Microsoft lanserar Surface RT i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soulfly:

Vansinnigt dyrt för medioker maskin. [...]
Det finns väl ingen vettig människa som köper det här??

Precis!
Det är ju rent utav patetiskt..

Man behöver inte ens jämföra med konkurrerande operativsystem för att se hur löjlig den är;
http://www.sweclockers.com/recension/16302-asus-vivotab-smart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Precis!
Det är ju rent utav patetiskt..

Man behöver inte ens jämföra med konkurrerande operativsystem för att se hur löjlig den är;
http://www.sweclockers.com/recension/16302-asus-vivotab-smart...

Det kan ifrågasättas, det är absolut inget prestandamonster men den gör sitt jobb mycket bra. Jag har haft min Surface RT sedan oktober och jag har inga klagomål på prestanda. Jämför jag med min stationära dator så är det inga jätteskillnader i laddningstider för appar etc.

Självklart kan prissättningen ifrågasättas när vi räknar prestanda per krona men för mig som användaren så är den värd sitt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Det kan ifrågasättas, det är absolut inget prestandamonster men den gör sitt jobb mycket bra. Jag har haft min Surface RT sedan oktober och jag har inga klagomål på prestanda. Jämför jag med min stationära dator så är det inga jätteskillnader i laddningstider för appar etc.

Självklart kan prissättningen ifrågasättas när vi räknar prestanda per krona men för mig som användaren så är den värd sitt pris.

Men jössenamen...
VAR MER KRITISK MOT PRODUKTER

Det inkluderar: sluta försvara dåliga produkter bara för att du äger dem.

Det kräver bara att man sneglar på andra produkter för att inse att Surface RT är en dålig produkt.

Surface RT
CPU: Tegra 3
RAM: 1GB
Lagring: 32GB
Vikt: 676g

Asus Vivotab(ca 100kr dyrare)
CPU: Atom (snabbare)
RAM: 2GB
Lagring: 64GB
Vikt: 577g (normalt har vikt mindre betydelse, men 100g är fan mycket)

Bara i specs är Surface RT LÖJLIGT utklassad av andra produkter. Räknar man sedan in det faktum att Vivotaben klarar av vanliga Windows program så skulle inte en vettig människa ens tänka tanken att Surface RT skulle vara ett bra köp.

Permalänk
Skrivet av Sears:

Men jössenamen...
VAR MER KRITISK MOT PRODUKTER

Det inkluderar: sluta försvara dåliga produkter bara för att du äger dem.

Det kräver bara att man sneglar på andra produkter för att inse att Surface RT är en dålig produkt.

Surface RT
CPU: Tegra 3
RAM: 1GB
Lagring: 32GB
Vikt: 676g

Asus Vivotab(ca 100kr dyrare)
CPU: Atom (snabbare)
RAM: 2GB
Lagring: 64GB
Vikt: 577g (normalt har vikt mindre betydelse, men 100g är fan mycket)

Bara i specs är Surface RT LÖJLIGT utklassad av andra produkter. Räknar man sedan in det faktum att Vivotaben klarar av vanliga Windows program så skulle inte en vettig människa ens tänka tanken att Surface RT skulle vara ett bra köp.

Jag valde aktivt bort x86 versioner då jag skaffade mina Surface RT och har faktiskt precis tackat nej till att få en Pro överskickad då den inte tillför något jag behöver, jag har redan en ultrabook som legat och samlat damm sedan RT ankom i oktober. Det samma gäller mina diverse iOS och Android tabletter, de samlar damm. Alla har olika behov, alla har olika ekonomiska förutsättningar vilket kanske för till att det som vissa anser vara dyrt är helt okay för andra.

Vi har förstått att du inte gillar Surface RT. Vi har också förstått att du trollar runt i tråden ändå. Det jag inte förstår är varför? Varför spendera tid att posta klagomål på en produkt du aldrig provat? Är du så osäker av dig att du måste sprida FUD om icke-Android produkter för att känna att ditt köp av en 800,- tablett från Rogers Tabletthörna inte var helt idiotiskt?

Ja, en Surface är dyrare än motsvarande, prestandamässigt sett, produkter. I don't give a shit, alla andra Windows RT produkter på marknaden (när Surface släpptes ifjor) kändes plastiga och billiga. En icke ARM tablett var på den tiden inte ett alternativ alls, och även fast det börjar komma Atom baserade modeller med likvärdig batteritid nu så har de fortfarande "temperaturproblem" (dvs de kan fort nå 40+ grader) vilket är oacceptabelt för min användning, speciellt då den prestandan de tillför ändå är så pass liten. Behöver jag mer kraft än vad min sketna Tegra3 baserade Surface RT ger mig startar jag antingen upp en RemoteApp (som då körs på en 12-core maskin) eller flyttar mig till skrivbordet där jag har en fullt fungerande desktopdator med dubbla 2560x1440 skärmar och mer lediga CPU cycles samt RAM än ett helt knippe tabletter. När det kommer en 7" Surface kommer jag säkerligen skaffa den också oberoende av pris (sålänge den prissätts på samma sätt som RT - dvs direkt jämförelsesbar med iPad) då den formfaktorn passar mycket bättre för on-the-move användning än en 10" gör.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Men jössenamen...
VAR MER KRITISK MOT PRODUKTER

Det inkluderar: sluta försvara dåliga produkter bara för att du äger dem.

Det kräver bara att man sneglar på andra produkter för att inse att Surface RT är en dålig produkt.

Surface RT
CPU: Tegra 3
RAM: 1GB
Lagring: 32GB
Vikt: 676g

Asus Vivotab(ca 100kr dyrare)
CPU: Atom (snabbare)
RAM: 2GB
Lagring: 64GB
Vikt: 577g (normalt har vikt mindre betydelse, men 100g är fan mycket)

Bara i specs är Surface RT LÖJLIGT utklassad av andra produkter. Räknar man sedan in det faktum att Vivotaben klarar av vanliga Windows program så skulle inte en vettig människa ens tänka tanken att Surface RT skulle vara ett bra köp.

Jag tror inte du läste vad jag skrev jag är mycket väl medveten om att Surface RT på pappret är en medioker produkt.

Det är lite som att sitta och tjafsa om vilken processor det sitter i en digitalbox. Det spelar ingen roll så länge produkten gör det den ska på ett bra sätt.

Microsoft Surface RT är prissatt högre än konkurrenterna men det är också utan tvekan den produkt som håller högst kvalitet, det har jag inga som helst problem med att betala för.

Permalänk
Medlem

Jag provade surface RT i går inne på mediamarkt och jag kan säga att det känns som ett gediget bygge. Surface RT är snabb, smidig och har snygga tangentbord,samt är prefekt att ha vid t.ex. skolarbeten om man bara behöver office. Deras tangentbord/covers är helt okej, men ska man ha ett bra tangentbord då måste man ha type cover, då touch cover har fruktansvärt dålig respons tid och när man skriver så blir det nästan alltid fel.

Det man ska tänka på om man funderar på att köpa en surface pro istället är att den är dyrare, väger mer, har större skärm och kan installera alla "windows program". Länk till video om denna surface: http://www.youtube.com/watch?v=gMUQM2RTj4w

Det som jag tycker faller på windows RT är deras dåliga utbud av appar på windows marketplace och att man inte kan ha någon annan webbläsare än internet explorer, vilket jag tycker är synd. Jag hoppas på att google chrome ska bygga en webbläsare till Surface RT, men så som det ser ut nu är det väldigt osäkert om de kommer att göra det. Länk till video om surface RT: http://www.youtube.com/watch?v=FZB3mm7Egeo

Länk till Surface RT med pris i svensk butik: http://www.mediamarkt.se/mcs/product/MICROSOFT-Surface-med-Wi...

Är ni inne i en elektronik affär så tycker jag att ni ska prova Surface RT, då ni kanske har en annan syn på den än mig.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Den som väntar på något gott… får ibland vänta tills moderatorernas backlog hinner ikapp.

Personangrepp hör inte hemma i en diskussion, och detta är också reglerat i §1 i reglerna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.