Sonys nya patent kan stoppa marknaden för begagnade spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

du kan köpa konsoler för halva priset på tradera med 5-10 spel.

jo men jag menar vem kommer att köpa, om man inte kan spela beggade spel tänkte jag.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

som säkert fler än jag sagt, vem köper ett spel på fysiskt media idag?

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk

Exakt hur kan en begagnad kopia vara lika skadlig som en piratkopia? Utvecklaren har redan fått betalt en gång, om jag säljer eller ger bort spelet så har jag inte längre tillgång till det till skillnad mot en piratkopia där två nu har samma spel och utvecklaren inte fått betalt en enda gång. Vill jag spela det igen måste jag köpa nytt eller begagnat igen beroende på vad det gäller.

Permalänk
Medlem

Hade 0% intresse av att skaffa PS4 igår.
Efter denna nyheten har jag -10% intresse av att skaffa PS4.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Är inte detta för övrigt "lätt" att kringgå? Du har en krets i plastkapsel, du kör den i varm svavelsyra för att ta bort plasten, tvättar kretsen, undersöker kretsen i mikroskop meckar runt lite och får fram ett "svar"? På samma sätt som det går att cracka korten i vanliga satelitmottagare (ja det kräver dyr utrustning och kunskap, men jag får för mig att detta endast behöver göras en gång per speltitel varför det fortfarande är görbart). För övrigt antar jag att RFID inte tillverkas i typ 22 nm.

Jag tänker mig mer en starkare sändare i närheten, vad jag vet så brukar mottagarna föredra den starkaste signalen.

Oavsett så är det ett rätt irriterande drag av Sony

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk

Att enkom låsa spelen till en viss enhet vore ju att skjuta sig i foten och så dumma tror jag inte Sony är. Dock känns det mer rimligt att dom låser spelen till ett specifikt konto då det verkar råda någon form av konsensus bland spelbolagen att det är detta som är framtiden.

Dock kan man ju ifrågasätta hur aktuellt just detta patentet blir då det implementeras på optiska enheter som maximalt kommer att återfinnas i en generation spelkonsol till innan de helt går i graven.

Implementerar dom patentet till nästa generations Playstation så kommer det ju endast gälla den generationens spel och då är det ändå ingen skillnad mot att köpa spelen på Playstation Store. Det kommer ju inte påverka retro-spelen på något vis.

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Medlem

Har själv en PS3 (som jag knappt använder), visst, har haft en hel del skoj med den, men jag skulle inte ha nåt emot att konsolerna dör ut så all energi kan läggas på PC.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Ärligt talat finns det personer som använder piratkopierade spel till ps3? Senast jag överhuvudtaget kände eller hörde talas om det så var det på vanliga "Playstations" tid.

Visa signatur

BitFenix Prodigy, Intel i5 3570K, ASRock Z77E-ITX, Cooler Master Silent Pro M2 620W, Evga Gtx 670 ftw, 2x120gb SSD, 1X500gb HDD, 1tb Seagate Barracuda, 16Gb RAM Corsair Vengenz

Permalänk
Medlem

Se där, konsolltillverkarna tar till mer och mer drastiska åtgärder.
Jag har aldrig köpt någon konsol och kommer aldrig att göra det.

Länge leve Valves kommande PC!

Permalänk
Medlem

hur blir det då om man lånar ut sina spel till en vän

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Visst är det synd att barnen kanske inte kan kuta hem till varandra och spela spel i samma utsträckning, även om jag tror att man kan lösa det genom att vara gästinloggad med kontot som äger spelen när man besöker en kompis.

Men jag tycker bara det här är possitivt, Pc spel har haft CD keys hur länge som helst, vilket har eliminerat begagnadhandeln, som i sin tur betyder att spelutvecklarna får pröjs för sin möda.

en begagnad kopia är precis lika skadlig som en piratkopia.
skit i att den ena råkar vara laglig, det är påverkan på utvecklaren som räknas.

