"Speldemos skadar försäljningen"

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad, ännu en gång.*

Citat:

§ 7
Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Som det framgår av FAQ (länkad ovan) så är det i sin ordning att diskutera piratkopiering som företeelse, men inte i de fall som nämns i § 9 ovan.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Alla Blizzardspel sedan WoW Vanilla har kommit upp i closed och open beta - dom har ju sålt dåligt har jag hört. Eller.....

Det är säkert sant det han säger men det är ju inte som så att demos i sig ändrar försäljningen onaturligt. Det är det enkla faktum att man då kan göra ett val att inte köpa spelet om man märkt att det är skit. Demos och betatester är det bästa som finns om man gör bra spel. För alla utvecklare som gör skitspel är det så klart - skit.

Så istället för att fokusera på om man ska ha demo eller inte kanske man ska fokusera på att göra ett bra spel.

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Medlem

Naturligtvis så skadar DEMOs försäljningen av tråkiga mediokra skitspel som ingen vill ha, hur kan man lura på konsumenterna att köpa spel som de redan upptäckt är tråkiga att spela?..

DEMOs är till inte bara för att locka kunder att köpa ett spel (likt provsitta en soffa innan man köper för exempel), utan det är även ett sätt att göra kunder ännu mer intresserade av spelet.
Men vad den snubben säger är att företag bör istället lura kunderna till att köpa något man visat i endast de allra bästa ljuset, man kan nog tänka sig att han inte har så värst höga åsikter om vare sig kundtjänst eller att leverera kvalitet till kunderna...

Permalänk
Medlem

För schellgames så är det säkert sant också, deras spel är inte mer än vad en demo kan visa, till skillnad från en massa andra spel som faktiskt har lite content.

Permalänk
Medlem

Ja herre gud, mycket ska man få höra.

Men kul var det.
Sensmoralen...Vissa kanske borde göra bättre spel...som ger mersmak av ett demo och inte avsky!!!

Dagens skratt tillsammans med det frugan nyss berättade när hon nattade dottern.
Frugan hade dragit på sig några skavsår under dagens strapatser och dottern såg att fötterna var tejpade.

"Men mamma, varför har du plåster på fötterna?"
"Jag har skavsår"
"Men så många! Satte du skorna på fel fot kanske!?

Ja som sagt, dagens två skratt

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Crysis 1 demo
??????
200h senare
<3
I rest my case.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Som i regel i dagens läge så är demos en garanti på att spelet är påkostat. Dock är det inte en garanti för att det är bra, i alla fall var det inte så förr då det egentligen var mer en regel än undantag att släppa ett demo. Numera är oftast ett spel som släpper ett demo bra på förhand.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Man tycker att spelbolagen borde ta sig en funderare över vad det betyder att de inte kan visa gameplay utan bara cutscenes i sina trailers, och att demos leder till minskad försäljning. Kanske kunderna försöker säga dem något.

Nä. Så kan det ju inte vara.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk

Tittade under 5 min på http://www.schellgames.com/.

Slutsats: Klart som f(piiip)n att Jesse Schell inte vill släppa demos till sina spel. Man kommer att spendera mer tid på att installera och avinstallera spelen än att spela den. Grafik från 90-talet utan någon form av spelkänsla! " You mean we spent all this money making a demo and getting it out there, and it cut our sales in half " ???. Skulle tro att 95% de som testar ett Schellgames- spel ALDRIG skulle vilja betala för dem.

Kan hitta 100-tals spel bland abandonware games som är bättre och GRATIS.

Personligen har jag sorterat in schellgames i kategorin "lagligt bedrägeri ".

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Har de flesta som skrivit här ens sätt hela videon?? Den handlar inte om att han inte vill släppa demos, utan om hur man ska utveckla bättre spel, och han tar upp några intressanta synpunkter.. väldigt intressanta. Ni kanske ska kolla först innan ni ragear, och rubriken på artikeln är väldigt vinklad.

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

Man tycker att spelbolagen borde ta sig en funderare över vad det betyder att de inte kan visa gameplay utan bara cutscenes i sina trailers, och att demos leder till minskad försäljning. Kanske kunderna försöker säga dem något.

Nä. Så kan det ju inte vara.

Spelbolagen styrs av vinstintresse så de som programmerar och jobbar där har inte tid att göra bra spel längre.

Släppa billiga skitspel>släppa dyra bra spel.

Tyvärr.

Permalänk

Det har inte med att ens plan blir bruten att göra, tycker man att spelet är kul så vill man ha mer, det är inte som att jag köpte BF3, spelade 20 minuter och sa "well that was okey" och gick till nästa spel, BF3 hade dessutom en gratis beta, handlade det bara om att jag ville bli kvitt planen att prova det så hade jag aldrig köpt det.

Det handlar om att kassa spel som har ett demo kommer få konsumenterna att inse hur kasst det är, och köper det därför inte, de som gör urkassa spel tjänar självklart på att försöka hålla det hemligt hur kasst spelet är tills kunderna har betalat.

Det är snarare brist på demon som ökar piratkopiering, finns det inget demo vill man kanske inte lägga 500-600 spänn på att köpa grisen i säcken, ne då laddar man ner och provar istället, och säger kanske då "well this was okey", men då har man ju redan spelet, och det som avgör om man köper det eller inte är om det faktiskt var tillräckligt bra för att man ska vilja stödja utvecklingen av DLCs och uppföljare, eller bara utvecklarna.

Vid första anblick verkar det kanske som en bra idé, men i slutändan tror jag det leder till att man skjuter sig själv i foten. Ta Crysis 3, hade inte en tanke på att köpa det innan, gillade inte alls 2an, och fastnade aldrig riktigt för 1an heller, sen kom gratis beta (vilket verkar vara den moderna varianten av ett demo), och nu är jag faktiskt riktigt sugen på att köpa det, och har lagt en bokning på det.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Spelbolagen styrs av vinstintresse så de som programmerar och jobbar där har inte tid att göra bra spel längre.

Släppa billiga skitspel>släppa dyra bra spel.

Tyvärr.

Det är sant, tekniken flyger fram och saker är riktigt omoderna efter 2-3år och nya spel måste komma däremot finns det spel som knappast kräver senaste grafikkortet, man kommer långt på en bra story så länge spelet inte ser förjävligt ut.

Permalänk

Demos skadar försäljningen, hävdar grundaren av ett företag som jag aldrig hört talats om.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Just mat är ju annars något man mestadels köper utan tidigare demonstration både i livsmedelsbutiker och på restauranger även om det ibland förekommer provsmakningar. ;)...

Jag köper spel som om det vore korv, när korvpaketet är slut så köper man ett till.

Spel är precis som korv, det är väll uppenbart?

Permalänk
Medlem

Spelet är väl för dåligt för att köpa !
Spel/dator industrin är väl bortskämda med icke öppet köp och krångliga benämningar som försvårar för konsumenten.

Välkommen till verkligheten !

Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk
Medlem

Hur kan han ens säga sådär? Påpekade ingen runt honom hur efterbliven han låter?

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Vad i hela friden är Schell Games?
Det hade varit en sak om kontorspressarna id-Games hade kommit ut och snackat om skicket av marknaden då de åtminstone har en historia inom branschen och historia till att komma ut och snacka skit i samband med kontroverser - även om deras förankring i branschen idag är högflygande fiaskolanseringar ett stup i kvarten.

Att ha killar från ett i princip okänd bolag komma ut som någon auktoritet är direkt skrattretande och marknadsför deras lilla existens på ett osmickrande sätt.

Sedermera bör spelbara demos av faktisk kontenta från spel lagstadgas inom EU att finnas tillgängliga för spelkonsumenterna i god tid innan lansering. Idag lever spelutgivarna loppan på att bygga upp en hype inför ren skit. Huruvida det de gör är direkt bedrägeri eller inte kan jag inte svara på - men det är åt det hållet utgivarna gärna håller sig idag när lagstiftningen gällande icke-materiella ting är så bristfällig för konsumenterna.

Permalänk
Medlem

Många demos är upplagda på ett sådant sätt att de förstår spelet och får en att inte vilja köpa det. Demot kan vara taget ur sitt sammahang eller för begränsat för att man ska förstå helheten. Det är en konst att göra bra demos och dåliga demos är direkt kontraproduktiva. Heroes VI t.ex. hade ett demo som jag spelade sönder och sedan så var det lixom inget mer att spela i det färdiga spelet kändes det som (jag köpte det förvisso). Där var ju demot alldeles för bra och man kunde gott nöja sig med det.

Risken med demo är att folk drar igång det och spelar lite halvhjärtat och sedan stillar sin nyfikenhet och inte vill spela spelen mer. Det är det värsta man kan göra för ett spel att det får en dålig chans. Många spel tål det inte utan kräver att man är engagerad för att det ska vara bra.

Permalänk
Medlem

Jag köpte BF2 efter att ha spelat demot i flera månader, typ flera år senare för 99 kr sry dice och ea!

