på bland annat Qpad som nämns i tråden. System request och scroll lock tycker jag annars är onödiga knappar som gärna kunde stannat kvar i 90 talet :P, men nu använder jag tenkeyless som är helt underbart!

Permalänk

Okej tack alla för era svar.
Men finns det ett sätt att få dessa tangenter vita igen för nu efter bara cirka 3 dagar med bordet
så har en del tangenter blivit "utslitna" gråa, bruna. Har tagit vatten och lite tvål men det hjälpte inte.
Kanske finns nåt ställa där man kan köpa nya tangenter.

EDIT: Vilken av dessa tangentbord är bäst då förutom handledsstödet ?

Permalänk
Medlem

Ni som gnäller över windows knapparna och hur onödiga de är, varför mappar ni inte om de till något annat då??

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

För mig är det en dealbreaker, hade ett 6gv2 2 dagar innan jag gav upp och gav det till brorsan. Gör om gör rätt Steelseries och låt oss kunna välja ON eller OFF på winknappen som på bland annat Qpad som nämns i tråden. System request och scroll lock tycker jag annars är onödiga knappar som gärna kunde stannat kvar i 90 talet :P, men nu använder jag tenkeyless som är helt underbart!

Varför mappade du bara inte om det? O.o

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Varför mappade du bara inte om det? O.o

Går inte

Permalänk
Medlem

Jag använder ett program som heter "sharpkeys" för att mappa om tangenterna. Prova och se om detta kan fixa vänster-win-knappen. Jag kan tyvärr inte prova då jag inte har någon vänster-win-knapp.

Och nej, jag kan inte se något av de problem som tidigare postare hade med symboler som blir sämre med tiden på mitt 7G. Jag har haft det i ett knappt år nu ungefär och jag köpte det begagnat...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Skrivet av Bläckman:

Jag använder ett program som heter "sharpkeys" för att mappa om tangenterna. Prova och se om detta kan fixa vänster-win-knappen. Jag kan tyvärr inte prova då jag inte har någon vänster-win-knapp.

Och nej, jag kan inte se något av de problem som tidigare postare hade med symboler som blir sämre med tiden på mitt 7G. Jag har haft det i ett knappt år nu ungefär och jag köpte det begagnat...

Fan jag har ett 6G v2 som är utslitet efter cirka 3 dagar. Mitt 7G är nu också utslitet. Vad fan händer med kvaliten Steelseries ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Fan jag har ett 6G v2 som är utslitet efter cirka 3 dagar. Mitt 7G är nu också utslitet. Vad fan händer med kvaliten Steelseries ??

3 dagar? Bildbevis!

Permalänk

Vadå bildbevis ? Det är ju som jag sejer. Köpte 7G i Tisdags och idag är den sliten på W A S D Tangenterna. Färgen blev grå redan igår faktiskt så igentligen 2 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Vadå bildbevis ? Det är ju som jag sejer.

Och jag säger att du överdriver. Inte tusan är tangenterna slitna efter 2 dagar. Så ta ett kort på dessa grå tangenter.

Permalänk

Det känns inte sannolikt att någon skulle köpa ett tangentbord som blir utslitet efter 3 dagar, och sedan bestämmer sig för att köpa ett precis likadant.
Vad som känns ännu mindre sannolikt är att du har ett Steelseries tangentbord som blivit utslitet efter 3 dagar.

Men en del människor blir ju träffade av blixten fler än en gång i livet, så jag antar att allt är möjligt.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Men va fan tror du att jag skulle starta en tråd fall tangenterna var vita och fina ? Dom är utslitna och har blivit dassiga i färgen. Vad är problemet ? Va fan ska jag ljuga om de för ??? Gå och lägg dej klockan är mycket, jävla pucko

Har själv ett 6gv2 red editon, och har samma problem med mina tangenter, märkte detta efter kanske 4-5 dagars användning av tbordet. Tycker dock detta är MYCKET konstigt, så ska kanske kontakta Steelseries och höra vad dom har att säga. Och snälla försök använd en "vuxen" ton i forumet, blir så mycket trevligare än om alla ska kalla varandra för, citerar jävla pucko.

Ska försöka fota av det så ni får se själv vad jag menar. Kan dock inte lova något då det kan vara svårt att få på bild.

Visa signatur

Black sheep

Permalänk
Skrivet av gruvan88:

Har själv ett 6gv2 red editon, och har samma problem med mina tangenter, märkte detta efter kanske 4-5 dagars användning av tbordet. Tycker dock detta är MYCKET konstigt, så ska kanske kontakta Steelseries och höra vad dom har att säga. Och snälla försök använd en "vuxen" ton i forumet, blir så mycket trevligare än om alla ska kalla varandra för, citerar jävla pucko.

Ska försöka fota av det så ni får se själv vad jag menar. Kan dock inte lova något då det kan vara svårt att få på bild.

Okej så det är så för dej också då. Fan fattar inte hur det kan bli så ? Tror du det skulle funka bra med klorin eller nåt ?
Har du testat att tvätta dina tangenter nåt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Okej så det är så för dej också då. Fan fattar inte hur det kan bli så ? Tror du det skulle funka bra med klorin eller nåt ?
Har du testat att tvätta dina tangenter nåt ?

Nej har inte provat att tvätta dem ännu. ska skicka iväg ett mail till steelseries och höra med dem om vad det kan bero på. vet inte med klorin...det kan sluta illa. Ska prova med att rengöra dem med vanligt yes och varmt vatten, tror det borde fungera. Det som jag funderar på är om inte det är något från själva plasten som färgar av sig. detta är dock bara en teori.

Visa signatur

Black sheep

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det är färgen på tangenterna som är kass, lasrade svarta tangenter får brun text av själva inbränningen.. Sen har steelseries valt att färglägga det bruna vitt istället, och då blir det som ni har upptäckt förjävligt efter ett tag. Ta fint sandpapper och fila ner det om det är störande, annars får man nog köpa nya tangenter från WASDkeyboards.com eller liknande.

Och det är ju inte direkt hela världen om tangenter blir lite missfärgade, men störande är det ju helt klart.

Permalänk

Prövade rengöra tangenterna och det blev mycket bättre. Dom är "nästan" helt vita. Tror det är smuts och fett från fingrarna som sätter sej över det vita. Prova rengöra du också för det funkar fint.