Tv-avgift för datorer och surfplattor i februari

Permalänk
Medlem

Betala för att något finns tillgängligt på internet utan att jag använder det? Glöm det ... Spärra SVT-play för allmän tillgång och kräv inloggning som alla andra betaltjänster på nätet. Jag tänker fan inte betala "licens" för något som jag 1) inte använder, och 2) som inte var licensbelagt när jag införskaffade det.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Nu blir det klirr i kassan för radiotjänst. Det är bara ut på stan och haffa alla som pratar i mobiltelefonen, som sedan resulterar i en trevlig årsbonus för Eva Hamilton och Christer Björkman. Fyfan för SVT, fullkomligt spottar på sina tittare.

Lägg skiten på skatten istället och minska på bidragen vår regering pumpar ut.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppern:

I och med att jag betalar min avgift och har alltid gjort det, utan några förväntningar om minskade avgifter eller intresse huruvida andra gör det, är mitt samvete fullkomligt rent..

Samvetet må vara rent, men du har blivit blåst och rånad och verkar acceptera det. Tråkigt, mest för dig dock.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem

Jag ser hellre att de lägger ned radiotjänst helt och hållet och då lägger en betydligt mindre avgift, pga minskade utgifter, på skatten.

Att göra som dom gör nu är ungefär som att jag skulle skicka en faktura till hela sveriges befolkning och kräva dem på pengar för min hemsida, enbart för att de KAN komma åt den.

Jag tänker inte betala nån tvlicens för nåt jag inte nyttjar. Nästan 200kr i månaden är mycket pengar.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanCo:

Samvetet må vara rent, men du har blivit blåst och rånad och verkar acceptera det. Tråkigt, mest för dig dock.

Inte alls, mina barn tittar på barnkanalen varje dag, jag lyssnar både på SR och kollar på SVTs utbud.

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem

Jag är då en person som ej har någon tv, inte haft på många många år. Sitter med en projektor + htpc.
Ingen möjlighet att se någon form utav tv utbud genom den. (ej kopplad i nätverk)

Sen har vi min normala dator. ja den finns det internet på. Vilket då SVT tycker att jag ska betala för en tjänst som jag ej nyttjar.

Bör inte vara svårare än att leverantörer blockar svt´s sidor för dom som ej önskar att betala eller nyttja dessa.
annars får SVT helt enkelt göra om sidan med konton istället.

Jag tänker då aldrig betala för något som jag inte utnyttjar.

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Medlem

En tanke bara, borde inte SVT klassas under och skattefinansieras genom det statliga press stödet, som vi också betalar för oavsett om vi läser dagstidningar?

Visa signatur

Inte sänt från min Sony Ericsson K530i

Permalänk
Medlem

Grattis, nu blev det j*vligt jobbit för alla studenter med en dator ><

Permalänk
Skrivet av flashen:

Hur det fungerar är inte satt i sten imo, märkligt syn på det hela (gällande denna frågan)

Sen tror jag samhället skulle överleva om man slopade TV-licensen eller drog ner på den markant

yupp yupp

Nu pratar du i nattmössan, tror du på allvar att svenska folket skulle klara sig utan melodifestivalen, eller guldklimpar som byggare bob, countrymusikens hjältar, eller Elliot åker skateboard?

Nej, samhället skull falla samman direkt, och Sverige skulle bli en anarki efter en vecka.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

om dom ska visa tv-sändningen dirket över internet räcker det väl med att du skapar ett konto på deras Play sidor som du betalar en avgift för. Precis som tv4 play har sina "Premium konton" för att du ska kunna se allt material som visats på tv4.

Dom kan väl inte räkna med att alla ska ha möjlighet att betala 150 spänn extra varje månad bara för att man HAR en dator, surfplatta, smartphone osv... det går jag inte med på. Det kan väl omöjligt gå igenom.

Vad är problemet egentligen, tycker vd:n att hon börjar få för lite pengar elr.

Visa signatur

FD Define R3, svart | MSI P67A-GD55 | i5 2500k @4.6Ghz http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2400167 | Antec Kühler H20 620 Noctua NF-F12 PnP | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 2x4Gb | MSI GTX 570 Twin Frozr III OC PE @935mhz | Samsung 840 Pro 256gb (W8.1 Pro) | 1TB Samsung F3 HD103SJ | D-Link DWA-547 RB | Scythe Kaze Master II | Ms Sidewinder X4 | Corsair M60 | Dell U2312hm IPS | Logitech G35 | Sony Z2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Nu pratar du i nattmössan, tror du på allvar att svenska folket skulle klara sig utan melodifestivalen, eller guldklimpar som byggare bob, countrymusikens hjältar, eller Elliot åker skateboard?

Nej, samhället skull falla samman direkt, och Sverige skulle bli en anarki efter en vecka.

Glöm inte viktiga sportsändingar, nyheter som blir upplästa av folkkära hallåare, så ska det låta för fredagsmyset och importerade serier såsom Dallas. SAMHÄLLSNYTTAN med svt är oändlig...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av Utopolitan:

utsagorna om att SVT inte överlag håller hög standard i fråga om vad som sänds och i vilket skick det sänds kan man bara slänga i sopkorgen.

Den enda poängen av egentlig vikt här är att radiotjänstens syn på vad DE tycker är viktigt tydligen väger tyngre än vuxna, myndiga människors personliga frihet och rätt till att få välja själva. Maffians beskyddarverksamhet bygger på precis samma grundläggande princip. De vill ha dina pengar oavsett vad. Om du inte betalar så blir du bestraffad och det även fast du inte vill ha eller ens behöver "tjänsten" de erbjuder. I maffians fall blir straffet allt som oftast av det våldsamma fysiska slaget, visst. Men det är inte där som det första brottet begås utan då de försöker tvinga folk till att betala för tjänster de varken har bett om, behöver eller ens utnyttjar. Definitionen till varför detta anses vara ett brott är rätt glasklar. Men i fallet med Radiotjänsten beter sig staten helt plötsligt som om det regnar.

Permalänk
Medlem

Hur många namnunderskrifter behöver vi för att tvinga fram en folkomröstning ang licensen????

Visa signatur

AMD 955BE @ 3,6ghz. MSI 790FX GD70. 6gb OCZ platinum. OS OCZ-VERTEX ATA Device SSD. 500gb WD black. Zalman 750w. R9 390 Vapor x.

I7 6700K. Noctua NH-U9B SE2. Gigabyte Z170 Gaming K3. Samsung Evo 500gb. Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB. Kingston HyperX 32GB. Corsair RM750x. Vega 64 Nitro.

Ryzen 7 5800X. PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate, Phanteks Revolt. Pro 1000W. Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB. be quiet! Pure Rock 2.Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX. Win 11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av flashen:

Hur det fungerar är inte satt i sten imo, märkligt syn på det hela (gällande denna frågan)

Sen tror jag samhället skulle överleva om man slopade TV-licensen eller drog ner på den markant

yupp yupp

Märklig syn, o ja.. denna fråga grundar sig i att jag är accepterar dess utbud vi får ( #343 ). Sweclockers har avskaffat någon funktion om att citera citat.. så jag förstår att du får en udda synvinkel när du läser från mitt i utan att se helheten.

Permalänk
Skrivet av valiant:

Inte jämförbart. Media påverkar i stor utsträckning makthavare och vad de beslutar. Vore det inte för media hade nog oppositionens ledare ännu idag hetat Juholt exempelvis. Politik berör alla, även t.ex. totalt ointresserade soffligare måste följa beslut som vinnande politiska partier gör. Att åka bil i Göteborg eller inte är trots allt valbart, men att som medborgare följa riksdagsbeslut är din skyldighet oavsett ditt intresse av det eller ej.

Sant, men sen finns det andra sätt att hänga med i politiken och nyheterna än att se på TV....... Tro mig, jag är långt ifrån en ointresserad soffliggare

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Inte jämförbart. Media påverkar i stor utsträckning makthavare och vad de beslutar. Vore det inte för media hade nog oppositionens ledare ännu idag hetat Juholt exempelvis. Politik berör alla, även t.ex. totalt ointresserade soffligare måste följa beslut som vinnande politiska partier gör. Att åka bil i Göteborg eller inte är trots allt valbart, men att som medborgare följa riksdagsbeslut är din skyldighet oavsett ditt intresse av det eller ej.

Eller så kanske regeringen kan lägga upp riksdagsdebatterna på sin egna sida så alla kan ta del av det utan att betala tv-licensen?

Permalänk

Lägg ner tankesmedjan i P3, starta igång Ronny och Ragge, Tratten och Finkel och skatta avgiften.

/Dance

Permalänk
Medlem

Så med deras logik borde det även vara möjligt att skicka någon en låda med ett kontrakt innuti som säger att om du öppnar lådan måste du betala för innehållet.. Och sedan skicka en faktura på 15 lax.

Visa signatur

Main:
O11 XL, MSI 2080 TI GXT, AMD 3950X, Asus CH VIII Hero, EKWB WC Dual 360, HX1200

Media Dator
Phanteks P400, Strix 970, 6700K (delid), Asus Maxmimus VIII Hero Alpha, Corsair H100V2, TX750

Permalänk
Medlem

Perfekt, slipper förhoppningsvis farmor titta på 15 olika varianter av big brother ett tag till. Dessutom riktigt schysst om det gör att SVT kan dra in någon extra OS- eller VM-turnering så man kan få riktigt trevliga sändningar ytterligare några år också. Win-win!

Permalänk
Medlem

VA IN I HELVETE?! Detta är fan inte bättre än Copyswedes avgifter på hårddiskar och usb-minnen!

TV-avgift är väl helt ok anser jag (har aldrig betalat dock) men för surfplattor och datorer, WTF?
En TV används primärt till att titta på just TV. En dator eller surfplatta används primärt till arbete eller underhållning. Det senare i form av spel och inte SVTs värdelösa play-tjänst.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

nu har SVT börjat kräva mer pengar, inte snart man måste betala för varje timma man sitter och tittar på deras sändning. verkar som att dom börjar bli pengar galna och tar pengar ifrån allt dom kan tjäna pengar på....

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

Slopa Tv avgiften o ta de på skatten.

Absolut, för public service och är beredd att betala för att behålla det men detta måste vara modellen för betalning som används, allt annat känns förlegat.
Mardrömmen (även om jag ytterst sällan ser på svensk TV, gör jag det så blir det SVTplay) vore ett TV4 Sverige..ser aldrig på den skitkanalen..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Enity:

Den upprörande faktorn är att betala för andras underhållning därför ska inte public service syssla med underhållning.

Frågan om underhållning ska ingå är en separat fråga, och inte den mest aktuella just nu. Är du säker på att ingen av oss andra någonsin betalat för för dig? Vi betalar alla varje år för att ordningsmakten, som polis, ska upprätthålla lag och ordning på diverse underhållningsevenemang. Om vi går utanför skärmen blir det ändå problem med att dra gränsen mellan t ex folkhälsa och underhållning; använder jag elljusspåren för att det är bra för min hälsa eller för att jag tycker det är kul (min granne soffpotatisen betalar också för att jag åker)?

Permalänk
Skrivet av valiant:

Inte jämförbart. Media påverkar i stor utsträckning makthavare och vad de beslutar. Vore det inte för media hade nog oppositionens ledare ännu idag hetat Juholt exempelvis. Politik berör alla, även t.ex. totalt ointresserade soffligare måste följa beslut som vinnande politiska partier gör. Att åka bil i Göteborg eller inte är trots allt valbart, men att som medborgare följa riksdagsbeslut är din skyldighet oavsett ditt intresse av det eller ej.

Att kolla på SVT eller inte är också valfritt. Det du pratar om är effekter av skiten. Ska jag betala för spotify bara för att det dyker upp i nyheter då och då? Nej tror inte det.
Samma sak med trängselskatt, jag har läst om trängselskatt på aftonblaskan hur många gånger som helst, ska jag betala trängselskatt då?

Att media påverkar politik är helt irrelevant emot detta. Man behöver inte SVT för att följa regeringens beslut, det är fullt möjligt att följa det på TV4 eller valfri tidning också som inte har något med SVT att göra.

Att SVT är giriga har absolut inget att göra med politik.

Visa signatur

Jag har en processor, ett grafikkort, två hårddiskar, fyra ram minnen, ett nätaggregat och ett moderkort.

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Glöm inte viktiga sportsändingar, nyheter som blir upplästa av folkkära hallåare, så ska det låta för fredagsmyset och importerade serier såsom Dallas. SAMHÄLLSNYTTAN med svt är oändlig...

Så allt skit som finns är gratis då? Det tas alltså inte av TV-avgiften går alltså inte tills all skit som ingen bryr sig om. Att några vill glo på dallas uppmuntrar mig direkt att punga ut nästan 200 spänn i månaden, inte har väl dem hjälpt mig att betala de serier jag vilja glo på. Har man en TV så visst, det kan man betala för, men för att ha en apparat med internetuppkoppling? Varför inte ta betalt för folk som har joggingskor också, eller de som köper underkläder, det har ju uppenbarligen inte något med att komma åt dem som nyttjar deras tjänster att göra.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd

Dra åt skogen världen, giriga idioter som sitter och styr, om jag inte kollar på SVT så ska jag för i helvete inte betala något.
Har inte ens en TV men ändå måste jag betala tv avgifter, åt helvete med SVT.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Jag ska nog ta och lägga upp hemmavideo på mina hundar, sedan kräva alla i Sverige med tillgång till internet att betala.
Det låter ju rimligt, eller?

Edit:
Som någon som lever med Danskar tycker jag att avgiften hade varit okej om man faktiskt höll den medel-kvalitet på program som DR gör.
Jag ser ett program på SVT, och det är "Vem Vet Mest?".

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem

En obunden television skulle inte ägas av privata aktörer och rimligen heller ej av staten. På grund av detta delades ägandet till en början mellan folkrörelser, pressen och näringsliv. I det läget, och dessutom med få TV-tittare, var det väl en bra kompromiss att låta SVT mfl sköta indrivningen av TV-avgiften.

Idag finns det fler kanaler än SVT och tv-tittande är inte heller bundet till tv -apparater. Därför skapas en massa gråzoner med ilska som följd när Radiotjänst ska driva in pengar. SVT borde idag vara skattefinansierat.

Kanske krävs det några år på nacken och ett visst intresse av politik för att uppskatta samhällsnyttorna i Sverige, eller ens anse att obunden media är en sådan. Så klart ska något som SVT debbateras i vilken utsträckning det ska finnas och hur mkt det får kosta osv. Men att bara avvisa SVT som skit och med noll samhällsnytta känns inte särskilt genomtänkt eller givande i debatten som sådan.

Jag är glad att vi har SVT iaf ) De gånger jag väl ser på TV är det skönt att kunna kliva ur soffan och faktiskt ha lärt sig något!

Visa signatur

Topkek

Permalänk

Seriously jävla kapitalister!! Jag ska inte betala för något jag inte använder.. Och detta är inte ett beslut SVT ska ta för landet.. Om du använder deras tjänst betala. Om inte så ska vi slippa. Ska SVT streama deras saker online gör det privat med inloggningar+betalning, streama inte för allmänheten då. Detta är ett val SVT gör vi bad dom inte att göra det..

Permalänk
Medlem

Jag håller med alla som skriver här!

Fyfan för att betala för saker som man inte använder! Det är därför jag inte betalar 50% (eller mer ibland) av skatten.