MSI GTX 670 Tappade bildrutor / V-Sync problem vid video

Permalänk

MSI GTX 670 Tappade bildrutor / V-Sync problem vid video

Efter oändliga timmar av grävande i ett extremt irriterande problem, så vänder jag mig nu till samtliga på SweClockers för en eventuell lösning.

Nyligen satte jag ihop en fin hög hårdvara (se specs i signatur). Då jag arbetar med videorelaterad forskning/signalkodning så uppmärksammade jag problemet direkt.
Vid lokal som streamad uppspelning/avkodning av video - vare sig raster upplösning, bildfrekvens och kodat format - så "tappar" avkodaren flera bildrutor vid slumpmässiga mellanrum. Videoklippet spelas upp ett par sekunder och därefter börjar flera bildrutor att tappas, för att sedan stabiliseras en stund igen.
Varför jag citerar med "" är för att det egentligen ej sker någon faktisk FPS drop, då jag i realtid analyserat med flera pålitliga mjukvaror, samt även direkt i avkodaren att inga bildrutor tappas, istället upplevs uppspelning så, dvs hackande och släpande uppspelning, varav ljudströmmen driftar ur synk med videon efter ett par minuters uppspelning. Detta symptom upplevs starkare på den sekundära monitorn (har primär/sekundär kopplad), men sker även på den primära med en aning svagare symptom. I program som binder och använder inbakat kodek (exempelvis VLC) är symptomen som värst, medans det i program som använder sig utav WfW / DirectShow sköter det en aning bättre - dock är symptomen synliga i bägge fallen.

Efter ett tag lade jag märke till en tråd på EVGA forumet där en användare hade identiska problem som mig, varav han hade kommit på att om Windows 7 Aero avaktiverades, och istället växlades om till Basic Theme, så försvann eftersläpningen och den hackiga uppspelningen på bägge monitorerna, dock uppstod istället "tearing" vilket är ett typiskt vertikal synk relaterat symptom, där den vertikala artefakter av skanning blir synlig vid horisontella rörelser i bilden (grovt sagt, en slumpmässig och ojämn horisontel linje som framstår vid horisontel aktivitet i videon).
Återaktiverades dock Aero temat, men om man valde att stänga av "Transparent Glas" så försvann tearingen och den hackande och eftersläpande looken blir betydligt mindre, dock ej eliminerad. Ett exempel att nu beskriva utseendet av symptomet är att om man skulle avkoda 15 bildrutor av en 25 FPS sekvens - vilket resulterar i ojämna och hackiga rörelser.

Jag har grävt i oändlighet med detta problemet, uppdaterat både BIOS/UEFI i moderkortet, installerat de senaste drivrutinerna till GPUn (och samtliga övriga komponenter också), trippelkollat inställningarna i NCP och drivrutinerna för GPUn, och till och med provat att justera PCI LT (Latency Timer) - allt utan några som helst resultat. Jag har även kontaktat Nvidia angående problemet och ärendet har nu gått upp till högre positioner som skall kolla närmare på det.
Jag är övertygad om att problemet ligger i drivrutinerna i samband med Windows Aero - då både hårdvaru och mjukvaru axad uppspelning beter sig likadant.

Någon annan som har liknande problem?

Visa signatur

MSI BigBang-X Power II Socket 2011 || Intel Core i7 3930 || MSI GeForce GTX 670 TwinFrozr "Power Edition" || 64 GB Corsair Vengeance LP Red DDR3 1600 Mhz || 4x Intel 520 SSD RAID5 || 2x Western Digital Black 7200RPM RAID0 || 1x Seagate Cheetah 15000 RPM || Noctua DH-14 AirCooler

Permalänk
Medlem

Det verkar som många har detta problem, kolla in Battlefield-trådarna. Det verkar särskilt vanligt med de senaste drivrutinerna, men om det är dem eller något annat som spökar vet jag inte. Testa med lite äldre drivrutiner, typ 301.42.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Har ett par Asus 670 DCII och upplever tearingen i framförallt media. När jag lirar tycker jag inte det är så irriterande men när man ska kika serier eller filmer så märks det mycket mer. Hade ett 560ti förut och hade därför Aero avstängt för att spara lite på grafikminnet och sen bara glömt sätta på det igen.

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit