Stämningen på Sweclockers bedrövlig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

Just det där har alltid förekommit. Nya medlemmar kommer in, kanske unga och väldigt gröna inom området, och ställer "dumma" frågor eller sprider okunskap då de inte vet bättre. De äldre medlemmarna reagerar och tycker att alla nya medlemmar är idioter. Vill minnas att det var mycket diskussioner om att de som var reggade efter 2003 var fjortisar/kassa/omogna/etc för en sådär åtta-tio år sedan

Forumet är betydligt större och mer mainstream nu än på den tiden så spridningen på medlemmars kunskap blir större. Fler medlemmar gör också fler inlägg vilket kan göra att nybörjarfrågorna blir än vanligare och det är oftast detta som irriterar de gamla användarna då frågorna är besvarade otaliga gånger tidigare. Sen skiljer det betydligt mellan olika forumdelar, nu hänger jag inte så mycket i hårdvarudelen längre men inom programmering/*nix/servrar finns det väldigt mycket kunskap och hjälpsamma personer på forumet. Tycker också att nivån är ganska hög inom dessa områden.

Jo du har helt rätt.

Har märkt på senare att jag bara lurkar runt än att skriva!

Förr skrev jag betydligt mer och hängde vid hårdvaru delen och var mer delaktig i heta diskutioner om ATi vs nVidia

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Alla har väl varit "unga och arga" och skrivit olämpliga inlägg? Jag har skrivit ett antal inlägg/trådar under åren på diverse forum som jag inte är så stolt över. Sedan har man klart åkt på en del "stryk" när man har betett sig dumt.
Att sätta sig framför datorn på fyllan är oavsett ålder ingen bra idé. *host*

Det som irriterar mig mest på forumet för närvarande är nog hur slarvigt folk skriver. Detta tror jag i alla fall är lite av en generationsfråga då jag tycker att det rent allmänt i samhället har skett en nivåsänkning och det får vi nog leva med.

Sedan så skulle det nog (som tidigare nämnts) hjälpa om moderatorerna var lite hårdare med att låsa trådar samt varna användare.
Moderatorerna kan dock inte vara överallt så det hänger nog ganska mycket på oss att anmäla.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Barak:

...

Sedan så skulle det nog (som tidigare nämnts) hjälpa om moderatorerna var lite hårdare med att låsa trådar samt varna användare.
Moderatorerna kan dock inte vara överallt så det hänger nog ganska mycket på oss att anmäla.

Att fostra ett forum, dvs hela dess befolkning sv sporadiska besökare är extremt svårt. Vi försöker genom goda exempel och gott bemötande i forumet. Vi vinner mycket på den trevliga stämning som Emil och Jonas video/podcast sätter.

Hårdare moderering behöver inte vara det absoluta svaret (även om vi faktiskt fokuserat lite mer i nyhetstrådarna på sistone), det kan motverka. En moderator är inte Judge Dredd som man måste frukta för att vara snäll. Vi försöker resonera, argumentera och visa vad som blivit fel när någon bryter mot reglerna. Det är sällan någon blir mer positivt inställd mot reglerna genom smäll på fingrarna utan en förklaring, eller hur? Och innan någon undrar om specifika fall eller undantag, så kom ihåg att vi inte diskuterar specifika fall öppet.

Men det är omöjligt för oss i forumledningen eller för redaktionen att förändra något såpass stort utan medlemmarnas hjälp att anmäla inlägg men också att de själva bidrar med gott uppförande och bemötande. Speciellt mot nya.

Slutligen vill jag påpeka att det går i vågor, detta med dålig stämning. Som många andra påpekat i tråden så har vi alltid av och till sett funderingar över stämningen i forumet. Ett skäl är sannolikt den oerhörda expanderingen som hänt senaste åren. Mycket nytt folk med sporadisk kontakt med forumet. Att många aldrig läser forumreglerna är tyvärr sant och lite skrämmande men desto mer anledning att vi upplyser dem ordentligt när dessa bryts.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Hej.
Jag har inte varit medlem här så länge, men hitintills har det varit en hemsk upplevelse. Är det fler än jag som uppfattar stämningen på Sweclockers som väldigt otrevlig och att man gärna tar första bästa tillfälle att klanka ner på folk, kalla dem för troll och köra ren allmän stenkastning och "angry mob" -mentalitet? Jag är medlem på ett tiotal olika spel och teknik-community's, men Sweclockers är det enda stället där jag upplever dålig stämning. Efter idag kommer jag fundera både en och två gånger extra innan jag skriver (eller läser för den delen) något här. Mycket tråkigt!

EDIT:
Jag är helt med på tanken om kunskapsöverföring, att hjälpa folk tillrätta osv, jag jobbar själv i servicebranschen, och det är väl till viss del detta som Sweclockers handlar om. Men att öppet försöka dumförklara folk eller göra allt för att vrida och vända på ord man sagt för att försöka få någon att verka korkad är inte okej. Och vad är det med hela grejen att kalla folk för "troll" i tid och otid? Och generell öppen mobbning i största allmänhet här på Sweclockers. Nä fy bubblan säger jag. Och tyvärr är det så att dålig stämning och taskig attityd smittar av sig och sprider sig snabbt. Efter en stunds läsande och skrivande känner jag själv hur jag sugs med, och jag gillar inte det alls. Jag kommer nog att försöka hålla mig här ifrån faktiskt.

Skrivet av Liv&helvete:

Kan nog inte annat hålla med i det du säger. Forumet är ju inte som det en gång har varit. Så visst är det synd att det har blivit som det har blivit här. Och du är inte den enda, kan jag informera, som funderar på att lägga Sweclockers åt sidan för gott och lägga ner den bristande energi man har på något annat.

Har gått och tänkt på detta jag med!. Får se om det blir bättre eller om man ska dra sig vidare.