Permalänk
Medlem

PowerMac G5 till ATX

Hej hej!
Min gamla FD R2 har långsamt börjat gå ner sig, jag kan typ dra sönder det med händerna.. Jag flyttar datorn varje vecka från hus till hus så jag behövde något sturdy som kunde ta smällarna.. Eftersom jag generellt gillar Apples produkter så kom jag att tänka på den gamla G5'an, snygg som satan ju. Jag har aldrig gjort något liknande innan, och borde kanske gjort lite mer research innan jag åkte tåg i 4 timmar för att hämta upp en gammal G5a för 700 kr. Hur som helst så kom jag hem och började söka på befintliga moddar och hittade en del inspiration, ingen som hade gjort med en CF konfiguration och vattenkylning dock. Med min oerhört begränsade verktygsarsenal bestående av en 10 år gammal dremel, en halvdan sticksåg, skruvmejsel och skruvdragare och den lokala järnaffären (jag bor typ på landet..) så gick jag på denna best till dator.

Datorn bestod till en början av följande:
Define R2
Asus P6T-SE
i7 930
12 gb ram
2x6950 2gb med 6970 bios
2 Intel x-25 40gb SSD
2 Samsung 1tb diskar
H100 kylare

Under bygget byttes samtliga diskar ut mot en 3 tb seagate och 180 gb Intel 520 ssd.
Några småmisstag skedde självklart eftersom det va mitt absolut första bygge där jag inte bara monterat delar, men överlag är jag riktigt jäkla nöjd. Blev skitbra tycker jag! Komponenttrångt är det ju minst sagt, och kabeldragning är ju allt annat än en dröm men det fungerar. Har försökt bevara så mycket av orginalfunktionaliteten som möjligt, låsmekanism och nätanslutning t ex.

I skrivande stund håller jag på att hackintosha den också, uppdaterar efter hand! Hoppas ni gillare!

PowerMac G5 till ATX

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem

Sjuuukt snyggt!
5p

Permalänk
Medlem

Fan vad man älskar refernskylaren på hd6000 serien
Btw du ska inte flasha kortet med hd6970 bios utan att bara låsa upp shadern med RBE, du kan förstöra ditt kort eller minnet på kortet, hd6950 minne pallar inte hd6970 inställningar/spänning

Fint bygge annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Sjuuukt snyggt!
5p

Tackar!

Skrivet av Gulbanan:

Fan vad man älskar refernskylaren på hd6000 serien
Btw du ska inte flasha kortet med hd6970 bios utan att bara låsa upp shadern med RBE, du kan förstöra ditt kort eller minnet på kortet, hd6950 minne pallar inte hd6970 inställningar/spänning

Fint bygge annars

Hade glömt hur snygg den va, har haft Accelero S1'or på dem ett tag.. Kommer inte ihåg vilket av det det är jag har gjort men de har klarat sig i snart 2 år Tack!

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem

Så jävla avundsjuk! 5P

Permalänk
Medlem

Det blev riktigt nice och tycker om dom lösningarna du hade i chassit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mYrAns:

Hej hej!

Min gamla FD R2 har långsamt börjat gå ner sig, jag kan typ dra sönder det med händerna.. Jag flyttar datorn varje vecka från hus till hus så jag behövde något sturdy som kunde ta smällarna.. Eftersom jag generellt gillar Apples produkter så kom jag att tänka på den gamla G5'an, snygg som satan ju. Jag har aldrig gjort något liknande innan, och borde kanske gjort lite mer research innan jag åkte tåg i 4 timmar för att hämta upp en gammal G5a för 700 kr. Hur som helst så kom jag hem och började söka på befintliga moddar och hittade en del inspiration, ingen som hade gjort med en CF konfiguration och vattenkylning dock. Med min oerhört begränsade verktygsarsenal bestående av en 10 år gammal dremel, en halvdan sticksåg, skruvmejsel och skruvdragare och den lokala järnaffären (jag bor typ på landet..) så gick jag på denna best till dator.

Datorn bestod till en början av följande:
Define R2
Asus P6T-SE
i7 930
12 gb ram
2x6950 2gb med 6970 bios
2 Intel x-25 40gb SSD
2 Samsung 1tb diskar
H100 kylare

Under bygget byttes samtliga diskar ut mot en 3 tb seagate och 180 gb Intel 520 ssd.
Några småmisstag skedde självklart eftersom det va mitt absolut första bygge där jag inte bara monterat delar, men överlag är jag riktigt jäkla nöjd. Blev skitbra tycker jag! Komponenttrångt är det ju minst sagt, och kabeldragning är ju allt annat än en dröm men det fungerar. Har försökt bevara så mycket av orginalfunktionaliteten som möjligt, låsmekanism och nätanslutning t ex.

I skrivande stund håller jag på att hackintosha den också, uppdaterar efter hand! Hoppas ni gillare!

Dold text

PowerMac G5 till ATX

Den moderkortsplåten du använder, har du köpt den på Inet eller?

Edit: Den pass-through kabeln du använder till nätagget, fanns den i G5:an sedan tidigare eller den har du också köpt i efterhand?

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk

Härligt att se någon som använder en Mac till något vettigt!

Skämt o sido, stiligt bygge!

Visa signatur

Storskrot:
MB - Asus RIVE X79 // CPU - 3930K @ 5GHz // RAM - 32GB // GPU - Asus GTX680 DCU-IIT // HD - 2 x Corsair 128GB RAID0, 4 x 2TB WD // Chassi - Fractal Design Define XL
Lillskrot:
ASUS G750JX

Permalänk
Medlem

Fuck va sexigt! Hade gärna gjort något liknande själv!

Permalänk

"förmörkelserna" du såg kommer från OSX, det har en tendens att missfärga metall, döda spädbarn, sno pengar från dom fattiga.

källa: windowsfanboys.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethaan:

Den moderkortsplåten du använder, har du köpt den på Inet eller?

Edit: Den pass-through kabeln du använder till nätagget, fanns den i G5:an sedan tidigare eller den har du också köpt i efterhand?

Jepp, en Lian Li moderkortsplåt från Inet stämmer bra. Pass-through kabeln är en helt vanlig strömkabel som jag klippte av nätkontakten på och satte ihop med sockerbitar med G5ans sladdar.

Skrivet av Dusty Circuit:

Härligt att se någon som använder en Mac till något vettigt!

Skämt o sido, stiligt bygge!

Skrivet av seppeh:

Det blev riktigt nice och tycker om dom lösningarna du hade i chassit!

Skrivet av Azured:

Så jävla avundsjuk! 5P

Skrivet av Goo5e:

Fuck va sexigt! Hade gärna gjort något liknande själv!

Tackar och bockar

Skrivet av MSCB:

"förmörkelserna" du såg kommer från OSX, det har en tendens att missfärga metall, döda spädbarn, sno pengar från dom fattiga.

källa: windowsfanboys.com

Hahah irl garv!

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem

Hur har du monterat fast moderkortsplåten mot chassi väggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan k:

Hur har du monterat fast moderkortsplåten mot chassi väggen?

Bröt loss original tapparna och satte fast dem på rätt ställe med metallepoxy efter noggrann rengöring!

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem

Är så sugen på att göra ett sånt här projekt!
Dock kanske lite för mycket jobb då jag bor i en liten lägenhet och inte har tillgång till verkstad

Permalänk
Medlem

Du förtjänar stryk för din profilbild. DSLR in i spegeln...

Permalänk
Medlem

Har byggt en nästan likadan för ett antal månader sedan. Använde samma Lian-li bak-platta. Har dock bytt ut den:
problemet var att den hade usla kylmöjligheter. Det enda som fanns bak va en 80mm fläkt som gick dåligt. Inte heller va chassit särkilt tyst.

Funderar på att proppa den full med delar som är passivt kylda och ha den som mer av en media-dator.

Hur fungerar kylningen och ljudnivån för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raeene:

Har byggt en nästan likadan för ett antal månader sedan. Använde samma Lian-li bak-platta. Har dock bytt ut den:
problemet var att den hade usla kylmöjligheter. Det enda som fanns bak va en 80mm fläkt som gick dåligt. Inte heller va chassit särkilt tyst.

Funderar på att proppa den full med delar som är passivt kylda och ha den som mer av en media-dator.

Hur fungerar kylningen och ljudnivån för dig?

Trodde faktiskt att 1st 80mm skulle vara för lite men det löser sig ganska bra tydligen, både grafikkortet och nätagget har egna "fack" där dem skickar ut varmluft tillsammans med 80an. Ljudnivån är lite lägre än min R2a, där hade jag dock betydligt fler fläktar i. CPU ligger runt 35c idle, grafikkorten runt 50c. Vad jag märker av är den nya disken däremot, den låter extremt mycket tyvärr..

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk

Tjena, är vädigt intresserad av att göra samma sak, men hur och vart fick du tag på IO-panelen??

Permalänk

G5:an är så vacker. Har en ståendes som väntar på samma personlighetsförändring. Samma fråga som ovan: var köper man ATX-trayen enklast?

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosencranz:

Tjena, är vädigt intresserad av att göra samma sak, men hur och vart fick du tag på IO-panelen??

Skrivet av spaceslee:

G5:an är så vacker. Har en ståendes som väntar på samma personlighetsförändring. Samma fråga som ovan: var köper man ATX-trayen enklast?

Lian Li tray'en kostar typ 200 kr på Inet Front-panels kabeln kan ni beställa här. Lycka till!

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem

Cleant! Vackert!

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Jävlar! Snyggt blev det

Visa signatur

http://www.phoneaccessories.se - Fynda mobil- och surfplattetillbehör till låga priser!

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än instämma, riktigt stiligt! Hur fäste du moderkortsplåten om jag får fråga? Jag ser skruvar, men är det gängade hål, muttrar eller någon annan lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Cleant! Vackert!

Skrivet av Rstattin:

Jävlar! Snyggt blev det

Tackar och bockar, båda två!

Skrivet av Draim:

Kan inte annat än instämma, riktigt stiligt! Hur fäste du moderkortsplåten om jag får fråga? Jag ser skruvar, men är det gängade hål, muttrar eller någon annan lösning?

Tack!
Jag använde original "tapparna" från chassit, och fäste dem med epoxy. De sitter med epoxy från början också, dock är de lätt försänkta då.
Hela processen:
Bröt loss tapparna, slipade ner baksidan på dem så de skulle bli lite "rough".
Satte i moderkortsplåten och ritade i vilka hål jag ville ha skruvar i, slipade ner den ytan lite också.
Tog ut moderkortsplåten, satte i skruvarna i rätt hål och skruvade fast tapparna på baksidan.
Smörjde in tapparnas fästyta med epoxy, satte försiktigt in moderkortsplåten i rätt position.
På med ~10 kg vikt jämt fördelat över plåten så där blev tryck under hela torktiden.

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem

Förjäkla snyggt må jag säga. Grattis till ett riktigt bra jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mYrAns:

Tackar och bockar, båda två!

Tack!
Jag använde original "tapparna" från chassit, och fäste dem med epoxy. De sitter med epoxy från början också, dock är de lätt försänkta då.
Hela processen:
Bröt loss tapparna, slipade ner baksidan på dem så de skulle bli lite "rough".
Satte i moderkortsplåten och ritade i vilka hål jag ville ha skruvar i, slipade ner den ytan lite också.
Tog ut moderkortsplåten, satte i skruvarna i rätt hål och skruvade fast tapparna på baksidan.
Smörjde in tapparnas fästyta med epoxy, satte försiktigt in moderkortsplåten i rätt position.
På med ~10 kg vikt jämt fördelat över plåten så där blev tryck under hela torktiden.

Jasså jasså, då är jag med. Tack du!

Permalänk

Haha, fan, skulle jag vetat att den plåten fanns skulle jag nog inte byggt eget... Eller mja, sparade ju pengar att göra det själv, men skulle sparat mycket möda!

Visa signatur

AsRock Z77 Pro3 / Intel i7 3770K / 16GB Corsair Vengeance / ASUS GTX550ti

Permalänk
Avstängd

Nyfiken på den där kabeln du beställde från Barcelona... Länk?

Visa signatur

Hackintoshad PC-setup i G5-chassi. Yep, I am that frän.