Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

SSD startar W7 vääldigt segt

Permalänk
Medlem

SSD startar W7 vääldigt segt

Hej!

Det är så att jag under senaste tiden haft problem med att min ssd är OTROLIGT seg, kan ta upp emot 1-1.5 minuter att starta W7 vilket det inte gjorde när jag köpte den.
Allt började när jag resetade mitt moderkort, den började sega och pga min okunnighet så installerade jag om den. Efter att jag installerat om den så insåg jag att jag inte ändrade till AHCI mode före installationen så jag installerade om den ännu en gång, denna gång i AHCI mode men den fortsätter o sega.
Den är inställd på AHCI mode men när jag går in för att se i vilken ordning diskarna ska boota så står det IDE innan diskens namn.

Vad ska jag göra för att få den snabb igen?

Gjorde ett benchmark (Intel SSD 330 120gb)

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen aning om hur du lyckats få din SSD felalignad (31K-bad). Ska inte gå med W7. Det gör iaf att livslängden på SSD förkortas och att den blir betydligt långsammare. Hur gjorde du egentligen vid ominstallationen?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ingen aning om hur du lyckats få din SSD felalignad (31K-bad). Ska inte gå med W7. Det gör iaf att livslängden på SSD förkortas och att den blir betydligt långsammare. Hur gjorde du egentligen vid ominstallationen?

Vid första ominstallationen så glömde jag att byta till AHCI mode så den installerades i IDE mode. Innan andra ominstallationen så ändrade jag till AHCI mode vilket den körs idag på men den konstiga är att när jag går in där man ser dom olika hårddiskarna så står det IDE: INTELSSD.... men när jag går in där man väljer dom olika modsen så står det AHCI.

Permalänk
Hedersmedlem

AHCI har ingenting med felalignad SSD att göra. Du måste ta bort samtliga partitioner och sedan låta W7-installationen skapa nya, då ska det bli rätt.

Absolut ingen aning om hur det blivit fel. Gammal partition från WinXP som återanvänts genom kloning? Det går inte så bra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

AHCI har ingenting med felalignad SSD att göra. Du måste ta bort samtliga partitioner och sedan låta W7-installationen skapa nya, då ska det bli rätt.

Absolut ingen aning om hur det blivit fel. Gammal partition från WinXP som återanvänts genom kloning? Det går inte så bra.

Okej för att efter att jag resetat moderkortet så blev datorn seg (visste inte då men antar nu för att den switchade till IDE mode.) och då efter att jag installerat om datorn i IDE mode första gången så var den lika seg och samma sak nu i AHCI mode så vet faktiskt inte om jag har lust att installera om alla program m.m på nytt då jag antar att samma problem kommer kvarstå :/
Har inte haft xp, men jag klonade w7 från min gamla hårddisk när jag precis fick SSDn och då funkade allt bra tills att jag resetade moderkortet. Sen så gjordes en partion på några mb senaste gången jag installerade om, vet ej varför. Står något om att den är reserverad för systemdisk.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du klonat från gammal disk har det gått snett. Du måste göra om installationen och ta bort alla partitioner i samband med detta, annars följer felet med. Det är helt olämpligt att fortsätta som det är nu, av skälen jag nämnde tidigare.

Bra har det aldrig varit, även om du uppfattat det så. Livslängden förkortas och skrivprestandan blir lidande. Var glad att det upptäcktes nu.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Har du klonat från gammal disk har det gått snett. Du måste göra om installationen och ta bort alla partitioner i samband med detta, annars följer felet med. Det är helt olämpligt att fortsätta som det är nu, av skälen jag nämnde tidigare.

Nej alltså jag clonade första gången och det gick bra och SSDn var snabb men efter att jag resetade mitt moderkort så började den sega och dom två senaste ominstallationer har skett med clean install.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Amzo:

Nej alltså jag clonade första gången och det gick bra och SSDn var snabb men efter att jag resetade mitt moderkort så började den sega och dom två senaste ominstallationer har skett med clean install.

Vad innebär "clean install"? Partitionerna måste bort, annars följer felaktigheten med och den har uppenbart följt med!

Annars är det något allvarligt fel på din W7-skiva.

Vet du inte vad skillnaden är mellan partitioner och formattera, googla.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad innebär "clean install"? Partitionerna måste bort, annars följer felaktigheten med och den har uppenbart följt med!

Annars är det något allvarligt fel på din W7-skiva.

Vet du inte vad skillnaden är mellan partitioner och formattera, googla.

Med clean install menar jag att jag har formaterat partionerna och installerat W7 på nytt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Amzo:

Med clean install menar jag att jag har formaterat partionerna och installerat W7 på nytt.

Som jag skrivit, det räcker alltså inte. Gör om och gör rätt. Välj avancerad installation (eller vad det heter) vid start av W7-skivan. Därifrån kan du plocka bort partitionerna först.

Nu är mitt tålamod slut, så googla enligt mitt tips om du inte vet vad skillnaden är. God Jul!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzo:

Med clean install menar jag att jag har formaterat partionerna och installerat W7 på nytt.

Formaterat som i att du tömt dem eller tagit bort dem?

Skulle rekommendera att du gör som MultiMan säger, ta bort partitionerna ifrån din SSD och installera om

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Som jag skrivit, det räcker alltså inte. Gör om och gör rätt. Välj avancerad installation (eller vad det heter) vid start av W7-skivan. Därifrån kan du plocka bort partitionerna först.

Nu är mitt tålamod slut, så googla enligt mitt tips om du inte vet vad skillnaden är. God Jul!

Skrivet av FreddieT:

Formaterat som i att du tömt dem eller tagit bort dem?

Skulle rekommendera att du gör som MultiMan säger, ta bort partitionerna ifrån din SSD och installera om

Freddie

Tömt. Får nog göra det, tack för hjälpen och God Jul!

Permalänk
Medlem

I denna guide kan du se hur man gör en ren installation genom att boota DVD skivan med Windows 7 http://windowshjalp.se/?p=34

Välj Anpassad (avancerat) vid Steg 10:

Välj Enhetsalternativ (avancerat) vid Steg 11:

Markera partitionerna och klicka på Ta bort, när alla partitioner är borta så kan du installera Windows 7 direkt på det Inte allokerade utrymmet, windows installationen kommer nu automatiskt skapa och formatera partitionerna för Windows 7.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzo:

Tömt. Får nog göra det, tack för hjälpen och God Jul!

Lycka till och God Jul

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av janee:

I denna guide kan du se hur man gör en ren installation genom att boota DVD skivan med Windows 7 http://windowshjalp.se/?p=34

Välj Anpassad (avancerat) vid Steg 10:

Välj Enhetsalternativ (avancerat) vid Steg 11:

Markera partitionerna och klicka på Ta bort, när alla partitioner är borta så kan du installera Windows 7 direkt på det Inte allokerade utrymmet, windows installationen kommer nu automatiskt skapa och formatera partitionerna för Windows 7.

jag har en fråga: ska man inte formatera hårddisken först och sen trycka på ta bort partion ? eller ska man ta bort först och sen trycka på formatera??

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FreddieT:

Lycka till och God Jul

Freddie

jag har en fråga: ska man inte formatera hårddisken först och sen trycka på ta bort partion ? eller ska man ta bort först och sen trycka på formatera??

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av compstuff86:

jag har en fråga: ska man inte formatera hårddisken först och sen trycka på ta bort partion ? eller ska man ta bort först och sen trycka på formatera??

Nej, först radera samtliga partitioner, sen formaterar du disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Som jag skrivit, det räcker alltså inte. Gör om och gör rätt. Välj avancerad installation (eller vad det heter) vid start av W7-skivan. Därifrån kan du plocka bort partitionerna först.

Nu är mitt tålamod slut, så googla enligt mitt tips om du inte vet vad skillnaden är. God Jul!

Skrivet av FreddieT:

Formaterat som i att du tömt dem eller tagit bort dem?

Skulle rekommendera att du gör som MultiMan säger, ta bort partitionerna ifrån din SSD och installera om

Freddie

Installerad om W7 igår kväll så som ni sa. Brände även om en ny skiva då den gamla W7 skivan var rätt så repig. Datorn startar fortfarande segt, booten tog 25s och laddningen av windows tog ca 50s. Det värkar som att det bara är startup som är seg annars är datorn hyggligt snabb.

Dock så blev ssd benchmarken bättre än innan jag omformaterade datorn.

Har också läst att det finns sätt att felsöka vad det är som tar tid under startupen, borde jag göra det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Amzo:

Installerad om W7 igår kväll så som ni sa. Brände även om en ny skiva då den gamla W7 skivan var rätt så repig. Datorn startar fortfarande segt, booten tog 25s och laddningen av windows tog ca 50s. Det värkar som att det bara är startup som är seg annars är datorn hyggligt snabb.

Dock så blev ssd benchmarken bättre än innan jag omformaterade datorn.
http://img716.imageshack.us/img716/9584/ssdbenchh.png

Har också läst att det finns sätt att felsöka vad det är som tar tid under startupen, borde jag göra det?

En bra början kan vara att lista dina datorspecifikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Murdoc:

En bra början kan vara att lista dina datorspecifikationer.

Sorry

CPU: AMD Pheonom II X4
GPU: Asus Radeon HD7870
Interminne: Corsair 8GB (2x4096MB) 1600Mhz VENGEANCE LP
Moderkort: MSI 760GM-E51

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Amzo:

Sorry

CPU: AMD Pheonom II X4
GPU: Asus Radeon HD7870
Interminne: Corsair 8GB (2x4096MB) 1600Mhz VENGEANCE LP
Moderkort: MSI 760GM-E51

Kan vara så illa att moderkortet samt SSD:n inte samspelar i AHCI mode. Följ stegen här nedan så kan ditt problem ev. bli löst snart.

1. Update BIOS till senaste
2. Stäng av datorn
3. Se till att SSD kabeln sitter i SATA 1 porten.
4. Endast SSD samt eventuellt dvd-brännare ska vara inkopplad.
5. Genomför en ClearCMOS
6. Starta Datorn & Gå in i BIOS
7. Aktivera AHCI mode för SSD:n
8. Aktivera Quick Boot
9. Spara ändringar
10. Installera om Windows, Formatera Hårddisken(endast 1 partition)
11. Installera viktiga uppdateringar samt SP1.
12. Koppla in Övriga hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Murdoc:

Kan vara så illa att moderkortet samt SSD:n inte samspelar i AHCI mode. Följ stegen här nedan så kan ditt problem ev. bli löst snart.

1. Update BIOS till senaste
2. Stäng av datorn
3. Se till att SSD kabeln sitter i SATA 1 porten.
4. Endast SSD samt eventuellt dvd-brännare ska vara inkopplad.
5. Genomför en ClearCMOS
6. Starta Datorn & Gå in i BIOS
7. Aktivera AHCI mode för SSD:n
8. Aktivera Quick Boot
9. Spara ändringar
10. Installera om Windows, Formatera Hårddisken(endast 1 partition)
11. Installera viktiga uppdateringar samt SP1.
12. Koppla in Övriga hårddiskar.

Okej, gör det troligtvis imorgon och återkommer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Amzo:

Okej, gör det troligtvis imorgon och återkommer

Rekommenderar att använda ett USB minne istället för dvd skiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Murdoc:

Rekommenderar att använda ett USB minne istället för dvd skiva.

vad är skillnaden?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Amzo:

vad är skillnaden?

Går snabbare, å riskerna för "fel" vid installation av Windows minimeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Murdoc:

Går snabbare, å riskerna för "fel" vid installation av Windows minimeras.

Gott nytt år!

Jag uppdaterade bios men skippade i att installera om w7 då jag läste att det inte ska vara någon fara att uppdatera bios utan att installera om. Windows laddar nu på 10-15 sekunder men booten tar fortfarande lite väl lång tid men jag är nöjd. Tack för all hjälp!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Amzo:

Gott nytt år!

Jag uppdaterade bios men skippade i att installera om w7 då jag läste att det inte ska vara någon fara att uppdatera bios utan att installera om. Windows laddar nu på 10-15 sekunder men booten tar fortfarande lite väl lång tid men jag är nöjd. Tack för all hjälp!

kan vara så illa att din SSD enhet inte gillar ACHI mode. Min 120GB Corsair SSD vill endast vara med vid IDE mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Murdoc:

Nej, först radera samtliga partitioner, sen formaterar du disken.

hur får du det att gå ihop? tar man bort diskarna först så kan man inte formatera dom sen. Tänk efter lol!

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av compstuff86:

hur får du det att gå ihop? tar man bort diskarna först så kan man inte formatera dom sen. Tänk efter lol!

Vet du ens vad en partition är?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av compstuff86:

hur får du det att gå ihop? tar man bort diskarna först så kan man inte formatera dom sen. Tänk efter lol!

Där bevisade du din kunskapsnivå..