Sonys nya patent kan stoppa marknaden för begagnade spel

Permalänk
Melding Plague

Sonys nya patent kan stoppa marknaden för begagnade spel

En patentansökan från Sony som publicerats beskriver en teknik som kan låsa optiska skivor till en specifik enhet eller användarkonto.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Död åt DRM, som om att Steam/Origin inte var illa nog med att alla ens spel låses till en enda inloggning. Begagnat bryr jag mig inte om, men däremot vill jag kunna logga in på flera olika inloggningar utan att bli låst till en.

Om sedan konsoler blir drabbade så är det bara skadeglädje för min del. Dom har gjort nog med ont, dags för dom att dö ut.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Spelar själv bara på dator, så detta är ganska positivt ändå.

Visa signatur

C>++

Permalänk

Bra om enheten går sönder och man tvingas skaffa en ny... bara att börja punga ut för alla spel man har igen :@

One step forward and two steps back!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Synd bara att man inte kan få en stor nog grupp att bojkotta Sony. DÖD ÅT SONY!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk

Detta är inte bra alls. De har väl inget att göra med begagnatmarknaden? De har fått betalt för spelet en gång redan. Jag förstår inte detta alls förutom att det är giriga företag bakom konceptet. Hoppas inte detta går igenom.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Skönt att det läggs mycket energi på rätt saker, som ger mervärde för kunderna.

Är detta Sonys rootkit 2.0? USCH!

Permalänk
Medlem

De enda detta förstör för är ju de som betalar för spel. De som inte gör det lär knappast lida då de laddar ner färdigcrackade varianter. Men visst, straffa de som betalar. Det är säkert en jättebra metod att stoppa piratkopieringen.

Skall man vara optimist borde detta innebära två saker:

Dels blir spel billigare eftersom licensen omformas till något som liknar OEM. Jämför t. ex med Windows OEM-licensmodell.

Dels borde det innebära att intresset för spelande på PC ökar igen, och förhoppningsvis då att vi slipper konsolportar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De enda detta förstör för är ju de som betalar för spel. De som inte gör det lär knappast lida då de laddar ner färdigcrackade varianter. Men visst, straffa de som betalar. Det är säkert en jättebra metod att stoppa piratkopieringen.

Skall man vara optimist borde detta innebära två saker:

Dels blir spel billigare eftersom licensen omformas till något som liknar OEM. Jämför t. ex med Windows OEM-licensmodell.

Dels borde det innebära att intresset för spelande på PC ökar igen, och förhoppningsvis då att vi slipper konsolportar.

det är inte för att stoppa piratkopiering, det är för att stoppa andrahandsmarknaden. Finns massvis med gamla artiklar om just detta, men nu har dom tydligen sökt patent :/

Permalänk
Medlem

Min avsky mon Sony ökar mer och mer för varje ny nyhet de genererar. Sony är inne i girighetens negativa spiral. Man jagar sätt att få ut mer pengar ut befintliga produkter än att utveckla nya. Som någon skrev -detta skapar inte mervärde för konsumenten.

Snart kommer jag inte att ta i någon från Sony, inte ens med tång och C-skyddsdräkt!

Jobba på lösning för FRAMTIDEN inte för att förhindra den från att inträffa!!!

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Stackars Game och liknade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro.
www.vardag.nu

Permalänk
Medlem

Hur kommer detta påverka piratkopiering? I stort sett varenda DRM som existerat har knäckts på väldigt kort tid, och sådana här system driver bara fler betalande kunder till piratande.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem

Bra idé att implementera om de vill påskynda en konkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Bra om enheten går sönder och man tvingas skaffa en ny... bara att börja punga ut för alla spel man har igen :@

One step forward and two steps back!

Blir det verkligen så? Hoppas jag verkligen inte. Det måste de ju lösa på något sätt. Typ att man har någon kod man kan skriva in när man aktiverar ett Sony-konto?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Det värsta med detta är egentligen att om man är ett par kompisar som vill dra hem till någon någondag så kan man inte ta med några av sina egna spel till personen då de inte skulle kunna läsas av konsolen ._.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Byt ut Sonic Team till "Sony Team" , låter ganska pang på

Får se om de har tänkt att integrera det nya "DRM't" till PS-4, hade väl inte blivit allt förvånad över det.

Permalänk
Medlem

Precis som Steam så tror jag detta kommer sätta stopp för begagnat-marknaden. Oavsett vad EUs lagar säger. (http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&doci...)

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

det är inte för att stoppa piratkopiering, det är för att stoppa andrahandsmarknaden. Finns massvis med gamla artiklar om just detta, men nu har dom tydligen sökt patent :/

Om de lyckas så stoppar de även utlåning av spel samt att man inte kan köpa nu enhet utan att också betala för alla sina spel en gång till.

Det borde vara olagligt. Så länge man köpt ett spel ska väl de ge fan i vad man gör med det se'n så länge det inte är att piratkopiera spelet. Kontroll kontroll kontroll.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är riktigt synd! Folk får säga vad de vill om till exempel gamestop, väldigt händigt att byta in gamla spel. Kan bli en hög eller ett par av spel som ändå bara kommer ligga.

Det som är det jävligaste med skiten är att man oftast ser föräldrar med eller utan sina barn byta in spel och planera vad de ska köpa! Och hur ofta ser man inte barn kolla genom den begagnade spelen? Girigheten kommer slå mot helt fel kundkrets.

Permalänk
Medlem

Man får ju verkligen hoppas att det inte blir låst till enheten fysiskt utan till sitt konto. Då skulle det ju gå att köra samma skicka på olika enheter så länge som man använder sitt konto.
Men så kommer det väl inte att bli... Det finns ju egentligen inget positivt med detta om det blir verklighet..

Sen får vi väl hoppas att skivorna inte kommer att behövas i framtiden till konsolerna. Skulle vara mer praktiskt med nedladdade spel. I alla fall för oss som har en snabb uppkoppling.

Permalänk
Medlem

låter som att Sony vill döda konsoll marknaden helt plötsligt

Permalänk
Medlem

Många före Sony (inkl. Sony själva) som försökt komma på ett sätt att förhindra piratkopiering/"olagligt" användande av spel förut.. Varför skulle Sony lyckas nu helt plötsligt? Vi vet ju hur det gick för desperata UBISoft och deras DRM.. Dom var envisa, sen fick dom äta upp det själva till slut.
Lycka till Sony!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Moderator
Testpilot

Optisk enhet? Vad är det?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

sådant här gör bara att folk hyser agg mot Sony som företag...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

Då blir det kört för mina barn och ta med sig spel till/från mig då dom har en konsoll hos mig och en hos sin mamma. Detta tvingar ju separerade föräldrar att köpa två kopior.
Går detta igenom så kommer Sony sänka sig själva

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

vem fan köper en beggad consol då? haha låter ju helsjukt...om de halverar priserna visst då kanske det skulle fungera.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Vore intressant att höra om Sony tänkt ge kunderna något i "kompensation" för en sån här begränsning, t.ex. lägre pris på spelen. Då skulle det kunna vara en OK tradeoff. Förstår att dom ger sig på begagnatmarknaden eftersom dom tappar en hel del pengar där till spelbutikerna, men om man inte kommer kunna låna spel av sina kompisar och om man måste krångla en massa om man av någon anledning måste köpa en ny konsol så är man helt fel ute.

Min gissning är att spelen kommer fortsätta vara jättedyra och man straffar alla som vill betala för sig. Suck...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Men i praktiken blir det ju ingen skillnad mot downloads från PS Store? Dvs spelen knyts till ens användarkonto och man kan inte sälja dem vidare. Ingen klagar ju på downloads så. Vet iofs inte exakt hur detta är tänkt att fungera.

Jag köper alla mina spel och hoppas att detta i längden kommer ge bättre och billigare spel ifall det får fler att betala för sig.

Permalänk
Medlem

Satt och längtade tills PS4 skulle komma, men jag vet inte längre.
Känns som Sony försöker ta livet av sig själva...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om de lyckas så stoppar de även utlåning av spel samt att man inte kan köpa nu enhet utan att också betala för alla sina spel en gång till.

Det borde vara olagligt. Så länge man köpt ett spel ska väl de ge fan i vad man gör med det se'n så länge det inte är att piratkopiera spelet. Kontroll kontroll kontroll.

Eenligt eu så har man rätt sälja eller låna ut spel eller jag har för mig att jag läst det någon stans.

Edit Här var det http://pc.gamespy.com/articles/122/1225302p1.html