Hur tunga lurar orkar asus xonar stx/st driva?

Permalänk

Hur tunga lurar orkar asus xonar stx/st driva?

Och vilket kort ska man ha stx eller st?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

För stx ska 600ohm ska inte vara några problem.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Klarar av mina Sennheiser HD650 till hörselskada och lite till.

ST ska ha ett chip som motverkar jitter som inte STX har, så ST.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

För stx ska 600ohm ska inte vara några problem.
ST är gjort för 2.0 högtalare och STX är för hörlurar.

Nej

Skillnaden är att STX är för PCI-E och ST för PCI.

Angående jitter så påstår en del folk att det är skillnad men jag vet inte jag...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Som Kalium sa så är skillnaden PCI och PCI-e. Och ST är inte precis gjort för högtalare och STX för hörlurar - båda funkar för högtalare. Däremot har ST tillgång till 7.1 högtalare/hörlurar via dotterkortet H6.

Så vill du ha bra analogt 7.1 så äre PCI versionen ST, annars STX. Om du inte använder 5.1 eller 7.1 så är STX säkrare i och med att många nyare moderkort saknar PCI slot. Jitter är inget man behöver oroa sig för i detta fall - vare sig det är sant att PCI har mindre jitter eller inte. STX är så bra så.

Angående hur 'tunga' lurar dessa kort kan driva kan variera. Upp till 600ohm? Ja. Men beroende på modell tror jag också. DT modellerna av Beyerdynamic (DT770/DT880/DT990 på 250-600ohm), eller tex HD600/HD650 från Sennheiser på 300ohm drivs väldigt bra med den inbyggda förstärkaren på kortet. Däremot kanske det inte låter lika bra om du använder planar magnetiska hörlurar som HE-500/LCD-2 osv som delvis kan behöva mer drivkraft och en låg utgångsimpendans för planaste frekvensomfång. T1 och HD800 kan nog också behöva en bättre separat förstärkare. Vissa lågimpendans hörlurar kan också behöva en bättre förstärkare. Vissa funkar dock bra via Xonar, som tex AKG K701 som har en impendans på cirka ~62ohm. Men tex Ultrasone PRO 900 låter inte alls bra via Xonar (40ohm) då ljudkortet inte har jättelåg utgångsimpendans vilket kan vara krävande för en del hörlurar som tjänar på dampningsfaktorn.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk

Tack för svaren hade tänkte och köpa ett par AKG K701 då jag inte är helt nöjd med mina Audio Technica ATH-M50, och asus xonar d2 var ett värdelöst köp, verkar vara många som får brus av det kortet. Blir väl ett stx då. Lyssnar mest på stereo/2.1 i lurar och mina 2st golvare.

Asus Xonar Phoebus är det bra då?

låg utgångsimpendans var något jag inte kände till alls........

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Tack för svaren hade tänkte och köpa ett par AKG K701 då jag inte är helt nöjd med mina Audio Technica ATH-M50, och asus xonar d2 var ett värdelöst köp, verkar vara många som får brus av det kortet. Blir väl ett stx då. Lyssnar mest på stereo/2.1 i lurar och mina 2st golvare.

Asus Xonar Phoebus är det bra då?

låg utgångsimpendans var något jag inte kände till alls........

Jag har inte stor koll på D2, jag kör sj på Xonar DG sen jag sålde min ST för att köpa ext. DAC. Men en del av dom billigare alternativen av ljudkort har inte ens förstärkare och/eller cirka 120ohm utgångsimpendans, vilket är förfärligt för lågimpendanslurar.

Xonar Essence STX har mellan 10 och 11ohm utgångsimpendans - man vill vanligtvis ha så lågt som möjligt för att få planast frekvensomfång men också hög dampningsfaktor (min förstärkare har tex 0.06ohm utgångsimpendans.) Vanligtvis kan man kalkylera hur mycket utgångsimenpdans man bör gå efter som max genom att dela impendansen på hörlurarna med 8. Så att för AKG 701 har 62ohm. 62/8=6,2. Så ungefär 6ohm utgångsimpendans är den maximala impendansen du bör gå efter i en förstärkare. Ju mer impendansen i förstärkaren skiljer sig från hörlurarnas impendans ju mer skillnad får du i frekvensomfånget, och därmed går du också miste om dampningsfaktor som har stor del inom basen. På så sätt lät mina PRO900 (basiga hörlurar) väldigt tunna och tråkiga från min Xonar Essence ST då den gick miste om en del bass. Och även om STX har relativt hög utgångsimpendans så borde det inte göra jätteilla genom K701 eftersom att dom är inte basiga hörlurar i grunden och du går då inte miste om så mycket via dampningsfaktorn - plus att man får tänka på att 1) många har parat K701 med STX och gillat det och 2) inte alla lågimpendanslurar reagerar lika till varann, tex Denon D5000 på 25ohm låter inte heller dåligt via STX. Vissa hörlurar är nog lättare att driva än andra oberoende av impendans, men generellt så är planars och orthos inte lättdrivna, vilket kanske är orelevant om du inte tänkt köpa ett par vid ett senare tillfälle. Tumregeln är dock att alltid gå efter 1/8 av hörlurarnas impendans i val av förstärkare.
Det finns en intressant artikel om detta här: http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-amp-impedance.ht...

Däremot har jag också hört att beroende på förstärkare kan du få ut en hel del bass även ur K701. Många har föredragit förstärkaren Matrix M-Stage till just dom. Dels för att den har 5ohm utgångsimpendans och dels för att den färgar ljudet en aning - gör hörlurarna mindre ljusa / aning varmare/mer musikaliska.

Phoebus suger inte, men den är absolut inte bättre än STX. Phoebus använder sig av ganska lågkvalitativa komponenter som använts till Xonar Xense m.fl och att du inte kan byta ut op-amps på den heller, vilket du kan göra på STX. Jag tror dock att båda korten använder samma förstärkare.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem

Som Estatus skriver så är en bra extern hörlursförstärkare fortfarande bättre än det som sitter på ljudkort, jag har själv Xonar ST och det låter betydligt bättre om mina lurar när jag kör RCA ut från ST kopplat till min Sony förstärkare, och använder Sonyn som hörlursförstärkare istället. Bättre på alla parametrar. Därmed inte sagt att det låter dåligt om den inbyggda hörlursförstärkaren, men den är inte ultimat på något vis.

edit. Sony-förstärkaren är förvisso ovanligt bra, så skillnaden är inte oförklarlig, samt att Xonar ST/STX faktiskt har betydligt bättre specifikationer för RCA-utgången än för hörlursutgången.

(Jag tror att jag gjorde ett litet klipp när jag köpte Sony-förstärkaren, det är en TA-FB940R QS som slutade tillverkas runt 2004 och som ser rätt anonym ut, det intressanta är innanmätet som är till 99% identiskt med en tidigare modell ur Sonys Esprit(high end)-serie. Man har förmodligen återanvänt komponenter och bara satt ett billigare hölje runt till "nästa års modeller". Fördelar är diskret MOS-FET slutsteg, dubbel-mono konstruktion, ringkärnetrafo, ELNA-kondingar rakt igenom, extremt lågt brus(120dB S/N över SACD), 0-300kHz frekvensomfång, 0,003% THD osv osv motsvarande prestanda kostar än idag en hel del även om det bara vore en ren hörlursförstärkare man skulle inhandla. Hursomhelst, Xonar ST skiner verkligen genom den och jag är inte spekulant på någon hörlursförstärkare, däremot är jag fortfarande nyfiken på "ännu bättre lurar" )

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jo att köra RCA ut till extern förstärkare från STX funkar faktiskt väldigt bra eftersom DAC delen på STX är mycket prisvärd. Jag gjorde det på min förr förra förstärkare.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk

Jga har kollat lite på http://www.thomann.de/se/pci_express_interfaces.html ljudkorten där som ligger runt 1300 är dom bättre än stx eller vad skiljer dom åt?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Estatus:

Jag har inte stor koll på D2, jag kör sj på Xonar DG sen jag sålde min ST för att köpa ext. DAC. Men en del av dom billigare alternativen av ljudkort har inte ens förstärkare och/eller cirka 120ohm utgångsimpendans, vilket är förfärligt för lågimpendanslurar.

Xonar Essence STX har mellan 10 och 11ohm utgångsimpendans - man vill vanligtvis ha så lågt som möjligt för att få planast frekvensomfång men också hög dampningsfaktor (min förstärkare har tex 0.06ohm utgångsimpendans.) Vanligtvis kan man kalkylera hur mycket utgångsimenpdans man bör gå efter som max genom att dela impendansen på hörlurarna med 8. Så att för AKG 701 har 62ohm. 62/8=6,2. Så ungefär 6ohm utgångsimpendans är den maximala impendansen du bör gå efter i en förstärkare. Ju mer impendansen i förstärkaren skiljer sig från hörlurarnas impendans ju mer skillnad får du i frekvensomfånget, och därmed går du också miste om dampningsfaktor som har stor del inom basen. På så sätt lät mina PRO900 (basiga hörlurar) väldigt tunna och tråkiga från min Xonar Essence ST då den gick miste om en del bass. Och även om STX har relativt hög utgångsimpendans så borde det inte göra jätteilla genom K701 eftersom att dom är inte basiga hörlurar i grunden och du går då inte miste om så mycket via dampningsfaktorn - plus att man får tänka på att 1) många har parat K701 med STX och gillat det och 2) inte alla lågimpendanslurar reagerar lika till varann, tex Denon D5000 på 25ohm låter inte heller dåligt via STX. Vissa hörlurar är nog lättare att driva än andra oberoende av impendans, men generellt så är planars och orthos inte lättdrivna, vilket kanske är orelevant om du inte tänkt köpa ett par vid ett senare tillfälle. Tumregeln är dock att alltid gå efter 1/8 av hörlurarnas impendans i val av förstärkare.
Det finns en intressant artikel om detta här: http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-amp-impedance.ht...

Däremot har jag också hört att beroende på förstärkare kan du få ut en hel del bass även ur K701. Många har föredragit förstärkaren Matrix M-Stage till just dom. Dels för att den har 5ohm utgångsimpendans och dels för att den färgar ljudet en aning - gör hörlurarna mindre ljusa / aning varmare/mer musikaliska.

Phoebus suger inte, men den är absolut inte bättre än STX. Phoebus använder sig av ganska lågkvalitativa komponenter som använts till Xonar Xense m.fl och att du inte kan byta ut op-amps på den heller, vilket du kan göra på STX. Jag tror dock att båda korten använder samma förstärkare.

Tack, har kollat runt lite och folk älskar Matrix M-Stage + k701, men varför är Matrix M-Stage så pass mycket bättre än stx? För att den har lägre utgångsimpendans? Tänkte kanske köra ett stx+ Matrix M-Stage. Eller funkar ett xonar d2 + Matrix M-Stage like bra, misstänker att det gör det??

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Alltså varför snackar alla om STX hela tiden? ST är lite nyare och lite bättre än STX, samtidigt som priset är samma, kör på ST, no brainer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Alltså varför snackar alla om STX hela tiden? ST är lite nyare och lite bättre än STX, samtidigt som priset är samma, kör på ST, no brainer.

För att den har PCIe istället för PCI som är lite mer gammalmodigt men vad vet jag.

Permalänk

Vart i eu hittar man en Matrix M-Stage till bra pris?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Tack, har kollat runt lite och folk älskar Matrix M-Stage + k701, men varför är Matrix M-Stage så pass mycket bättre än stx? För att den har lägre utgångsimpendans? Tänkte kanske köra ett stx+ Matrix M-Stage. Eller funkar ett xonar d2 + Matrix M-Stage like bra, misstänker att det gör det??

Dels för att den har lägre utgångsimpendans och därmed bättre dampingfaktor, men också för att den är en aning färgad, medans STX är i grunden väldigt neutral, och medans op-amp rollande kan ändra signaturen en aning så är skillnaden endast marginal gentemot byte av rör på en OTL förstärkare. Matrix har också lite bättre komponenter än den inbyggda på STX så du kommer känna en aning bättre upplösning och ljudbild. Så att i och med att M-Stage är generellt en aning varmare i ljudet och har lite mer fokus på bass så föredrar folk att para den med K701 för att den kan kännas lite steril på andra mer neutrala/ljusa förstärkare.

Skrivet av oyegie:

För att den har PCIe istället för PCI som är lite mer gammalmodigt men vad vet jag.

Helt korrekt. Jag tycker det är lite synd dock att dom inte gör en ny version av STX istället så man kan sätta till H6 för 7.1. PCI börjar försvinna gradvis, till och med E-MU korten är PCIe och inte PCI. Jämför man ST med STX, DG och DGX osv så ser man också att PCI versionen är en aning billigare; man kan undra varför.

