Spel-/multimediadator med mycket "kräm" för ca 9-12k - tips och synpunkter sökes

Permalänk
Medlem

Spel-/multimediadator med mycket "kräm" för ca 9-12k - tips och synpunkter sökes

Första inlägget på drygt 6 år, weeho..

Hur som haver; det har blivit dags för mig att pensionera min iMac som varit med mig sedan 2009 och jag har efter att ha varit inne på alltifrån en ny iMac, surfplatta + NAS, gaming rig och femtioelva saker till bestämt mig för att ersätta den med en kompetent laptop. Nackdelen med att ha en Mac är dock att man tappar all koll på vilka komponenter som är bra och dåliga då den helt enkelt bara fungerar, och således behöver jag hjälp från det kunniga folket här.

Datorn kommer att agera som den enda datorn i hushållet och kommer ofta att vara tämligen stationär på ett skrivbord. Tanken är att använda min Logitech MX Revolution samt köpa till ett tangentbord och ev. en skärm ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1498103 är kanske något att ha?). Därför är datorns touchpad, tangentbord och även skärm av sekundär betydelse - det är detta jag menar med fokus på "kräm" i rubriken. En lite mindre skärm kan till och med ses som ett plus i kanten. Eftersom att man gått och blivit med sambo som vant sig vid iMacens rena former är det kanske på sin plats att nämna att datorn gärna får ha en fördelaktig design för att den ska få ligga framme...

Den kommer att användas ofta och länge, primärt till multimedia (lyssna på musik, streama HD-filmer trådlöst till min Boxee) och vanligt surfande, men ofta även spelande eller filmtittande samtidigt som den streamar till Boxee Boxen. I nuläget är det spel som t.ex. Far Cry 3 och Guild Wars 2 som är det kraftigaste jag tänkt slänga på den, men givetvis är det önskvärt att den är framtidssäkrad till viss del.

För att summera mitt onödigt långa pladdrande:
Söker kraftigast möjliga laptop för spel/media i prisspannet runt 9-12k, fokus ska ligga på kraften och inte skärmstorlek, mekaniska och/eller numeriska tangentbord då dessa troligen ändå inte kommer att användas mer än den tid det tar mig att spara ihop till andra, rejälare grejer. Då den kommer att agera ensam dator i hushållet bör den även ha ett tillräckligt lagringsutrymme för en halvstor samling film och serier.

Efter ett par timmars letande har jag hittat ett gäng modeller, men det är framförallt tre som känns intressanta.
1) http://cdon.se/hemelektronik/thor_jords_intel_core_i7-3630qm_...

+ Stilren design
+ SSD 120 GB
+ 16 GB DDR3 RAM

+- GeForce GTX 670M - har ingen aning om hur detta kort står sig mot det mer rekommenderade HD7970
+- Intel Core i7 3630M 2,4 Ghz - även på processorfronten är jag alltför dåligt påläst. i7 är ju bra, men samtidigt känns 2,4 Ghz väldigt lite. Hur mycket märks det av i praktiken när man pressar datorn och/eller multitaskar krävande moment?

- Ingen vanlig hårddisk? 120 GB totalt lagringsutrymme är på tok för litet för hemmets huvud- och mediadator.

2) http://www.inet.se/produkt/1969552/asus-g75vw

+ 750 GB HDD samt ytterligare en ledig plats (perfekt för att köpa till en SSD vid ett senare tillfälle)
+ GeForce GTX 670M på 3 GB - 1 GB mer grafikminne än de andra två modellerna

+- 8 GB DDR3 RAM
+- Intel Core i7 3630M 2,4 Ghz - samma som ovan.
+- 17 " - större skärm än de andra modellerna, möjliggör kanske att man inte behöver köpa till extern skärm lika fort men innebär det att man snålat in på prestandakomponenter?

3) http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=761698#extra

+ Radeon HD7970 2 GB - hyllat grafikkort, men väger det upp den extra gigabyten i Asusen ovan?

+- 750 GB HDD
+- CPU: AMD A-serien A10-4600M / 3.2 GHz - AMD istället för Intel, men samtidigt 3,2 Ghz istället för Intels 2,4. Precis som de andra fyrkärnig. Trots detta sämre prestanda?
+- 8 GB DDR3 RAM

- Ful som stryk

Vore kanon om ni kunde tillhandahålla lite synpunkter på ovan modeller samt kanske även rekommendera andra som ni anser vara bättre och/eller mer prisvärda. Ursäkta den enormt långa posten och tack på förhand!

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/156866-alienware_m14x...

Denna kanske är lite mindre "bang for the buck" men fan snygg och Alienware har bra byggkvalité.

Dock kanske den är lite för liten för din smak?

Permalänk
Medlem

Först vill jag ställa frågan varför du vill ha laptop och inte stationär om du ska spela?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Pomser: ser helt klart intressant ut. 14" är bara ett plus om man vill släpa den med sig någon gång då jag som sagt antagligen kommer att införskaffa en stationär skärm här hemma. Dock är det återigen processorn som jag ställer ett litet frågetecken kring - den ser inte speciellt imponerande ut om man stirrar sig blind på 2,3 Ghz-aspekten. Precis som du säger känns det dock som att man får lite mindre krut för pengarna, men samtidigt en snyggare låda.

sj6: primärt av estetiska och utrymmesmässiga skäl. Bor i en liten lägenhet utan kontor/datorrum vilket innebär att lådan står mitt i det redan knökfulla vardagsrummet. Har varken plats eller lust att trycka in en stor burk här inne, därav att jag införskaffade en iMac senast. Har även till detta datorköp varit inne på en all-in-one PC först och främst men då jag inte kunde hitta någon intressant har jag istället riktat in mig på en lite kraftigare laptop. Att man kan dra med den in till sängen och spela tills man somnar är bara ytterligare ett plus.

Permalänk

Håller själv på att titta runt efter en ersättare för min asus g53 (lillebror och föregångare till asus g75) dock har jag vissa andra preferenser men jag har läst lite om de datorer du är intresserad av. Den första att falla bort borde bli MSI:n. Grafikkortet är vasst som attan men för att hålla den låga prisnivån har de offrat en bättre processor. Som jag förstår det kommer inte amds processor i närheten av intels. Dessutom är datorn ful som stryk :E

Jag skulle inte heller rekommendera en alienware eftersom du har en budget. De gör riktigt bra datorer men det kostar därefter också. Du kommer få betala 1000kr extra för märket och lika mycket för designen.

För mig hade det stått mellan THOR:en och g75:an. Till den första får du köpa till en extern hårddisk och till den andra en ssd (rekommenderar ssd starkt). Som du säger är THOR mer stilren medan g75:an ser ut som ett jetplan. Själv är jag nöjd med min g53, speciellt efter en ominstallation och insatt ssd (kommer med en massa bloatware). Dock skall det sägas att den är otymplig och svår att få tag i en passande väska. Bör vara ännu svårare med en 17-tummare. När det gäller processorn kommer du långt med vilken i7:a sin helst i min mening. Behöver inte heller fokusera på hur mycket minne grafikkortet har då jag har för mig att 1,5gb räcker gott och väl för de flesta spel. THOR:en har också ett lite tystare/svalare grafikkort om jag inte missminner mig (670mx istället för 670m som det är i asusen).

Om jag förstår rätt är THOR ganska ny på marknaden och det finns inte mycket information om serien än så länge. Läste i någon tråd här på sweclockers att nätverkskortet är värdelöst men verkar vara svårt att få något bestämt svar på det. Precis som det inte verkar vara någon som vet om det finns en extra hårddiskplats i den.

Alternativ skulle vara att bygga ihop en egen, antingen på pc-konsulten eller någon annan utländsk sida som har det alternativet. Eller kanske http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=MBG2JMX som det är mycket snack om just nu (kolla den här tråden för mer info http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...).

Permalänk
Skrivet av B0bbby:

Pomser: ser helt klart intressant ut. 14" är bara ett plus om man vill släpa den med sig någon gång då jag som sagt antagligen kommer att införskaffa en stationär skärm här hemma. Dock är det återigen processorn som jag ställer ett litet frågetecken kring - den ser inte speciellt imponerande ut om man stirrar sig blind på 2,3 Ghz-aspekten. Precis som du säger känns det dock som att man får lite mindre krut för pengarna, men samtidigt en snyggare låda.

sj6: primärt av estetiska och utrymmesmässiga skäl. Bor i en liten lägenhet utan kontor/datorrum vilket innebär att lådan står mitt i det redan knökfulla vardagsrummet. Har varken plats eller lust att trycka in en stor burk här inne, därav att jag införskaffade en iMac senast. Har även till detta datorköp varit inne på en all-in-one PC först och främst men då jag inte kunde hitta någon intressant har jag istället riktat in mig på en lite kraftigare laptop. Att man kan dra med den in till sängen och spela tills man somnar är bara ytterligare ett plus.

Funderat på ett Mini-ITX bygge då? Tar ju betydligt mindre plats än ett fullstort chassi och mer prestanda än bärbara/all-in-one datorer.

Ang. 7970M vs 670M, kolla in http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-7970M.72675.0.html under Game Benchmarks.

Permalänk
Medlem

Cryptolalia: Många verkar skeptisk till MSIn just p.g.a. processorn så den får nog mycket riktigt stryka på foten. Lenovon du länkade verkar onekligen riktigt spännande med dubbla 2 GB-kort och i7 CPU. Nackdelen med den kan kanske vara 5400 rpm-disken samt den ytterst lilla (16 GB) SSD-disken som jag måste erkänna att jag inte ser syftet med. Men jag ska lusläsa tråden om den nu under kvällen. Tack för hjälpen!

Frystpingvin: Det är helt klart ett alternativ om det finns ett lämpligt chassi för ändamålet (helst matt svart helt utan uttag, LED eller andra finesser på framsida). Får kanske ta att kika på det hållet också.

Permalänk
Skrivet av B0bbby:

Frystpingvin: Det är helt klart ett alternativ om det finns ett lämpligt chassi för ändamålet (helst matt svart helt utan uttag, LED eller andra finesser på framsida). Får kanske ta att kika på det hållet också.

FD Node 304 kanske passar isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

FD Node 304 kanske passar isåfall?

Det var riktigt snyggt och diskret, ja. Problemet med mITX är väl dock att det är svårt att kunna skräddarsy sina paket hos återförsäljare (komplett erbjuder denna möjlighet med två chassin - det ena groteskt fult och det andra stort) samt att jag själv inte byggt datorer på 9 år vilket innebär att jag känner mig "ganska" osäker på såväl själva bygget samt de komponenter som passar. Men jag ska fortsätta leta runt lite, tack.

Permalänk
Skrivet av B0bbby:

Det var riktigt snyggt och diskret, ja. Problemet med mITX är väl dock att det är svårt att kunna skräddarsy sina paket hos återförsäljare (komplett erbjuder denna möjlighet med två chassin - det ena groteskt fult och det andra stort) samt att jag själv inte byggt datorer på 9 år vilket innebär att jag känner mig "ganska" osäker på såväl själva bygget samt de komponenter som passar. Men jag ska fortsätta leta runt lite, tack.

Inet erbjuder montering av komponenter för 800kr annars, och det står inget om att det inte ska vara mITX chassin. Det som är synd om du låter Inet montera allt är att alla komponenter måste beställas därifrån, och de har ofta lite högre priser än många konkurrenter. Men om det är värt pengarna är ju upp till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Inet erbjuder montering av komponenter för 800kr annars, och det står inget om att det inte ska vara mITX chassin. Det som är synd om du låter Inet montera allt är att alla komponenter måste beställas därifrån, och de har ofta lite högre priser än många konkurrenter. Men om det är värt pengarna är ju upp till dig.

Japp och fördelen att låta Inet montera datorn är att garantin för hela datorn tar de hand om om jag läst rätt. I vilket fall är det riktigt bra om man inte kan bygga själv.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Japp och fördelen att låta Inet montera datorn är att garantin för hela datorn tar de hand om om jag läst rätt. I vilket fall är det riktigt bra om man inte kan bygga själv.

Stort tack till er båda två, sj6 och Frystpingvin. Har inte på något sätt helt frångått laptopspåret men har åtminstone utvidgat mitt sökfält till att även inkludera mITX och andra kompaktare stationära datorer. Har dock skapat en separat tråd om detta i det stationära köprådsforumet ( http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad... ) så att vi inte ska glida alltför mycket off-topic här. Ber om ursäkt om forumets administratörer anser dessa trådar vara för snarlika.

Permalänk

kan starkt rekommendera asusen!

sitter själv på en sådan och är riktigt nöjd!

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb