Nvidia Geforce GTX Titan

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon200213:

Och där losade AMD tronen med snabbaste singel GPU på marknaden, med råge.

Denna gången blir det nog svårt att fixa det med en bios uppdatering

Permalänk
Medlem

Bra recension, men tycker kortet är 3000:- för dyrt.
Får hoppas att det droppar en bit framöver.

Permalänk
Avstängd

Helt väntade siffror. Under GTX 690 men överlägset alla singelgpu kort. Priset är väl så där.. HD7970 i CF kan du lätt få ett par tusenlappar under och få mer prestanda på köpet. Samma med GTX 680 i SLI.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Vad menar ni med inte 1080? Jag ser en hel del 1080 på i de olika testerna. Sen kanske ni borde tänka på att detta kortet kanske inte i första hand är gjort för de som sitter på 1080p skärmar utan folk med lite högre upplösning.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Hedersmedlem

För den som trots allt tycker att en ny burk med 3-way Titan verkar intressant så har komplett även lagt upp en färdig burk med den nätta prislappen 36.995:-.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

*fapfapfapfap*

Imponerande kort från Nvidia som utklassar allt (förutom dubbelgpu-kort, men dom dras med en hel del problem).

Vilka problem!?...

Permalänk
Medlem

Jag är en av de som "klagar" lite på själva prestandan, och för att förtydliga ståndpunkten med BF3 som exempel:

Enligt Sweclockers presterar GTX Titan ca 45% bättre än GTX680 "Battlefield 3 låter GTX Titan sträcka på benen ordentligt, och prestandan landar cirka 45 procent bättre än Geforce GTX 680."

Titan för 9000 kr vs GTX680 för ca 4500kr

Men Asus Geforce GTX 680 DirectCU II TOP presterar enligt Sweclockers 7-9% bättre än referens 680 och upp till 20% bättre med överklockning: "Även i speltesterna är det fina prestandavinster som uppvisas. Asus Geforce GTX 680 DCII TOP direkt ur kartong landar 7-9 procent över Nvidias referensmodell, samt uppåt 20 procent bättre med överklockning på plats.." http://www.sweclockers.com/recension/15353-asus-geforce-gtx-6...

Då för ca 5000 kr...

Nu finns ju heller inte GTX670 i SLI med i testerna men man kan gissa att den uppsättningen kommer lika med eller före Titan i spel. Överklockade 660Ti i SLI borde också kunna hota Titan, för ca 5000-6000 kr. (Men då med de vanliga multigpu-nackdelarna).

[Observera att testerna inte är gjorda i samma upplösning och ej heller med samma drivrutiner]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

Läste precis spel resultaten. Drivrutiner som spökar ? Kan bara hoppas att det är drivrutiner som behövs fixas. Annars är 9000kr för det kortet inte prisvärd på långa vägar.

Och du anser övriga kort med liknande prestanda såsom GTX 690 eller Ares är mer prisvärda?

För övrigt kan man göra exakt samma jämförelse och komma fram till att 680/7970 inte är prisvärda alls eftersom de kostar över dubbelt så mkt som kort i mellansegmentet och endå inte presterar mer än ca 50% bättre.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Daemon:

För den som trots allt tycker att en ny burk med 3-way Titan verkar intressant så har komplett även lagt upp en färdig burk med den nätta prislappen 36.995:-.

Eller delbetala från 1.337:-/mån
vid 36 månaders delbetalning
Mer information
Vadå nice

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Sjuk prestanda för att vara ett singelGPU kort! tänkte inte på det först så var lite besviken när man såg att 690 var bättre, men sen kom jag på att 690 har 2st GPUer, och titan i SLI var ju underbara resultat!

Visa signatur

Gummiankor är mening med livet.

Permalänk

Förväntade ju inte mig mer :/ Menmen, dåligt är det ju inte

Permalänk
Medlem

Vilken grymt bra recension! Bra jobbat Swec!

Permalänk
Medlem

såg att inet hade dem i sin webshop nu! O.o Önskar att man hade pengar :/

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Riktigt nice kort inge snack om saken!
Men en aning fördyrt för att vara värt att köpa enligt mitt tycke.

Visa signatur

Intel i7 3770k, Asus P8Z77-V - ATX / Z77, Corsair Vengeance Low Profile 16gig 1600mhz, Gigabyte GTX 780ti, Corsair Intern SSD 120GB Force 3, Samsung 840 EVO Series SSD 250GB, 2TB 3,5" HDD 7200rpm, 250GB 2,5" CM Storm Stryker, BenQ XL2420T 24 120hz. Func MS-3 Gaming Mouse, Logitech G510, QPAD CT Pro Mouse Pad, SteelSeries Siberia v2, General LÖS!

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

I vårat test används Catalyst 13.2 Beta 6. Läs sidan "testmetod".

Ah. Tyckte dock att renderingstiderna var lite väl lika, då jag själv märkt av skillnad, särskilt i FC3.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

Bra recension, men tycker kortet är 3000:- för dyrt.
Får hoppas att det droppar en bit framöver.

Tror bara de bygger 10 000st. Så de kan nog få ut samtliga utan sänkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vargas:

Det som slår mig mest är det faktum att "Full Kepler" funnits färdig ett bra tag och att man tjuvhållit på det mer eller mindre. Riktigt imponerande resultat för singel-GPU. Dock som flera skrivit, så är det för några tusenlappar för dyrt och hamnar därmed i direkt konkurrens med Nvidias egna 690. I slutändan kommer nog korten gå åt oavsett. People are crazy like that.

All produktion har gått till Oak Ridges superdator, så det är knappast tal om att nVidia tjyvhållit på korten. Att recensionerna dröjde berodde vad jag förstått på att drivrutinerna var för buggiga för att nVidia ville låta recensenter visa prestandan. Att sälja kort med buggiga drivrutiner med löfte om att "snart ska det fungera" är inte vettigt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Och du anser övriga kort med liknande prestanda såsom GTX 690 eller Ares är mer prisvärda?

För övrigt kan man göra exakt samma jämförelse och komma fram till att 680/7970 inte är prisvärda alls eftersom de kostar över dubbelt så mkt som kort i mellansegmentet och endå inte presterar mer än ca 50% bättre.

Jag har väl aldrig skrivit att dubbel gpu 690 och Ares är prisvärd ?

Och ja. jag Anser att ett 7970 Gigahertz edition i priserna mellan 3200kr - 3800kr och inkulsive 2-3 gratis spel i never settle bundle är mer prisvärt.

Permalänk
Medlem

Jag brukar föredra AMD. Jag vet inte varför, men brukar hur som helst rekommendera deras kort. Efter detta kortet kan jag ju slå fast att det kanske är mer lämpligt att rekommendera Nvidia istället. Siffrorna som 7970Ghz visar upp i FarCry3 vad gäller renderingstider är ju horribla!

Det samma gäller för 7970 CF mot Titan, det är ju inte knappt att tänka på. Så ofattbart ryckigt som CF var, kan ju inte anses som annat än skandal!

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yrch:

Jag är en av de som "klagar" lite på själva prestandan, och för att förtydliga ståndpunkten med BF3 som exempel:

Enligt Sweclockers presterar GTX Titan ca 45% bättre än GTX680 "Battlefield 3 låter GTX Titan sträcka på benen ordentligt, och prestandan landar cirka 45 procent bättre än Geforce GTX 680."

Titan för 9000 kr vs GTX680 för ca 4500kr

Men Asus Geforce GTX 680 DirectCU II TOP presterar enligt Sweclockers 7-9% bättre än referens 680 och upp till 20% bättre med överklockning: "Även i speltesterna är det fina prestandavinster som uppvisas. Asus Geforce GTX 680 DCII TOP direkt ur kartong landar 7-9 procent över Nvidias referensmodell, samt uppåt 20 procent bättre med överklockning på plats.." http://www.sweclockers.com/recension/15353-asus-geforce-gtx-6...

Då för ca 5000 kr...

Nu finns ju heller inte GTX670 i SLI med i testerna men man kan gissa att den uppsättningen kommer lika med eller före Titan i spel. Överklockade 660Ti i SLI borde också kunna hota Titan, för ca 5000-6000 kr. (Men då med de vanliga multigpu-nackdelarna).

[Observera att testerna inte är gjorda i samma upplösning och ej heller med samma drivrutiner]

Du kan få GTX 680 för just under 4000 tusen idag. Alltså 2x GTX 680 är bättre än ett Titan som kostar nästan 2000 kr mer. Titan är ett kort för de med djup plånbok och inte vill sitta på ev. Problem med två gpu:er. Men det är absolut inte prisvärt hur än vänder och vrider på det. Men det är inte heller Nvidias mål med detta kort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Førvæntade mig mer prestanda, speciellt med tanke på hypen och priest.

Frågan ær ju varfør de anvænder sleeping dogs som prestanda test... fulaste spelet på marknaden, ser daterade ut under dagstid och anvænder inga "avancerade effekter".

Och hur många spelar i 2560x1440? Typ 3 av 10000?
Vart ær 1080p testerna?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Test 18:
"Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vestibulum dolor mi, tincidunt vel aliquet eget, rutrum sit amet elit. Vivamus ullamcorper suscipit risus a vestibulum."

I see...

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk

Riktigt imponerande att kortet, trots runt 45% högre prestanda, lyckas vara tystare och svalare än GTX 680.

AMD korten har riktigt äckliga renderingstider, fattar inte hur folk kan köpa sånt skit, men men det är inte mina pengar.

Permalänk
Medlem

Varför Lorem Ipsum på bildtexten till sidan 18?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av running_wild:

Test 18:
"Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vestibulum dolor mi, tincidunt vel aliquet eget, rutrum sit amet elit. Vivamus ullamcorper suscipit risus a vestibulum."

I see...

Skrivet av Ozzed:

Varför Lorem Ipsum på bildtexten till sidan 18?

Jag trollar lite bara, alltid kul att se om någon faktiskt LÄSER texten. Ni får kakor!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Besviken...Trodde Titan var ett mirakelkort som låg på 80-85% av vad GTX 690 presterar med tanke på priset.
Känns som det finns två orsaker till det höga priset. Ett är att Nvidia saknar konkurrens. Amd har inget ens i närheten med singel gpu.
Den andra orsaken är att det finns fortfarande många GTX 690 i butikerna och man vill bli av med de först innan man sänker priset på Titan.

Det luktar också papperslansering då jag inte ser några kort i lager? Samt alla butiker ligger på det rekommenderade priset?

Bra recension annars ;). Som vanligt...

Permalänk
Medlem

Säger bara en sak!... WOW!
Nvidia har än en gång satt ribban för hur högt ett grafikkort med ensam gpu kan gå!

Men jag är intresserad av 2 eller 3 kort i SLI, så det blir ett 690 för min del ändå!

Visa signatur

CPU: Intel I7-6700K SKYLAKE @ 5200Mhz RAM: 4x 8GB Corsair Vengeance 2133MHZ DDR5
GPU: Asus GTX 980Ti Tripple SLI SSD: 500GB Samsung 850 Pro
HDD: 25TB WD RED PSU: Corsair AX860i
Chassi: Fractal Design R2 XL Mus: Microsoft 3.0
Tagantbord: QPAD MK-85 Pro mekaniskt Högtalare: Dali Mentor 6 frontar XTZ-bas

Permalänk
Medlem

Ska det vara riktigt lönt med Titan så borde man köra sli, men det kostar ju på så himla mycket.

Sitter man som jag gör på ett fabriksöverklockat 670, ger det mer att köpa ett sånt till för 3200 då dessa tillsammans både är snabbare än ett Titan och en avsevärt billigare lösning.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Sweet mother of mercy

Herrans vilket kort! Men ca 3000 Kr för dyrt för att jag ska tycka att det är värt det. Dock finns det ju folk som är galna nog att köpa dessa!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Titan är en showoff och statment. MEN VILKEN SHOWOFF!

Man köper inte ett Titan kort med hjärnan. Man köper det med hjärtat.

Att jämföra Titan med ett GTX660/7870 är som att jämföra en Koenigsegg med en Volvo v70 T5.

1. Nvidia visar att man har fått ordning på värme vs presstandard problemen som följt fermi/kepler kretsarna. Det är mindre än 3år sedan GTX480 hade premier.

2. Nvidia visar upp ny teknologi. Bästa sättet att göra reklam för ny teknologi är lyxiga showoffer. Tänk Mercedes S600 så förstår ni vad jag menar. Och GPU boost 2.0 verkar lovande.

3. Reta AMD! Man har tagit presstandard kronan för en GPU. Rejält !

4. Man lade releasen under en "GPU-fattig" tidpunkt. Därigenom så får man maximal uppmärksamhet.

5. Överpris på produkten, javisst. Men man köper inte Titan med hjärnan utan hjärtat.

Snyggt jobbat Nvidia.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !