Tv-avgift för datorer och surfplattor i februari

Permalänk

Seriöst? Ska jag betala för Sporify Premium också, för att jag har möjlighet att använda det? Eller kanske fordonsskatt för att jag har möjlighet att ta ett lån och köpa en bil? Eller så borde alla bilägare i världen få betala trängselskatt till göteborg, eftersom de har möjlighet att åka dit.

Varför inte bara göra någon slags inloggning eller liknande? Så att de som ser får betala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Svaret är för att de är politiskt oberoende och granskande. Och deras jobb påverkar därmed indirekt folks vardag oavsett om man tittar eller inte...

Lika politiskt oberoende som Lars Ohly...

Skrivet av _MmattiasS_:

Seriöst? Ska jag betala för Sporify Premium också, för att jag har möjlighet att använda det? Eller kanske fordonsskatt för att jag har möjlighet att ta ett lån och köpa en bil? Eller så borde alla bilägare i världen få betala trängselskatt till göteborg, eftersom de har möjlighet att åka dit.

Varför inte bara göra någon slags inloggning eller liknande? Så att de som ser får betala?

För att de vill att alla ska betala... så tjänar man mest flis.

Otroligt så mycket skit de visar trots den enorma mängd pengar de måste dra in...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Skrivet av Henke420:

Vem har inte en TV hemma? Det känns som en icke fråga.

När jag skaffar egen lägenhet kommer jag garanterat inte ha någon TV Betala massa pengar varje månad för något jag skulle använda kanske en gång i veckan om jag hade det, och inte skulle sakna det minsta om det inte fanns där? Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L4zz3:

Har du något exempel på detta. Jag kan väl granska saker och ting själv, vare sig det är politik eller vad det månde vara. SVT är förlegat, alla små nischade program finns på nätet, och för det mesta gratis, jag kollar där först, inte på SVT.

Det kan du göra, men SVT och andra medier har betydligt högre profil än du som enskild individ har och kan därför ställa frågor direkt till folkvalda och icke folkvalda politiker, få information via "informella" kontakter osv.

Visa signatur

Desktop - AMD Ryzen 5 7600X | Asrock B650 PG Lightning | 32 GB Corsair DDR5 6000MHz | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - HP Dragonfly Gen. 3 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Om det går så bra för svt samt att de har så höga tittarsiffror och att de flesta redan betalar TV-Licens varför ska de då ytterligare ha mer intäkter?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk

Detta var ju trevligt. Jag kommer troligen snart att flytta ut hemifrån och som de flesta studenterna får jag det nog lite knapert med pengarna. 2000 om året blir rätt mycket pengar. Men vad blir 10000 extra i studielån?
Detta kostar mer än ett netflix-konto, vilket är ganska galet.

Permalänk
Medlem

Ha bara väntat på detta. Mest förvånad att denna "" skit "" har dröjt sålänge som det ha gjort.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L4zz3:

Har du något exempel på detta. Jag kan väl granska saker och ting själv, vare sig det är politik eller vad det månde vara. SVT är förlegat, alla små nischade program finns på nätet, och för det mesta gratis, jag kollar där först, inte på SVT.

Finns många exempel ute i världen där t.ex. politiska debatter blir snedvridna då kommersiella intressen styr så ena parten har mer sändningstid än andra etc. Visst skulle en avskaffning av avgiften idag inte ge nån skillnad just nu, men jag är övertygad om att den långsamt skulle förändras av mer kommersiella krafter och ge ett annat SVT om 20 år annars.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Du menar exempel på ovanligt bra program?

SR:
- CD-revyn
- Klingan
- P1-morgon och Studio Ett
- Både P3- och P1-dokumentär har gjort flera exceptionellt bra program

SVT:
- Dox
- Serierna om populärmusikens utveckling under 70- och 80-tal
- Utvalda naturfilmer, utan att behöva stå ut med genren bara-jakt-parning-för-hela-slanten

Underhållning SVTPlay:
SVTPlay har också valt att sända bra serier av HBO, som "The Wire", "Boardwalk Empire", "In Treatment" och andra. Danska "Borgen" är fortfarande bland de bästa som sänts i sin kategori. Utöver det tjänar det en samhällsnytta i att varna om faror i trafiken, väder osv.

...

Om vi ska tala om kostnader är det här ingenting att ens bry sig om. Såg precis att kostnaden för gatuvåld i endast Medelpad uppgår till 260 miljoner, och då är inte kriminalvårdens kostnader medräknade. Alltså betalar Medelpadingarna ca en Tv-licens för att delvis täcka kostnaden för denna typen av våld. Jag hade helst sluppit att betala för detta, för jag har varken misshandlat någon eller ens gjort någon skadegörelse i mitt liv.

Och vi som tycker att det är skit då?
Om jag ska betala för public service så ska de genast upphöra med allt som kan anses vara någon form av underhållning om de inte införskaffat det gratis.
Att se dokumentär om populärmusik kan knappast anses vara allmännyttigt.
Sen att ens tänka tanken att köpa in dyra serier och filmer är rent förkastligt, sådant kan man se på andra tv-kanaler eller över internet så det bör verkligen inte vara svts uppgift.
Kortfattat kan man säga att alla utom en kanal borde läggas ner och den kanalen bör endast visa samhällsviktiga nyheter, inte pladder som sport och liknande.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Detta är dumt. Handlar bara om få in så mycket pengar som möjligt.

Varför inte göra så att man betalar för SVT play om man vill använda det? De som betalar får då hem en kod som de kan logga in med. Problemet löst.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

När jag skaffar egen lägenhet kommer jag garanterat inte ha någon TV Betala massa pengar varje månad för något jag skulle använda kanske en gång i veckan om jag hade det, och inte skulle sakna det minsta om det inte fanns där? Nej.

Fan, jag har trott att det var standard hela mitt liv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm trams, bara för att någon har en dator uppkoplad mot nätet betyder inte att de kommer se på SVT, det är möjligt om man VILL vilket inte alla vill, TV är lite mer förståligt men datorer används till LÅNGT mycket mer än streamande, förutom Youtube och Filmtjänster besöker jag ingen form av video ström och absolut inte någon play-kanal oavsett om det må vara SVT eller Kanal 5 så har jag ingen TV är det befängt att jag skall betala.

Sen är ju frågan om du ringer din ISP och spärrar SVT's hemsidor och skickar ett intyg så tycker jag att det borde räcka för att slippa betala avgiften (om du inte har TV) då du inte kan se på SVT kanalerna (får även blockera IP som man strömmar ifrån så man inte kan strömma genom någon mediaspelare)...

Känner jag Radiotjänst rätt så räcker det inte att blockera även om du inte har möjlighet att titta på SVT via dator då dem grisar ändå.

Jag blir sugen på en public-display skärm UTAN tv-motagare och ett kanalpaket där jag vill exkludera SVT's kanaler och blockera SVT från min ISP enbart för att se vad radiotjänst gör om jag säger hur det ligger till och hade varft kul att se ett rättsligt ärende privatperson mot Radiotjänst i det ärendet.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att radio och tv-licens finns kvar som avgift är att det genererar jobb, mer specifikt i Kiruna. Man genererar ca 165 jobb. Det är viktigt att svenska staten bollar runt med sina huvudkontor runt om i sverige till de annars mindre intressanta städerna för att generera jobb och tillåta tillväxt i mer utsatta småstäder. På det sättet är det en genial lösning att ta in pengar på vad som egentligen borde vara inbakat i skatten.

Jag kan acceptera att jag ska betala denna kostnaden i avgiftsform av denna anledning.

Men jag kommer aldrig igen koppla in en TV-sladd till någon av mina skärmar. Jag har ett djupt förakt mot denna meningslösa underhållning vars enda syfte är att fördummar oss. TV hindrar oss från att se verkligheten när den döljer oss i en slöja av fantasi, drömmar och upplevelser som inte är våra egna. Självklart finns det studer jag kopplar av med ett serieavsnitt, en film eller en god bok. Men det är jag som väljer hur och när.

Permalänk
Medlem

Gud vad löjligt... Jag har en tv men det skulle aldrig falla mig in att betala tv licens. Det finns inte något som svt 1, svt2 och ur visar som jag skulle få för mig att se. Datorn används oftast till vettigare saker än att titta på tv.

Vill jag uppleva vinklad PK media läser jag aftonbladet, svd eller liknande tramsblaska!

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Nu bråkar dom med fel folk. Det här ställer vi INTE upp på!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Inte jämförbart. Media påverkar i stor utsträckning makthavare och vad de beslutar. Vore det inte för media hade nog oppositionens ledare ännu idag hetat Juholt exempelvis. Politik berör alla, även t.ex. totalt ointresserade soffligare måste följa beslut som vinnande politiska partier gör. Att åka bil i Göteborg eller inte är trots allt valbart, men att som medborgare följa riksdagsbeslut är din skyldighet oavsett ditt intresse av det eller ej.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Jag vägrar betala sån tjosan tosan...

Vilka är med mig?

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Jag vägrar betala sån tjosan tosan...

Vilka är med mig?

Majoriteten.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Vilket jäkla bajs!!! Snart säger de väl att de ska börja skicka ut TV-sändingarna via USB-minnen till de som inte har TV så att de får betalt för TV/Internet/brevlåde-avgift också...
Det är systemet är så förlegat att det ju är löjligt. Jag förstår att de måste få in pengar för att de inte är reklamfinansierade, men att ta betalt av alla som KAN få in TV-sändningen är som att straffa alla för snatteri för att de KAN snatta eller ta vägskatt av alla som KAN använda vägarna eller kanske bensinskatt av alla som KAN skaffa en bil?! Sjukt löjligt... Vill de ha in pengar får de väl skaffa betalkanaler som folk får prenumerera på och ta bort möjligheten för alla att ta emot skiten. *Irriterad*

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3090 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: Skoda Enyaq IV80 RS

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Varför inte göra konton för alla svt online användare så dom får betala där, istället för att sno pengar av oss som aldrig någonsin ens går in på svt;s hemsidor. detta är ungefär som att netflix skulle tvinga alla med internet uppkoppling att bli medlemmar och betala avgift för en tjänst de inte använder. ((Om Eva Hamilton vill sno mina pengar ur min ficka så ska hon komma hit och arbeta för dom pengarna också!!!))

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

Nä nu jävlar!!! Tänker inte betala för nåt ja inte tittar på.

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem

Detta kommer att bli en ny utgift framför allt för nystartade företag. Alternativet att inte använda internet finns i princip inte, att betala räkningar mm. på annat sätt kostar också pengar. Det är ju lite som att du måste betala för en konsertbiljett bara för att du bor bredvid och det finns en risk att du kan höra musiken. Man borde iaf kunna välja bort det, så att man inte kommer in på svtplay om man inte betalar. Då detta innefattar nästan hela befolkningen vore det mycket bättre och tydligare om VARJE hushåll behövde betala.

Okej, låt säga att jag bygger upp ett företag som sedan lägger ut gratis media på internet. Internet ägs inte av någon, det ägs av alla. Sedan börjar jag kräva att ALLA som har tillgång till mitt material ska betala för det, ganska schyst affärsidé inte sant?

(Jag vet att SVT är "statligt" men principen är samma.)

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Medlem

Dom borde ha någon typ utav ip/användarnamn registrering när man kollar svtplay tex och när man har fyllt en kvot så får man betala så kan vi alla andra slippa

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon173009:

Smutskasta inte folk som inte är födda med en silversked i röven, det är en stor skillnad att betala skatt för andras välmående eller bidra till ett växande/bättre samhälle, men varför i helvete ska någon oavsett status eller inkomst betala för andras nöje?

Tråkig attityd.

Jag lyfte inte min mening för att smutskasta någon, utan snarare att poängtera hur vårt land fungerar.
Det kommer väl som en självklarhet för dig också att betala för tv-licensen? Det är samhällsbyggande i högsta grad att ta del av dess innehåll.

Permalänk
Medlem

Ska vi inte börja sätta mer orimliga kostnader på saker man inte vill ha så staten an ta pengar till något mer idiotiskt. Kanske skatt på cdskivo.... vänta. Det har redan hänt.

Straff-skatt på att tänka, där har vi det! Då måste alla som tänker betala och vips så kommer politikerna och landets ledare kunna få sin lön helt skattefri kanske? Ingen har väl tänkt i "sveriges ledning" dom senaste åren känns det som

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Aeqvist:

Men...vad riktar ni då era möbler mot?

Dom står som dom va innan.

inte jag som flyttar sånt hemma så bryr mig inte

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Är man emot demokrati anser jag att man ska flytta till ett annat land. JA. Finns gott om diktaturer att välja på.

För om du läser är de vad jag skrev. Att ha en annan åsikt om TV licensen kan jag leva med.

Varför? Är inte någon annans åsikt lika mycket värd som din bara för att den skiljer sig?
Fast du känner dig väl viktig och att du gjort en sjuhelvetes insats när du traskat iväg till vallokalen en gång var fjärde år och röstat på miljöpartiet eller vänstern, utan att vidare involvera dig i frågorna.
Demokrati = Folkstyre, tydligen så får man inte ogilla demokrati för dig, för då får man inte vara med och leka i din sandlåda.
Skulle ta en bra diktator/president vilken dag som helst istället för smörjan vi har i vår riksdag i dag.

Alla som ogillar korv med bröd borde flytta till något annat land.
Eller de som gillar mångkultur bör blytta till ett annat land.
Eller de som gillar att ha marmelad på mackorna bör flytta till något annat land.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag har möjlighet att ladda ner piratkopierat material från pirate bay (som jag ej gör), då ska jag med samma logik betala en avgift för det då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xpanterx:

Jag har möjlighet att ladda ner piratkopierat material från pirate bay (som jag ej gör), då ska jag med samma logik betala en avgift för det då?

Skickades från m.sweclockers.com

ja fråga Ponten, han fixar en faktura åt dig

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Dom kommer då inte få några pengar av mig för sina skitprogram iaf.