Radiotjänst jagar datorägare – kräver tv-avgift för internetanslutna enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Får dom kolla ens ip utan att fråga om lov först?!

PUL lagen ska väl skydda en från detta?!

De kollar ju inte upp ens IP-adress. De får väl info från operatörerna, om vilka som har ett internetabonnemang.

Skrivet av Läkarn:

Tanken på Radio/tv-tjänsten är ju riktigt bra och det fungerar ju bara om folk är villiga att betala. Tyvärr så känns det både som svt/sr (and what not) och folket har glömt vad det faktiskt handlar om, att tillhanda hålla opartiska och ovinklade nyheter och journalistik. Istället får vi melodifestivalen, vem vet mest och stjärnorna på slottet. Inte konstigt att folk inte vill betala längre.
Att baka in det i skatten är ju tvärt emot vad hela grejen handlar om. Regeringen ska inte kunna styra hur mycket pengar som går till tv och radio.

Vi har det så bra i Sverige så vi glömmer bort/blundar för hur det skulle vara om de enda nyheterna vi får är finansierade av reklam eller styrda av regeringen.

Håller fullständigt med. (även om jag faktiskt gillar vem vet mest, hehe)

TV-licensen är problematisk i dagsläget, eftersom så få är villiga att betala den. Just nu ser jag dock ingen vettig lösning.

EDIT: Visst kan man tycka att det är fel att bli påtvingad en avgift på 150kr/mån, kan i viss mån hålla med (det funkar ju uppenbarligen inte). Ifrågasätter inte varför folk blir upprörda över det för det kan jag absolut förstå. Men att påstå att Sverige är ett sjukt land och att vi bör göra revolt p.g.a detta (som den allmänna uppfattningen bland kommentarerna verkar vara) är väl ändå att ta i?

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distant Worlds:

Landet vi lever i och politikerna som styr oss är sjuka i huvudet!

Jag tror att jag ska slå sönder min teve och bara ansluta min NAS till internet om jag måste för att undkomma denna absurda teve-licens ...

Passa dig då så att de inte får för sig att din NAS är en dator, för med tanke på vilka sjuka saker de hittar på som man tidigare aldrig trodde var möjligt så lär man blir förvånad igen när de kommer på nästa sjuka sak.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jäklar vad dyr en dator blev helt plötsligt.
2000kr *3-4 år = 6000-8000kr extra.

Tänk på det när ni köper budget dator nästa gång.

Men krävs fortf tv fri från politiker. Men avgift enskilt känns som det är sax att skrota. Borde va som kyrkoskatten istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Så du menar på fullaste allvar att de flesta som inte betalar sin TV-licens faktiskt inte använder SVT i någon utsträckning alls?

Som jag sagt tidigare. TV-licens är värdelöst utformat, men att jag får betala för folk som inte vill och att dessa nu gråter ut har jag mycket lite förståelse för. Kan nästintill garantera att inte någon annan som faktiskt betalar licensen gråter heller.

Visst utsätts man ofrivilligt av svt ibland när man är hos någon annan utöver det så brukar man inte svt under eget tak.
Så ja det är många osm inte använder SVT i någon utsträckning alls HEMMA. Vilket är det man betalar för och inte för att du kan se det hos någon annan.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Nej det skulle inte vara en bra lösning. Då skulle de ju få in mindre pengar.

Exactly! varför ska de ha pengar från folk som inte använder tjänsterna det är det jag tycker är knepigt!

Permalänk
Medlem

Suck...

Kanske inte finns så mycket mer att säga, tycker föregående talare gjort poängen smärtsamt uppenbar.

Vill då fan inte ha skiten på skatten. Vill inte på något sätt vara med och stödja smörjan som är SVT, vill jag kolla på bajsnödiga "debatter", elitistiska kulturkukar, och den förbannade jävla skit till sport längdfärdsskidor är, då åker jag fan ut till hålan ingenorkarkörahit och kollar på misären live.

I dags läget hade jag inte betalat om de varit valfritt, inte för att jag inte vill utnyttja "tjänsten", men kvaliten är ju så förbannat dålig. Specielt alla jävla, "morgon/dag/eftermiddag/kväll med random människa som inte har något att säga om något programmen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Visst utsätts man ofrivilligt av svt ibland när man är hos någon annan utöver det så brukar man inte svt under eget tak.
Så ja det är många osm inte använder SVT i någon utsträckning alls HEMMA. Vilket är det man betalar för och inte för att du kan se det hos någon annan.

Japp, så är det för mig, med den skillnaden att jag inte kollar på SVT hos någon annan heller. Sport och nyheter då, kanske någon skriker. Nej, sport intresserar mig inte, förrutom MMA som inte visas på SVT vad jag har hört. Nyheter läser jag på nätet.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Nej det skulle inte vara en bra lösning. Då skulle de ju få in mindre pengar.

Exakt, varför ska dom ha pengar från användare som inet använder deras prudukter?
Det skulle vara som att du får hem ett mail från AMD att du ska betala för att du har en dator hemma, men du har inga produkter hemma som är från AMD, This is bullshit!

Skrivet av Xburk:

De kollar ju inte upp ens IP-adress. De får väl info från operatörerna, om vilka som har ett internetabonnemang.

Håller fullständigt med. (även om jag faktiskt gillar vem vet mest, hehe)

TV-licensen är problematisk i dagsläget, eftersom så få är villiga att betala den. Just nu ser jag dock ingen vettig lösning.

Den vettiga lösningen är att göra SVT till en betal kanal. De som betalar kan kolla resten har inte möjlighet att kolla på den.
Ser inte problemet ? Jag vägrar att betala för något jag aldrig använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Gud vad jag tycker synd om alla er som myglat med er TV-licens i alla år!!! Jag lider verkligen med er...

Ja det är sjukt värdelöst att inte alla är med och betalat genom sin vanliga skatt men nu ser det ut som det gör. Jag har definitivt ingen som helst sympati för att ni gråter ut. Vi gjorde en undersökning i min klass på universitetet där folk fick räcka upp handen ifall de betalade TV-licens. Av ca. 130 personer så var det ca. 15 som räckte upp handen. Vilket alltså betyder att i vissa kretsar ska 5 % betala för resten. Jag hoppas verkligen licensen försvinner och den hamnar på den allmänna skatten, för det kommer jag personligen tjäna hundratals kronor på varje månad.

Jag är fullt medveten om att i princip alla i den här tråden kommer ha en rakt motsats uppfattning till detta men det skiter jag kort sagt i.

+1. Jag håller fullständigt med.

Vad många missar är att SVT är en samhällsnytta. Att folk tycker att man inte bör betala om man inte använder SVT låter kanske resonabelt på ytan, men om man gräver lite djupare så har man kommit till väldigt tråkiga slutsatser. Jag röker till exempel inte cigaretter, men jag är gärna med och betalar sjukhusräkningen för de rökare som fått lungcancer. Detsamma gäller de ungdomsgårdar som bedrivs av kommuner runtom i landet, jag brukar de inte men jag förstår att de har ett värde för allmänheten.

Sanningen är ju den att SVT (tillsammans med SR och UR) bedriver de bästa mediala tjänsterna i Sverige, och har som uttalat fokus att tjäna allmänheten, till skillnad från de privata aktörerna som enbart verkar för profiten.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Undra när Svensken ska vakna och våga ge sig ut i demonstationer.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Kan de inte bara ta alla pengar de betalar ut i löner osv för att jaga folk och betala sin jävla kanal och skippa avgiften?

Haha, helt rätt.

Bara för att SVT nu beslutat sända sin smörja på internet ska hela samhället kollektivbestraffas med skatt. Det är så fel det kan bli; SVT äger inte internet och har ingen rätt att ta ut pengar för det. Vill man ha SVT ska man givetvis betala för deras tjänster, lika mycket som det borde vara självklart att man ska kunna välja bort deras tjänster och slippa betala för alla andras "nöje".

Men vi ska komma ihåg att politikerna inte kan ställa sig för ett förslag som gör så att Sverige förlorar arbetstillfällen (att lägga ned radiotjänst).
Sen att det är värdelösa jobb som bara tillför irritation i samhället är ju en helt annan femma...

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

Vad många missar är att SVT är en samhällsnytta. Att folk tycker att man inte bör betala om man inte använder SVT låter kanske resonabelt på ytan, men om man gräver lite djupare så har man kommit till väldigt tråkiga slutsatser. Jag röker till exempel inte cigaretter, men jag är gärna med och betalar sjukhusräkningen för de rökare som fått lungcancer.

Nej SVT är ingen samhällsnytta, för att det ska vara någon nytta så ska det vara något som ganska många har nytta av och egentligen så erbjuder inte det något som ingen annan kanal kan erbjuda, eller internet för den delen.

När det gäller rökarna så betalar dom sin egen sjukvård eftersom tobaksskatten är så sjukt hög att när de väl börjar få problem så har de med råge betalat sin sjukvård, samma gäller alkoholisterna eftersom spritskatten är sjukt hög i Sverige.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men hur skulle detta påverka de gymnasieskolor som börjat satsa på att alla elever har rätt till en dator? Jag själv går på ett gymnasium med ca.2000 elever och alla klasser har varsin dator. Kommer skolan/kommunen behöva skatta för detta då eller är det vi som innehaver datorn som kommer få betala detta?

Om det nu är så att kommunen skall betala detta så lär det påverka "kvalitén" på våran utbildning, hur många elever som ska tas in och skolmat etc.?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem

Skönt att man betalar och slipper bli upprörd över detta. Jag lyssnar på P3 ca 8h/vardag, det blir 200h i månaden. 170kr i månaden för 200h bra reklamfri radio tycker jag verkligen inte är dyrt.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Administrativ avgift

Tittar inte på svt och kommer aldrig göra... Kan läsa nyheter via tidningen/sidor? Seriöst programmen de sänder suger allmänt k"k och vägrar betala i alla år och dar ... Så när jag som student måste ha en dator till pluggandet ska jag paya 2000kr per år.... Ja mog1 när man har 8000kr ...

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Betalar 249kr i månaden för att se livesända NHL matcher varje dag på Viaplay. Skulle gladerligen betalat lika mycket till radiotjänst om SVT hade program jag var lika intresserad av. Men nej, nu betalar jag för skittråkiga naturdokumentärer och barnprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskrosbarnet:

Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men hur skulle detta påverka de gymnasieskolor som börjat satsa på att alla elever har rätt till en dator? Jag själv går på ett gymnasium med ca.2000 elever och alla klasser har varsin dator. Kommer skolan/kommunen behöva skatta för detta då eller är det vi som innehaver datorn som kommer få betala detta?

Om det nu är så att kommunen skall betala detta så lär det påverka "kvalitén" på våran utbildning, hur många elever som ska tas in och skolmat etc.?

Om skolan eller dit hem redan har en TV så betalas redan allt som ska bestalas, så för dom fleta kommer det inte kosta en krona mer.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Explorer45:

Radio är inte licensbelagt, bara TV (och nu även surfplattor och datorer).

Fattar inte hur svenska folket kan gå med på detta år 2013..

Finns inte mycket alternativ än att betala och se glad ut. Inte alla som är sugna på att hosta upp en 10 000-20 000 kr efter att tingsrätten dömt till radiotjänst fördel.

Permalänk
Musikälskare

Mina pengar ska de inte få iaf, aldrig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

radiotjänsten.. den enda lagliga mafian i sverige

Mig ringde dom inte ens utan la en faktura och ett papper i min brevlåda där det stog betalar du inte så kommer det gå till kronofogden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Så du menar på fullaste allvar att de flesta som inte betalar sin TV-licens faktiskt inte använder SVT i någon utsträckning alls?

Som jag sagt tidigare. TV-licens är värdelöst utformat, men att jag får betala för folk som inte vill och att dessa nu gråter ut har jag mycket lite förståelse för. Kan nästintill garantera att inte någon annan som faktiskt betalar licensen gråter heller.

"Jag tycker inte hon är snygg"
"VA?! Menar du på fullaste allvar att du äcklas av och hatar alla tjejer?"

Du vet att det inte är svart eller vitt va? Det finns många fuskare. Men det finns många som inte har någon TV eller tittar på SVT i sitt hem.

Skrivet av Zakalwe:

+1. Jag håller fullständigt med.

Vad många missar är att SVT är en samhällsnytta. Att folk tycker att man inte bör betala om man inte använder SVT låter kanske resonabelt på ytan, men om man gräver lite djupare så har man kommit till väldigt tråkiga slutsatser. Jag röker till exempel inte cigaretter, men jag är gärna med och betalar sjukhusräkningen för de rökare som fått lungcancer. Detsamma gäller de ungdomsgårdar som bedrivs av kommuner runtom i landet, jag brukar de inte men jag förstår att de har ett värde för allmänheten.

Sanningen är ju den att SVT (tillsammans med SR och UR) bedriver de bästa mediala tjänsterna i Sverige, och har som uttalat fokus att tjäna allmänheten, till skillnad från de privata aktörerna som enbart verkar för profiten.

Är det samhällsnytta som kommer alla till gagn ska det skattefinansieras. Det är orättvist om Johan 16 år som går i gymnasiet och bor i ett litet studentrum ska få betala massa pengar för att han har en bärbar dator i skolan. Eller om någon som lyssnar på radio hela dagarna inte behöver betala. Eller som alla vi ungdomar som har en internetuppkoppling men inte tittar på TV måste betala.

Permalänk
Medlem

jag vill inte bli påtvingad att betala något som jag aldrig använder bara för att möjligen finns, Kryptra kanalen och de som betalar tv licensen kan få en decoder istället.

Permalänk
Medlem

Har ingen TV.. Har inte haft det på flera år. Det går ju ändå bara skit på dumburken.
Vill jag se någon film hyr jag eller kollar på någon av de hundratals DVD:er jag har, samt film-hårddisk.
I stället för TV har jag en projektor och surroundljud.

I förra helgen tänkte jag mig för första gången på flera år, se melodifestivalen. Den fjärde delfinalen..
Och kan väl säga så här...
Så länge man inte kan se SVT-live streamat utan att det laggar/laddas var 10:e sekund, tänker inte jag betala för det.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Mygel och lögner av SVT och Radiotjänst som vanligt!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Hmm ja, det är ju bra att du betalar för något du använder, men hur är det för personerna som inte nyttjar tjänsten? Ska man betala ändå, är det rätt tycker du?

Hur är det med folk som inte har barn? Är det verkligen rätt att de är med och besörjer andra människors skolgång? Hur är det med de som inte röker. ska de verkligen betala vård för kol-patienter? Hur är det med de som trivs bra i sitt kön? Ska de betala för andra människors könsbyten?

Enklaste svaret är väl att sänka årsavgiften med ca 70% och lägga det på skatten som allt annat som alla inte använder, men som somliga har nytta av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnDödRåtta:

Exakt, varför ska dom ha pengar från användare som inet använder deras prudukter?
Det skulle vara som att du får hem ett mail från AMD att du ska betala för att du har en dator hemma, men du har inga produkter hemma som är från AMD, This is bullshit!

Den vettiga lösningen är att göra SVT till en betal kanal. De som betalar kan kolla resten har inte möjlighet att kolla på den.
Ser inte problemet ? Jag vägrar att betala för något jag aldrig använder.

Det finns ett problem i ditt AMD-exempel. AMD är ett aktiebolag, de måste därför jobba för att nå så hög aktieutdelning som möjligt. Organisationen i sin helhet jobbar efter ett enda mål - maximera vinsten.

Public service har en samhällsnyttig funktion. De saknar AMDs mål att maximera vinsten. Detta för att de inte ska styras av företag (t.ex. via reklam) eller staten (t.ex. via skatten). Även fast du personligen inte tittar på SVT har du nytta av public service, av bl.a. oberoende nyhetsrapportering. Nu fungerar kanske inte public service fullt så bra som det är tänkt, men ville belysa syftet med det.

EDIT: Om de kodar sändningarna uppstår också problem. Public service försvinner eftersom de måste anpassa sig till marknaden på ett helt annat sätt. Deras syfte blir då att få så många abonnenter som möjligt, alltså öka vinsten.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk

2000:- om året är en billig peng för att slippa reta sig på det

Permalänk
Medlem

Kontrollant som knackade på här om dagen, 2400 om året måste jag börja betala för att jag har en dator hemma i princip. bra där ...

Permalänk
Medlem

"Tvavgift - numera en punktbeskattning riktad mot ensamstående, studerande och pensionärer"

Mycket pengar! >: (
Tur att jag fick en headsup iaf, nu vet jag att man inte ska råka säga att man har en dator/tablet nästa gång de frågar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Håller med dig, och skulle alla betala så skulle det knappast kosta något alls.
Sen är jag personligen så förbannat tacksam över SVT och SR att det är enda anledningen till att ha en TV, hur orkar man med all skit som går på dom andra kanalerna bara för att "det är gratis"? Reklamavbrott var 15e minut, MINST. Testade igår när det var reklamavbrott, gick igenom 11 av 15 kanaler och alla hade reklam samtidigt..kul!

Skönt att det finns några kanaler som har någon form av kvalité, och den måste man tvinga folk att betala för?
Tragiskt.

Ni som är så kritiska, tänk steget längre om alla nyheter och program styrdes av ekonomiska intressen, skulle det vara bra eller dåligt för oss som matas av media en miljard ggr per dag? Ni som klagar på SVT och SR, ta en kväll och kolla på något som du är intresserad av inom public service, gör det en kväll, både tv o radio och zappa sen över till TV4 o kolla på en film, eller försök att stå ut med 20min charlie sheen med sämst amerikans humor. Vilket är bäst?

Eller for the love of god, se en hel dokumentär utan reklam, utan rednecks som gör sprit eller någon annan påhittad smörja.

/end rant

Det finns något som heter internet där det i princip finns obegränsade tillgångar till kvalitativa program/dokumentärer och media. Varför måste man begränsa sig till svt's utbud och dessutom betala för det?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.