Hur ska jag göra så att datorerna och skärmen överlever flyttransport?

Permalänk
Medlem

Hur ska jag göra så att datorerna och skärmen överlever flyttransport?

Snart är det äntligen dags att lämna föräldrahemmet och hitta något tillfälligt ställe för familjen att bo på, och vi håller på att packa det lilla vi har. Vi har fastnat lite på datorerna, och undrar hur vi ska transportera dem utan att de går sönder. Rent spontant känns det som att jag bara borde behöva ta av CPU-kylarna och ta ut hårddiskarna (eftersom de är så känsliga). Vi har kvar originalförpackningarna till skärmarna och tänkte använda dem, men behöver vi oroa oss för att skärmytan repas eller skadas utan den här skyddsplasten som är tejpad över ytan när man originellt, eller är det bara att stoppa ner dem?

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört min dator i bilen, liggandes med moderkortet mot sätet så att säga. Aldrig haft något problem med det så länge man tar det lugnt.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c, Triangle Elara LN-01A.

Permalänk
Medlem

Nedmontera hela datorn och packa komponent efter komponent. Skärmen skall vara omsluten av hårt packning, använd gärna sidoplåten till datorchassit för att täcka skärmen, förutsatt att den är slät. Allt packas i flyttlådor eller dylikt, omslutet av skumplast. Skärmen kall packas med panelen ned.

EDIT: Självklart i antistatpåsar.
EDIT2: Läste flygtransport, ignorera mitt inlägg.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Det sista du ska packa datorkomponenter i är skumplast eller annan form av vanlig plast eller syntetmaterial. ESD-känslig elektronik ska förvaras silvriga ESD-avledande påsar, och inget annat. Dessa silvriga påsar ska sedan packas i rosa antistatiska påsar. Observera att de rosa påsarna inte ger i närheten av samma skydd som de silvriga, då de förra har som egenskap att de inte skapar statisk elektricitet medan de silvriga är elektriskt ledande och därmed skapar en skyddande barriär som leder bort urladdningen från komponenten.

Med det sagt; det har alltid funkat OK för mig att ha datorn liggandes i baksätet på bilen. Är du paranoid så kan ta bort eventuell stor tornkylare om du har en sån. Sätt en hård platta framför bildytan på skärmen, så kommer den klara sig fint. Att köra den i orginalkartongen kommer även det att funka kanon, förutsatt att du har kvar frigolitblocken.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, alla. Kommer bli nervöst när det är dags. Är speciellt rädd om skärmen, men det går nog med originalförpackningen.

Permalänk
Medlem

Jag har bland annat åkt till norge med min dator och skärm i bakluckan. 280mil på guppiga landsvägar, hålfyllda grusvägar och längs branta bergsvägar. Har släpat datorn till och från LAN / replokal 20 tal gånger, dessutom flyttat 2 gånger.

Det är vad min burk + skärm fått genomlida men allt funkar fint fortfarande

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Datorer tål mer än man tror, bara ställ den så den har lite fjädring under, väldigt hårda stötar och vibrationer man få kort etc att lossa lite.

Samt stora tunga cpu kylare kan givetvis belasta moderkortet, glöm inte sätta tillbaka innan du kör igång igen

Hårddiskarna behöver du knappast skruva ur, hur tror du alla datorer som säljs skickas ? Det är ju inte så att man får bygga den när den kommer fram så fort du köper en pc..

Har faktiskt skickat datorer på posten också utan problem.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Datorer tål mer än man tror, bara ställ den så den har lite fjädring under, väldigt hårda stötar och vibrationer man få kort etc att lossa lite.

Samt stora tunga cpu kylare kan givetvis belasta moderkortet, glöm inte sätta tillbaka innan du kör igång igen

Hårddiskarna behöver du knappast skruva ur, hur tror du alla datorer som säljs skickas ? Det är ju inte så att man får bygga den när den kommer fram så fort du köper en pc..

Har faktiskt skickat datorer på posten också utan problem.

Tack för tipset. Undrar om jag behöver skruva ut min CPU-kylare. Jag har en Scythe Ninja Plus eller vad den heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Tack för tipset. Undrar om jag behöver skruva ut min CPU-kylare. Jag har en Scythe Ninja Plus eller vad den heter.

Den är ju lite tung men jag har kört min dator med en TRUE120 flera gånger utan att montera bort den.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Den är ju lite tung men jag har kört min dator med en TRUE120 flera gånger utan att montera bort den.

Undrar om det inte går, hm.. din väger 790 g och min 815 g, sen tillkommer fläktens vikt, men den kan man lätt knäppa av. Jag tror att jag kommer att chansa och låta den vara kvar, borde väl gå om den får ligga ner (så att delarna pekar uppåt). Är inte jättedyra saker jag sitter på hur som helst.

Permalänk
Medlem

Är bara att slänga in det på något mjukt, t.ex. baksätet. Är det risk för repor kan du ju ta en vinterjacka eller dylikt och trä över prylarna. Ha skärmytan nedåt så du inte riskerar att få en kant eller något som trycker in den. Jag tror du grovt överskattar hur känslig komponenterna är. Har du fetingkylare så kan det ju vara bra att lägga lådan så att moderkortet hamnar nedåt så att du har gravitationen till din hjälp.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Skärmar spänns med fördel fast med skärmytan in mot ryggstödet mha. bilbältet. Själva datorn är bara att kila fast mellan annan packning som inte repar lacken.

Permalänk
Medlem

Jag brukar spara kartongerna till chassit och skärmarna och helt enkelt packa in datorn där.
Särskilt skärmarna känns mycket säkrare att ha inpackade i frigolit.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

CRT skärmar skall transporteras med bildytan nedåt. Detta eftersom den är tyngst och mest hållbar, skyddas givetvis mot repor.

Om du nu skulle vara en av de som uppskattar den rejäla tekniken

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

När jag flyttade(och kört till LAN innan) så la jag datorn i bakluckan med moderkortet ner. Det höll utan problem. Skärmen la jag i den där plastpåsen som den har som skydd vid leverans. Sen satte jag fast den i baksätet med bilsäte. Datorer är inget större problem att frakta. Att få med en Plasma tv däremot är ett smärre helvete.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell