Uppgradering till SSD

Permalänk
Medlem

Uppgradering till SSD

hej alla sweclockers

det har nu blivit dags för mig att uppgradera till en SSD hårddisk och jag har några frågor om det.. det är så att jag har precis byggt ihop min första dator efter min gamla dator lade av. jag hade Windows XP Retail version på den gamla dator så jag installerade den på den nya dator.. jag undrar nu om jag måste köpa ett nytt operative system för att installerar det på SSD eftersom jag har läst att Windows xp inte är optimal för SSD hårddisk och att den förkorta SSD livslängd..stämmer det eller är det bara myt??
Jag köpte en Samsung 840 120gb och tanke var att köra operative system samt lite spel på den och ha den andra hårddisk för allt annat.

CPU i5 3570k
moderkort Asrock extreme 4
HDD 500gb seagate
PSU corsair gs 500w
GPU gigabyte 660

Permalänk
Medlem

Det stämmer att för XP är en SSD som vilken annan disk som helst, och därför inte automatiskt kan aligna partitioner. Förmodligen kör XP gärna defragmentering av SSD, och använder gärna swapfilen i onödan.
Jag rekommenderar Win 8, men en del har svårt att vänja sig vid nymodigheterna. Det är upp till dig att avgöra.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

tack för det snabba svaret.. då blir det att köpa ett nytt OS.. jag undrar bara hur Windows 8 presterar i spel är den bättre än Windows 7..