Min erfarenhet är att det är bättre att släppa massor med film som visar vad som är fränt med spelet och sen skeppa ett spel som faktiskt levererar vad som lovas, det är då jag knappt lyckas hålla i plånboken. SCII t ex, det måste vara sist jag gick och plockade det direkt från hyllan.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av Darek:

Har de flesta som skrivit här ens sätt hela videon?? Den handlar inte om att han inte vill släppa demos, utan om hur man ska utveckla bättre spel, och han tar upp några intressanta synpunkter.. väldigt intressanta. Ni kanske ska kolla först innan ni ragear, och rubriken på artikeln är väldigt vinklad.

Haha håller med. Lyssnade iof mest på videon medans jag surfade lite men jag fattade det som att han paratade om statistik från en undersökning han gjort över massa spel och hur de sålde i förhållande till om det fanns (ingen trailer / trailer / trailer + demo). D.v.s han sa inget om sitt egna bolag. Känns som att de flesta här i tråden bara hoppar på "tåget" utan att skaffa sig en ordentlig bild av vad det handlar om. Snubben är ju universitetsprofessor dessutom. Tyckte det var ett intressant föredrag han höll. Det kanske ni också gör om ni faktiskt tittar på det

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

Frågan bevisar ju ingenting, ja, det har fått mig att köpa spel, men det har ju samtidigt fått mig att inte köpa spel

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Asprarn:

Frågan bevisar ju ingenting, ja, det har fått mig att köpa spel, men det har ju samtidigt fått mig att inte köpa spel

Det är liksom hela grundtanken med demo. Man får testa ett spel innan man beslutar att köpa det.
Det som Schell Games vill, är att vi konsumenter köper spelen oavsett om dem är bra eller inte. Det är nog högst troligt att samma spelföretag vill förbjuda dåliga recensioner, eftersom även det skadar försäljningen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd

Trodde först att det var ubisoft som hade sagt det, är schell games en del av dom eller?

Men visst har han rätt, ett dåligt spel som släpper en demo kommer att tappa köpare medans ett bra spel får fler köpare.

Att inte släppa demos är ju att uppmuntra till piratkopiering.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Ja, det är ju jobbigt när folk får reda på hur uselt spelet är INNAN de ger er sina pengar. Piratkopiering ger ju människor möjligheten att testa ett spel gratis och se om de gillar spelet eller inte. Men säg då att du erbjuder en nivå av ett spel gratis - om konsumenten då vill uppleva resten av spelet så lär de ju köpa det. Simple as that.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag köpte BF2 efter att ha spelat demot i flera månader, typ flera år senare för 99 kr sry dice och ea!

Min erfarenhet är att det är bättre att släppa massor med film som visar vad som är fränt med spelet och sen skeppa ett spel som faktiskt levererar vad som lovas, det är då jag knappt lyckas hålla i plånboken. SCII t ex, det måste vara sist jag gick och plockade det direkt från hyllan.

Seriöst? BF2 demot bestod väl av Gulf Of Oman med bottar vill jag minnas? Just vad det gällde BF2 så gav jag 499:- vid release. Spelade spelet i 6 år, snacka om att få valuta för pengarna!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Jag tror inte det kommit något spel som jag tycker är bra på säkert 5 år nu, utom blackmesa då som är gratis.

Ehm, Portal 2? Ett av världens bästa spel någonssin!

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk

Gör bättre spel eller, och det här är väldigt viktigt, gör bättre demos. Dåliga demos, som inte lockar till mer, som förmedlar för lite eller för mycket eller som är buggiga... det är riktigt dåligt för försäljningen.

Men det är klart, skitspel är nog ändå sämst för försäljningen.

Visa signatur

NES.

Permalänk

Att låta kunder prova en produkt är allmänt vedertaget inom i stort sett alla affärsverksamheter där det är praktiskt möjligt. Du får provköra bilar, det släpps trailers på filmer och du kan reklamera en dålig klippning hos frisören. Varför skall spel vara undantaget gängse affärsverksamheter?

Jag har inte försökt men skulle jag reklamera en dålig spelupplevelse till Schell Games har jag en känsla av att jag inte kommer få se skymten av några returnerade pengar eller kompensation heller. Visst kan demos vara missvisande, liksom trailers eller att bara provköra en bil i en halvtimme. Men jag får ju i a f en sportslig chans att bedöma om det är värt ett köp eller inte. Jag slipper i alla fall spendera en halv tusenlapp eller mer på ett spel och sedan känna mig fullkomligt lurad på mina pengar.

Permalänk
Medlem

HAHA, flera av deras anställda måste ju skämmas stenhårt efter sitt korkade uttalande?!?!
Och detta: "Enligt Schell drabbas försäljningen när spel görs tillgängliga i demoform, eftersom detta stillar nyfikenheten hos kunderna" Ja, det stillar om det är skit eller rättare sagt, det försvinner helt. Är det bra så ökar nyfikenheten! Fyfan va pinsamt alltså!

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB