Permalänk
Medlem

Får inte igång datorn, behöver tips!

När jag surfade så hängde sig datorn, timglaset stod bara och laddade. Startar om och 2-3 sek efter att skrivbordets visats så börjar timglaset ladda igen och jag är fast. Samma sak varje gång.

Startar om i felsäkert läge och går in i verktyg och ställer in så att datorn skall köra en felkontroll på disken vid nästa uppstart. Den hittar nu vid uppstart en hel del bad clusters, men hänger sig vid 50%. Startar om, men hänger sig återigen vid 50%.

Provar starta om den i vanligt läge, men hänger sig återigen 2-3 sek efter att skrivbordet laddats. Försöker starta om i felsäkert läge, men nu hänger sig den även här vid loading classpnp.sys

Disken som sitter i är en OCZ Vertex 2 SSD disk med win7 ultimate. Kan tillägga att det låter som nästan det gnisslar om disken när den ska laddas, kan inte komma ihåg att den låtit så förut, även om jag nu kanske inte lyssnat jätte nog tidigare.

Disken som är paj eller filsystemet som fuckat upp ordentligt tro? Någon som vart med om liknande? Finns det något bättre program man kan ladda ner och bränna på Boot cd för att reparera filsystemet än windows egna verktyg?

Permalänk
Medlem

Ser nu att precis när jag bootar datorn står det på SSD disken: Smart command fail

Vet inte vad detta betyder? eller om det stått tidigare...

Nu kom jag in i felsäkert läge igen. Så disken är ju knappast helt trasig. Blir inte klok på detta!

Permalänk
Medlem

Va händer egentligen? Har fått igång den, men ingenting fungerar i princip. Kollar jag systemkonfigurationen och sedan under tjänster, så är i princip alla tjänster borta från listan, endast fyra stycken kvar. Hur kan dessa försvinna? Hur får man tillbaka dem?

Permalänk

Eftersom SMART är en del av bios så skulle jag testa att reseta bios och se om något förändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Espo:

Va händer egentligen? Har fått igång den, men ingenting fungerar i princip. Kollar jag systemkonfigurationen och sedan under tjänster, så är i princip alla tjänster borta från listan, endast fyra stycken kvar. Hur kan dessa försvinna? Hur får man tillbaka dem?

msconfin sedan selektiv start ...

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Kolla om kontakterna till dina hårdiskar sitter i.

Permalänk

Prova att starta i felsäkert läge och tryck på start knappen. Skriv in: msconfig och på rutan du får upp kommer du förmodligen till första "taben" som heter "Allmänt" Ta sedan diagnostik uppstart. Det ska finnas 3 alternativ som man kan kryssa i och du ska välja alternativ 2. Bilden nedan visar mer.

Permalänk
Medlem

Massa olika tips ser jag, men detta är riktigt skumma grejor, så de flesta basic sakerna som föreslås har jag redan provat.

Det sjuka är alltså att i systemkonfiguration (msconfig) och sedan under fliken Tjänster, så har hela listan försvunnit. De enda tjänsterna som finns kvar där är

Cryptographic Services
Group Policy Client
RPC Endpoinp Mapper
Task Scheduler

Spelar ingen roll vad jag väljer för start alternativ. Detta är de enda tjänster som finns. Aldrig varit med om något liknande! Inte konstigt att inget fungerar när inga tjänster körs av windows!

Inputs please!

Permalänk
Medlem

F8 välj nån återställnings punk från tidigare datum när allt fungerade.