Permalänk

Datorn startar ej?

Datorn har stått ett par månader, helt plötsligt startar den ej?
Power-dioden lyser på moderkortet, men varken Windows startar eller keyboarden/musen verkar få någon ström. Även fast skärmarna är svarta så kommer meddelande, när jag drar ut skärmkontakterna från grafikkortet, att signal fattas. Det spelar heller ingen roll om jag stoppar i en skiva eller inte. Inget händer på skärmarna. Är inte helt säker på om hårddiskarna går igång heller. De verkar starta men inte spinna..

Specifikationer: Windows 7 64bit, INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.83GHZ 12MB 1333MHZ S-775, CORSAIR TX 650W ATX12V 2.2 / EPS12V, ASUS P5Q SE 2 P45 775 ATX, CORSAIR 4GB DDR2 XMS2 PC6400 800MHZ (2X2GB), SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART, HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 1TB 7200RPM SATA/300 32MB, ASUS RADEON HD5670 1GB GDDR5 PCI-E VGA/DVI/HDMI

Permalänk
Hedersmedlem

Har den stått inkopplad (nätverk/ström) så kanske åska eller strömspik skadat den?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Fast jag har en sån där röd switch på grenuttaget. Har för mig att den varit avslagen. Sen har vi inte haft någon åska, men däremot en jävla massa strömavbrott. Men kan moderkortet skadas vid ständiga strömavbrott?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av busta_rhyme:

Fast jag har en sån där röd switch på grenuttaget. Har för mig att den varit avslagen. Sen har vi inte haft någon åska, men däremot en jävla massa strömavbrott. Men kan moderkortet skadas vid ständiga strömavbrott?

Det är nätagget som tar stryk först, men det kan skada anslutna delar om man har otur.

Med vad du berättar är troligen nätagget skadat pga strömavbrotten. Väldigt onyttig med frekventa sådana. Skaffa UPS om det fortsätter.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Men om nätaggregatet pajat, kan den fortfarande sätta på fläkten och ge moderkortet ström - fast bara till viss del eller vissa anslutningar? Finns det några sätt att testa nätagget? Och vad är UPS?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av busta_rhyme:

Men om nätaggregatet pajat, kan den fortfarande sätta på fläkten och ge moderkortet ström - fast bara till viss del eller vissa anslutningar? Finns det några sätt att testa nätagget? Och vad är UPS?

Ja, det kan det. Först skadas troligen 5V standby som ger konstant ström till moderkortet och bl a gör det möjligt att starta med knappen på framsidan av datorn. 5V sb får alltid ström även när datorn är avslagen och har en helt egen krets i nätagget. Även 3,3, 5V samt 12V brukar ha skilda kretsar som kan skadas och därmed fungera olika. Kretsar kan skadas delvis också och ge för lite ström för att orka starta även om spänning finns.

Med dina symptom är det enklast att testa med annat nätagg till att börja med, eftersom det är troligaste felet utifrån det du berättar.

UPS = Uninterruptible Power Supply, separat låda med batterier som skyddar mot strömavbrott och störningar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Ok för att jag kan nämligen starta den från framsidan, men inget händer förutom att fläktarna går igång..

Permalänk
Medlem

Kollat så alla kablar sitter fast ordentligt där de ska?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Japp, har kollat. De sitter fast i både moderkort och hårddisk..

Permalänk

Jag provade det "trasiga" nätaggregatet i en annan dator och då funkade den. När jag däremot tar en annan dators nätaggregat i min så startar min dator ändå INTE, likaså även med en annan hårddisk ikopplad - inget händer förutom att PS lyser på moderkortet. Hårddisken startar bara, när man sätter på datorn, men inget händer. Kan det vara moderkortet som pajat?