Crytek: Spelkonsoler kan omöjligt matcha prestandan i en gamingdator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Om du tittar på källan på Wikipedia så kommer du vidare till en sida som listar följande källor för statistiken

Försäljningen på Steam är alltså inräknad i dessa tio miljoner exemplar. PC-spel säljer helt enkelt inte lika bra som spel på konsol, och jag tycker PC-användarna har använt argumentet "ja men digital försäljning räknas inte med i statistiken" på tok för mycket och för länge nu. Detta argument stämmer bara när det handlar om oberoende undersökningar som oftast utförs av NPD. När utvecklarna/utgivarna själva går ut med statistik, som i Skyrims fall, så är all försäljning inräknat, inklusive Steam. Eller tror ni att företagen som producerar spel inte har den blekaste aning om vart pengarna kommer i från?

Fast det står ju tydligt i början av Wikipedia-artikeln http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_PC_video_ga...

Citat:

The sales figures for expansion packs are not used in calculation of the sales figure for the original game (with the exception of Guild Wars). Sales from digital distribution outlets such as Steam are also not taken into account. Subscription figures for massively multiplayer online games such as World of Warcraft or Lineage are also not taken into account.

Det enda Steam-relaterade i http://www.statisticbrain.com/skyrim-the-elder-scrolls-v-stat... är:

Citat:

Highest number of concurrent players on Steam: 280,000

Visa signatur

Spel: Define XL R2, MAXIMUS VI HERO, 4770K@3,5GHz, NH-D14, 32GB@1600MHz, GTX690, Newton R3 1000W, Samsung Pro 256GB + EVO 1TB
TV: Node 304, P8Z77-I DELUXE, 3570K@3,4GHz, H2O 920, 8GB@1866MHz, GTX660-DC2O, ST55F-G, Samsung 250GB
NAS: Synology DS1513+, 4GB RAM, 5xWD Red 4TB Raid 4

Permalänk
Medlem

Jag ser detta lite bakvänt. Anser att vi kan tacka konsolerna för att vi fått hyfsat optimerade spelmotorer. Crytek tex, klagade på att deras försäljning av Crysis på PC åts upp av piratkopiering. Egentligen var det så att man behövde en hyfsat uppdaterad PC för att få ut något ögongodis överhuvudtaget. Samt att spelet inte var sådär jättekul till att börja med. Det enda konkreta för Crytek var att anpassa deras motor för 360 och PS3, för att få upp försäljningssiffrorna. Detta medförde att CryEngine 3 är en mycket bättre produkt än v2. Finns endast en anledning till detta och det är hårdvara som ligger efter (finns säkert fler men ignorerar dessa för nu).

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur ni jämför PC med konsol?
En game-PC för mig kostar runt 12000kr och en konsol runt 4000kr (?).
Så om man gjorde en konsol som kostar 12000kr att köpa skulle det inte slå en PC på spel aspekten.

P.S. Jag säger inte på något sätt att konsol är bättre PC bara undrar hur ni spelare jämför dessa i mellan bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Den hårdvaran som sitter i nuvarande konsoler är verkligen skit.. det var skit för många år sedan, nog kommer de nya konsolerna antagligen få en betydligt bättre grund att jobba med och räkna med att prestandan är mer jämn med PC ett längre tag.

Det är vad jag tror...

Det tror jag inte de är jämlika tills vi fått ny cpu eller gpu att leka med. Sen har vi mer pulver å kör ifrån.
Så det kommer bara vara ett kortare tag, och det är bara nu det går trögt på gpu sidan gällande nya gpuer
Till oss gamers, så här här utvecklingen alltid varit och kommer vara.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enka:

Jag undrar hur ni jämför PC med konsol?
En game-PC för mig kostar runt 12000kr och en konsol runt 4000kr (?).
Så om man gjorde en konsol som kostar 12000kr att köpa skulle det inte slå en PC på spel aspekten.

P.S. Jag säger inte på något sätt att konsol är bättre PC bara undrar hur ni spelare jämför dessa i mellan bara.

En game PC är inte en för 12000 för alla. Utan en PC för runt 4000 kommer prestera liknande en Konsol för 4000 om vi går efter t.ex. PS4 rykterna.

Bara för att Jämföra plockade jag ihop en dator för 5000 Kronor, vilket är 1000 Kronor mer än en Konsol.

Detta dator har mycket likt en konsol Mekanisk HDD, WIFI, Bluetooth, AMD processor och Grafikkort. Möjligen en skillnad om Konsollerna får Bluray, vilket är ca 300-400 extra påslag för datorn.

Men Processorn i datorn skulle jag påstå är betydligt snabbare än den vi kommer se i Konsollerna. Och om vi går efter ryktet att det är ett 7770 som sitter i PS4 så kan vi använda denna jämförelsen.

http://www.anandtech.com/bench/Product/536?vs=549

Och detta är enligt mig betydligt mer prestanda per krona jämfört med en konsol.

Så för 5000 kan du få en skaplig speldator trots allt, och nu kan vi börja öka prestanda om vi så vill eftersom grundkomponenterna redan är inkluderade.

Så om vi lägger på ytterligare 1000 Kronor på datorn får vi denna jämförelse.

http://www.anandtech.com/bench/Product/536?vs=550

Detta är såklart exkluderat optimeringar, portningar osv, men det är spelföretagen att skylla.

Så enligt min personliga åsikt, är en dator mer värd idag än en konsol om du räknar enbart spelprestanda kontra kostnad. Är du ute efter exklusiva speltitlar och dylikt är denna jämförelse ej relevant.

Jag använde ett HTPC format för att den ska vara mer fysisk lik en konsol.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

i och med steam finns det ett så pass stort mörker tal i Skyrim Försäljning för PC sidan Vilket resulterar i felaktiga siffror, digitala kopior registreras inte Vilket omöjliggör en jämförelse. om man bryter ner försöljnings siffrorna.

även i Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_PC_video_ga... "This is a list of PC games (including Microsoft Windows, Mac OS X, and Linux) that have sold or shipped at least one million copies." så om det står 10 million copies för PC samtidigit som den inte nämner någoting on PS3 eller Xbox siffror så kan den enda slutsatsen vara PC copies.

Sluta nu. Du har ju källan klart och tydligt på sidan och där ser att källan är från http://www.statisticbrain.com/skyrim-the-elder-scrolls-v-stat.... Klicka på länken och läs vetja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil_ape:

Vad som står på Wikipedia nullifierar inte deras källa, som jag nämnt innan, läs källan, dvs all PC försäljning är INRÄKNAD. Dvs det som står på Wikipedia om just Skyrim hänvisas till källan som du kan läsa detta på

Citat:

Statistic Verification
Source: Bethesda Game Studios, Steam, Zenimax

Många värkar ha seriöst problem att fatta vad en källförteckning betyder.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TTEX:

En game PC är inte en för 12000 för alla. Utan en PC för runt 4000 kommer prestera liknande en Konsol för 4000 om vi går efter t.ex. PS4 rykterna.

Bara för att Jämföra plockade jag ihop en dator för 5000 Kronor, vilket är 1000 Kronor mer än en Konsol.

http://i.imgur.com/oHqmVAw.png

Detta dator har mycket likt en konsol Mekanisk HDD, WIFI, Bluetooth, AMD processor och Grafikkort. Möjligen en skillnad om Konsollerna får Bluray, vilket är ca 300-400 extra påslag för datorn.

Men Processorn i datorn skulle jag påstå är betydligt snabbare än den vi kommer se i Konsollerna. Och om vi går efter ryktet att det är ett 7770 som sitter i PS4 så kan vi använda denna jämförelsen.

http://www.anandtech.com/bench/Product/536?vs=549

Och detta är enligt mig betydligt mer prestanda per krona jämfört med en konsol.

Så för 5000 kan du få en skaplig speldator trots allt, och nu kan vi börja öka prestanda om vi så vill eftersom grundkomponenterna redan är inkluderade.

Så om vi lägger på ytterligare 1000 Kronor på datorn får vi denna jämförelse.

http://www.anandtech.com/bench/Product/536?vs=550

Detta är såklart exkluderat optimeringar, portningar osv, men det är spelföretagen att skylla.

Så enligt min personliga åsikt, är en dator mer värd idag än en konsol om du räknar enbart spelprestanda kontra kostnad. Är du ute efter exklusiva speltitlar och dylikt är denna jämförelse ej relevant.

Jag använde ett HTPC format för att den ska vara mer fysisk lik en konsol.

Du saknar både operativsystem och montering om du ska jämföra rakt av med en färdig konsol. Dessutom, tror du att det är allmän kunskap hur man väljer ut fungerande komponenter i detaljhandeln för ett datorsystem? Den enda rätta jämförelsen är en OEM maskin i samma format. Det saknas även handkontroll.

Inte för att jag är någon konsolperson, men de fyller ett syfte och det finns en marknad för det. Anledningen är inte att det finns hundratals miljoner människor är missledda utan för att de vill ha en konsol helt enkelt, de flesta äger en dator också men föredrar att spela i vardagsrummet och arbeta på datorn.

Permalänk
Medlem

Mycket skojjig pajkastning här , som jag läste nån skrev .. konsoler är den stora massan medan PC gaming är för finsmakarna

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Du saknar både operativsystem och montering om du ska jämföra rakt av med en färdig konsol. Dessutom, tror du att det är allmän kunskap hur man väljer ut fungerande komponenter i detaljhandeln för ett datorsystem? Den enda rätta jämförelsen är en OEM maskin i samma format. Det saknas även handkontroll.

Inte för att jag är någon konsolperson, men de fyller ett syfte och det finns en marknad för det. Anledningen är inte att det finns hundratals miljoner människor är missledda utan för att de vill ha en konsol helt enkelt, de flesta äger en dator också men föredrar att spela i vardagsrummet och arbeta på datorn.

Operativsystemet behöver ej kosta något, inte heller monteringen av pc'n. dem flesta känner nog någon som kan lösa det, om inte så finns det ofta lokala butiker som gör detta för några hundralappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Du saknar både operativsystem och montering om du ska jämföra rakt av med en färdig konsol. Dessutom, tror du att det är allmän kunskap hur man väljer ut fungerande komponenter i detaljhandeln för ett datorsystem? Den enda rätta jämförelsen är en OEM maskin i samma format. Det saknas även handkontroll.

Inte för att jag är någon konsolperson, men de fyller ett syfte och det finns en marknad för det. Anledningen är inte att det finns hundratals miljoner människor är missledda utan för att de vill ha en konsol helt enkelt, de flesta äger en dator också men föredrar att spela i vardagsrummet och arbeta på datorn.

Du har helt rätt i det, och det är just som du beskriver anledningen till att Konsoller är en så stor marknad som den är. För att det är bara att koppla in och spela, vilket en dator inte är. Men om vi ser ur hårdvarusynpunkt, vilket jag syftade på

Xbox handkontroll kostar ca 249 kr styck och Operativsystem kan vi med hjälp av Linux stryka det (till en viss del)

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Vad som står på Wikipedia nullifierar inte deras källa, som jag nämnt innan, läs källan, dvs all PC försäljning är INRÄKNAD. Dvs det som står på Wikipedia om just Skyrim hänvisas till källan som du kan läsa detta på

Många värkar ha seriöst problem att fatta vad en källförteckning betyder.

De citerar Steam som en källa, men inte för vad. Det är alltså inte en fullständig källförteckning, och när det dessutom finns en Steamspecifik statistik i tabellen, nämligen det högsta antalet samtida spelare, så är det ett ganska stort antagande att tro att Steams försäljningsstatistik är inräknad. Eftersom Steam är väldigt emot att ge ut sin försäljningstatistik, oavsett till vem, så finner jag det osannolikt att de skulle ha gjort det i det här fallet. Jag tror inte det är jag som har ett problem att tolka källförteckningen.

Visa signatur

Spel: Define XL R2, MAXIMUS VI HERO, 4770K@3,5GHz, NH-D14, 32GB@1600MHz, GTX690, Newton R3 1000W, Samsung Pro 256GB + EVO 1TB
TV: Node 304, P8Z77-I DELUXE, 3570K@3,4GHz, H2O 920, 8GB@1866MHz, GTX660-DC2O, ST55F-G, Samsung 250GB
NAS: Synology DS1513+, 4GB RAM, 5xWD Red 4TB Raid 4

Permalänk
Medlem

En riktig PC-dator ska det vara

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Intel Core i5-4690K 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ASUS GTX 560Ti Cooler Master v700

Permalänk

Vadå PC-dator? :S
Personlig dator-dator..

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil_ape:

De citerar Steam som en källa, men inte för vad. Det är alltså inte en fullständig källförteckning, och när det dessutom finns en Steamspecifik statistik i tabellen, nämligen det högsta antalet samtida spelare, så är det ett ganska stort antagande att tro att Steams försäljningsstatistik är inräknad. Eftersom Steam är väldigt emot att ge ut sin försäljning statistik, oavsett till vem, så finner jag det osannolikt att de skulle ha gjort det i det här fallet. Jag tror inte det är jag som har ett problem att tolka källförteckningen.

Jag syftar på att källan är Bethesda Game Studios, SAMT Zenimax.

Steam delar ut försälj statistik TILL de som äger spelen, inte till tredje part. de som får statistiken har 100% rätt att dela med viss information av den, Bland annat sin totala PC försäljning t.ex. De har inte rätt att dela med hur många spel som bland annat har sålts över steam.

Sedan värt att nämna att alla kopior av spelet har sålts kräver Steam så oavsätt vad du köpt spelet behöver du spela det igenom steam.

Jag har redan postat om detta i denna tråd men här är det igen. Samt har du en enda bra förklaring varför Bethesda Game Studios, samnt Zenimax skulle trolla bort digital försäljning samt ljuga om sin inkomst så får du gärna förklara denna och hänvisa till fakta.

Citat:

http://penny-arcade.com/report/editorial-article/its-time-for...

Citat:
“Generally speaking, there’s an NDA clause in Steam contracts that says that confidential information like sales data can not be shared unless both parties agree to share it. So if the developer or publishers ask Valve and they say yes, they’re free to share sales data,” another developer who spoke under the condition of anonymity told the Penny Arcade Report.

Valve’s secrecy about the size of Steam and the sales of the games within the service hamper anyone’s ability to make accurate claims about the size of the video game industry, and specifically the PC games market. “Valve is happy to let developers share sales milestones (Shooter 1378 has sold over half a million copies on Steam so far!) and relative data (revenue for Platformer 438 increase 1000% during its 50% off sale compared to the previous sales period) but they don’t want developers to share data that would reveal too much about the service itself like concrete sales figures during a limited time Steam promoted sale,” the developer continued. Without taking into account sales of games via Steam the monthly top ten list from the NPD Group is hard to take seriously as an accurate picture of sales performance of any title.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Vad som står på Wikipedia nullifierar inte deras källa, som jag nämnt innan, läs källan, dvs all PC försäljning är INRÄKNAD. Dvs det som står på Wikipedia om just Skyrim hänvisas till källan som du kan läsa detta på

Många värkar ha seriöst problem att fatta vad en källförteckning betyder.

http://nextgengamingblog.com/blog/skyrim-ships-10-million-uni...

Eftersom det har skeppats 10 miljoner fysiska exemplar (retail) och säljvärdet av fysiska exemplar (retail sales) är 650 miljoner dollar, vilket stämmer överens med siffrorna på http://www.statisticbrain.com/skyrim-the-elder-scrolls-v-stat..., så drar jag slutsatsen att ingen digital försäljning är inräknad. Når du en annan slutsats?

Visa signatur

Spel: Define XL R2, MAXIMUS VI HERO, 4770K@3,5GHz, NH-D14, 32GB@1600MHz, GTX690, Newton R3 1000W, Samsung Pro 256GB + EVO 1TB
TV: Node 304, P8Z77-I DELUXE, 3570K@3,4GHz, H2O 920, 8GB@1866MHz, GTX660-DC2O, ST55F-G, Samsung 250GB
NAS: Synology DS1513+, 4GB RAM, 5xWD Red 4TB Raid 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Vadå PC-dator? :S
Personlig dator-dator..

Han menar såklart en PC-DATA

Permalänk

Utvecklas spelet på PC ska det portas till konsoll.
Hade spelen gjorts med en dosa i handen och på en konsol så hade det varit annat. Men nu görs inte spel på konsol, de görs på dator för att sedan skickas ner i konsoll.

Inte sitter jag och surfar på min telefon genom min andra telefons internet som den får igenom den telefon som jag delar internet ifrån.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Det tror jag inte de är jämlika tills vi fått ny cpu eller gpu att leka med. Sen har vi mer pulver å kör ifrån.
Så det kommer bara vara ett kortare tag, och det är bara nu det går trögt på gpu sidan gällande nya gpuer
Till oss gamers, så här här utvecklingen alltid varit och kommer vara.

Fast vi tog större steg förr i hårdvara än vad vi gör idag. Spelen ta mindre kliv än vad de gjorde förr.

Tex nuvarande konsoler har otroligt lite minne att jobba vilket lär vara en stor begränsning.
Idag vet man bättre hur man ska bygga och se på livslängd, de har helt enkelt mer erfarenhet av nuvarande konsoler som de kan ta till säg för hur de bygger next-gen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SiRai:

Konsol = Spel
PC = Betala räkningar

Det massor med mer kul att göra på PC. Utforska en enorm värld av stimulerande och utvecklande spel som kräver mer IQ än den genomsnittliga konsol-nörden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Han menar såklart en PC-DATA

Haha precis

Jag är inte speciellt förvånad av den här nyheten. De flesta har väl en dator som duger för deras egna behov antar jag.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimzi:

Operativsystemet behöver ej kosta något, inte heller monteringen av pc'n. dem flesta känner nog någon som kan lösa det, om inte så finns det ofta lokala butiker som gör detta för några hundralappar.

Du menar att den stora massan ska istället försöka hitta någon släkting eller från bekantskapskretsen för montering och installera sedan en linuxdistribution som har ett väldigt skralt utbud med nativespel. Så denna får börja läsa på mer grundläggande linuxkunskaper för att sedan ge sig på Wine eller någon annat kompabilitets-lager. Ingen är intresserad av att lära sig grundläggande kunskap om Linux för att kunna spela lite spel ibland och långt ifrån alla har någon kunnig i sin närhet som vill och kan hjälpa en gratis.

En lokal PC butik tar säkert minst 1000-1500kr och uppåt för installation om man knatar in med delar man har köpt från internet, hur ska ens denna person komma fram till komponentvalet utan hjälp om det är en normal datoranvändare? Har även sett montering som tjänst direkt hos webbutikerna, kostar runt 1000kr+- också då ingår väl inte installation av OS?

Låter som ett invecklat projekt för att spela lite spel, de flesta bryr sig inte speciellt mycket och tycker konsolspel är tillräckligt kul och tillräckligt svårt, bara gå till Siba och köpa konsolen och de spel man vill ha och så är man igång efter 1h montering i tvbänken och uppdateringar. Alternativet är att köpa en färdig OEM burk på hyllan, men de brukar kosta en bra slant om man vill ha något med vettig spelprestanda.

Är man väldigt intresserad och vill ta spelandet till en högre nivå, ja då söker sig de flesta till Sweclockers eller liknade för att skaffa sig kunskap för att bygga en så optimerad maskin som möjligt för deras budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Du menar att den stora massan ska istället försöka hitta någon släkting eller från bekantskapskretsen för montering och installera sedan en linuxdistribution som har ett väldigt skralt utbud med nativespel. Så denna får börja läsa på mer grundläggande linuxkunskaper för att sedan ge sig på Wine eller någon annat kompabilitets-lager. Ingen är intresserad av att lära sig grundläggande kunskap om Linux för att kunna spela lite spel ibland och långt ifrån alla har någon kunnig i sin närhet som vill och kan hjälpa en gratis.

En lokal PC butik tar säkert minst 1000-1500kr och uppåt för installation om man knatar in med delar man har köpt från internet, hur ska ens denna person komma fram till komponentvalet utan hjälp om det är en normal datoranvändare? Har även sett montering som tjänst direkt hos webbutikerna, kostar runt 1000kr+- också då ingår väl inte installation av OS?

Låter som ett invecklat projekt för att spela lite spel, de flesta bryr sig inte speciellt mycket och tycker konsolspel är tillräckligt kul och tillräckligt svårt, bara gå till Siba och köpa konsolen och de spel man vill ha och så är man igång efter 1h montering i tvbänken och uppdateringar. Alternativet är att köpa en färdig OEM burk på hyllan, men de brukar kosta en bra slant om man vill ha något med vettig spelprestanda.

Är man väldigt intresserad och vill ta spelandet till en högre nivå, ja då söker sig de flesta till Sweclockers eller liknade för att skaffa sig kunskap för att bygga en så optimerad maskin som möjligt för deras budget.

Jag har ej sagt något gällande linux eller liknande, ditt svar grundas på ett antagande.
En lokal pc-butik där jag bor specialiserar sig på just datorbyggen och dem tar inte över 500-600kr för installation av hårdvara och operativsystem så länge du har allt med dig(eller köper varorna där vilket du lika gärna kan göra), vet inte varför det skulle vara dyrare än så, om det inte gäller butikskedjor då vill säga.

Jag förstår att det är enklare att köpa en konsol för den ovetande, självklart.
Gällande köp av färdig burk så har t.ex. komplett färdigplockade för både spel och office/hemmabruk om man nu inte har så stor koll.

En snabb sökning på internet skulle jag kunna tro att massan kan klara av / Du kan ju också gå in och fråga någon i en datorbutik om du inte har koll, eller är det tabu på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse72:

Det massor med mer kul att göra på PC. Utforska en enorm värld av stimulerande och utvecklande spel som kräver mer IQ än den genomsnittliga konsol-nörden.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha ja, det gör det säkert du men då jag endast spelar NHL är det konsol som gäller för mig. På datorn betalar jag räkningarna samt läser morgonnyheterna. Kanske kan datorn till och med bytas ut mot en surfplatta någon dag

Permalänk
Skrivet av Kimzi:

Jag har ej sagt något gällande linux eller liknande, ditt svar grundas på ett antagande.

Vad har du för alternativ som är gratis och som du kan spela de populära spelen på som INTE är *NIX-baserat? Valfri Windows-variant med långt namn på TPB eller?
Dustin vill ha 823 kronor för en OEM-variant av Windows 8 på svenska i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimzi:

Jag har ej sagt något gällande linux eller liknande, ditt svar grundas på ett antagande.
En lokal pc-butik där jag bor specialiserar sig på just datorbyggen och dem tar inte över 500-600kr för installation av hårdvara och operativsystem så länge du har allt med dig(eller köper varorna där vilket du lika gärna kan göra), vet inte varför det skulle vara dyrare än så, om det inte gäller butikskedjor då vill säga.

Jag förstår att det är enklare att köpa en konsol för den ovetande, självklart.
Gällande köp av färdig burk så har t.ex. komplett färdigplockade för både spel och office/hemmabruk om man nu inte har så stor koll.

En snabb sökning på internet skulle jag kunna tro att massan kan klara av / Du kan ju också gå in och fråga någon i en datorbutik om du inte har koll, eller är det tabu på det?

Mitt antagande var Linux eftersom du skrev operativsystem inte behöver kosta något. 500-600kr är extremt billigt, inte ens internetbutikerna är så billiga och då säljer de även delarna själva har vinst på dom också. Skulle påstå att det är ren förlustaffär om man sätter en anställd på ett sådant jobb om någon kommer in med delar köpta från någon annan, det tar säkert i genomsnitt 2-2,5h att bygga ihop, installera OS, drivrutiner och övrigt. Bara räkna på det, det blir inte många tior över till lön.

Som jag skrev först, du får ju jämföra mot ett färdigbyggt OEM system, typ som komplett mer spelinriktade maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

det största problemet för konsoler är Dyra Dev-kits och begränsad frihet att släppa spel på konsoler då de är alltför kontrollerade av skaparna. som MAC OS.

Ja fast det är ju även poängen då det underlättar utvecklandet något enormt för de exklusiva titlarna.
De vet vilken hårdvara det har att jobba med så att säga, tillskillnad om du utvecklar mot PC:ns miljoner olika kombinationer.
Underlättar även för casual-spelare eftersom de vet att konsolen de köpt kommer kunna spela alla spelen till den, så att innföra
exempelvis uppgraderingsbara konsoler vore som om att ta bort hela konceptet , då kan man lika gärna kallade det en PC rakt av.

Permalänk
Medlem

Nästa nyhet: "Crytek: jorden snurrar runt solen, inte tvärt om!"

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Nu har kommit på varför PC > konsol.
PC = PORR

End of disccusion.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SiRai:

Haha ja, det gör det säkert du men då jag endast spelar NHL är det konsol som gäller för mig. På datorn betalar jag räkningarna samt läser morgonnyheterna. Kanske kan datorn till och med bytas ut mot en surfplatta någon dag

Alla har sina olika behov. Dagens surfplattor, eller tablets som det egentligen heter ersätter enklare pc:n numera, men att koppla upp sig mot olika nät pga sin mobilitet inverkar på säkerheten, t.ex. vid bankärenden.

Skickades från m.sweclockers.com