Stämningen på Sweclockers bedrövlig?

Permalänk
Inaktiv

Stämningen på Sweclockers bedrövlig?

Hej.

Jag har inte varit medlem här så länge, men hitintills har det varit en hemsk upplevelse. Är det fler än jag som uppfattar stämningen på Sweclockers som väldigt otrevlig och att man gärna tar första bästa tillfälle att klanka ner på folk, kalla dem för troll och köra ren allmän stenkastning och "angry mob" -mentalitet? Jag är medlem på ett tiotal olika spel och teknik-community's, men Sweclockers är det enda stället där jag upplever dålig stämning. Efter idag kommer jag fundera både en och två gånger extra innan jag skriver (eller läser för den delen) något här. Mycket tråkigt!

EDIT:

Jag är helt med på tanken om kunskapsöverföring, att hjälpa folk tillrätta osv, jag jobbar själv i servicebranschen, och det är väl till viss del detta som Sweclockers handlar om. Men att öppet försöka dumförklara folk eller göra allt för att vrida och vända på ord man sagt för att försöka få någon att verka korkad är inte okej. Och vad är det med hela grejen att kalla folk för "troll" i tid och otid? Och generell öppen mobbning i största allmänhet här på Sweclockers. Nä fy bubblan säger jag. Och tyvärr är det så att dålig stämning och taskig attityd smittar av sig och sprider sig snabbt. Efter en stunds läsande och skrivande känner jag själv hur jag sugs med, och jag gillar inte det alls. Jag kommer nog att försöka hålla mig här ifrån faktiskt.

Permalänk
Medlem

Kan nog inte annat hålla med i det du säger. Forumet är ju inte som det en gång har varit. Så visst är det synd att det har blivit som det har blivit här. Och du är inte den enda, kan jag informera, som funderar på att lägga Sweclockers åt sidan för gott och lägga ner den bristande energi man har på något annat.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Du kan inte ge nåt mer konkret exempel på vad du menar, från nån tråd eller liknande?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Förstår vad du menar TS, jag har bara varit medlem i lite mer än ett år, men det har blivit en stor förändring bara under denna tiden.

Nu känns det ibland som att vissa användare på forumet aktivt letar upp saker att kunna klanka ner på, och dom gör det verkligen inte på ett trevligt sätt.
(Istället för att ödmjukt påpeka att någon har fel och sen hänvisa till en källa, kan svaret vara något i stil med "Är du efterbliven? XXX är mycket bättre!")
Språket rent allmänt har blivit både sämre och fulare.

Om en ny medlem frågar något, t.ex. vilket grafikkort som är bäst av A eller B, så istället för att förklara varför A eller B är bättre, så har det blivit många "googla det din latmask"-inlägg. För ett år sedan frågade jag t.ex. hur bra ett HD 6870 skulle prestera i Skyrim. Jag var inte alls instatt i hårdvara vid den tidpunkten, men jag fick ganska omgående en massa positivt feedback. Idag hade det blivit helt annorlunda svar...

Sen har det ju blivit en ökad mängd med trollposts (eller rent allmänt korkade inlägg) på senare tid, så det är inte konstigt att folk reagerar mer heller.

Jag tror t.om. att dom tog upp just detta på den senaste fredagspanelen, och deras slutsats var helt enkelt att det till stor del beror på att Sweclockers har blivit större och fått fler användare. En förklaring som jag inte riktigt köper.

Sen går det inte bara att skylla på nyare och yngre medlemmar heller.
Jag har sett en hel del "veteraner" som gillar att påpeka att alla reggade från och med t.ex. 2011 är småbarn som inte kan något, ett uttalande som är ganska motsägelsefullt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Håller också med om detta, en o annan tråd är riktigt bra som man blir glad över, men dom mesta spårar ut nästan direkt nuförtiden.
Funderar faktiskt på att ta bort SweC som bokmärke, och strunta i denna sida, eller bara läsa artiklarna men inte kommentarerna, artiklarna håller fortfarande oftast hög klass.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Det jag personligen tycker skiljer SweC från andra forum är jämförandet av kunskaper, den med mest kunskap vinner och mer kunskap ger högre status, detta håller jag inte med om eftersom det är inte viktigast att alltid ha rätt utan dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_ww:

Det jag personligen tycker skiljer SweC från andra forum är jämförandet av kunskaper, den med mest kunskap vinner och mer kunskap ger högre status, detta håller jag inte med om eftersom det är inte viktigast att alltid ha rätt utan dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper.

Fast att kunna visa sin kunskap innebär ju att dela med sig av den. Alltså är jämförandet av kunskap något potentiellt positivt för alla parter (såtillvida man anser kunskap vara något positivt).

OnT: Forumet har växt, familjestämningen suddas ut och sannolikheten för att missförstå och missförstås av minst en person ökar, vilket sätter sin prägel på trådarna. En av många anledningar till ostämja kan vara att en ny medlem missförstår en gammal medlems språk och välkända attityd. Där man tidigare kunde göra grova gliringar mot en annan medlem får man nu mothugg av annan part pga textens upplevda attityd. Humor och ironi är svårt att förmedla vidare i textform till nästa generation.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Och det har ju inte blivit bättre sedan de införde att man kan gilla inlägg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Fan, nu vet jag inte om jag ska gilla ditt inlägg eller ej :/
EDIT: Jag menar att du har mer än rätt. Status är något man får av andra medlemmar genom sociala interaktioner. Virtuell status, här i form av antal gillanden, är en yta och tillför inget annat än hets efter ytlig status.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Fan, nu vet jag inte om jag ska gilla ditt inlägg eller ej :/
EDIT: Jag menar att du har mer än rätt. Status är något man får av andra medlemmar genom sociala interaktioner. Virtuell status, här i form av antal gillanden, är en yta och tillför inget annat än hets efter ytlig status.

Läser man exempelvis kommentarerna till olika nyheter här på swec, så finns det en hel del inlägg som enbart söker "gilla". Medför i princip 0 till diskussionerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta är en tråd vars tema återkommer i olika varianter:

http://www.sweclockers.com/forum/91-akademiska-amnen-arbetsli...

Skrivet av Ridder:

Jag har varit medlem här i några år och varit ganska aktiv. Jag har varit med om tidigare förändringar som forumet genomgått, både vad det gäller användare och hur själva redaktionen drivit sidan.

För ca ett år sedan så tyckte jag att SweC hade kommit upp i rätt nivå igen och schysst stämning i forumet.

Dock! De senaste månaderna har fått mig att fundera över vad det är som händer egentligen?

Låt mig förklara: En forummedlem skapar en tråd och frågar om hjälp att ghosta sin disk då han tappat bort sin OS-skiva.
Direkt, då menar jag direkt går en annan medlem in och skriver "Luktar piratkopiering". Det är denna negativa inställning som jag börjat se mer och mer. Visst har det alltid funnits men inte i så står mån.

En annan grej som jag också stör mig på är att varje dag. Jepp varje dag, så kommer nån som hört av sin kompis att man kan fråga grabbarna på SweC om vilka datorkomponenter som behövs inför BF3. Ofta är TS registrerad samma dag. Det som stör mig är inte att dom frågar utan att det finns en massa medlemmar som villigt svarar i dessa trådar. Det är beundransvärt att dom vill hjälpa till, men hade det inte varit enklare att skapa en tråd där just detta går igenom. Det måste finnas flera hundra sådana trådar som handlar om just det ämnet.

Språknivån har också sänkts betydligt, det är ofta man ser användare som inte använder punkt, komma och radbrytning.

Kontentan av det jag vill säga är: Har fragbite lagt ner eller vad är det frågan om?

Finns det något sätt vi äldre medlemmar kan styra upp forumet eller är det upp till moderatorerna? För övrigt anser jag att moderatorerna är för slappa.

Jag hoppas att ingen moderator blir så pass trampad på tårna så att tråden låses.

För övrigt så lider jag som många andra av dyslexi. Enligt mig är det ingen ursäkt för att man stavar fel, det är bara att läsa igenom igen och sen rätta.

Upplever du samma sak?

Dold text

Och så ett underbart svar:

Permalänk
Inaktiv

Jag är helt med på tanken om kunskapsöverföring, att hjälpa folk tillrätta osv, jag jobbar själv i servicebranschen, och det är väl till viss del detta som Sweclockers handlar om. Men att öppet försöka dumförklara folk eller göra allt för att vrida och vända på ord man sagt för att försöka få någon att verka korkad är inte okej. Och vad är det med hela grejen att kalla folk för "troll" i tid och otid? Och generell öppen mobbning i största allmänhet här på Sweclockers. Nä fy bubblan säger jag. Och tyvärr är det så att dålig stämning och taskig attityd smittar av sig och sprider sig snabbt. Efter en stunds läsande och skrivande känner jag själv hur jag sugs med, och jag gillar inte det alls. Jag kommer nog att försöka hålla mig här ifrån faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-lite:

Hej.

Jag har inte varit medlem här så länge, men hitintills har det varit en hemsk upplevelse. Är det fler än jag som uppfattar stämningen på Sweclockers som väldigt otrevlig och att man gärna tar första bästa tillfälle att klanka ner på folk, kalla dem för troll och köra ren allmän stenkastning och "angry mob" -mentalitet? Jag är medlem på ett tiotal olika spel och teknik-community's, men Sweclockers är det enda stället där jag upplever dålig stämning. Efter idag kommer jag fundera både en och två gånger extra innan jag skriver (eller läser för den delen) något här. Mycket tråkigt!

Skrivet av Batman:

Du kan inte ge nåt mer konkret exempel på vad du menar, från nån tråd eller liknande?

Kan hålla med dig om att nivån har sänkts en hel del jämfört med ett par år sen. Ganska oundvikligt med ett forum som växer snabbt. Jag tycker ändå det är ett städat forum med moderatorer som gör det dom ska.
Tyvärr måste jag säga efter att läst dina skapade trådar att du själv beter dig ganska illa åt till och från när andra försöker hjälpa dig. Jag antar att du skapande den här tråden efter din tidigare:
http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1185270-varfor-kor-folk-med-corsair-vengeance-1600mhz-pa-sandy-bridge/index3.html
Hur som helst så bör du nog ta dig en liten funderare på hur du själv uppfattas. Menar inte att trycka ner dig nu utan ta det som feedback.
Till ditt försvar så får du väldigt många onödiga påhopp som inte har med ämnet att göra över huvud taget, vilket jag tycker är jävligt tråkigt.

/Linus

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Batman:

Med risk för att låta negativ, så skulle det bli en väldigt lång lista med inlägg och trådar som konkreta exempel, tyvärr. Och jag vill inte förvärra det hela, hälla Bensin på elden genom att "hänga ut" några exempel heller, jag skulle bara bidra till pajkastningen. Hoppas du förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Läser man exempelvis kommentarerna till olika nyheter här på swec, så finns det en hel del inlägg som enbart söker "gilla". Medför i princip 0 till diskussionerna.

Det värsta med just de inläggen är ju dock inte statpaddingen som eftersträvas utan att de som postar har en tendens att överösa tråden i uttjatade så kallade memes. Som om de spenderade sina första veckor på nyfunna /b/.
Visst, man får skoja till det. Men när man ser samma skämt andra gången så tenderar humorn mattas något (såtillvida det inte överdrivs in absurdum, då blir det metahumor).
EDIT: Sen är det lite tragikomiskt att se ett utmärkt skrivet inlägg fullt med kunskap få några gillanden medan svaret på tänkta inlägg, ofta innehållande något nonsens som "(⌐■_■)" eller "bithc dis aint an gaem" få tre gånger så många gillanden.

Skrivet av Yrch:

Djonns inlägg borde fasen klistras upp i någon FAQ eller dylikt, bästa inlägget det året. Tack för att du hittade den, sökte själv men lyckades inte.

Visa signatur

Permalänk

När jag registrerade mig så var forumet toppen!

Sen började folk som var nyligen reggade komma med en massa felaktigheter och sånt och folk blev irreterade på dem. Var väll någon gång vid 2011 vill jag minnas. Fanboys har där också tillförts mycket på senare tid

Nu kanske jag inte har rätt att uttala mig om detta då jag bara varit läsare här sedan 2007 (reggade mig 2009)

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Absolut helst när det är flera personer som är emot en person, vilket det ofta blir i diskussionerna.

Permalänk
Inaktiv

När till och med forum-moderatorerna sitter och öppet pajkastar medlemar i trådarna så börjar man ju undra.

http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1185149-kommer-inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

När till och med forum-moderatorerna sitter och öppet pajkastar medlemar i trådarna så börjar man ju undra.

http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1185149-kommer-inte...

Ser ingen pajkastning.

EDIT: Och även om det skulle förekomma pajkastning så är moderatorer inte mer än moderatorer. Större personligt ansvar för vad man skriver, ja. Dock så är de även medlemmar och har rätt att uttrycka sig i stort hur de vill så länge de kan ta konsekvenserna av detta, precis vad som gäller för alla andra.
En moderator som vaknat på fel sida i en tråd är inte dekadens.

Visa signatur

Permalänk

Många av de svar som en del uppfattar som otrevliga skulle kunna undvikas om folk kunde lära sig att använda forumets sökfunktion, läsa stickys, tillämpa bra rubriker på sina trådar etc. Detta resulterar ofta i en bunt otrevliga svar. Vad som dessutom är ett problem är diskussioner som går alldeles för mycket off topic. Det kan hända att någon skriver något som egentligen inte hör tråden till, tex, något nedsättande om Apple i en tråd som egentligen ska handla om nästa versionen av Android, och diskussionen har resulterat i en pajkastning som är helt OT.

Vad jag vill få fram är att jag håller med om att det ofta är låg nivå i forumet, och det beror på att forumet modereras alldeles för dålig. Använder inte TS sökfunktionen utan skapar den tusende tråden för dagen om vilket grafikkort han ska köpa för 2000 kr - lås tråden. Har inte TS läst sticky - lås tråden. Tillåt inte diskussioner att gå för mycket OT utan var mycket mer strikta. Ta ett forum som flashback exempelvis, hade det modererats såhär så hade det gått under för längesen ...

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

Många av de svar som en del uppfattar som otrevliga skulle kunna undvikas om folk kunde lära sig att använda forumets sökfunktion, läsa stickys, tillämpa bra rubriker på sina trådar etc. Detta resulterar ofta i en bunt otrevliga svar. Vad som dessutom är ett problem är diskussioner som går alldeles för mycket off topic. Det kan hända att någon skriver något som egentligen inte hör tråden till, tex, något nedsättande om Apple i en tråd som egentligen ska handla om nästa versionen av Android, och diskussionen har resulterat i en pajkastning som är helt OT.

Vad jag vill få fram är att jag håller med om att det ofta är låg nivå i forumet, och det beror på att forumet modereras alldeles för dålig. Använder inte TS sökfunktionen utan skapar den tusende tråden för dagen om vilket grafikkort han ska köpa för 2000 kr - lås tråden. Har inte TS läst sticky - lås tråden. Tillåt inte diskussioner att gå för mycket OT utan var mycket mer strikta. Ta ett forum som flashback exempelvis, hade det modererats såhär så hade det gått under för längesen ...

Vad Sweclockers skulle behöva är en funktion liknande som finns på Stackoverflow. När någon startar en tråd, så kommer det upp trådar med liknande namn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Väldigt sant. Undrar hur många trådar man sett på temat "varför går mina 1600Mhz minne i 677Mhz??????????????"

De seriösa trådarna drunknar ofta i alla meningslösa trådar som startas i parti och minut.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att citatet som Yrch hänvisar till i #13189926 är väldigt tänkvärt och det har också skrivits många andra bra inlägg i den här tråden. Vi vill alla att forumet ska vara så trevligt som möjligt. Moderering, anmälning av inlägg och nya funktioner i forumet kan förstås ha betydelse för att öka trivseln, men allra viktigast är hur var och en av alla medlemmar beter sig i forumet. Om man tänker på att aldrig vara otrevlig tillbaka, utan i stället svarar vänligt i alla situationer (och vid regelbrott anmäler inlägget) är mycket vunnet. Det är lättare sagt än gjort att åstadkomma detta, men det är roligt att höra att ni som skrivit i den här tråden, på samma sätt som vi moderatorer, engagerar er i frågan. Hjälps vi alla åt kan forumet bli ännu bättre.

Permalänk
Medlem

Själv känner jag inte att nivån sjunkit avsevärt. Jag har varit aktiv i ett par år, och känner inte att det blivit sämre. Angående att folk skriver inlägg för att få "gilla" så tycker jag att det var likadant förut, folk skrev något snabbt 'vitsigt' i en nyhetstråd. Men då kom en massa +1 istället, det är skönt att slippa. Hellre att de får oranget runt sig än massa 1+ i tråden som mods måste sitta och ta bort.

Det kommer ju några "let me google that for you" länkar ibland(jag anser att de länkarna bör bannas, bidrar bara till dålig miljö) men jag känner inte att frekvensen på dem har ökat.

Det känns däremot som att det varit väldigt många 2012/2013 medlemmar som inte läser sticky, eller kollar på andra trådar(inte ens första sidan inom kategorin) innan de skapar en ny tråd. Ofta blir det då att samma fråga får flera trådar varje dag, även om det redan finns en aktiv tråd om frågan 2 trådar ner.

Jag tror det mesta handlar om att man tror att det var bättre förr, även om det kanske inte var det.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Entusiast

Som en relativt ny medlem som har varit väldigt aktiv det gångna året så måste jag erkänna att stämningen inte alltid är den bästa och under mina första månader så uppträdde jag nog inte speciellt trevligt i vissa trådar heller om jag ska vara ärlig.

Min teori till denna stämning är att fler och fler lättare kan "hitta" Sweclockers än förr och jag tror att datorprestanda är mer eftersökt än förr i tiden på grund av att en allt större massa spelar spel på PC och behöver därför hjälp med att köpa hårdvara till exempel.
Detta medför nog också tyvärr en ganska ung population av Sweclockers-medlemmar som inte kan sköta sig fullt ut och det är synd men detta är fortfarande någonting som moderatorerna kan hjälpas åt med.

Diskussioner på Internet har ju en tendens att gå överstyr eftersom det är just Internet och man skall inte ta allt på allt för stort allvar men jag surfar med inställningen att jag ska behandla alla på Internet precis som i verkligheten. Detta kanske jag inte alltid uppfyller till 100% men jag hoppas det!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att stämningen har varit dålig..
Därför har jag flera gånger funderat på att ta pauser och kanske att sluta för gott. men det är inte att jag inte gillar SweC det är att jag finner inget nöje i att när man har fel ska typ halva forumet gå emot en.
sen verkar det också dåligt då jag var med i en tråd (typ 5pers skrev i den bara) men det var någon ny medlem som snacka massa skit om AMD bara för att han hört det en gång eller så. visst jag sa en sak som var fel om AMD (sa förlåt för det) men den irriterande medlemen fortsatte och sa att massa saker om AMD men han hade då rakt ingen egen erfarenhet. hur som helst tror jag att det slutade med att "TS" litade på honom istället för mej. Jag diskuterade detta med "EvilWord" och han höll med mej.
Jag tycker vi ska ta bort gilla-knappen och återställa forumet till hur det var förr när jag började här.
Jag är bara 16år gammal jag erkänner.. (fyller 17 i år) men jag har försökt hjälpa så gott jag kan med humöret uppe men nu den senaste tiden har det bara blivit svårare och svårare.
EDIT: Jag tyckte att den medlemen betedde sej bedrövligt och lyssnade inte på vad jag sa och skickade dessutom PM till mej och sa att jag skulle sluta skriva här på SweC.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att se varför äldre medlemar håller med OP.. Det här är en evig kommentar som har kommit upp sedan tidernas begynnelse (aka databaskraschen) där nya medlemmar känner sig "kränkta" av äldre medlemmar.. De äldre kommer säkert ihåg de ständiga pikarna som fanns förrut angående vilket år folk var reggade osv osv.

Dock så är det hela tyvärr ofta ett problem relaterat just till nyreggade som inte lärt sig läsa klistrade trådar eller söka i forumet.. även om det inte alltid råkar vara så.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Har varit medlem på Swec ett tag, dock mycket mindre aktiv numera. Tycker att det sett likadant ut fast på olika vis genom åren.

I början var det folk som skrev "datan" om sin dator som var hatobjektet nr 1, sedan var det särskrivningarna alla avskydde, efter det dissar för de, dem och dom när det inte blev rätt. Alla hatar vi väl dom (:)) som skriver "värt" i tid och otid numera? Osv osv... Och alltid genom alla dessa "trender" har andra varit lus-snabba på att påpeka misstagen.

Troll har det alltid funnits, besserwissers också! Generellt är Swec ett väldigt städat och trevligt forum med mycket rimliga regler och mods som håller god ton och ordning.

Det jag ogillar mest, och som jag tycker det finns alltid i överflöd på Swec, är folk som kommer med absoluta sanningar men inte har en aning om vad dom snackar om. Det är alltid scary!

Gubben doolar (snart 38) har talat!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Detta är en tråd vars tema återkommer i olika varianter:

http://www.sweclockers.com/forum/91-akademiska-amnen-arbetsli...

Dold text

Det är fullkomligt genialt.

Skrivet av flyawaynille:

Själv känner jag inte att nivån sjunkit avsevärt. Jag har varit aktiv i ett par år, och känner inte att det blivit sämre. Angående att folk skriver inlägg för att få "gilla" så tycker jag att det var likadant förut, folk skrev något snabbt 'vitsigt' i en nyhetstråd. Men då kom en massa +1 istället, det är skönt att slippa. Hellre att de får oranget runt sig än massa 1+ i tråden som mods måste sitta och ta bort.

Det kommer ju några "let me google that for you" länkar ibland(jag anser att de länkarna bör bannas, bidrar bara till dålig miljö) men jag känner inte att frekvensen på dem har ökat.

Det känns däremot som att det varit väldigt många 2012/2013 medlemmar som inte läser sticky, eller kollar på andra trådar(inte ens första sidan inom kategorin) innan de skapar en ny tråd. Ofta blir det då att samma fråga får flera trådar varje dag, även om det redan finns en aktiv tråd om frågan 2 trådar ner.

Jag tror det mesta handlar om att man tror att det var bättre förr, även om det kanske inte var det.

Du satte ord på mina tankar. Upplever samma sak. Håller med allt du skrivit faktiskt.

Jag har börjat bli lite till åren här på forumet, så jag tycker mig ha visst pondus i mitt uttalande. Men det är jag det Jag har inte märkt av någon nämnvärd försämring det senaste året.

Instämmer också i att det även innan gilla-funktionen fanns så förekom det att många som kommenterade först till nyheter skulle göra något vitsig "oneliner" som folk kunde ge +1 till, men som alltsammans gav litet eller inget diskussionsvärde. Som det är nu är det mycket bättre.

Det som väl är den stora grejen är väl att det efterhand tillkommer nya medlemmar som har lite annan attityd och för lite annan stämning med sig. Inte nödvändigtvis sämre egentligen, men många äldre upplever det som sämre, då det avviker från den gemenskap de på något vis ändå byggt upp tillsammans.

Här är en som är ungefär lika "gammal" som jag och är inne på liknande spår:

Skrivet av doolar:

Har varit medlem på Swec ett tag, dock mycket mindre aktiv numera. Tycker att det sett likadant ut fast på olika vis genom åren.

I början var det folk som skrev "datan" om sin dator som var hatobjektet nr 1, sedan var det särskrivningarna alla avskydde, efter det dissar för de, dem och dom när det inte blev rätt. Alla hatar vi väl dom (:)) som skriver "värt" i tid och otid numera? Osv osv... Och alltid genom alla dessa "trender" har andra varit lus-snabba på att påpeka misstagen.

Troll har det alltid funnits, besserwissers också! Generellt är Swec ett väldigt städat och trevligt forum med mycket rimliga regler och mods som håller god ton och ordning.

Det jag ogillar mest, och som jag tycker det finns alltid i överflöd på Swec, är folk som kommer med absoluta sanningar men inte har en aning om vad dom snackar om. Det är alltid scary!

Gubben doolar (snart 38) har talat!

Det jag har märkt är att några av de sista från "min generation" har försvunnit de senaste 3 åren, och några enstaka av de gamla hittar man numera endast i "Övrigt".

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

När jag registrerade mig så var forumet toppen!

Sen började folk som var nyligen reggade komma med en massa felaktigheter och sånt och folk blev irreterade på dem. Var väll någon gång vid 2011 vill jag minnas. Fanboys har där också tillförts mycket på senare tid

Nu kanske jag inte har rätt att uttala mig om detta då jag bara varit läsare här sedan 2007 (reggade mig 2009)

Just det där har alltid förekommit. Nya medlemmar kommer in, kanske unga och väldigt gröna inom området, och ställer "dumma" frågor eller sprider okunskap då de inte vet bättre. De äldre medlemmarna reagerar och tycker att alla nya medlemmar är idioter. Vill minnas att det var mycket diskussioner om att de som var reggade efter 2003 var fjortisar/kassa/omogna/etc för en sådär åtta-tio år sedan

Forumet är betydligt större och mer mainstream nu än på den tiden så spridningen på medlemmars kunskap blir större. Fler medlemmar gör också fler inlägg vilket kan göra att nybörjarfrågorna blir än vanligare och det är oftast detta som irriterar de gamla användarna då frågorna är besvarade otaliga gånger tidigare. Sen skiljer det betydligt mellan olika forumdelar, nu hänger jag inte så mycket i hårdvarudelen längre men inom programmering/*nix/servrar finns det väldigt mycket kunskap och hjälpsamma personer på forumet. Tycker också att nivån är ganska hög inom dessa områden.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"