Skrivet av blue eyed devil:

Vart i eu hittar man en Matrix M-Stage till bra pris?

http://www.matrix-digi.com/en/Partners/find.html

Där har du lista på återförsäljare i USA, Europa och Kina. Jag rekommenderar att köpa direkt från deras hemsida dock, gratis frakt, billigare pris.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Skrivet av Estatus:

Dels för att den har lägre utgångsimpendans och därmed bättre dampingfaktor, men också för att den är en aning färgad, medans STX är i grunden väldigt neutral, och medans op-amp rollande kan ändra signaturen en aning så är skillnaden endast marginal gentemot byte av rör på en OTL förstärkare. Matrix har också lite bättre komponenter än den inbyggda på STX så du kommer känna en aning bättre upplösning och ljudbild. Så att i och med att M-Stage är generellt en aning varmare i ljudet och har lite mer fokus på bass så föredrar folk att para den med K701 för att den kan kännas lite steril på andra mer neutrala/ljusa förstärkare.

Helt korrekt. Jag tycker det är lite synd dock att dom inte gör en ny version av STX istället så man kan sätta till H6 för 7.1. PCI börjar försvinna gradvis, till och med E-MU korten är PCIe och inte PCI. Jämför man ST med STX, DG och DGX osv så ser man också att PCI versionen är en aning billigare; man kan undra varför.

http://www.matrix-digi.com/en/Partners/find.html

Där har du lista på återförsäljare i USA, Europa och Kina. Jag rekommenderar att köpa direkt från deras hemsida dock, gratis frakt, billigare pris.

Tackar och bugar för det svaret.

Förlåt om jag är tjatig, men om jag behåller mitt asus d2 och kör, M-Stage+701, eller blir det stor skillnad om jag lägger till ett stx/st kort? Det är väl typ ungefär samma dac på d2 å stx/st?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Tackar och bugar för det svaret.

Förlåt om jag är tjatig, men om jag behåller mitt asus d2 och kör, M-Stage+701, eller blir det stor skillnad om jag lägger till ett stx/st kort? Det är väl typ ungefär samma dac på d2 å stx/st?

Lite slöseri att köpa ett stx-kort,det har ju redan inbyggd lurstärkare så det blir kaka på kaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Tackar och bugar för det svaret.

Förlåt om jag är tjatig, men om jag behåller mitt asus d2 och kör, M-Stage+701, eller blir det stor skillnad om jag lägger till ett stx/st kort? Det är väl typ ungefär samma dac på d2 å stx/st?

Nja, inte precis. DAC delen SKALL faktiskt vara bättre än D2, och den är en väldigt prisvärd DAC för dess prisklass , speciellt för att sitta på ett ljudkort.

D2 använder Burr Brown PCM1796 (123db SNR)
ST/STX använder Burr Brown PCM1792A (132db SNR)

När jag läste om olika Texas Instruments komponenter förr så var PCM1792A bättre. En D2 kostar väl runt 1100kr? Jag skulle säga att det är värt att lägga till extra 300kr för en ST/STX. Så får du också tillgång till att rolla op-amps vilket är väldigt kul och ibland en förbättring över stock. Vilket påminner mig om att jag måste lägga upp Swec annons på mina som jag inte längre använder då jag sålde mitt ljudkort.

EDIT: Jag läste inte att du redan hade D2. I såna fall så kanske det är bättre att behålla det och upgradera till en extern DAC nån gång i framtiden. Eller kanske sälja D2 och köpa ett STX.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Lite slöseri att köpa ett stx-kort,det har ju redan inbyggd lurstärkare så det blir kaka på kaka.

Okey misstänkte det. Dock så har jäkla d2 kortet brus, som någon sa så är det kassa komponenter i d2, sedan är hörlursutgången och lineut samma, det känns billigt?
Stx/st har egen strömförsörjning också vilket minskar bruset?

Angående M-Stage HPA-1(USB) vad ska usb vara bra för? ser att den kostar mer.

Förlåt för mina dumma frågor.....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Att spendera flera hundratal eller kanske tusentals kronor på att förbättra dacen när man sitter på lurar för en tusenlapp eller två är bara idiotiskt. Störst skillnad är det på lurarna, efter det kan man fråga sig ifall förstärkaren orkar driva dom full ut. Sedan kan man kolla på DAC.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Okey misstänkte det. Dock så har jäkla d2 kortet brus, som någon sa så är det kassa komponenter i d2, sedan är hörlursutgången och lineut samma, det känns billigt?
Stx/st har egen strömförsörjning också vilket minskar bruset?

Angående M-Stage HPA-1(USB) vad ska usb vara bra för? ser att den kostar mer.

Förlåt för mina dumma frågor.....

För att du kan koppla den till datorn kanske med usb-kabel,då har förstärkaren inbyggd dac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Okey misstänkte det. Dock så har jäkla d2 kortet brus, som någon sa så är det kassa komponenter i d2, sedan är hörlursutgången och lineut samma, det känns billigt?
Stx/st har egen strömförsörjning också vilket minskar bruset?

Angående M-Stage HPA-1(USB) vad ska usb vara bra för? ser att den kostar mer.

Förlåt för mina dumma frågor.....

USB versionen har inbyggd DAC, jag vet inte hur bra den är förrutom att den klarar max 96khz. Men jag antar att den inte är bättre än ditt ljudkort.

STX skall motverka brus, den har egen strömförsörjning. Men du måste identifiera vad det är för brus, om det är bakgrundsbrus eller jordbrum.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk

Har både k701 och hd650, föredrar 650 oftast. Dock finns det vissa låtar k701 mördar men de är mer "låtberoende" än 650. (med stx som dac/amp)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Platinumtoad:

Har både k701 och hd650, föredrar 650 oftast. Dock finns det vissa låtar k701 mördar men de är mer "låtberoende" än 650. (med stx som dac/amp)

Det kan jag hålla med om, HD650 är en väldigt bra allrounder. Dock är det ganska svårt att slå K701s ljudbild.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Skrivet av Platinumtoad:

Har både k701 och hd650, föredrar 650 oftast. Dock finns det vissa låtar k701 mördar men de är mer "låtberoende" än 650. (med stx som dac/amp)

Ja men 650 kostar ju dubbelt så mycket också? 3000 kr medans man kan få ett par k701 för 1700 på http://www.thomann.de/se/akg_k701.htm vilket jag tycker är ett bra pris.
Jag kan lägga upp till 6k på ett par lurar men jag tycker över 2000 är lite saftigt även för mig.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jo fast även om HD650 kostar mer så har den en aning sämre ljudbild än det billigare alternativet som K701.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Att spendera flera hundratal eller kanske tusentals kronor på att förbättra dacen när man sitter på lurar för en tusenlapp eller två är bara idiotiskt. Störst skillnad är det på lurarna, efter det kan man fråga sig ifall förstärkaren orkar driva dom full ut. Sedan kan man kolla på DAC.

Tycker mest denna diskussion handlar om lurstärkare och hörlurar och inte så mycket om dacen Vart någonstans pratar vi om flera tusentals kronor om att förbättra dacen?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Estatus:

Jo fast även om HD650 kostar mer så har den en aning sämre ljudbild än det billigare alternativet som K701.

Du verkar ju vara killen med koll, finns det några andra lurar runt 2000 med lika bra ljudbild som k701?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Du verkar ju vara killen med koll, finns det några andra lurar runt 2000 med lika bra ljudbild som k701?

Nu har jag inte lyssnat på alla hörlurar i denna prisklass, men jag tyckte faktiskt att DT990 600ohm hade väldigt vid ljudbild (köpte den för 2100kr eller så på Amazon ett tag sen under sommaren), dock har den en del diskant, så vitt jag minns så kanske den kunde vara en aning ljusare än K701, men däremot har den mer bass också. Men ska man ha bass så ska man köra 250ohm, inte 600ohm. (Dock inte Pro versionen, utan "Audiophile" versionen som den kallas för nu för tiden)

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Skrivet av Estatus:

Nu har jag inte lyssnat på alla hörlurar i denna prisklass, men jag tyckte faktiskt att DT990 600ohm hade väldigt vid ljudbild (köpte den för 2100kr eller så på Amazon ett tag sen under sommaren), dock har den en del diskant, så vitt jag minns så kanske den kunde vara en aning ljusare än K701, men däremot har den mer bass också. Men ska man ha bass så ska man köra 250ohm, inte 600ohm. (Dock inte Pro versionen, utan "Audiophile" versionen som den kallas för nu för tiden)

Hum ljusare diskant låter inte bra för mig

För låtar där jag vill ha bas kommer jag köra mina Audio Technica ATH-M50, då basen är det enda dom är bra på.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none