Sony och Microsofts nya spelkonsoler offenttliggörs innan sommaren

Permalänk
Skrivet av LordNerf:

Synd att konsolerna ska förstöra spelutvecklingen genom att tvinga på urgamla grafiska standarder (dx9) och har undermålig prestanda. Omöjliga att uppgradera hårdvarumässigt (prestandan). Mer låsta än en Iphone när det kommer till modifikationer eller egna mjukvaruförändringar. Man måste ha 3-4 konsoler för att kunna spela alla spelen, och så många HDMI-uttag har jag inte så jag måste köra på KVM-liknande lösningar eller manuellt koppla om varje gång. Ännu en till apparat jag måste stapla vid TV:n. Har 7st maskiner kopplade till min TV nu för att kunna spela dem spel jag vill spela. Visst är det härligt? Jag har även ungefär 3-5st olika dosor för att styra dessa, som handkontroller, rörelsedetektorer och annat till varje. Jag får sen plats med en liten pall i ena hörnet av rummet för att resten är fyllt med äckliga dryga konsoler som har gammal rätt dålig grafik.. Ändå måste jag ha konsolerna för en massa licenser blev låsta till dem. Synd. Men vad gör man? Man köper ps4 snart ändå antar jag?

Nämnde jag att jag ogillar konsoler? Men inte utan skäl iallafall. Jag hatar inte något utan grunder. Jag hatar dem inte för att andra gör det. Hatar det inte för att hata heller. Jag är bara mest förbannad på konsolerna för att dem inte är lika underbart detaljerade/skuggade/kantutjämnade som de kunde varit om de inte låste det till sin urdåliga låsta konsolmiljö.

Kom inte här och snacka om känslan i konsolerna. Jag kopplar min dator till TV:n och kör vilken handkontroll som helst. I en PC som är otroligt mycket starkare och kapabel till så mycket mer. Ett bättre sätt att utnyttja den ENORMA potential som finns i bra licenser på spel och i de otroliga spelutvecklarnasa och grafikerna som finns tillgängliga men kastas bort totalt i sågtandskanter och platta detaljlösa världar helt utan känslan som man kunde fått om man inte var inriktad på att sälja konsolerna.

Jag är inte helt med på vad du klagar på, det är knappast dåligt att det finns konkurrens mellan konsoltillverkarna och att det finns flera sådana? Förstår att det kan bli omständigt, men att vara arg på att det finns många konsoler känns lagom onödigt, jag kan argumentera om att det är svårt att välja godis i en godisbutik för att det finns för många alternativ, men det är väl så kapitalism fungerar, alla vill in i marknaden?

Permalänk
Avstängd

Hoppas att dom har öppen bootloader och att man kan installera Linux och BSD på dom.
Hoppas att dom är stackbara och man kan stapla dom på varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hoppas att dom har öppen bootloader och att man kan installera Linux och BSD på dom.
Hoppas att dom är stackbara och man kan stapla dom på varandra.

Haha, PMa mig när du har Gentoo på Xbox720 så skickar jag dig 50kr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

De får gärna hålla längre än 3 år den här gången.
Jag vet att de nuvarande fortfarande säljs, men de håller inte.

Hur menar du att konsolerna inte håller? Jag tycker konsolversionen av Hitman Absolution ser ungefär lika bra ut som PC, kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=Lw-EajsObOo&t=2m13s

Sen så kostar en PS3/360 bara 999 kr, men en PC som klarar det spelet bra kostar åtminstone 4000.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

De får gärna hålla längre än 3 år den här gången.
Jag vet att de nuvarande fortfarande säljs, men de håller inte.

Okej, då kan du få bygga ihop en dator för under $400 som ska hålla i över 3 år, shoot!

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Skrivet av Essin:

Okej, då kan du få bygga ihop en dator för under $400 som ska hålla i över 3 år, shoot!

Du häcklar honom och sen så har du en E8400 dator i din signatur. Den datorn du har är juh ca 5 år gammal, för 3 år sedan kunde man köpa en sådan dator för ca 1500kr. Alltså betydligt mindre än 400 dollar.
mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

De får gärna hålla längre än 3 år den här gången.
Jag vet att de nuvarande fortfarande säljs, men de håller inte.

Tycker det är okej egentligen det jag stör mig på i konsolerna idag
är upplösningen och kantutjämning (eller AA) och sedan är det sjukt jobbigt
i spel som GTA att ha så låg "field of view" eller "distance view" eller vad man nu ska kalla det.
Visst vore bra textures osv bra med men en konsol för 1500kr så är det ok för mig
om den inte har allt

Permalänk
Skrivet av m1n1h0p:

Jag är inte helt med på vad du klagar på, det är knappast dåligt att det finns konkurrens mellan konsoltillverkarna och att det finns flera sådana? Förstår att det kan bli omständigt, men att vara arg på att det finns många konsoler känns lagom onödigt, jag kan argumentera om att det är svårt att välja godis i en godisbutik för att det finns för många alternativ, men det är väl så kapitalism fungerar, alla vill in i marknaden?

Det finns två anledningar till att konsollerna fortfarande finns.

1. Vissa ser det som ett axiom att man har inte en dator vid TVn, utan man har en spelkonsoll. Folk som är 30 nu växte upp med nintendo 8 och 16 bitars.
2. Det är fruktansvärt mycket enklare för speltillverkare att utveckla spel när dom inte måste ta hänsyn till 511983 olika typer av PC-hårdvaru-setups.

My 2 cents.

Permalänk
Skrivet av Macatonia:

Du häcklar honom och sen så har du en E8400 dator i din signatur. Den datorn du har är juh ca 5 år gammal, för 3 år sedan kunde man köpa en sådan dator för ca 1500kr. Alltså betydligt mindre än 400 dollar.
mvh

Har han sagt att en E8400-dator håller?

Han har en valid point, man kan inte klaga på att konsoler inte håller i 6 år eftersom de obviously inte kan kosta 15000kr, då skulle ingen köpa dem. Vad han har i sin signatur spelar ingen roll, han har fortfarande ett argument som fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Hur menar du att konsolerna inte håller? Jag tycker konsolversionen av Hitman Absolution ser ungefär lika bra ut som PC, kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=Lw-EajsObOo&t=2m13s

Sen så kostar en PS3/360 bara 999 kr, men en PC som klarar det spelet bra kostar åtminstone 4000.

Varför är skillnaden liten tro? För att det är konsolportar.
Hade bara PC funnits (eller om dom bara kunde göra riktiga PC-spel)
så skulle grafiken varit så mycket bättre och långsamma datorer skulle klara det bättre med.
Sen är en dator en DATOR och inte gjord för att enbart spela.
Visst kan du surfa osv på din konsol men hur kul är det? Väldigt jobbigt dessutom.
Med en dator kan du göra allt en konsol kan och säkert 100x mer.
Antar att PC är mer för dem som vill ha något som du enkelt kan ha spel med mods,
kanske strategi spel som inte finns på konsol, att kunna spela med konstant 60 eller 120fps.
Och en dator kan du uppgradera, så när den inte "duger" längre så kan du alltid fixa det,
med konsol så får du vänta i minst 5 år innan någon form av uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin:

Okej, då kan du få bygga ihop en dator för under $400 som ska hålla i över 3 år, shoot!

Det finns väl massor av datorer som håller över 3 år? Inga av mina datorer har levt kortare än 3 år. (3st+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

- Det tog flera år efter att HD-TV lanserades innan filmskapare och TV-studios utrustades med HD-kameror. När har de "4K-kameror"?

Ja du kan tex köpa dig en egen på denna länk
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13804004/canon-eos-1d...

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

Det är tydligt att konsolspelare inte bryr sig om grafiken, upplösningen etc etc som vi PC spelare ofta bryr sig om.

Att vara naiv och tro att nya generationens konsol kommer vara mer framtidssäker, kommer bara göra en besviken.

Vi får fortsätta leva med dåliga portar, undermåttlig grafik, spel som släpps först på konsoler etc etc.

Glöm inte att vi måste stödja försäljningen av plastskivor också, tänk om man faktiskt kunde köpa allt online, vad händer med stackars plastskivorna :(.

De skulle bli mer pepsi flaskor istället för plastskivor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

De får gärna hålla längre än 3 år den här gången.
Jag vet att de nuvarande fortfarande säljs, men de håller inte.

"Håller inte" hur?
De hittar ju fortfarande nya tekniker för hårdvaran och får ut mer av den.
För jag antar att du menar grafiskt. Tråkig inställning om du tycker nöjet i spel ligger helt på teknisk grafik. Det har väl bevisats massor av gånger att grafik inte gör bra spel. Se på Crysisserien till exempel, fullständigt skräp. Sen spel som typ Dishonored (bara för att dra ett expel som spelas i 1st person) som inte alls är tekniskt märkvärdigt, men istället är ett bra spel. Grafik bidrar oändligt lite till om ett spel blir bra eller roligt.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Ska bli förbannat kul att se vad dessa företag har hittat på.
(Spyr just nu på PS3 och 360)

Permalänk
Skrivet av Scepticer:

Reflektion: F-n vad tv-tillverkarna har lyckats mata in "4K-upplösning" i huvudet på alla (inklusive mig själv).

...hur många full-hd-kanaler har man ännu? När kommer 4k-kanalerna? ...å tjena ja vad mycket bättre det blir med 4K-upplösning utan "4K-material"... tror inte det

Speciellt då det inte ens är äkta 4K på 4096*2304 (16:9) eller 4096*2560 (16:10)

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen alla komponenter är tillverkade i minst 28nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Väldigt intressant, skall bli roligt att se vilka spel som kommer att bli Launch-spel.
Tror att Forza 5 kommer att vara ett launchspel till XBOXEN och eventuellt GT6 till Playstation.

Forza kan mycket möjligt bli en launch-titel, men GT är bara att glömma. Finns inte en chans i världen att Kazunori Yamauchi skulle stressa fram en produkt för att vara tidigt ute. Om utvecklingen av GT6 påbörjades i samma veva som GT5 blev klart så lär vi inte se GT6 förrän tidigast 2015.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

4k tv kostar för mycket och en konsol som ska ha 4k upplösning skulle nog ha kostat med än 400usd

Företagen går back med konsolerna...dom säljs för billigt än vad dom är värda...därför deras spel är så dyra, och dom inte gör konsoler så ofta..

Förresten..Vad står ''FF'' för Föräldrar fritt eller?!

Hhaha nee de står för Final fantasy.

Permalänk
Skrivet av Essin:

Okej, då kan du få bygga ihop en dator för under $400 som ska hålla i över 3 år, shoot!

jag köpte min för 6 år sen o var redan då daterad o kan fortfarande köra de flesta spel förutom desu ex3, på 360 som är lika gammal kan jag på.

Permalänk
Medlem

Angående konsoller vs Pc etc. Här är lite intressant info/siffror

http://www.gamersnexus.net/news-industry/610-pc-games-revenue...

Permalänk

need for speed most wanted 2012 är ett exempel på att spelutvecklingen inte går så mycket framåt.
det är samma grafik(kanske lite mer gnistor och effekter) som i burnout paradise som släpptes 2009.
dessutom har criterion games tagit nästan all från burnout och satt de i need for speed.

men det ULTIMATA bilspelet är ju såklart mulle meck bygger bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Reflektion: F-n vad tv-tillverkarna har lyckats mata in "4K-upplösning" i huvudet på alla (inklusive mig själv).

...hur många full-hd-kanaler har man ännu? När kommer 4k-kanalerna? ...å tjena ja vad mycket bättre det blir med 4K-upplösning utan "4K-material"... tror inte det

Ja tycker man att Hd ser oskarpt ut så är det nog läge för en synundersökning och ev starkare glasögon.

Permalänk
Medlem

Snåla inte. Gör det ordentligt nu. Kan vara sista chansen för konsolerna...

Skrivet av adam skur:

need for speed most wanted 2012 är ett exempel på att spelutvecklingen inte går så mycket framåt.
det är samma grafik(kanske lite mer gnistor och effekter) som i burnout paradise som släpptes 2009.
dessutom har criterion games tagit nästan all från burnout och satt de i need for speed.

men det ULTIMATA bilspelet är ju såklart mulle meck bygger bilar.

Burnout Paradise kom januari 2008

Jag är konsolnisse i grunden och föredrar tveklöst att sitta i sköna soffan med en handkontroll och riktiga högtalare, en miljö där allting är mer strömlinjeformat och ordnat. Det är dessutom inte lika illa för ögonen En dator vill jag inte ha i vardagsrummet. Den står i ett separat rum, där det är lite mer intimt och inte lika fint och ordnat, där det finns plats att pilla på alla vis. Jag älskar datorer för det. Och vissa spel ska helt enkelt spelar på en dator. Periodvis spelar jag strategispel och vissa FPS känns bäst på datorer. Men jag lirar FPS på konsoler också.

Det jag skulle komma till är att jag trots min konsolvurm känner jag att dagens generation är överspelad och ointressant. Den har egenligen aldrig varit så snygg. Jag minns när något CoD kom till 360 vid releasen och tyckte det var jäkligt snyggt. Liksom Perfect Dark zero. Men det var vintern 2005/2006. När PS3 till slut kom hade entusiasmen lagt sig. Grafiken såg det likadant ut som på 360, kontrollen hade ingen skakfunktion och spelen kändes mest som teknikdemonstrationer. Det var ganska häftigt. Men man kände snabbt besvikelse.

Prestandan för 360 var bra när den kom. Men så var det ju många hårdvaruproblem med den länge, för att de snålade med lödningarna för att den inte skulle vara allt för dyr.
Playstation 3 däremot var en besvikelse. Man trodde den skulle pressa grafiken lite till, men den blev i praktiken likdan, trots lansering 1,5 år senare..! OSet i den har ytterliga strypt potentialen i den och dödat mycket av entusiasmen för den. Visst, man köper spel. Men man blir ständigt påmind över diverse dumma och snåla mjukvarulösningar. Man ville så mycket, men gjorde ingenting rätt. Och när förlusterna var ett faktum fann man inte energi att rätta till det i efterhand.
Jag har i åratal ojat mig över att det inte blev mer av den, framför allt att när den ändå blev så sen som den blev så skulle de ha bemödat sig att stoppa i ett Geforce 8000-chip i den. Det var ett stort och banbrytande generationsskifte inom tekniken vid den tiden. Core kom hösten 2006, och DX10 med framför allt Gf8 2007, och var markanta steg. Då hade det blivit skillnad mellan 360 och PS3, och då hade inte dagens konsolspel sett lika hopplöst omoderna ut, och många PC-spel hade inte blivit lika cappade.
Hade de bara anat vad som skulle komma hade de nog ansträngt sig för att få till det. Nu är konsolmarknaden decimerad, och om de inte satsar hårt kommer den falla till irrelevans. För idag kan man spela spel på smartphones som ser lika snygga ut som på dagens konsoler. Helt befängt. Visst, smarthpones har uppenbara fysiska begränsningar. Men att det ö.h.t. är möjligt att köra mjukvara som ser ut som på PS3/360 är en stor dolk mot konsoler. Det är inte samma kontroll och inte samma skärmupplösning. Men ändå.

Spelandet på datorer och konsoler har närmat sig lite. Konsolerna har delvis anammat datorerna krångel med bl a skitloads med YLOD/RROD under de första åren, patchar, dålig optimering, småladdningar, installationer på PS3 och en uppsjö av olika versioner av 360. Datorer har anammat en del av det som gjort konsoler bra, strömlinjeformningen. Steam gör det lätt att köpa och köra spel. OSen har uppnått en mognad och stabilitet värdig konsolerna. Om man kör standardinställningar hjälper och fixar OSet det mesta åt en. Blåskärmar är relativt sällsynta nuförtiden. Aldrig någonsin fått en kernel panic med min Macbook pro t ex. Däremot har min PS3 hängt sig totalt några gånger.

Gör nu inte en jävla snållösning för att ni fakkade denna generationen och inte tjänade så mycket som tänkt. Gör det ordentligt. Det här kan vara sista chansen. Visa att konsoler fortfarande är relevanta. Även jag, som inbiten konsolare, känner att tålamodet börjar ta slut.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av nitroid:

Hur menar du att konsolerna inte håller? Jag tycker konsolversionen av Hitman Absolution ser ungefär lika bra ut som PC, kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=Lw-EajsObOo&t=2m13s

Sen så kostar en PS3/360 bara 999 kr, men en PC som klarar det spelet bra kostar åtminstone 4000.

just därför att pc version är skit konsol konvertering,och inte tvärtom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Typ som en handikappad PC.

Skrivet av Wh1spY:

Jo jag har ägt en dator i över 13 år nu!

Förstår faktiskt inte varför konsollerna inte är borta sedan länge(pengafråga givetvis). Datorn ÄR oslagbar. Koppla en handkontroll till datorn och HDMI kabel till din tv så har du ju samma sak. Vi slipper också problem som inkompatibla spel pga att en ny konsoll har kommit ut...
Bort med dyra konsoller!

Skrivet av Porraz:

Vafan, köp en PC!

Skrivet av morxy49:

Har du hört talas om det där senaste? PC tror jag det hette...

Haha, vad dum jag känner mig nu, där bet jag mig själv i arslet när jag tänkte promota konsoller lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

tror jag ska slänga på denna i min önskelista nästa jul hehe

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Inte helt sant:
- PS3 kan spela upp blu-ray det är 2K
- Netflixs "SuperHD" (som jag tror just nu bara finns för PS3) format är (väll?) rätt hårt komprimerad 1920x1080, tittade på en film i det formatet senast igår och det är riktigt bra kvalité
- en del (lite enklare) spel man köper på PSN kör faktiskt i "full HD". Enklare är inte typ "pong", utan det finns en del typ shot-em-up och liknande (i.e. inte FPS) som kör "full HD".

Har däremot lite svårt att se värdet i 4K, i alla fall innan man går upp till riktigt stora skärma. De blu-ray filmer jag sett på 40-50" skärmar har upplösning så det räcker till (för mig i alla fall).

När jag sa generera 2K grafik menade jag då att rendera 3D spel, inte att spela upp förrenderade klipp/filmer, det klarar ju nästan en skothög som en netbook eller liknande, och är rätt få spel som finns i 1920x1080, men skulle väl kanske sagt att de inte klarar det utan att spelet är extremt bantade grafikmässigt.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av nitroid:

Hur menar du att konsolerna inte håller? Jag tycker konsolversionen av Hitman Absolution ser ungefär lika bra ut som PC, kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=Lw-EajsObOo&t=2m13s

Sen så kostar en PS3/360 bara 999 kr, men en PC som klarar det spelet bra kostar åtminstone 4000.

Att slänga fram en grov konsolport som exemepl och sen jämföra grafiken med en Youtube video? Kom igen, du måste veta bättre än så...

Sen är det inte bristande grafik som gör att både mitt Xbox 360 och PS3 står oanvänt numera, utan att jag inte står ut med ojämn framerate som inte ens orkar sig över 30 FPS. Så nej, konsolerna håller inte.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Gender Bender:

Forza kan mycket möjligt bli en launch-titel, men GT är bara att glömma. Finns inte en chans i världen att Kazunori Yamauchi skulle stressa fram en produkt för att vara tidigt ute. Om utvecklingen av GT6 påbörjades i samma veva som GT5 blev klart så lär vi inte se GT6 förrän tidigast 2015.

GT6 skulle mycket väl kunna vara en launchtitle.
Bättre texturer på bilar och banor, in-car view på alla bilar samt eventuellt fler banor och uppdaterade menyer tar in 5-6 år att fixa till.
Lägg sedan på lite optimeringar/förfiningar av fysiken och ljudet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro