Anmäl dig till Roborock Challenge!

Är fpsen rätt när jag kör WoW?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av sj6:

Fast det han säger är väl allmänt känt? Jag kommer ihåg jag svor över samma sak när jag lira och jag fick samma förklaring, dålig latency så åkte FPS:en med. Detta märktes vid 25-mannaraid och alla körde sina mest färgglada spells.

Jag kommer ihåg att det kunde säcka ihop emellanåt.

Men alltså, hallå där. Vänta nu, du säger att det är latensen som påverkar nu, inte bandbredden? Vilket är det? Eller är båda bara en rökridå för att man inte kan hitta andra anledningar?

Dessutom, att alla kör feta spells borde väl spela noll och ingen roll, så länge de inte renderas på servern, vilket jag verkligen inte hoppas? Att fpsen påverkas av det är ju självklart, men knappast för att det genererar mycket trafik.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Jaha? Då får du väl träna på att det ska bli lättare

Så du menar att om jag har högre ms får jag lägre fps?

För ibland när min har spikat upp till 6k ms, har jag aldrig haft fps drops eller dylikt.

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Detta låter ju absurt, inget jag har märkt något av under mina års spelande innan man slutade. Om det har med bandbredden att göra kan inte va svårt att testa. Borde väll räcka med att installera netlimit eller liknande program, strypa woe till 10 kb/s å se vad som händer, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Men alltså, hallå där. Vänta nu, du säger att det är latensen som påverkar nu, inte bandbredden? Vilket är det? Eller är båda bara en rökridå för att man inte kan hitta andra anledningar?

Dessutom, att alla kör feta spells borde väl spela noll och ingen roll, så länge de inte renderas på servern, vilket jag verkligen inte hoppas? Att fpsen påverkas av det är ju självklart, men knappast för att det genererar mycket trafik.

håller me dig där.. klart det laggar när alla droppar sina cooldowns och hivar iväg sina spells samtidigt. det blir tokmycket att rendera för burken.

Jag kör med ett gtx670 kort och har väldigt varierande fps men skulle säga igenomsnitt ca 60fps (kan dock ligga på ca 90fps ibland), vid en tung raidfight kan det droppa ner till 30fps om det är tokmycke som händer, men det är sällsynt.. jag kör allt i max grafik som går förutom MFAA..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mixe:

Så du menar att om jag har högre ms får jag lägre fps?

För ibland när min har spikat upp till 6k ms, har jag aldrig haft fps drops eller dylikt.

Nä, det sa jag inte? Jag pratade om bandbredden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vi snackar inte MS nu eller latency vi snackar FPS ja, för alla bossar finns inte färdig gjorda och ligger på klient sidan.

Vet du varför man får brutalt mycket mer FPS på en "Icke" retail wow server och en vanlig med samma patchar? och samma Latency.

Jag har kollat ett bra tag på detta genom åren och på dom som inte blizzard har kan man få väldigt mycket högre FPS en vad man kan få på en retail.

Anledning till varför den är blockad till en viss bandbredd är ju för att annars hade blizzards server inte pallat trycket .

Edit: det finns massa trådar om detta på US forums och GMs som har svarat hur detta påverkar din FPS.

Vet du varför WoW-mappen ligger på nästan 20GB utan cache? För att ALLT du behöver finns redan där. Du streamar i stort sett inget annat än positionsdata från Blizzards servrar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anden12:

Vi vill ha en källa, inte en lång utdragning.
Men den där kommentaren tolkar i alla fall jag som att det inte finns någon källa och att du inte vågar erkänna det. Så till nästa gång får du gärna vara klar med vad som faktiskt är fakta (och du därmed har källor) och vad som är påhittat av dig. (det senare är inte av intresse och kan skippas)

Det är så. Källa: Jag (egen erfarenhet och test)
Totalt onödigt att bli en bitch för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Nä, det sa jag inte? Jag pratade om bandbredden.

Då får jag ursäkta mig, läste ditt andra inlägg om 400 kontra 15 ms. Och antog att det var det du pratade om

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon200213:

Det är så. Källa: Jag (egen erfarenhet och test)
Totalt onödigt att bli en bitch för det.

"Källa: jag" kallas anekdotisk bevisföring och är värdelöst. Vänligen sluta med det.
I övrigt, finns det nån vettig teknisk förklaring till det här påstådda fenomenet? Förutom förvirrade referenser till att spelet måste vänta på data (vilken?) från servrarna för att rendera frames ser jag inget alls.

En annan fråga, hur ser GPU- och CPU-load ut när man (enligt utsago) får fps-drops pga bandbreddsproblem? Den borde ju vara rätt låg, eftersom problemet inte beror på dessa två faktorer.

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

"Källa: jag" kallas anekdotisk bevisföring och är värdelöst. Vänligen sluta med det.
I övrigt, finns det nån vettig teknisk förklaring till det här påstådda fenomenet? Förutom förvirrade referenser till att spelet måste vänta på data (vilken?) från servrarna för att rendera frames ser jag inget alls.

En annan fråga, hur ser GPU- och CPU-load ut när man (enligt utsago) får fps-drops pga bandbreddsproblem? Den borde ju vara rätt låg, eftersom problemet inte beror på dessa två faktorer.

Jag har aldrig gjort några dokumenterade tester och tänker inte göra det heller. Majoriteten som spelar wow och har gjort det några år vet att det fungerar så. Jag har aldrig brytt mig om att ta reda på varför det är så eller tekniken bakom, jag har bara erfarenheten av att det är så (efter att ha spelat i 6 år) och accepterat att det är så och gått vidare. Vill du ha "bevis" och tekniska detaljer så får du helt enkelt forska lite i det själv.

Permalänk
Medlem

Har också erfarit att låg bandbredd verkar kunna påverka FPS i WoW. Minns specifikt i ICC när jag under några raid satt uppkopplad via (dålig) 3G och fick mycket lägre fps än vanligt.

KANSKE är så att mycket combat-data "klumpas ihop" och anländer i ojämna interval när man har en dålig uppkoppling. Så när en stor mängd data kommer för sent och ska räknas ut så fort som möjligt så kanske det påverkar prestanda.

Bara spåneri här. Tror inte det gjorts något test eller artikel om detta.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Teddis:

Har också erfarit att låg bandbredd verkar kunna påverka FPS i WoW. Minns specifikt i ICC när jag under några raid satt uppkopplad via (dålig) 3G och fick mycket lägre fps än vanligt.

KANSKE är så att mycket combat-data "klumpas ihop" och anländer i ojämna interval när man har en dålig uppkoppling. Så när en stor mängd data kommer för sent och ska räknas ut så fort som möjligt så kanske det påverkar prestanda.

Bara spåneri här. Tror inte det gjorts något test eller artikel om detta.

Det påverkas också pga av att 700kb/s är max bandbredd för wow tror jag så när du spelar raid i 25 man och du inte får skicka mer combat data sen kommer allt lite efter så ska datorn räkna ut det allt på en gång, följd låg FPS.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det påverkas också pga av att 700kb/s är max bandbredd för wow tror jag så när du spelar raid i 25 man och du inte får skicka mer combat data sen kommer allt lite efter så ska datorn räkna ut det allt på en gång, följd låg FPS.

Men även om din dator inte får någon ny info (uppdaterade possitioner, vilka spells som används etc) så fortsätter den att rita bilder med tidigare info. Om du drar ut internetsladden så kan du springa runt med lika hög FPS i ett par sekunder, bara det att andra karaktärer slutar göra saker. Spelet fryser inte när den tappar kontakten till servern vilket den borde göra om ditt påstående stämmer.

Permalänk
Lego Master

En sak som slog mig...hur mycket addons använder ni tok-raidare? Kan det vara så att det är dassigt skrivna addons som påverkar er prestanda? Jag menar, om ett addon behöver snacka mycket med servrarna och dessutom knaggla igenom en massa data i processorn, så kommer ju resten av spelet släpa efter med även om det inte är spelet i sig som orsakar fps-droppen. Har läst igenom en massa trådar och artiklar nu, och de flesta (pre-2012 iof) verkar antyda att WoW i sig själv sällan drar mer än 30KB/s, dvs runt 250Kbit/s. Jag hittar ingen antydan till att WoW har nån inbyggd bandbredds-cap, hur fasen jag än googlar. Däremot fanns det många som föreslog att man skulle stänga av addons för att förbättra prestanda, och i många fall har det hjälpt. Kanske även bandbreddsanvändningen, vad vet jag?

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Shudnawz:

En sak som slog mig...hur mycket addons använder ni tok-raidare? Kan det vara så att det är dassigt skrivna addons som påverkar er prestanda? Jag menar, om ett addon behöver snacka mycket med servrarna och dessutom knaggla igenom en massa data i processorn, så kommer ju resten av spelet släpa efter med även om det inte är spelet i sig som orsakar fps-droppen. Har läst igenom en massa trådar och artiklar nu, och de flesta (pre-2012 iof) verkar antyda att WoW i sig själv sällan drar mer än 30KB/s, dvs runt 250Kbit/s. Jag hittar ingen antydan till att WoW har nån inbyggd bandbredds-cap, hur fasen jag än googlar. Däremot fanns det många som föreslog att man skulle stänga av addons för att förbättra prestanda, och i många fall har det hjälpt. Kanske även bandbreddsanvändningen, vad vet jag?

Använder 1 addon Recount.
Och den pratar inte med serverna bara skriver filer lokalt

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Använder 1 addon Recount.
Och den pratar inte med serverna bara skriver filer lokalt

Så vitt jag vet så brukade recount synka sin lista med samtliga användare i raidgruppen. Blev viss ändring på det när blizzard släppte någon form av API för att beräkna skadan korrekt om jag inte minns helt fel. Men jag tror definitivt att recount fortfarande ökar "nätverkstrafiken" (men detta har vi ju redan avslagit som orsak till låg fps redan, så skitsamma).

Nu tror ju inte jag att recount är enda boven i dramat, men som det var tidigare så ritade recount upp massa grafer och grejer och dessa drar garanterat en del CPU-kraft (vilket brukar vara den komponent som säger stopp först när det gäller wow).

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

låter mer som att folk blandar ihop FPS med lagg.

Permalänk

Om du kör retail så är det klart när du i praktiken streamar det mesta utav det du ser, du laddar alltså ner data tillräckligt snabbt för att se bilden. Har du tillräckligt bra bandbredd + datorkraft så kommer detta inte påverkas någonting med din FPS, men om du har en dator som inte klarar av all information som ska hanteras så kan din FPS påverkas. ja. Men nu är det så att man har oftast 99% utav spelet nerladdat när du raidar och det är inget som påverkar din raidfps. Du kommer inte märka någon FPSskillnad om du har 500kb down eller 700kb down ingame. Det du kan dock märka FPSskillnad på är om du har laddat 50% utav området och samtidigt ska förflytta dig igenom området samtidigt som du laddar ner andra bitar av området. För detta så krävs det att din dators CPU är tillräckligt bra och även skrivtiden på din Hårddisk.