Permalänk
Medlem

vatten i datorn!

Jag lyckades välta en vattenflaska och lite vatten kom in i datorn genom fläktgallret i toppen medans datorn var igång. Efrer ungefär en halvminut slocknade den och startar inte igen.

Det enda som händer när jag trycker på startknappen är att det klickar till lite precis som att den ska starta men inget mer...det enda märkbara är att powerknappen på moderkortet samt "oc genie" knappen på moderkortet lyser det är det enda. Jag vet inte ens var jag ska börja felsöka.

Vad tror ni kan vara fel?

All hjälp uppskattas tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är ingen expert så lyssna inte allt för mycket på mig nu.
Förmodligen har något kortslutits och därmed gått sönder.

Mitt råd till dig är att inte försöka starta datorn på ett bra tag, då försöker du bara tillföra mer ström vilket absolut inte är bra om komponenterna är blöta. Vänta hellre och försök torka datorn på något sätt. Har dock inte bra råd här. Vänta tills någon mer säker svarat och starta inte den igen.

Eventuellt kan du kolla om kan du ta reda på om du har någonslags drulleförsäkring som kan hjälpa till att tänka upp.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Du spiller vatten i datorn och slår inte av den?

Torka allt (kan ta några dagar) och prova igen. Eller drulleförsäkring.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Som föregående skribenter föreslog, börja med att koppla ur strömkabeln och låta datorn torka ur helt och hållet.

Öppna upp datorn, och torka ur det värsta om det är så stora mängder vatten att det finns något att torka ur. Låt sedan datorn stå med strömmen urkopplad ett par dagar, gärna på nåt varmt ställe (bredvid ett element kanske?).

Är du riktigt paranoid kan du plocka ur CMOS-batteriet och koppla loss kablaget mellan nätagg och moderkort också tills den har torkat.

Börja så, och återkom om du inte får igång den igen när den fått torka ordentligt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen ska prova dessa saker:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Som föregående skribenter föreslog, börja med att koppla ur strömkabeln och låta datorn torka ur helt och hållet.

Öppna upp datorn, och torka ur det värsta om det är så stora mängder vatten att det finns något att torka ur. Låt sedan datorn stå med strömmen urkopplad ett par dagar, gärna på nåt varmt ställe (bredvid ett element kanske?).

Är du riktigt paranoid kan du plocka ur CMOS-batteriet och koppla loss kablaget mellan nätagg och moderkort också tills den har torkat.

Börja så, och återkom om du inte får igång den igen när den fått torka ordentligt.

Har låtit datorn torka ur och provat starta allting är precis som innan som jag beskrev det i min första post. Någon aning om vad som kan vara fel? Jag tänker moderkortet eller nättagget men vet inte..vad tror ni?

Permalänk
Skrivet av Skudd:

Har låtit datorn torka ur och provat starta allting är precis som innan som jag beskrev det i min första post. Någon aning om vad som kan vara fel? Jag tänker moderkortet eller nättagget men vet inte..vad tror ni?

kom de i nätagget tror jag att de är de.

Permalänk
Inaktiv

Antagligen är det väl moderkortet som är kört, men vill/kan man göra vanlig felsökning så skadar det inte(pröva med fungerande komponenter och se vad som inte/fungerar).

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet att kolla vad som är trasigt är att pröva varje komponent var för sig i annan dator.

Permalänk
Medlem

Tror gör man i kyrkan... ahh den där har man inte fått använda på länge.

Försök få de mest vitala delarna som ram, grafikkort och annat testat i nån annan dator. Sen kan det inte vara så mycket mer än moderkort och processor.
Om du nu har öppnat chassit och sett vars vattnet tog vägen efter olyckan, så bör du ju kunna veta exakt vad som är drabbat.

Permalänk
Medlem

jag hade tagit ur allt och kollat på moderkortet om något ser bränt ut. Isåfall byter jag den komponenten och går igenom det andra också men jag tycker det låter som att moderkortet är sönder. Grafikkortet lä'r också ligga i farosonen då det sitter vågrätt i datorn och kretskortet är uppåt. Så jag hade iallafall tagit ut all och kollat på det. Om det ser ok ut hade jag nog testat att montera ihop den igen och testa annart börja felsöka delar av den och kolla vad som funkar och vad som inte funkar som man kanske kan använde i nya datorn isåfalll.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

jag hade tagit ur allt och kollat på moderkortet om något ser bränt ut. Isåfall byter jag den komponenten och går igenom det andra också men jag tycker det låter som att moderkortet är sönder. Grafikkortet lä'r också ligga i farosonen då det sitter vågrätt i datorn och kretskortet är uppåt. Så jag hade iallafall tagit ut all och kollat på det. Om det ser ok ut hade jag nog testat att montera ihop den igen och testa annart börja felsöka delar av den och kolla vad som funkar och vad som inte funkar som man kanske kan använde i nya datorn isåfalll.

Moderkortet var kass och fått hem en nytt. Msi z77 GD55 men nu får jag ingen bild på skärmen. Prpvat med och utan grafikkort. Vad ska man kolla mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skudd:

Jag lyckades välta en vattenflaska och lite vatten kom in i datorn genom fläktgallret i toppen medans datorn var igång. Efrer ungefär en halvminut slocknade den och startar inte igen.

Det enda som händer när jag trycker på startknappen är att det klickar till lite precis som att den ska starta men inget mer...det enda märkbara är att powerknappen på moderkortet samt "oc genie" knappen på moderkortet lyser det är det enda. Jag vet inte ens var jag ska börja felsöka.

Wow... det första du ska göra i en sådan situation är att kasta dig på golvet och rycka strömmen till nätagget sen ska datorn torka i flera veckor innan du startar den igen

du har garanterat stekt alla komponenter som kom i kontakt med vatten nu

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skudd:

Tips ifall det händer igen: Stäng av datorn DIREKT (Dra ur strömmen)

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

Du kastade dig inte över strömbrytaren när du på något sätt lyckades spilla vatten över datorn?

Ibland... Nej nu.....

Permalänk
Medlem

Suck....
"Vad kan vara felet?"

Ja men vafan, alla vet ju att elektronik och vatten går ju ihop? ELLER?

Sunt förnuft existerar inte....

Permalänk
Medlem

Fram med hårtorken och torka och be till gudar och demoner att fanskapet startar >:-]

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem

Men..skrev ju nyss att jag bytt till ett nytt moderkort och allt fungerar allt startar och alla lampor och fläktar startar det enda är att jag inte får nån bild på skärmen. Med eller utan grafikkort. Vad kan de då vara?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skudd:

Men..skrev ju nyss att jag bytt till ett nytt moderkort och allt fungerar allt startar och alla lampor och fläktar startar det enda är att jag inte får nån bild på skärmen. Med eller utan grafikkort. Vad kan de då vara?

Vad har du för processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skudd:

Om du inte får en bild så fungerar inte allt som det ska som du påstår.

OT: Om du har en sorts CPU led lampa på moderkortet, kontrollera att den inte lyser rött. Om datorn inte kommer in på POST så är det antagligen processorn som spökar.

Permalänk
Medlem

Se till att DVI-kabeln sitter rätt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Skudd:

bytt allting i hela datorn? antagligen något annat som är sönder också, om du har otur har du skadat det nya moderkortet också genom att sätta i vattenskadade komponenter..

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skudd:

hoppas du skämtar, du spiller vätska in i datorn, du tror inte att det gör något och fortsätter surfa/spela?
vad som kan vara fel? precis allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

hoppas du skämtar, du spiller vätska in i datorn, du tror inte att det gör något och fortsätter surfa/spela?
vad som kan vara fel? precis allt.

Jag bara skrattade lite och skakade på huvudet som många andra här när jag började läsa tråden. Vi behöver nog inte gnida in det mer än vad vi har gjort tror jag.
TS har nog lärt sig en läxa... en dyr om inte annat. Får bara hoppas att du kommer relativt billigt undan. Lycka till!

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Vad har du för processor?

i5 2500k