Macbook Pro 15" retina, intryck/lagg/problem/omdöme?
I och med att alla andra forum i hela värden har en tråd om retinan tänkte jag även dra igång en här på svenska.
Efter att pysslat lite med burken i några veckor har jag lite blandade känslor. Jag har använt en 2010 MBP 13" + Intel SSD disk sedan den släpptes och gör då jämförelser med den burken både undermedvetet och medvetet.
Börjar från noll med lite trivial information.
Bra:
Skärmen
Vikten
Prestandan
Högtalarna
USB 3.0
Dubbla thunderbolt anslutningar
Mindre bra:
Den kan bli ganska varm av vardagssysslor
Fläkten (när den väl går igång)
Något tunt chassi, kan bukta lite i mitten av baksidan
Priset
Dåligt:
Desktop hack!
Texten åvan bjuder inte direkt på några överraskningar förutom möjligen en punkt. Med "Desktop hack" menar jag bland annat animationer som visar när man tex använder Mission Control för översikt av öppna fönster. Vid normal användning är, för mig, ~5 fönster öppna. Kan vara allt från webbläsare till aperture och normalt sätt är det tillräckligt för att skapa en väldigt långsam använderupplevelse. Scrollning på flash/bild tunga webbsidor hackar något otroligt emellanåt liksom merparten av alla hand gester.
Det hela blir väldigt synligt när man ställer burken bredvid den gamla MBP 13" datorn och jämför. Det är betydligt bättre flyt på den två år gamla burken.
Detta tror men beror på en kombination av två anledningar. Skrivbordet skalas hela tiden då man inte ens kan välja den riktiga upplösningen. Detta har Apple löst genom att rendera alla bilder två gånger i två olika upplösningar. Resultatet av detta är att datorn faktiskt jobbar med en betydligt högre upplösning än den redan höga fysiska upplösningen. Detta blir helt enkelt för mycket för det relativt svaga Intel HD4000 grafikkortet som normalt sätt används och lagg uppstår. Att Apple dessutom har börjat använda "smooth scrolling" gör troligen inte saken bättre.
Det som stödjer denna teori är att:
1. Lagget försvinner i princip helt då man tvingar Nvidia 650M att användas
2. Lagget försvinner i princip helt även när upplösningen tvingas till den fysiska dvs. bilden skalas inte längre.
3. CPU Belastningen är väldigt hög då lagget märks.
4. Åtminstone 1 stor välkänd sida har gjort en review påpekat detta problem och utfört mätningar.
Det som talar mot denna teori är att:
1. Det är ungefär 70% som säger att lagget inte existerar på deras burkar (enligt en omröstning på ett forum)
Med andra ord finns det alltså förhoppningar på att det är ett mjukvara relaterat fel som endast finns på vissa burkar och kan fixas med kommande uppdateringar. En mer trolig förklaring är att inte alla personer upplever lagget då dom inte har någon jämförelsepunkt och inte vet vad dom ska kolla efter.
Rekommenderar jag någon att köpa en retina just nu? Lite tveksamt. Lagget är enligt mig ett ganska stort problem och i den här prisklassen från Apple förväntar man sig ganska mycket. Samtidigt så är resten av burken en klar 10 poängera. Med andra ord, har du möjligheter att göra det prova burken någon timme innan du köper en.
Vart vill jag komma med den här tråden? Tänkte att allmänna upplysningar, information och jämförelser mellan forumsmedlemmar skulle vara bra. Vad tycker ni andra om burken?
Det som flöt iland senast.