Hårdisken Låter Extremet Mycket!

Permalänk

Hårdisken Låter Extremet Mycket!

Hej!

Som titlen låter så låter min hårddisk väldigt mycket! Jag startar datorn och ljudet börjar direkt och fortsätter... Utan att jag äns håller på med datorn! Skärmen har gått i strömsparläge men det låter extremt mycket ändå. Jag har kollat i Msconfig, Inga uppstart program förutom de viktiga. Jag spelade in ett ljud där man hör lite vad som låter och det är själva tickandet/Bankandet som jag menar. (Det vanliga ljudet när HDD's jobbar fast tregånger så högt) Det är ljudet stör väldigt mycket och överröstar alla fläktar tillsammans. T.o.m när man har satt högsta hastigheten på både chassi, CPU och GPU fläktarna. Ibland har jag hört samma "melodi" flera gånger om från min HDD som låter så här: 4 korta, 2 snabba korta. Någon som har ett förslag på vad som kan göras? Nedan kommer ett ljud hur det låter. Ni får möjligen höja ljudet väldigt mycket för att höra själva ljudet.

Ljudet HÄR Download, eftersom jag inte hittade någon online.

Mvh

Permalänk

Tror din hårddisk är på väg att ge upp, spara allt viktigt på den innan den går sönder.

Permalänk
Medlem

Kolla hårddiskens liv med HD Tune Pro.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Rillepille:

Tror din hårddisk är på väg att ge upp, spara allt viktigt på den innan den går sönder.

Ja... Det kan ju vara det "suckh" Jag installerade om datorn för cirka 2 månader sen. Så jag får la göra ännu en backup nudå

Permalänk

Det finns program du kan ladda ner för att se hur hårddisken mår.
Jag googlade lite snabbt "harddrive status tool" o hittade nåt som heter HD Tune.
http://superuser.com/questions/29240/how-can-i-read-my-hard-d...

Jag skulle göra en backup OMGÅENDE om du har något viktigt på disken!

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Kolla hårddiskens liv med HD Tune Pro.

Vilken ska jag köra? Benchmarks? Health?

Permalänk
Hedersmedlem

Låter mest som ett dåligt lager, troligen fläktlager med tanke på frekvensen. Låter inte som HD-ljud iaf.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

Vilken ska jag köra? Benchmarks? Health?

Ja, gissa? Health = hälsa.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Låter mest som ett dåligt lager, troligen fläktlager med tanke på frekvensen. Låter inte som HD-ljud iaf.

Du måste ha hyfsat högt ljud för att höra själva hårddisken. Det andra som brusar ja, det är fläktarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av linuscool2:

Du måste ha hyfsat högt ljud för att höra själva hårddisken. Det andra som brusar ja, det är fläktarna.

Det jag hör är ett gnisslande fläktlager pga otillräcklig smörjning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Ljudet från hårddisken hörs INTE om man inte har på nästan max på sitt ljud!

Permalänk

BILD från HD Tune Pro, Health

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av linuscool2:

BILD från HD Tune Pro, Health

http://i.imgur.com/fo2jnjl.png

Disken är skadad fysiskt och högst troligen på väg ut. Ingen katastrof än, så troligen hinner du göra backup.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Disken är skadad fysiskt och högst troligen på väg ut. Ingen katastrof än, så troligen hinner du göra backup.

Två varningstecken betyder kanske inte disken är på väg att ge upp. Däremot kan man prova hänga disken med resårsband (finns på ICA Maxi) om det blir vibrationer som får disken att låta mycket. Man har då hårddiskarna helt fria från chassit.

http://www.silentpcreview.com/files/images/no-vibe-3.jpg

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Två varningstecken betyder kanske inte disken är på väg att ge upp. Däremot kan man prova hänga disken med resårsband (finns på ICA Maxi) om det blir vibrationer som får disken att låta mycket. Man har då hårddiskarna helt fria från chassit.

http://www.silentpcreview.com/files/images/no-vibe-3.jpg

Länken funkar inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

Länken funkar inte

Jag har även hängt min vibrerande disk där optiska enheterna ligger. Resårband är allt man behöver.
http://www.icamaxihemochfritid.se/hem/sytillbehor/resarband-c...

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Två varningstecken betyder kanske inte disken är på väg att ge upp. Däremot kan man prova hänga disken med resårsband (finns på ICA Maxi) om det blir vibrationer som får disken att låta mycket. Man har då hårddiskarna helt fria från chassit.

http://www.silentpcreview.com/files/images/no-vibe-3.jpg

Jag fick en dåligt sektor på min ena re4 nu hade jag självklart backup men tänkte jag skulle slippa köra in den externa så förde överallt till en annan disk tog efter ett par timmar så bara hålla tummarna å skrota disken sen.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

BILD från HD Tune Pro, Health

http://i.imgur.com/fo2jnjl.png

Hej!
bäst att ta backup och byta hårddisken medans allt fungerar. att höra ljud från hdd är typ en varningstecken

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

Försökte ladda ner gratis-versionen av HD-tune jag med då min ena disk har konstiga läten för sig, men tydligen så har gratis-versionen jag precis laddade ner "expirat"... -_-

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.