Mjo, om min dator går sönder så utplånas hela min steamkatalog automatiskt.

förhoppningsvis är Sony klipska nog att knyta spelen till Konto't och inte till hårdvaran.

sålänge ni kör samma konto i bägge hushållen borde det vara genomförbart med ett exemplar av spelen.

Om ni råkar ha två konton så är det ju bara att logga in på det andra kontot när det är dags att spela ett spel som är knutet till det.

De vill inte åt piratkopior med den här åtgärden.

det här är till för att stoppa begagnadhandeln, som är minst lika skadlig som piratkopiering.

när du laddar ner ett spel betalar du 0 kr för det, och utvecklaren får 0 kr.
när du köper ett spel begagnat, betalar du en summa för spelet, men vem får pengarna? jo Gamestop. utvecklarna får 0.

den viktiga skillnaden är alltså enbart att du blir fattigare i det ena fallet.

Vill du stödja spelutvecklarna så är det bättre att ni laddar ner spelen ni inte har råd att köpa ny-ex av.
då har ni fortfarande pengarna kvar i plånboken, och kan istället spendera dessa pengar på nya exemplar vid senare tillfälle.

En begagnat marknad stödjer marknaden, det gäller för alla marknader ajg vet om.
Köp en ny bil, sälj den begagnad och köp en ny för pengarna. samma med spel. pengarna stannar oftast i kretsen.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Det som är mest ledsamt är att huruvida Sony drar genom patentet och sätter det i bruk så kommer det inte ha någon som helst effekt på marknaden. Konsumenter av spel och underhållning har i stort ingen som helst koll på vad de köper och vad de stödjer. Utan det är ju spelet eller filmen det handlar om, oavsett om man matar företag som har helt absurda marknadsmodeller.

Microsoft säljer en vanilj-onlinetjänst som inte är värd några pengar. EA tillhandahåller en Trojan för att låta användarna spela Battlefield 3. Ubisoft och Blizzard-Activision kräver att användarna är uppkopplade - även för single-player-spel.

Jag har gett upp hoppet om det här marknaden totalt. Folk är för fåraktiga och utan integritet för att det någonsin skall kunna ske en förbättring när spiralen skenar nedåt.

Skrivet av syndicatan:

Ärligt talat finns det personer som använder piratkopierade spel till ps3? Senast jag överhuvudtaget kände eller hörde talas om det så var det på vanliga "Playstations" tid.

Det är ju inte alls vad nyhetsartikeln handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Se där, konsolltillverkarna tar till mer och mer drastiska åtgärder.
Jag har aldrig köpt någon konsol och kommer aldrig att göra det.

Länge leve Valves kommande PC!

Eller valves kommande spel till linux
skulle ha övergivit MS MAC o konsoler för 5år sedan om det inte vore för att spelen är låsta till de...

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk

Blir dyrt :/

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Skrivet av NinTrance:

som säkert fler än jag sagt, vem köper ett spel på fysiskt media idag?

Skulle tro att typ 50% fortfarande köper spel på fysisk media ! och jag är en av dom !

Permalänk
Medlem

Steam har ju gjort detta sen starten, inget nytt under solen...

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det här dödar inte bara andrahandsförsäljningen av framtida Playstation spel...det dödar hela Playstation. Har inte Sony ens funderat på att en STOR skara tilltänkta konsumenter, helt enkelt struntar i att köpa konsolen (och spelen)?

Har du ens funderat på att det här är en patentansökan för en teknik, kanske bara för att ligga före ms? Det finns ju ganska många olika sätt att applicera detta på konsolen, om det ens används.

De vill i så fall förmodligen imitera steam, få ner priserna på konsollspel, och på så sätt slå mot pc/Xbox. Sony vinner ingenting på att spel till ps är lika dyra som till Xbox och att pc får sina spel billigare. Ett sätt att få ner nypriserna är att slå mot begagnatmarknaden eller få en del i den. Avgift för aktivering på ny konsoll -> del i begagnatmarknaden -> mindre marginaler för gamestop.

För dig som undrar/inte förstår varför företag är giriga:

Vad de än gör kommer de (förmodligen) vinna på det. Hela Sonys ledning är antagligen smartare än några swecare (inklusive mig) som funderat på detta i fem minuter. Precis som i alla andra stora företag är ledningen tillsatt efter åratal av stenhårt arbete och meriter, bara för att vi ser skandaler på tv betyder det inte att alla företagsledningar är korkade, särskilt inte på så stora företag som sony (VD har principiellt rollen som ledning men är knappast ensam). För då finns det nåt som heter styrelsen som avsätter dem, som i sin tur kan avsättas av aktieägarna om den inte fungerar bra/tjänar tillräckligt med pengar. Så fungerar alla aktiebolag. Och där har vi härlett varför företag är "giriga", aktieägarna tvingar dem att tjäna pengar.

Dold text

Och ja, om detta sköts på fel sätt, kan det skada Sony, men det kommer inte skötas på fel sätt.

Permalänk

jo är ju så synd om sony som känar miljarder på alla deras olika produkter i skillnad mot en annan som köper beganat lr väldigt reducerade nypriser på spel för man lever på bidrag. jävla ocker. Skulle dom bara tä'nka över prissättningen på spel så skulle det inte bli lika lönsamt att piratkopiera.

skulle dom sälja nya spel för 150-200 kr vid realsen så skulle dom sälja avsevärt mer spel därför käna mer pengar på de

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

jo är ju så synd om sony som känar miljarder på alla deras olika produkter i skillnad mot en annan som köper beganat lr väldigt reducerade nypriser på spel för man lever på bidrag. jävla ocker. Skulle dom bara tä'nka över prissättningen på spel så skulle det inte bli lika lönsamt att piratkopiera.

skulle dom sälja nya spel för 150-200 kr vid realsen så skulle dom sälja avsevärt mer spel därför käna mer pengar på de

De har nog studerat jämnviktspriset noga. Det är inte upp till de att sätta priserna, det är konsumenterna som sätter priserna.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Lysande idé av Sony som vanligt. Ytterligare en anledning att inte köpa produkter från Sony för min del, så jag ser det som positivt.

Å andrasidan så tror jag att begagnat-marknaden och fenomenet kan gynnas, om folk mot förmodan fortfarande handlar med fysiska media. Om en person köper en skiva med ett specifikt id, och sedan byter skivan ägare, så bör den första ägaren förlorat ägande och brukanderätten. Det betyder för mig att "piratkopieringen" på så vis kan elimineras, från fysiska media. Låter alldeles finemang. Men då kommer vi till den RÄTT vi har att PRIVATkopiera. Vilket isåfall tas bort och det teoretiskt måste vara olagligt att sälja produkter med liknande teknik i sverige i dagsläget.

Oavsett hur detta är så kommer jag inte köpa fler än de 0 (noll) produkterna jag köpt de senaste 5-6åren nu när jag läst nyheten

Permalänk

Det här låter som ett otroligt effektivt sätt att få mig att sluta köpa fysiska kopior överhuvudtaget, eftersom det skulle göra att jag inte kan använda mina egna spel på mina egna uppgraderade datorer.

Visa signatur

--//Don't Panic\\--

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Lysande idé av Sony som vanligt. Ytterligare en anledning att inte köpa produkter från Sony för min del, så jag ser det som positivt.

Å andrasidan så tror jag att begagnat-marknaden och fenomenet kan gynnas, om folk mot förmodan fortfarande handlar med fysiska media. Om en person köper en skiva med ett specifikt id, och sedan byter skivan ägare, så bör den första ägaren förlorat ägande och brukanderätten. Det betyder för mig att "piratkopieringen" på så vis kan elimineras, från fysiska media. Låter alldeles finemang. Men då kommer vi till den RÄTT vi har att PRIVATkopiera. Vilket isåfall tas bort och det teoretiskt måste vara olagligt att sälja produkter med liknande teknik i sverige i dagsläget.

Oavsett hur detta är så kommer jag inte köpa fler än de 0 (noll) produkterna jag köpt de senaste 5-6åren nu när jag läst nyheten

Grejjen med patentet är väl att skivan inte funkar hos den nya ägaren för att den blir bunden till det första Playstation(eller eventuellt kontot) den anslöts till.

Men det har väl aldrig någonsin fungerat att läsa privatkopierade xbox/playstation-spel utan att man "hackar"/låser upp konsolen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag tror spelen blir bundna till sitt konto, precis som med Steam och Origin. Men vilket som så är det skamligt. Den begagnade marknaden existerar av en anleding. Priset på nya spel är för dyrt och lämnar bara begagnat eller piratkopiering som alternativ. Nu gör jag varken eller, men när jag var tonåring och bara hade 1000kr/mån att röra mig på så kändes det bra att inte bara behöva piratkopiera, utan man kunde få tag på relativt nysläppta spel för kanske 250kr. Med dagens spelpriser så är det nästan så att man har kvar 250kr av sina 1000kr om man ska köpa ett nytt spel.

Att motverka den begagnade marknaden är ju lite som att ta död på sin egen bransch. Hur många som har tagit körkort köper splitternya bilar? Hur många nyblivna fotografer köper nya objektiv för 30000kr? Hur många som flyttar hemifrån för första gången har råd att köpa alla möbler och hushållsartiklar splitternytt? Hur många kommer lockas in i spelbranschen när spelen är på tok för dyra? Idioti på högsta nivå!

Blir de bundna till ett konto är det bara bra tycker jag. Visst kan du inte köpa begagnat.
Men ett splitternytt spel blir istället billigare. Något jag stört mig på länge har ju varit priset på spel till konsoler.
Att de även om de är gamla ofta är skitdyra. Jag gillar heller inte att behöva köpa begagnat av olika anledningar.
Jag har 500kr att röra mig på för tillfället i månaden och ändå kan jag köpa massvis med saker pga Steam reor osv.
Kanske vi får se reor på konsolspelen med? Som man kan ladda hem. Vore bra om det var till ett konto med
så att ifall skivan skulle gå sönder så kan man alltid ladda ner spelet igen.
Blir det bundet till konsolen så får man bara tycka synd om alla ovetande som köper PS4.

Permalänk

Ja, det blir ju en väldigt skev syn på ägandeskap man får då, trotts att det är i princip så vi redan har det med steam, tvekar på att de skulle låsa spelen till en specifik enhet, utan ett konto.

Funderar dock på varför de skulle ta patent på det, vad vinner de på att begränsa andra från att använda samma metod? Om de ville implementera det själva skulle det ju bara gynna dem om hela spelmarknaden fungerade så, och att det inte bara var en negativ aspekt med att köpa just deras konsol, utan att det var likadant across the board, just därför börjar jag fundera på om de bara tar patentet för att de vill se till att ingen annan kan göra de, och tänker låta det vara själva också.

Hur som helst påverkar det inte PC spelare

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

jo är ju så synd om sony som känar miljarder på alla deras olika produkter i skillnad mot en annan som köper beganat lr väldigt reducerade nypriser på spel för man lever på bidrag. jävla ocker. Skulle dom bara tä'nka över prissättningen på spel så skulle det inte bli lika lönsamt att piratkopiera.

skulle dom sälja nya spel för 150-200 kr vid realsen så skulle dom sälja avsevärt mer spel därför käna mer pengar på de

Det handlar fortfarande inte om piratkopiering utan andrahandsförsäljning vilket är lika skadligt för de som gör spelen som piratkopiering är om inte skadligare då många som kopierar spel faktiskt köper de efter att ha testat om de är något att ha.

Skrivet av Lasergurka:

Hur som helst påverkar det inte PC spelare

Nej vi som spelar på PC har ju redan haft den här lösningen i flera år (Steam, Origin, uPlay, Battle.net m.fl)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Aloysius:

Tja, varför inte? Traditionellt fungerar ju ett icke piratkopierat konsolspel i alla praktiska hänseenden som en traktor.

Svårt att jämföra spel och biltillverkare då deras begagnatmarknad ser så olika ut.

Speltillverkarna tjänar ju inga pengar på begagnade spel medan biltillverkarna tjänar pengar på begagnade bilar i form av reservdelar och service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Blir de bundna till ett konto är det bara bra tycker jag. Visst kan du inte köpa begagnat.
Men ett splitternytt spel blir istället billigare. Något jag stört mig på länge har ju varit priset på spel till konsoler.
Att de även om de är gamla ofta är skitdyra. Jag gillar heller inte att behöva köpa begagnat av olika anledningar.
Jag har 500kr att röra mig på för tillfället i månaden och ändå kan jag köpa massvis med saker pga Steam reor osv.
Kanske vi får se reor på konsolspelen med? Som man kan ladda hem. Vore bra om det var till ett konto med
så att ifall skivan skulle gå sönder så kan man alltid ladda ner spelet igen.
Blir det bundet till konsolen så får man bara tycka synd om alla ovetande som köper PS4.

Att priserna kommer gå ner ska vi inte vara så säkra på. Det låter ju som en självklarhet att om man tar bort andrahandsvärdet så ska priset sjunka, men om man kollar i PS Store så kan vissa spel vara svindyra. Sist jag kollade så kostade BF3 699kr. Det är väl främst pga bortfallet av andrahandsvärdet som gjort att vi har så bra reor på Steam. Det håller inte att ta fullpris år ut och år in om man inte kan sälja det vidare.

Så om Sony börjar med reor så kan det fungera, men då ska det inte vara några fjuttiga 10% rabatt på gamla spel utan det ska vara över halva priset på lite äldre spel och 20-25% på nya spel. Reorna ska motsvara dom begagnade priserna, och man måste även dra ner på dom ordinarie priserna. Gör man inte detta så har Sony satt sin sista potatis.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Då kan man ju inte låna ut spel till polarna! Fan va kasst.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rocklets:

Min avsky mon Sony ökar mer och mer för varje ny nyhet de genererar. Sony är inne i girighetens negativa spiral. Man jagar sätt att få ut mer pengar ut befintliga produkter än att utveckla nya. Som någon skrev -detta skapar inte mervärde för konsumenten.

Snart kommer jag inte att ta i någon från Sony, inte ens med tång och C-skyddsdräkt!

Jobba på lösning för FRAMTIDEN inte för att förhindra den från att inträffa!!!

Ingen av Sonys tidigare mjölkstationer har fått genomlida så frekvent urmjölkning som deras storebror PlayStation 3 (i form av splittrade spel = DLCs och dyra PSone/PS2 titlar istället för att haft kvart bakåtkompatibiliteten för äldre titlar) samt att man just sålt av sin enhet är ytligare ett praktexempel på deras missledande marknadsföring och framtidstro. Sälj av skiten medan ni kan. Ni kommer inte att ångra ert beslut för en sekund!

Skrivet av joshoa:

sådant här gör bara att folk hyser agg mot Sony som företag...

Dem har helt förlorat min respekt. Det här är skandallöst!

Skrivet av Minsc S2:

Hade 0% intresse av att skaffa PS4 igår.
Efter denna nyheten har jag -10% intresse av att skaffa PS4.

Jag delar dina känslor och åsikt till fullo. Ska övertala mina kära vänner att INTE införskaffa en PlayStation 4.

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Ja, det blir ju en väldigt skev syn på ägandeskap man får då, trotts att det är i princip så vi redan har det med steam, tvekar på att de skulle låsa spelen till en specifik enhet, utan ett konto.

Funderar dock på varför de skulle ta patent på det, vad vinner de på att begränsa andra från att använda samma metod? Om de ville implementera det själva skulle det ju bara gynna dem om hela spelmarknaden fungerade så, och att det inte bara var en negativ aspekt med att köpa just deras konsol, utan att det var likadant across the board, just därför börjar jag fundera på om de bara tar patentet för att de vill se till att ingen annan kan göra de, och tänker låta det vara själva också.

Hur som helst påverkar det inte PC spelare

Patentet innebär ju inte per automatik att ingen annan kan använda sig utav det, utan Sony har säkert förhoppningar om att kunna casha in storkovan på att låta andra betala för att få använda tekniken. Har dock svårt att se att detta skulle kunna bli någon kassako.

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||