Hur vet man vad som är plus eller minus ?

Permalänk
Medlem

Hur vet man vad som är plus eller minus ?

Jag köpte ett nytt chassi corsair 200R och nu när jag skall installera kontakterna på moderkortet så står det inte + eller - på kablarna och båda svarta. Jag tänker på power,reset,Hdd led kablarna. Det är dock markerat med en pil på ena sidan, men det står ingenstans vad som menas med pilen, inte heller i chassibeskrivningen.
Tacksam för svar av ni som har koll om pilen betyder plus sidan...

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att pil är plus

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Hedersmedlem

Den enda som har betydelse är lysdioderna, dvs power led/hdd led och de går inte sönder om du kopplar på fel håll, men lyser inte.

Jag hade testat med pilen som +. Är det fel vänder du bara.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Borde finnas i manualen till moderkortet annars. Å har du den inte fysiskt hos dig så finns de oftast att hämta på tillverkarens hemsida. Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddox_178:

Borde finnas i manualen till moderkortet annars. Å har du den inte fysiskt hos dig så finns de oftast att hämta på tillverkarens hemsida. Lycka till

Nu var det ju kablarna han frågade om

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Skrivet av Torach:

Nu var det ju kablarna han frågade om

Ja självklart, för tidigt på morgonen. Men manual till chassiet kanske kan ge ledtrådar då istället?

Permalänk

alla som är vita är minus färgade plus

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Skrivet av mooseslayer:

alla som är vita är minus färgade plus

Nu skrev han iof att alla kablar var svarta.

Pilarna ska nog vara plus ja. Du kan se i din moderkortsmanual hur kontakterna ska sitta.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Precis. Bägge kablarna är svarta och det står inget i manualen vad pilen betyder. Är dock imponerad över så många svar redan .
Jo jag vet var allt skall sitta , men vill som vara säker före på kablarna. Fast är det som en skrev att inte datorn flyger i luften vid felvändning så kan man ju testa

Permalänk

Yes, pilen är plus (i alla fall har den alltid varit det för mig de gånger det bara varit en pil). Dock tar datorn ingen skada ifall du kopplar fel, det enda som händer är att dioderna inte lyser och du får krånglet av att ändra på alla.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Om det står skrivet på kontakterna vad de är (HDD LED, PWR SWITCH o.s.v.) så brukar jag alltid ha texten uppåt, det har alltid fungerat för mig.

Permalänk
Medlem

Jo det står på kablarna vad det är. Skall testa köra med pilen som plus. Dock försvann mina minnen i frakten så blir om ngn dag då nya kommer

Permalänk

Om du ändå inte har så du kan köra igång datorn pga saknade komponenter och vill vara på den säkra sidan om hur det står till med vilka kablar som är vad till lådan så dra iväg ett mail till corsair och be dem förklara vilka kablar som är plus respektive minus.
Bara ett tips