Permalänk
Medlem

Trimning av ASUS P5W dh deluxe dator

Hej,

Jag och min familj är väldigt trötta på prestandan på vår gamla stationära dator som jag byggde för ex år sedan. Man kan säga att den är stabil men långsam. Överklockningen har jag tagit bort sedan länge. Tänkte att det vore kul att trimma den istället för att byta ut den.

Moderkortet är asus p5w dh deluxe (vilket väl var ett av de bättre på sin tid?) och operativet Windows XP media edition. I datorn sitter just nu 2 st slöa Samsung SP2504C diskar (230 gb vardera), tyvärr har min snabbare gamla Raptor disk som användes som OS disk gått sönder för ett par år sedan.

CPU är Intel Core 2 duo 6600 2,40Ghz.

Grafik är från ATI Radeon X1900 familjen (minnst ej exakt modell).

2 GB RAM (2 st 1 GB Corsair).

Syftet med datorn är framförallt webb surfande, bankärenden, mail, ordbehandling samt ett och annat spel (tex kör dottern SIMS sporadiskt).

Mina egna tankar har varit att knalla iväg till webhallen eller komplett och shoppa lite.

SSD disk + Windows 7 (eller Windows 8) + 4 gb ram.

Mina frågor/funderingar och behov av tips, erfarenheter:

- Någon vettig SSD disk att rekommendera? Känns som en djungel, tips skulle verkligen uppskattas. (Plats för OS och lite till, minst 80GB)

- Windows 7 eller Windows 8? 32 eller 64 bit? Windows 8 kommer väl enbart i 64 bits varianter men är Windows 8 lämpligt på min gamla hårdvara? Är kanske Windows 7 32 bit bäst på denna relativt gamla hårdvara eller man tjänar på 64 bit även på äldre hårdvara?

- Något att tänka på när det gäller RAM? Kollat på kompletts minnekonfigurator för mitt moderkort och om jag förstår det korrekt är det DDR2 SDRAM som gäller. Ett kit på 2GB x 2 borde väl vara ok eller bör jag satsa på 8 GB? Tex Crucial DDR2 PC5300 4GB KIT CL5?

Ren installationsmässigt ska det väl inte vara så svårt att få till det här? Kan man gå rakt på sak och montera SSD disken som master och övriga hårddiskar som slavar för att sedan installerat operativet?

Tack på förhand och hoppas på lite erfarenheter samt tips.

Permalänk
Medlem

Svarar på mitt eget inlägg.

Det blev Windows 7 64 bit premium home samt en SSD OCZ 120GB Vertex 3 + lite extra interminne.

Fråga: Litade kanske lite för mycket på han som hjälpte mig på Webhallen? Läst nu att Vertex 3 SSD disken haft lite problem men hoppas/antar att den är problemfri med ny firmware???

>Har inte packat upp någonting än så har fortfarande chansen att byta.

Permalänk
Medlem

Om det nu kan vara av intresse för någon med ett gammalt Asus P5W DH Deluxe moderkort eller dylikt.

Känns som det aldrig varit enklare och billigare att renovera gamla datorer nu när SSD diskar finns.

Min lilla renovering av hemmadatorn gick utmärkt.

Nytt OS Windows 7 64 bit premium home (efter viss Windows 8 tvekan).

Uppdaterade först bioset på moderkort till 3002.

samt uppdaterade firmware till 2.25 på SSD OCZ Vertex 3 120gb disken. (något jobbigt med usb boot, tools etc, hittade en guide)

Man fick göra ett par ändringar i bioset på datorn, dels för att den skulle känna av mina 6gb i internminne (memory remapping) sedan köra diskarna i AHCI läge.

Bara hålla tummen för att den här OCZ Vertex 3 disken fungerar bra med nytt firmware. Knappast OCZ's mest lyckade ssd om jag förstår trådarna på google korrekt.

5,9 i Windows 7 64 bit performance index. Disken 7,8 medan övriga värden ligger på 5,9.

Kanske borde överklocka den något också.

Permalänk
Medlem

Hejsan med dig och det var trevligt att du har samma moderkort som jag fast mitt CPU är något kraftigare Core2 Duo Quad 8200 4kärnor samt jag har ett Radeon HD 5770 och ynka 4gb DDR2.
Jag tänker skaffa mig en ssd disk nästa vecka så vi får väl se hur det funkar för att jag hade ett Core 2 Duo E6400 som CPU och det var inte bra alls med Windows 7 och datorn blev inte alls bra.
Har du märkt någon förbättring efter bios uppdateringen av ren nyfikenhet och har du kanske det problemet med att ena nätverksploppen lägger av ibland så nu har jag kopplat den däruppe istället för nere.
Jag har en Windows 7 x64 ifrån jobbet pga. nu har dom fått in Windows 8 så alla Win 7 skivor slängs på hyllan så att säga.
Hur stor bli skillnaden nu och innan vid tex. kopiering utav filer eller vid konvertering etc, jag spelar aldrig men hur blir det när du spelar.
Har du någon gång märkt att datorn hängt sig av någon anlidning samt jag undrar hur uppdaterade du din bios, genom asus skivan eller.
Treavligt att jag hittade denna tråden faktiskt.

mvh.

Visa signatur

Merlin