Macbook Pro 15" retina, intryck/lagg/problem/omdöme?

Permalänk
Medlem

Macbook Pro 15" retina, intryck/lagg/problem/omdöme?

I och med att alla andra forum i hela värden har en tråd om retinan tänkte jag även dra igång en här på svenska.

Efter att pysslat lite med burken i några veckor har jag lite blandade känslor. Jag har använt en 2010 MBP 13" + Intel SSD disk sedan den släpptes och gör då jämförelser med den burken både undermedvetet och medvetet.

Börjar från noll med lite trivial information.

Bra:

Skärmen
Vikten
Prestandan
Högtalarna
USB 3.0
Dubbla thunderbolt anslutningar

Mindre bra:

Den kan bli ganska varm av vardagssysslor
Fläkten (när den väl går igång)
Något tunt chassi, kan bukta lite i mitten av baksidan
Priset

Dåligt:

Desktop hack!

Texten åvan bjuder inte direkt på några överraskningar förutom möjligen en punkt. Med "Desktop hack" menar jag bland annat animationer som visar när man tex använder Mission Control för översikt av öppna fönster. Vid normal användning är, för mig, ~5 fönster öppna. Kan vara allt från webbläsare till aperture och normalt sätt är det tillräckligt för att skapa en väldigt långsam använderupplevelse. Scrollning på flash/bild tunga webbsidor hackar något otroligt emellanåt liksom merparten av alla hand gester.

Det hela blir väldigt synligt när man ställer burken bredvid den gamla MBP 13" datorn och jämför. Det är betydligt bättre flyt på den två år gamla burken.

Detta tror men beror på en kombination av två anledningar. Skrivbordet skalas hela tiden då man inte ens kan välja den riktiga upplösningen. Detta har Apple löst genom att rendera alla bilder två gånger i två olika upplösningar. Resultatet av detta är att datorn faktiskt jobbar med en betydligt högre upplösning än den redan höga fysiska upplösningen. Detta blir helt enkelt för mycket för det relativt svaga Intel HD4000 grafikkortet som normalt sätt används och lagg uppstår. Att Apple dessutom har börjat använda "smooth scrolling" gör troligen inte saken bättre.

Det som stödjer denna teori är att:

1. Lagget försvinner i princip helt då man tvingar Nvidia 650M att användas
2. Lagget försvinner i princip helt även när upplösningen tvingas till den fysiska dvs. bilden skalas inte längre.
3. CPU Belastningen är väldigt hög då lagget märks.
4. Åtminstone 1 stor välkänd sida har gjort en review påpekat detta problem och utfört mätningar.

Det som talar mot denna teori är att:

1. Det är ungefär 70% som säger att lagget inte existerar på deras burkar (enligt en omröstning på ett forum)

Med andra ord finns det alltså förhoppningar på att det är ett mjukvara relaterat fel som endast finns på vissa burkar och kan fixas med kommande uppdateringar. En mer trolig förklaring är att inte alla personer upplever lagget då dom inte har någon jämförelsepunkt och inte vet vad dom ska kolla efter.

Rekommenderar jag någon att köpa en retina just nu? Lite tveksamt. Lagget är enligt mig ett ganska stort problem och i den här prisklassen från Apple förväntar man sig ganska mycket. Samtidigt så är resten av burken en klar 10 poängera. Med andra ord, har du möjligheter att göra det prova burken någon timme innan du köper en.

Vart vill jag komma med den här tråden? Tänkte att allmänna upplysningar, information och jämförelser mellan forumsmedlemmar skulle vara bra. Vad tycker ni andra om burken?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

Detta tror men beror på en kombination av två anledningar. Skrivbordet skalas hela tiden då man inte ens kan välja den riktiga upplösningen. Detta har Apple löst genom att rendera alla bilder två gånger i två olika upplösningar. Resultatet av detta är att datorn faktiskt jobbar med en betydligt högre upplösning än den redan höga fysiska upplösningen. Detta blir helt enkelt för mycket för det relativt svaga Intel HD4000 grafikkortet som normalt sätt används och lagg uppstår. Att Apple dessutom har börjat använda "smooth scrolling" gör troligen inte saken bättre.

Jag är ledsen men det är inte helt korrekt. Bilden renderas en gång och om du kör i "Best for display" så renderas den för native upplösning. Dock så visas varje punkt som fyra pixlar, vilket ger den betydligt bättre bildkvalitén. Notera att det är skillnad på punkter och pixlar. Däremot om du väljer en av de högre upplösningarna så renderas de i @2x, så 1920x1200 punkter blir 3840x2400 pixlar vilket sedan skalas ner till native. Den här nedskalningen görs vanligtvis av grafikkortet men då Apple inte var nöjd med kvalitén som dessa algoritmer ger så skapade de sin egna som körs på CPUn.

Dock så är upplösningen nära maxet av vad GPU:erna klarar, vilket är orsaken till att det laggar. De som svarat att det inte laggar kör troligen inte speciellt krävande program eller så många.

Kan tillägga att jag också upplever lagget då och då beroende på hur många applikationer jag har igång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aha okey, tack för din input. Jag hade tydligen missförstått funktionen något. Dock känns det som att man bör köra på "ser ut som 1080p" för att inte förlora poängen med skärmen helt.

En allmän uppfattning är att det blir något bättre om man ändrar från travar till mappar i sin dock.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Märker helt klart av det men ingenting som riktigt stör och när jag ska göra något krävande som kräver flyt så ändrar jag bara till 650M och då rullar det på fint.

Hoppas dock på flera framtida uppdateringar som förbättrar flytet även på den inbyggda kretsen, något gjorde dom i uppdateringen lion -> ml och då bör man ju kunna förfina det tycker jag.

I övrigt är jag sjukt nöjd, fruktansvärt bra skärm att jobba med och bildbehandling blir ett nöje

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick äntligen min nya burk idag, var 2.3ghz modellen med 8gb ram och 256gb ssd.
Tycker den är helmysig att använda och känns riktigt snabb, hade tidigare 13" 2.8ghz I7an från i vintras dock utan SSD.

Märker enbart hur skärmen laggar vid ex. scrollning på div. hemsidor, men efter att ha tvingat datorn att använda nvidia-kortet vid strömmen ikopplad blir det ej längre ett problem. Dock är detta inget jag har märkt vid användning i "desktop" utan enbart när jag scrollar webb.
Läste lite på forum innan att chassit kan bukta eller "knäppa". Dock har jag ej detta problem utan konstruktionen känns välbyggd och stabil.

tillägg av text.
Visa signatur

Kaffenarkoman
Stationär: Intel i7 3770k, Samsung SSD 256gb, 12tb disk, 16gb ram, Geforce GTX 670.
Sofftop: Macbook Pro 15" Retina, 256gb SSD, 8gb ram, 2,3Ghz Quadcore I7.
Servrar: Övervakning & väder - Raspberry Pi, Div. linuxservrar.

Permalänk
Medlem

Har haft min 2.6 8gb 256gb ett par dagar nu och jag kände mig tvungen att tvinga grafikkortet, youtube var ryckigt som fan med den dåliga grafiken. Jag kör dock 1920x1200 skalat vilket är helt fantastiskt jämfört med 1440x900 med min 2009 års MBP. Skulle inte kunna gå tillbaka

edit: efter uppdateringen igår blev det otroligt mycket bättre med det 'inbyggda' grafikkortet, inte perfekt men det duger helt klart.

Visa signatur

Burk: Asus X79-Deluxe | Intel Core-i7 4930K @ 4.6ghz | gtx 780 | trötta minnen än så länge

Permalänk

Hej,

Jag har upplevt samma problem med min nya MacBook Pro Retina 15.4". Har gjort en film som visar hur det laggar i Aftonbladet och hur jag löste det. Samma lagg uppstår även i Facebook. I övrigt märker jag inte av det.

Här är filmen:

http://www.youtube.com/watch?v=ohv2hS7Ki0c

Man kanske hade förväntat sig att världens just nu bästa bärbara dator skulle klara av flash men ack nej.

För övrigt är det svårt att hitta något att klaga på.

Chassit knäpper lite när jag lyfter det eller placerar händerna på olika platser. Sökt på nätet och kommit fram till att många har samma problem men att de flesta lyckats lösa det genom att dra åt skruvarna ordentligt.

Den blir rätt varm också när man har den i knät/på magen/eller på täcket. Kör man den på ett skrivbord märker jag dock aldrig att fläkten går igång. Förutom när man konverterar filmer etc...då trycker fläktarna på rätt bra och chassit hettas upp rejält. Men svalnar så fort man är klar med filmprocesserna.

Permalänk
Skrivet av Kebnekaise:

Hej,
Jag har upplevt samma problem med min nya MacBook Pro Retina 15.4". Har gjort en film som visar hur det laggar i Aftonbladet och hur jag löste det. Samma lagg uppstår även i Facebook. I övrigt märker jag inte av det.

Funkar felfritt från start om man använder Google Chrome.

I alla fall för mig.

Permalänk
Medlem

Vad har Google Chrome med en Macbook att göra?

Permalänk
Skrivet av gisburne:

Vad har Google Chrome med en Macbook att göra?

Tja... Vi snackade ju om lagg på webben, så...

Permalänk
Skrivet av Racemouse:

Funkar felfritt från start om man använder Google Chrome.

I alla fall för mig.

Ja, Google Chrome har inga problem med att det laggar eller att det blir "vita sidor" över texter/bilder. MEN i övrigt suger ju Google Chrome till Macen. Massor av funktioner som inte har något stöd. Testade även olika datorer i en butik och de som körde chrome klarade inte av att zooma in/ut utan att det hackade rejält. Vissa zoomade bara texten i webbsidorna men inte hela sidan med bilder osv...å andra zoomade bara sidan men texten behölls i samma storlek. Kändes alldeles för otuvecklat, buggigt och ej färdigjusterat för att jag skulle vilja använda. Safari funkar grymt bra på Macen, förutom Aftonbladet och Facebook som laggar å blixtrar när man har installerat flash. Har inte problem med några andra sidor än så länge.

Permalänk
Skrivet av Racemouse:

Tja... Vi snackade ju om lagg på webben, så...

Chrome på Mac är helt värdelöst. Jag testade nu precis och ska man snabbzooma (dubbelklicka på mousepad med två fingrar) så händer ingenting. Vill man zooma in genom att föra tumme och pekfinger ifrån varandra på mousepad så hackar det och tar LÅÅÅÅNG tid... tyckte även andra saker såg konstigt ut. Men till min PC gillar jag Chrome. Inge för Mac dock. Då är Safari överlägset om man bara vill ha en browser som fungerar dirkekt utan krångel. Bara Aftonbladet och Facebook som laggar/blixtrar om man kör flash. Inga andra sidor vad jag märkt än så länge.

Permalänk
Medlem

Har en väldigt nyinköpt MacPro Retina15" och tycker den är helt underbar, har också den buggen där det flimmrar till när man zoomar och känns hackigt att scrolla på t.ex aftonbladet.se men inget jag stör mej på egentligen.

Ny på mac och det har säkert ingenting med min modell att göra men hur fasiken tar man bort filer ? CMD X gör ingenting, och på redigera är det gråfärgat, så om jag skall flytta omkring filer måste jag kopiera och sedan ta bort från orginalplatsen känns som jag missar något.

Van vid windows som sagt, tydligen inte en funktion i mac, får använda 3e part program

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbon:

Har en väldigt nyinköpt MacPro Retina15" och tycker den är helt underbar, har också den buggen där det flimmrar till när man zoomar och känns hackigt att scrolla på t.ex aftonbladet.se men inget jag stör mej på egentligen.

Ny på mac och det har säkert ingenting med min modell att göra men hur fasiken tar man bort filer ? CMD X gör ingenting, och på redigera är det gråfärgat, så om jag skall flytta omkring filer måste jag kopiera och sedan ta bort från orginalplatsen känns som jag missar något.

Van vid windows som sagt, tydligen inte en funktion i mac, får använda 3e part program

CMD + Backspace tar bort filerna direkt.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.L:

CMD + Backspace tar bort filerna direkt.

Jau, det vet jag, skrev fel i ursprungliga inlägget, menade klipp ur istället för kopiera.
Vill kunna använda cmd + x på filer

Permalänk
Skrivet av Gibbon:

Jau, det vet jag, skrev fel i ursprungliga inlägget, menade klipp ur istället för kopiera.

Mac fungerar ju på ett lite annat sätt, jag tror man ska försöka släppa sitt gamla tänk och anpassa sig efter det nya istället, lära om från början. En annan grej du kommer störa dig på annars är när du öppnar en bild, gör lite ändringar i den (typ edit, drar några streck, förbättrar den eller nåt) och sen när du ska "spara som" så ser du att det bara finns en "spara-knapp". Och du kollar runt lite och hittar då en "duplicera" som låter lite som macs motsvarighet på "save as". Du trycker på duplicera och vips har du en ny bild med streck över eller vad du nu gjort för ändringar, du sparar då den nya bilden i tron att den gamla är orörd. Men när du senare går in på originalbilden så upptäcker du till din stora fasa att även den är ändrad. Macen har alltså ändrat originalet direkt. För oss gamla pc användare är man ju van vid tusen frågor om man verkligen är säker på att göra ändringar och vill skriva över det gamla. på mac skrivs det över direkt..så man får agera lite annorlunda. Dock har jag upptäckt att Mac Offiice har "save as" funktion i sina dokument...så det känns tryggt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbon:

Det är möjligt att klistra in, men det funkar lite annorlunda än i Windows. Kopiera en fil, men när du ska klistra in så väljer du "Flytta objekt hit" istället för "Klistra in objekt". Detta gör från Finder–Redigera (håll in alt-knappen), högerklick (håll in alt-knappen) eller gneom att trycka kommando + alt + v

Skrivet av Kebnekaise:

Mac fungerar ju på ett lite annat sätt, jag tror man ska försöka släppa sitt gamla tänk och anpassa sig efter det nya istället, lära om från början. En annan grej du kommer störa dig på annars är när du öppnar en bild, gör lite ändringar i den (typ edit, drar några streck, förbättrar den eller nåt) och sen när du ska "spara som" så ser du att det bara finns en "spara-knapp". Och du kollar runt lite och hittar då en "duplicera" som låter lite som macs motsvarighet på "save as". Du trycker på duplicera och vips har du en ny bild med streck över eller vad du nu gjort för ändringar, du sparar då den nya bilden i tron att den gamla är orörd. Men när du senare går in på originalbilden så upptäcker du till din stora fasa att även den är ändrad. Macen har alltså ändrat originalet direkt. För oss gamla pc användare är man ju van vid tusen frågor om man verkligen är säker på att göra ändringar och vill skriva över det gamla. på mac skrivs det över direkt..så man får agera lite annorlunda. Dock har jag upptäckt att Mac Offiice har "save as" funktion i sina dokument...så det känns tryggt

Det är möjligt att "Spara som" även i Förhandsvisning m.fl. som normalt sett använder sig av Duplicera-kommandot. Det gör du genom att hålla in alt-knappen när du visar Arkiv-menyn. "Duplicera" blir då "Spara som". Då ser du också ett kortkommando för "Spara som".

Har för mig att denna funktion endast finns i 10.8 dock, och inte i 10.7.

Permalänk
Medlem

OK tack för svaret.

Tänkte eftersom tråden heter intryck/lagg/problem/omdöme tänkte jag bara uppdatera efter några dagars användande, har stött på problem med
*Sidor med flash är hackiga och vissa delar av en sida kan efter scrollande/zoomande bli vit, bild/text kommer tillbaka efter att man zoomat/scrollat lite åt något håll, är ganska störande ibland.

Installerade ett par spel för att se prestandan jämfört med min gamla stationära t.ex Diablo3 WoW och Borderlands 2. De fungerade alla väldigt bra i början men NU efter några dagar så verkar något hänt, ligger på ca 1/4 av fpsen jag hade i början när jag startar spel, och fläkten går aldrig igång, vilket får mej att tro datorn kör vidare på Intel HD 4000 hela tiden istället för att växla till Gefore 650m.
Har vart in i strömsparinställningarna och "tvingat" 650m'et igång men det startar ändå inte.
Väntar på en TimeCapsule kopiering nu, sen skall jag försöka nollställa datorn och se om det hjälper.
Uff, arg

Uppdatering:
Apple support rekommenderade bruk av "Shift+Ctrl+Cmd+Powerknapp" i 5 sekunder medan datorn var avstängd.
Det skulle nollställa någon typ av register, gjorde så allt fungerade igen.
Men det känns ju lite ostabilt om det strular så efter bara någon dag o.O
De menar att det troligen hade att göra med en programvareuppdatering från t.ex 10.8.0 till 10.8.2 som jag har nu.
Är det här vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbon:

De menar att det troligen hade att göra med en programvareuppdatering från t.ex 10.8.0 till 10.8.2 som jag har nu.
Är det här vanligt?

Nej, det tror jag inte är så jättevanligt.
Men det var någon uppdatering där de var in och grävde ganska djupt i datorn.

Någonting med batteristyrningen eller så, troligtvis så har någonting i datorn hängt sig så att du fick problem.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

http://imageshack.us/photo/my-images/849/skrmavbild20130224kl...
Bakgrundsbelysningen för tangentbordet dog helt plötsligt, den här ikonen kommer upp istället för den vanliga skalan.

Ringde Apple support och fick besked om att hålla ctrl+cmd+p+r intryckt medan jag kör igång datorn och tills jag hört startup ljudet 2 ggr, det löste problemet.
Men eftersom jag haft 2 olika problem med saker som inte startar när de bör, så är det väl ändå något fel på det här exemplaret. Först grafikkortet, nu bakgrundsbelysning.

Permalänk
Skrivet av Gibbon:

Kan rekommendera "Xtra Finder" som är ett add-on till den redan existerande Finder i OS X
http://www.trankynam.com/xtrafinder/

Det är gratis och gör det möjligt att ändra en mängd olika saker. "Klippa ut" med cmd+x, använda flikar i Finder, öppna mappar med enter (ist för att byta namn) och mycket mer. Ett måste för alla i mitt tycke