Radiotjänst jagar datorägare – kräver tv-avgift för internetanslutna enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Explorer45:

Radio är inte licensbelagt, bara TV (och nu även surfplattor och datorer).

Fattar inte hur svenska folket kan gå med på detta år 2013..

jora avgiften på 519:- per kvartal går både till SVT och SR.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Lagar-och-regler/Avgift... kan man läsa:
"Att man har en utrustning som är avsedd att ta emot en utsändning eller vidaresändning av tv-program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål."

Notera "avsedd", hur ska man tolka det? De kan ju aldrig komma och påstå att en dator är avsedd för det såvida den inte är inhandlad för att streama just SVT-Play.

Permalänk
Medlem

Denna lag blir fanimej bara mer och mer ologisk(?) ju mer ändringar de gör på den.

De tvingar alltså på folk en tjänst som de inte vill ha, och man måste betala för den. Det finns inget sätt att komma ifrån den så länge man inte ljuger sin tunga kolsvart eller bor på toppen av Sverige och föder upp renar.

Man måste betala om man har möjlighet att se deras kanaler eller deras skräp online.
Man måste betala även om man har så dålig mottagning på TV:n att det är helt omöjligt att se något.
Man måste betala även om man bara använder TV:n till att lira på.
Man måste betala även om man inte ens kollar på deras kanaler eller väljer att blockera dem. Samma gäller onlinetjänsterna.
Så länge där finns en moittagare i din gamla VHS-spelare eller trasiga TV så är du tvungen att betala denna fördömda avgift. Får verkligen hjärnblödning på den logiken.
Det funkar inte. Det är ett trasigt system.

Funderar lite på att starta en radiokanal hemifrån i garderoben som ska vara tillgänglig för alla häromkring i södra Sverige. Där ska jag spela samma 4 neutrala låtar dag ut och dag in, men jag byter ju så klart en gång i månaden. Man måste ju vara lite hipp.
Emellanåt sätter jag in någon entonig snubbe som berättar om vädret utanför sin lägenhet och möjlig trafikrisk. Utan reklam eller politiska åskådningar, så klart. Sen tvingar jag resten av Sverige att finansiera den.

Varför resten av Sverige?
För att ni kan höra min kanal online. Även om ni inte ens vet om att den finns, så har ni möjligheten. BETALA!

Är den av värde?
Mja, nej inte egentligen. Min fan base är nog ganska begränsad. Men jag skiter i om jag bara lockar till mig 2 stycken på 60+. Det är ju inte mer än rätt att alla borde straffas för det. BETALA!

Om man väljer att inte lyssna eller inte ens kan lyssna på din skräpkanal då?
Det skiter jag också i. Du har säkert gått förbi en granne och hört min kanal, ägt en radio förr eller råkat höra min kanal någon annanstans. BETALA!

Om man bara äger en TV då?
Det är inte helt ovanligt att kunna lyssna på radio genom sin TV, så jag utgår ifrån att alla kan göra det. Därför finns möjligheten att du kan råka lyssna på min kanal av misstag när du ställer in din radio. BETALA!

Jag har ett företag. Finns det några specialregler för mig?
Javisst, vi skiter i er om ni säger att ni inte använder våra tjänster. Vi litar på er mer än vad vi litar på vår övriga befolkning. Vi kommer inte ens att störa er om ni säger att ni varken har radio, TV, mobil, surfplatta, datorer eller någon annan frän apparat som kan komma åt Internet.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk

Jävla tv licens skit ! , det är fan skit man betalar för ! vadå du får 1 , 2 , 4 ? oj .. fan vad mkt , och vilka kanaler då?! som suger !
Fuck tv licens, låt dom som vill betala betala och dom som inte ens kollar på 1,2,4, låt dom va i fred ist !

En jävla massa byrokrati i detta landet!

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Jag håller givetvis med dig om detta i princip men när program som På Spåret eller ex. OS och Fotbolls-VM lyckas komma upp i runt 3 miljoner tittare så inser vilken idiot som helst att MÅNGA tittar på SVT utan att betala. Den som ärligt säger att han eller hon ALDRIG tittar på SVT ljuger kort sagt. Visst priset är för högt, så jag skulle verkligen förespråka att det hamna i den allmänna skattesatsen istället men att säga att man ALDRIG ser på SVT blir bara barnsligt. För 99,99 % av alla som inte betalar TV-licens är det helt enkelt inte sant.

På vilket sätt blir det mer rättvist att ha det på skatten?
en ensamstående får betala skatt och därmed en avgift.
Ett gift par eller sambos måste betala skatt och därmed två avgifter har dom sedan en äldre son som jobbar och betalar skatt så betalar dom helt plötsligt avgiften tre gånger om.

Det är inte rättvist i min värld.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Jag betalar och betalar gärna MEN ska min flickvän börja betala i sitt företag för att hon har internet och en dator där? Jag kan garantera att hon inte finner tid till att glo på svt play på jobbet. Isf är det helt sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jora avgiften på 519:- per kvartal går både till SVT och SR.

Jo men det är fortfarande inte licensbelagt att inneha en radiomottagare.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av Svantesson666:

Gud vad jag tycker synd om alla er som myglat med er TV-licens i alla år!!! Jag lider verkligen med er...

Ja det är sjukt värdelöst att inte alla är med och betalat genom sin vanliga skatt men nu ser det ut som det gör. Jag har definitivt ingen som helst sympati för att ni gråter ut. Vi gjorde en undersökning i min klass på universitetet där folk fick räcka upp handen ifall de betalade TV-licens. Av ca. 130 personer så var det ca. 15 som räckte upp handen. Vilket alltså betyder att i vissa kretsar ska 5 % betala för resten. Jag hoppas verkligen licensen försvinner och den hamnar på den allmänna skatten, för det kommer jag personligen tjäna hundratals kronor på varje månad.

Jag är fullt medveten om att i princip alla i den här tråden kommer ha en rakt motsats uppfattning till detta men det skiter jag kort sagt i.

Avgiften kan inte hamna på skatten då public service inte kan vara en del av staten.
150 spänn är mer pengar än de flesta tjänster idag, SVT och SR med andra public service kanaler bör ju klara sig på mindre?
Sen så handlar det väl snarare om att man nu blir intvingad och inte att man faktiskt försöker "mygla" med avgiften??
Jag bjuder dig på fika så kan du förklara hur *** du tänker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon4992:

Håller med dig, och skulle alla betala så skulle det knappast kosta något alls.
Sen är jag personligen så förbannat tacksam över SVT och SR att det är enda anledningen till att ha en TV, hur orkar man med all skit som går på dom andra kanalerna bara för att "det är gratis"? Reklamavbrott var 15e minut, MINST. Testade igår när det var reklamavbrott, gick igenom 11 av 15 kanaler och alla hade reklam samtidigt..kul!

Skönt att det finns några kanaler som har någon form av kvalité, och den måste man tvinga folk att betala för?
Tragiskt.

Ni som är så kritiska, tänk steget längre om alla nyheter och program styrdes av ekonomiska intressen, skulle det vara bra eller dåligt för oss som matas av media en miljard ggr per dag? Ni som klagar på SVT och SR, ta en kväll och kolla på något som du är intresserad av inom public service, gör det en kväll, både tv o radio och zappa sen över till TV4 o kolla på en film, eller försök att stå ut med 20min charlie sheen med sämst amerikans humor. Vilket är bäst?

Eller for the love of god, se en hel dokumentär utan reklam, utan rednecks som gör sprit eller någon annan påhittad smörja.

/end rant

Vi kan vända på allt du skriver.

SVT får inte sända reklam, men ändå finns det program som sponsras - vem tar del av dom pengarna? Din Charlie Sheen åsikt är inget annat än en personlig åsikt, så helt irrelevant (finns ju de som bara ääääälskar paradise hotel!). Men drar vi personliga preferenser med i tråden, kan jag bidra med att jag (liksom många andra) anser att SVT och melodikrysset är något som ansågs populärt för 30 år sedan - SVT har inte ett smack som tilltalar den yngre generationen (som även de är förpliktade att betala).

Men, som jag skrev innan...svenska folket bara tar emot den här skiten från staten - det är enbart därför det ser ut som det gör här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plams:

Ellerså betalar man glatt TV-avgiften för att ge SVT pengar så att de får alla OS och fotbolls VM så att inte "reklamkanalerna" (läs: tv4) förstör dessa fantastiska mästerskap!

Sen finns de dem som inte bryr sig om varken OS, fotboll eller melodifestivalen och tycker att pengar från en påtvingad avgift inte skall gå till sånt skit.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Hela det här systemet är helt absurt. Jag har inte kollat på TV på 5 år och jag tycker inte att den vinklade nyhetsrapportering som sker i SVT är värt att finansiera heller. Det här systemet komma aldrig att hålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Håller med dig, och skulle alla betala så skulle det knappast kosta något alls.
Sen är jag personligen så förbannat tacksam över SVT och SR att det är enda anledningen till att ha en TV, hur orkar man med all skit som går på dom andra kanalerna bara för att "det är gratis"? Reklamavbrott var 15e minut, MINST. Testade igår när det var reklamavbrott, gick igenom 11 av 15 kanaler och alla hade reklam samtidigt..kul!

Skönt att det finns några kanaler som har någon form av kvalité, och den måste man tvinga folk att betala för?
Tragiskt.

Ni som är så kritiska, tänk steget längre om alla nyheter och program styrdes av ekonomiska intressen, skulle det vara bra eller dåligt för oss som matas av media en miljard ggr per dag? Ni som klagar på SVT och SR, ta en kväll och kolla på något som du är intresserad av inom public service, gör det en kväll, både tv o radio och zappa sen över till TV4 o kolla på en film, eller försök att stå ut med 20min charlie sheen med sämst amerikans humor. Vilket är bäst?

Eller for the love of god, se en hel dokumentär utan reklam, utan rednecks som gör sprit eller någon annan påhittad smörja.

/end rant

Men nu är ju inte alternativet att det styrs av ekonomiska intressen. Utan att man helt enkel är rättvis och konsekvent. Antingen betalar de som använder SVT för TV-licens eller så betalar vi alla gemensamt i skatten. Som det är nu så ska vi som inte använder TV betala för de som gör. Samtidigt så drabbar det bara oss som har internet, gubben som lyssnar på radio hela dagarna i sin bil men inte har internet slipper betala, även om han använder public service mycket mer.

Skrivet av EnDödRåtta:

Är inte en bättre lösning att göra alla gratis kanaler till betal kanaler så kan vi (mig inkluderat) som inte vill betala för något vi inte använder låta bli att betala och inte heller behöver ha en kanal vi inte kollar på.

Under det senaste året har jag kollat på tv hela 0 gånger från mitt eget hem, har använt SVT's online tjänster hela 0 gånger.
Jag ser inte anledningen att som du säger "betala för resten". Jag kollar inte på tv och ser därför ingen anledning till att jag ska betala en avgift för något som jag inte använder.
Skulle jag därimot få för mig att jag en dag jätte gärna vill se något som är på SVT så hade jag utan problem betalt för att få den kanal jag vill se.
Men att vara tvungen att betala en avgift för något som jag inte använder är bara korkat.

Jag gissar på att du inte vill betala en abonemangs avgift för mobil om du inte använder mobil / betala för att någon annan ska kunna använda sin mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det värsta är att folk bara kommer att prata om detta ett par dagar, sen är allt som vanligt igen. I ett annat närmast valfritt land, hade folket rasat mot sin regering.

Vi svenskar bara accepterar statens beteende.

Det är vi som föder staten - inte tvärtom!

Skickades från m.sweclockers.com

Hjälp till att göra en revolt då? Undrar dock hur mycket en e-namninsamling skulle hålla sig till detta och om det ens påverkar. Någon annan idé?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk

Merparten av dom anställda på radiotjänst är idioter.
När jag blev sambo så ville dom att vi skulle betala för två hushåll trots att vi bara hade en tv-mottagare i ett hushåll.
När jag sedan separerade och bara fick med mig en analog tv-mottagare så ville dom ha betalt trots att det analoga nätet är nersläckt och att det i lagtexten står att man behöver inte betala om tv-mottagaren är obrukbar vilket jag anser att en analog tv-mottagare är då det analoga nätet är nersläckt. Men det tyckte inte radiotjänsts jurister.
Så jag har varit tvungen att betala trots att jag inte har kunnat se på skräpet som svt sänder.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

*insert rage here*

Förvisso betalar jag för licensen redan och tittar på förvånatsvärt mycket SVT program, jag står bakom nödsituations infrastrukturen, men själva fakturan i brevlådan får det att framstå som en tjänst man betalar för, hade ju inte funkat om man fick en faktura ifrån sjukhuset var tredje månad eller skolan osv. Gör det enda kloka och för in det som en skatt blir mer jämnt för alla, låginkomsttagare betalar mindre osv.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av anon4992:

Håller med dig, och skulle alla betala så skulle det knappast kosta något alls.
Sen är jag personligen så förbannat tacksam över SVT och SR att det är enda anledningen till att ha en TV, hur orkar man med all skit som går på dom andra kanalerna bara för att "det är gratis"? Reklamavbrott var 15e minut, MINST. Testade igår när det var reklamavbrott, gick igenom 11 av 15 kanaler och alla hade reklam samtidigt..kul!

Skönt att det finns några kanaler som har någon form av kvalité, och den måste man tvinga folk att betala för?
Tragiskt.

Ni som är så kritiska, tänk steget längre om alla nyheter och program styrdes av ekonomiska intressen, skulle det vara bra eller dåligt för oss som matas av media en miljard ggr per dag? Ni som klagar på SVT och SR, ta en kväll och kolla på något som du är intresserad av inom public service, gör det en kväll, både tv o radio och zappa sen över till TV4 o kolla på en film, eller försök att stå ut med 20min charlie sheen med sämst amerikans humor. Vilket är bäst?

Eller for the love of god, se en hel dokumentär utan reklam, utan rednecks som gör sprit eller någon annan påhittad smörja.

/end rant

Du är medveten om att det finns andra kanaler förutom ditt basutbud? Bra kanaler finns om du känner för att betala.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem

Undrar hur många som helt plöstligt inte kommer ha dator / internetanslutning längre i Sverige när man genomför marknadsundersökningar.. vi blir ett U-land i IT-världen igen..

Permalänk

slängde förra året ut mina 2 tv apparater, och sa upp mitt tv avgift tittar inte så mycket tv, ser nyheter och alla sport gratis i nätet (450 kr för internet) radiotjänsten har inte frågat om man vill de till nätet , varför de gör inte så också att de som vill se deras skit får betala, men inte tvinga till de som inte vill, har hemligt tel nummer , och öppnar aldrig dörr till någon okänd person , så slipper man idioterna (hoppas) (:, var kanske dumt att skriva hit de kanske spårar (: har för mig att bahnhof kan spärra svt för begäran , vet nån hur det är med BBB som jag har ?

Permalänk
Medlem

Enligt radiotjänsten måste man betala även om man blockerar SVT play. Så men andra ord har jävlarna bara bestämt sig för att alla måste betala.

http://www.radiotjanst.se/en/Customer-service/Frequently-aske...

Så om jag erbjuder alla en tjänst och skickar sedan ut räkningar för att de har "tillgång" till tjänsten då måste även jag ju få skicka räkningar till de som inte har tillgång. Radiotjänsten får ju då borde även jag få göra det.

Visa signatur

Main:
O11 XL, MSI 2080 TI GXT, AMD 3950X, Asus CH VIII Hero, EKWB WC Dual 360, HX1200

Media Dator
Phanteks P400, Strix 970, 6700K (delid), Asus Maxmimus VIII Hero Alpha, Corsair H100V2, TX750

Permalänk
Skrivet av EnDödRåtta:

Är inte en bättre lösning att göra alla gratis kanaler till betal kanaler så kan vi (mig inkluderat) som inte vill betala för något vi inte använder låta bli att betala och inte heller behöver ha en kanal vi inte kollar på.

Under det senaste året har jag kollat på tv hela 0 gånger från mitt eget hem, har använt SVT's online tjänster hela 0 gånger.
Jag ser inte anledningen att som du säger "betala för resten". Jag kollar inte på tv och ser därför ingen anledning till att jag ska betala en avgift för något som jag inte använder.
Skulle jag därimot få för mig att jag en dag jätte gärna vill se något som är på SVT så hade jag utan problem betalt för att få den kanal jag vill se.
Men att vara tvungen att betala en avgift för något som jag inte använder är bara korkat.

Jag gissar på att du inte vill betala en abonemangs avgift för mobil om du inte använder mobil / betala för att någon annan ska kunna använda sin mobil.

Nej det skulle inte vara en bra lösning. Då skulle de ju få in mindre pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Håller med dig, och skulle alla betala så skulle det knappast kosta något alls.
Sen är jag personligen så förbannat tacksam över SVT och SR att det är enda anledningen till att ha en TV, hur orkar man med all skit som går på dom andra kanalerna bara för att "det är gratis"? Reklamavbrott var 15e minut, MINST. Testade igår när det var reklamavbrott, gick igenom 11 av 15 kanaler och alla hade reklam samtidigt..kul!

Skönt att det finns några kanaler som har någon form av kvalité, och den måste man tvinga folk att betala för?
Tragiskt.

Ni som är så kritiska, tänk steget längre om alla nyheter och program styrdes av ekonomiska intressen, skulle det vara bra eller dåligt för oss som matas av media en miljard ggr per dag? Ni som klagar på SVT och SR, ta en kväll och kolla på något som du är intresserad av inom public service, gör det en kväll, både tv o radio och zappa sen över till TV4 o kolla på en film, eller försök att stå ut med 20min charlie sheen med sämst amerikans humor. Vilket är bäst?

Eller for the love of god, se en hel dokumentär utan reklam, utan rednecks som gör sprit eller någon annan påhittad smörja.

/end rant

Problemet för mig är att svt är vänstervridna, vilket syns i deras program och värst utav allt i deras nyhetsrapportering.

Permalänk
Skrivet av Svantesson666:

Gud vad jag tycker synd om alla er som myglat med er TV-licens i alla år!!! Jag lider verkligen med er...

Ja det är sjukt värdelöst att inte alla är med och betalat genom sin vanliga skatt men nu ser det ut som det gör. Jag har definitivt ingen som helst sympati för att ni gråter ut. Vi gjorde en undersökning i min klass på universitetet där folk fick räcka upp handen ifall de betalade TV-licens. Av ca. 130 personer så var det ca. 15 som räckte upp handen. Vilket alltså betyder att i vissa kretsar ska 5 % betala för resten. Jag hoppas verkligen licensen försvinner och den hamnar på den allmänna skatten, för det kommer jag personligen tjäna hundratals kronor på varje månad.

Jag är fullt medveten om att i princip alla i den här tråden kommer ha en rakt motsats uppfattning till detta men det skiter jag kort sagt i.

Tror nog att det var mycket grupptryck osv. Men jo det har du rätt i, det borde gå på skatten. Jag ser själv på TV då och då och betalar gärna, men att säga att bara de som ser ska betala, och sen kräva pengar från alla är bara fult. Lägg det på skatten i så fall..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svantesson666:

Gud vad jag tycker synd om alla er som myglat med er TV-licens i alla år!!! Jag lider verkligen med er...

Ja det är sjukt värdelöst att inte alla är med och betalat genom sin vanliga skatt men nu ser det ut som det gör. Jag har definitivt ingen som helst sympati för att ni gråter ut. Vi gjorde en undersökning i min klass på universitetet där folk fick räcka upp handen ifall de betalade TV-licens. Av ca. 130 personer så var det ca. 15 som räckte upp handen. Vilket alltså betyder att i vissa kretsar ska 5 % betala för resten. Jag hoppas verkligen licensen försvinner och den hamnar på den allmänna skatten, för det kommer jag personligen tjäna hundratals kronor på varje månad.

Jag är fullt medveten om att i princip alla i den här tråden kommer ha en rakt motsats uppfattning till detta men det skiter jag kort sagt i.

Så du vill att de som inte använder skiten ska betala för det? 2000 kronor/år är mycket pengar att kasta i sjön om man är student fast du kanske inte kan tänka så långt?
Eftersom du tycker det är så bra att betala för skit man inte använder så kan jag väl börja skicka fakturor till dig på kondomer och hemorrojdsalva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvalaSnubben:

http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Lagar-och-regler/Avgift... kan man läsa:
"Att man har en utrustning som är avsedd att ta emot en utsändning eller vidaresändning av tv-program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål."

Notera "avsedd", hur ska man tolka det? De kan ju aldrig komma och påstå att en dator är avsedd för det såvida den inte är inhandlad för att streama just SVT-Play.

Det är precis min mening också. De allra flesta sitter nu med en dator hemma som 1. är inköpt före dessa regler började gälla och 2. är köpta utan att man har fått information av återförsäljaren eller information i manual/kartong om att den är gjord för att ta emot tv-sändningar eller 3. Man har köpt lösa delar och byggt ihop själv, ingen av dessa delar kan de komma och säga är avsedda för att kolla på TV - CPU - NEJ, moderkort - NEJ, Minne - Nej.. osv.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

fatta hur mkt pengar dom får in på alla?? ca 170 kr i månaden för ett abonemang gånger typ 2 miljoner = 340 000 000 i månaden HELT SJUKT vem fan kan använda upp så mkt pengar SKROTA TV LICENS jag fastnade häromdagen dom jävlarna kollade in genom rutan och konstaterade att jag har en tv vilka rovdjur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGiant:

De resonemanget kan man ju vrida och vända på så man blir snurrig....
Jag e aldrig sjuk och vill inte betala för sjukvården eftersom jag inte utnyttjar det...
Jag har inga barn och vill inte betala skatt för barnomsorj mm...
Jag åker aldrig tåg så det är onödigt att investera i järnväg som bara andra kan nyttja...

Nu är det bestämt att alla ska betala som kan utnyttja tjänsten och då är det väl rätt jaga dom som smiter;)

Kan ju vara så att man e bitter för att man själv betalar också;)
Så ta inte för hårt på det jag skrev....

Tycker nog inte att man ska lägga det på skatten för det kommer bli vansinnigt mycket dyrare. Blir säkert procent och det slår olika beroende på inkomst och är man två som jobbar kommer säkert båda behöva betala extraskatten.

Du har rätt, jag formulerade mig dåligt.

Det är bra att tjänsten finns och jag kan gå med på att betala för den, men 2000kr per år är en alldeles för hög summa sett till vad tjänsten erbjuder. Kan tänka mig att en summa mellan 500-1000 kr per år är en bra summa.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av Sgt. Stinger:

Med tanke på att folk åkt på avgiften på grund av att "det hördes teveljud i bakgrunden" när deras papegoja pratade när radiotjänst har ringt, så kan du nog räkna med att få ett inbetalningskort i lådan.

och med den kan du torka baken , och alla såna som man har inte beställt själv

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Håller med dig, och skulle alla betala så skulle det knappast kosta något alls.
Sen är jag personligen så förbannat tacksam över SVT och SR att det är enda anledningen till att ha en TV, hur orkar man med all skit som går på dom andra kanalerna bara för att "det är gratis"? Reklamavbrott var 15e minut, MINST. Testade igår när det var reklamavbrott, gick igenom 11 av 15 kanaler och alla hade reklam samtidigt..kul!

Skönt att det finns några kanaler som har någon form av kvalité, och den måste man tvinga folk att betala för?
Tragiskt.

Ni som är så kritiska, tänk steget längre om alla nyheter och program styrdes av ekonomiska intressen, skulle det vara bra eller dåligt för oss som matas av media en miljard ggr per dag? Ni som klagar på SVT och SR, ta en kväll och kolla på något som du är intresserad av inom public service, gör det en kväll, både tv o radio och zappa sen över till TV4 o kolla på en film, eller försök att stå ut med 20min charlie sheen med sämst amerikans humor. Vilket är bäst?

Eller for the love of god, se en hel dokumentär utan reklam, utan rednecks som gör sprit eller någon annan påhittad smörja.

/end rant

Nja, smaken är väl som baken. Vad du anser vara kvalitet anser någon annan vara skräp.
Varför ska just det som SVT/SR skapar vara en avgift utöver allt annat som man dessutom måste betala oavsett?

Det finns ju kanaler folk vill betala för, t.ex. fotboll, golf, dokumentärer etc. De kanalerna finns ju till för de som är intresserad av att titta på dessa.
Är man inte intresserad av vad SVT/SR har att erbjuda ska man väl inte heller behöva betala för det?

Du kanske tycker SVT/SR gör bra saker och är villig att betala för det, good for you. Men då måste det vara frivilligt.
Kan ju vända på argumentet och säga att du minsann ska betala en till TV-avgift för att du kan ta emot alla andra kanaler du inte är intresserad av, eller hur?

Det handlar om val. Kan man inte välja, är man tvungen. Är man tvungen har man naturligt ett annat förhållningssätt till det än om man fick välja.
Jag kan välja att betala för t.ex. ESPN(eller nåt) men jag kan inte välja att betala för SVT1. Jag är tvungen att betala för SVT1 som du tycker är bra. Hur skulle du känna om du var tvungen att betala för ESPN som jag vill titta på, men inte du?

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det där är rent skitsnack. Självklart har man väl sett SVT över hos någon kompis, det ingår dock i deras TV-licens. Jag har inte haft något inpluggat i lägenhetens antennuttag på 7 år. Och jag har ett antal kompisar som det stämmer för också.

Så du menar på fullaste allvar att de flesta som inte betalar sin TV-licens faktiskt inte använder SVT i någon utsträckning alls?

Som jag sagt tidigare. TV-licens är värdelöst utformat, men att jag får betala för folk som inte vill och att dessa nu gråter ut har jag mycket lite förståelse för. Kan nästintill garantera att inte någon annan som faktiskt betalar licensen gråter heller.

Permalänk
Medlem

Landet vi lever i och politikerna som styr oss är sjuka i huvudet!

Jag tror att jag ska slå sönder min teve och bara ansluta min NAS till internet om jag måste för att undkomma denna absurda teve-licens ...

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover