Radiotjänst jagar datorägare – kräver tv-avgift för internetanslutna enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Smartskaft, det kostar inget att lyssna på radio. Du betalar alltså inte 170kr/mån som du säger för att du lyssnar på radio, det är gratis.

Du har så rätt så, duktigt! Men, om jag betalar så gör jag vad jag kan för att det ska fortsätta finnas kvar.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Men hallå jag pratar fortfarande om en HEL FAMILJ!!!!!!!!!!!!
2 * 19000 = 38000:-
2 * 6000 = 12000:- för barnen om man försöker räkna upp nåt som är någorlunda normalt.
Nu tjänar ju mannen ofta mer och barnen kanske har mindre men jag gjorde ett exempel bara för att du ska fatta.
Då blir det 50000:-/mån för HELA FAMILJEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Självklart pratar jag också om inkomster före skatt är avdragen.
Fattar du nu?
Nu pratar jag om dom över 18 som har nån form av inkomst för det var dom som skatten gällde.
Tonåringar utan inkomst hade inte behövt betala enligt skatteförslaget.
Det är väldigt många som bor hemma som är över 20 pga bristen på bostäder.
Det är viktigare att sänka skatten i det här landet istället för att satsa på bostadsbyggande t.ex.
Och nej jag känner nog knappt en enda person som har över 20000:-/mån ens före skatt så skulle inte påstå att jag bor i nåt rikt område.
Men jag känner nog ingen familj med 2 arbetande som har så lite som 10000 per månad totalt före skatt.
Det skulle innebära totalt ca 7000:- för 2 personer efter skatt. Visst det finns som har så dåligt ställt men då är också båda utan jobb.

Du glömmer att man skattar även på a-kassa, pension, föräldrapenning osv... Då blir det plötsligt en hel del familjer med mycket låga inkomster i sammanhanget.

Det finns många familjer där den ena vuxne är arbetslös och den andre jobbar deltid, då kanske man får in 10-20k/mån.

On-topic så tycker jag dock ändå att det skall ligga i skatten. Det är rent bullshit att det ens skulle märkas om man lade till det. Om det kostar ens i närheten av vad sjukvård eller vägar kostar att producera Robinson och dylikt skit så tycker jag att vi lägger ner det istället.

Jag tror inte att jag tittat på TV-nyheter de senaste 10 åren... allting de pratar om har man redan läst om på Internet långt före.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Nej det går inte eftersom den tekniskt sätt är skapat och avsett för TV mottagning.
Det går för företag och föreningar men inte för vanliga hushåll.
Men om man nu ska pröva den där "avsedd för" formuleringen så tycker jag även den varianten ska prövas också.
Iofs om butiken tar bort den direkt och säljer den till dig så kan det möjligen fungera men du kan inte köpa en TV apparat och sen lämna in den i butik och få den bortmonterad efteråt.

Fast om du köper en stor monitor, DVS en TV utan mottagare så slipper du ju betala.
En produkt kan ju ändras med tiden. När man köper den kanske det är en TV, men tar jag ut mottagaren så är det en monitor som inte kan ta emot tv.

Samma sak borde gälla som det gjorde för datorer förr. T.ex. var man tvungen att betala för en dator som hade TV-kort i sig, men tog man ut TV-kortet så var det ju bara en vanlig dator så man då inte behövde betala licens för. Samma ska alltså gälla en tv om man tar ut "tv-kortet" eller dator och internet om man tar "bort tv-kortet", d.v.s blockerar SVTplay. Känns ju rätt tokigt att de inte vill följa samma regler för alla produkter utan hitta på olika regler.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Du glömmer att man skattar även på a-kassa, pension, föräldrapenning osv... Då blir det plötsligt en hel del familjer med mycket låga inkomster i sammanhanget.

Det finns många familjer där den ena vuxne är arbetslös och den andre jobbar deltid, då kanske man får in 10-20k/mån.

On-topic så tycker jag dock ändå att det skall ligga i skatten. Det är rent bullshit att det ens skulle märkas om man lade till det. Om det kostar ens i närheten av vad sjukvård eller vägar kostar att producera Robinson och dylikt skit så tycker jag att vi lägger ner det istället.

Jag tror inte att jag tittat på TV-nyheter de senaste 10 åren... allting de pratar om har man redan läst om på Internet långt före.

/hulle.

Ja men min diskussion handlade om 4 personer i ett hushåll som hade NÅN FORM AV INKOMST som kan t.ex vara akassa, sjukpenning, pension, whatever och jag räknar FÖRE SKATT ÄR DRAGEN. Det hade blivit dyrare för det hushållet och nya skatten hade blivit betydligt dyrare för den familjen och det var det jag ville ha sagt. BESSERWISSER!!!
Vet mycket väl att man betalar skatt på akassa osv med då jag varit i den situationen själv många gånger och levt på 7-8000:- efter skatt i månaden. Har fått ta av de man lyckas ha kvar från då man jobbat för att klara månaden så jag om nån vet hur det är att ha det dåligt ställt. Men det hör inte hit utan det jag pratade om var att även om man har låga inkomster på 7-8000:-/mån med akassa, sjukpenning eller liknande per person i hushållet så hade du hamnat på 400:-/mån i TV avgift i hushållet.
Miljonären med månadsiinkomst på 80000:- då om man nu ska vara BESSERWISSER behöver bara betala 100:-/mån om han bor själv.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Detta är mer än absurt, jag har inga planer att skaffa en TV-anslutning för att kunna se på TV, jag klarar mig med Internet. Jag vill inte betala för att jag använder helt enkelt inte deras kanaler, jag lyssnar även väldigt sällan på radio. Anledningen till att jag inte är intresserad av att betala för att se dessa kanaler är att inget intressant finns. Antingen så får de som har kanalerna betala, gör dem till betalkanaler där endast de som har betalat licensen har tillgång till dem både via marknätet och SVT-play. Eller så kan man baka in den i skatten som flera säger, nackdelen är att alla får betala mer då, men de får in sina pengar.

Det positiva för den sistnämnda lösningen är då att vi slipper dessa parasiter som kallar sig kontrollanter. Detta sparar inte bara pengar utan även frustrationen av att ständigt bli trakasserad via dörr, telefon och post med hot om kronofogden mm. Ser inte det som en lösning att fokusera på enheter som har en Internetanslutning, då kan du i stort sätt sätta avgift på 99% av all teknik. Mobiltelefoner, surfplattor, handdatorer, datorer och i stort sätt allt som har möjlighet att köra ett operativsystem. Är nog inte ensam att tycka att vårat land till viss del styrs av idioter som endast eftersträvar politikerlön. Pengar skall inte vara motivationen till att vara politiker!

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Fast om du köper en stor monitor, DVS en TV utan mottagare så slipper du ju betala.
En produkt kan ju ändras med tiden. När man köper den kanske det är en TV, men tar jag ut mottagaren så är det en monitor som inte kan ta emot tv.

Samma sak borde gälla som det gjorde för datorer förr. T.ex. var man tvungen att betala för en dator som hade TV-kort i sig, men tog man ut TV-kortet så var det ju bara en vanlig dator så man då inte behövde betala licens för. Samma ska alltså gälla en tv om man tar ut "tv-kortet" eller dator och internet om man tar "bort tv-kortet", d.v.s blockerar SVTplay. Känns ju rätt tokigt att de inte vill följa samma regler för alla produkter utan hitta på olika regler.

Det är ju det jag menar har man tagit bort TV mottagaren så är det ingen TV apparat längre utan en Monitor. Men Radiotjänst godkänner inte det för privatpersoner utan man får betala iaf.
Hjälper inte heller om du klubbar sönder den med en slägga det är fortfarande en TV mottagare sålänge den inte är bortkörd bort från hushållet.
Ska man pröva "avsedd för" formuleringen borde dom sakerna prövas med.

Visa signatur

Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Jag kollade precis på SVT1 på deras hemsida. Kvalitén är skräp, trots att högsta kvalitet är vald. Hur låg får deras bitrate vara enligt lagen? Det vore jävligt om de ska spara pengar genom att halvera deras bitrate några gånger om året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Radiotjänst har publicerat att det inte gör någon skillnad om man tar ut TV-mottagaren ur en TV-apparat längre. Vet dock inte om det var fackmannamässigt eller privat (om en verkstad gör det kanske det funkar).

Hittar dock inte källan men jag är helt säker på att det var något sådant.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Skrivet av Electrix:

Radiotjänst har publicerat att det inte gör någon skillnad om man tar ut TV-mottagaren ur en TV-apparat längre. Vet dock inte om det var fackmannamässigt eller privat (om en verkstad gör det kanske det funkar).

Hittar dock inte källan men jag är helt säker på att det var något sådant.

Det har alltid varit så. För vanliga hushåll gör det ingen skillnad utan det är bara företag och föreningar som får göra det.
Monterar företaget lös tunern själva och skickar intyg på det och sen säljer TV apparaten till dig så är det en Monitor du köpt och ska då slippa betala i det fallet såklart.
Men köper du den som en TV apparat med tuner inbyggd så kan du lämna in hur mycket du vill till verkstad osv det hjälper inte.
Inte ens om du som sagt klubbar sönder den i 100 bitar så är det fortfarande en TV mottagare sålänge den står i bostaden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det har alltid varit så. För vanliga hushåll gör det ingen skillnad utan det är bara företag och föreningar som får göra det.
Monterar företaget lös tunern själva och skickar intyg på det och sen säljer TV apparaten till dig så är det en Monitor du köpt och ska då slippa betala i det fallet såklart.
Men köper du den som en TV apparat med tuner inbyggd så kan du lämna in hur mycket du vill till verkstad osv det hjälper inte.
Inte ens om du som sagt klubbar sönder den i 100 bitar så är det fortfarande en TV mottagare sålänge den står i bostaden.

Men då kan man ju undra varför det är ok att plocka ut TV-kortet ut en dator och slippa betala, för det vet jag att det är ok eftersom vänner gjort så och fått det godkänt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är mycket intressant att lagtexten online inte nämner något alls om privatperson kontra företag. Dvs, Radiotjänsts godtyckliga åsikt att företag får plombera utrustning och blocka IP för att slippa avgift är således särbehandling. Men, här kommer det RIKTIGT intressanta i sammanhanget, Radiotjänst är ett företag, inte en myndighet, vilket innebär att dom inte får tolka lagen som dom vill heller, men å andra sidan kan dom inte sättas dit för godtycklig behandling heller.

Summa summarum: Radiotjänsts tolkning av lagen är godtycklig och har inte juridiskt stöd enligt mig.

Permalänk
Medlem

Men hallå jag pratar fortfarande om en HEL FAMILJ!!!!!!!!!!!!
2 * 19000 = 38000:-
2 * 6000 = 12000:- för barnen om man försöker räkna upp nåt som är någorlunda normalt.
Nu tjänar ju mannen ofta mer och barnen kanske har mindre men jag gjorde ett exempel bara för att du ska fatta.
Då blir det 50000:-/mån för HELA FAMILJEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Självklart pratar jag också om inkomster före skatt är avdragen.
Fattar du nu?
Nu pratar jag om dom över 18 som har nån form av inkomst för det var dom som skatten gällde.
Tonåringar utan inkomst hade inte behövt betala enligt skatteförslaget.
Det är väldigt många som bor hemma som är över 20 pga bristen på bostäder.
Det är viktigare att sänka skatten i det här landet istället för att satsa på bostadsbyggande t.ex.
Och nej jag känner nog knappt en enda person som har över 20000:-/mån ens före skatt så skulle inte påstå att jag bor i nåt rikt område.
Men jag känner nog ingen familj med 2 arbetande som har så lite som 10000 per månad totalt före skatt.
Det skulle innebära totalt ca 7000:- för 2 personer efter skatt. Visst det finns som har så dåligt ställt men då är också båda utan jobb.

Använd versaler och utropstecken hur mycket du vill. Du kan inte få det där till en låginkomstfamilj. I en låginkomstfamilj har du sällan två heltidsanställda vuxna och barn som har egen inkomst. Har du två vuxna med 19000:- i månaden så är det inte en låginkomstfamilj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Jag betalar min tevelicens så jag behöver inte oroa mig. Jag tillhör nog de ca 10% av sweclockers medlemmar som betalar för sig.

samma här, komiskt hur många som säger sig aldrig se på SVT här och vägrar betala. Samtidigt lyssnar de på p3 i bilen påväg till jobbet, som även det bekostas av Radio och TV-avgift. Skulle man sätta en spärr på allt SVT:s material för de som inte betalar skulle det dyka upp piratstreams etc som "folk som aldrig tittar på SVT" använder sig av istället och då skulle de slå bakut för att staten jagar dom för detta...

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

samma här, komiskt hur många som säger sig aldrig se på SVT här och vägrar betala. Samtidigt lyssnar de på p3 i bilen påväg till jobbet, som även det bekostas av Radio och TV-avgift. Skulle man sätta en spärr på allt SVT:s material för de som inte betalar skulle det dyka upp piratstreams etc som "folk som aldrig tittar på SVT" använder sig av istället och då skulle de slå bakut för att staten jagar dom för detta...

Fast radio är fritt, fortfarande. Med det sagt så skyr jag radio som pesten. Det finns en del bra radiodokumentärer och inslag. Men det är alldeles för mycket skitmusik och hjärndött blaj för att jag ska stå ut. Med det sagt så gör ju SR utan tvekan den bästa radion i Sverige.
Personligen lyssnar jag bara på egen musik och ljuddokumentärer från internet.

Jag vill inte ha något av den konformistiska mainstreammedian där hjärnbefriad idioti trycks upp i ansiktet på en 24/7 förpackat som nöje. SVT och SR är utan tvekan de bästa i Sverige på att leverera media, och de måste finnas kvar. Men jag föredrar att titta på dokumentärer och läsa på annat håll.

Det är därför jag förespråkar skattefinansiering av det hela.

Permalänk

Radiotjänst har inga polisiära befogenheter. Du är inte skyldig att släppa dom innanför tröskeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Radiotjänst har inga polisiära befogenheter. Du är inte skyldig att släppa dom innanför tröskeln.

Nah, dom går inte ens in fast du bjuder in dom. Uhm, om det nu inte är den där typen som skiter i sina egna regler. Antagligen är dom rädd för den rättsliga biten.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Använd versaler och utropstecken hur mycket du vill. Du kan inte få det där till en låginkomstfamilj. I en låginkomstfamilj har du sällan två heltidsanställda vuxna och barn som har egen inkomst. Har du två vuxna med 19000:- i månaden så är det inte en låginkomstfamilj.

Har men ett helttids jobb finns det inte många jobb idag där du tjänar minder än 19000:- FÖRE SKATT!!!!
Jag pratar då om låglönejobb som resturangbranchen och kommun t.ex.
Men det spelar ändå ingen rol lvad du kallar för låga löner för du missar mitt budskap.
En framilj som får 50000:- på 4 personer ska inte behöva betala 400:-/mån när en VD med 80000:- eller mer bara behöver betala 100:-/mån. Lever båda på akassa eller jobbar som vikare eller deltid osv så har man ju självklart inte 19000:- men många gånger har dom en man som ofta har 25-30000:-/mån före skatt då som kompenserar det.
Där har vi ju också ett problem där vi måste göra nåt åt kvinnors löner och anställningsformer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har men ett helttids jobb finns det inte många jobb idag där du tjänar minder än 19000:- FÖRE SKATT!!!!

Jobbar man inom callcenterbranschen som kundtjänst/support för typ tele2, telia, hp osv så har man en ingångslön som jag skulle tippa på ligger runt 17 000 idag före skatt. Jag jobbade själv på ett sådant callcenter senast 2011, men dock inte som kundtjänst och support, utan IT-tekniker som visserligen tjänade mer, men de som då började där på företaget som kundtjänst år 2011 fick 15 000-16 000kr före skatt vilket lär bli ca 17 000 idag. Skitlön, ja visst, men det finns många som jobbar med en sådan lön.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Jobbar man inom callcenterbranschen som kundtjänst/support för typ tele2, telia, hp osv så har man en ingångslön som jag skulle tippa på ligger runt 17 000 idag före skatt. Jag jobbade själv på ett sådant callcenter senast 2011, men dock inte som kundtjänst och support, utan IT-tekniker som visserligen tjänade mer, men de som då började där på företaget som kundtjänst år 2011 fick 15 000-16 000kr före skatt vilket lär bli ca 17 000 idag. Skitlön, ja visst, men det finns många som jobbar med en sådan lön.

Visst finns det ju sämre löner men det gör det ju ännu mera fel att den personen ska betala lika mycket i licens som en VD på 80000:-.
Men även om vi nu säger att båda jobbar på callcenter med skitklön med 17000:- så är det fortfarande 34000:- då vilket är mer än 10000-25000:- och då har vi inte räknat med viss inkomst av dom 2 hemmaboende barn över 18 så även med den skitlönen blir det ju en bit över 40000:- redan där. Men nu hör ju inte den här diskussionen hit vad som är hög och låg inkomst.
Även en familj med 2 deltidstjänster skulle få betala lika mycket med som är det ännu sämre ställt.
Därför skrotades också det förslaget till skatt pga som det var utformat och istället vart de den här fomen istälet med datorer och surfplattor.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bf3Guy:

eller hur ! betalar redan för tv:n , ska jag betala för datorn , min mobil , min ipad och allt det också ? idioterna får väl fan ta och ge sig ! de som vill ha svt kan väl betala för den , så kan vi 99% som inte vill ha den få en tjänst gjord så att de kommer och tar bort skiten , vill aldrig mera se den äckliga kanalen i min tv , usch!

Nej, om du redan betalar tv-avgift så räcker det. Men för de utan tv ska inte betala för SvtPlay för de har internet, det är vansinne. Där bör kunna välja SvtPlay genom pinkod kontroll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Skillnaden är att sjukhus och vägar är livsnödvändigt. Även om du inte behöver sjukhus nu eller kör bil, så kommer du säkert behöva sjukhus eller har släkt och vänner som behöver det. Dessutom åker du säkerligen antingen bil, buss eller taxi ibland. Skulle inte vägarna finnas så kommer inte matleveranser fram och leveranser av allt möjligt annat som är livsnödvändigt. TV och specifikt SVT är absolut inget livsnödvändigt. Skulle TV-nätet stängas ner så skulle fortfarande samhället fungera bra och göra det 10, 20 och 50år senare också. Så nej, det är inte ett dugg nödvändigt för samhället.

Så att jämföra tv-avgiften med sjukvård, skola, vägar, äldreomsorg osv är helt fel.

Så bra sagt

Kan jag få använda den texten när den behövs ?

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burtas:

Så bra sagt

Kan jag få använda den texten när den behövs ?

Haha inga problem

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Svt kan lägga ner sin verksamhet, alla sejjer ju att "svt" är en gratis kanal. Gö som med alla andra kanaler. att man betalar för dom kanaler man vill ha. 519kr/kvartal kostar alltså "SVT" för dom pengarna skulle jag kunna beställa "maxpaketet" från tex tele2/boxer.
Och såhär skriver RADIOTJÄNST På sin sida när någon frågar om blockering av svt

-Om min nätleverantör blockerar SVT Play, vad gäller?

En spärr av SVT Play eller någon annan webbsänd kanal från nätverksleverantören har ingen betydelse för avgiftsskyldigheten."

Onödig bild
Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem

Men det spelar ändå ingen rol lvad du kallar för låga löner för du missar mitt budskap.
En framilj som får 50000:- på 4 personer ska inte behöva betala 400:-/mån när en VD med 80000:- eller mer bara behöver betala 100:-/mån. Lever båda på akassa eller jobbar som vikare eller deltid osv så har man ju självklart inte 19000:- men många gånger har dom en man som ofta har 25-30000:-/mån före skatt då som kompenserar det.
Där har vi ju också ett problem där vi måste göra nåt åt kvinnors löner och anställningsformer.

För det första, har du 2 vuxna med heltidstjänst och barn som arbetar så är det mycket otroligt att det skulle vara en låginkomstfamilj. Ska du använda ordet låginkomstfamilj så kan du inte ge alla i familjen anställning till bra löner, då är det ju inte en låginkomstfamilj längre eller hur?

Och det är fullt rättvist om får betala per person. Alla gynnas av denna public service, du gynnas inte en fjärdedel så mycket bara för att du bor med tre andra, du har lika mycket gagn av det som om du bor själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flammsig:

http://radiotjanst.tripod.com/varning.jpg

Svt kan lägga ner sin verksamhet, alla sejjer ju att "svt" är en gratis kanal. Gö som med alla andra kanaler. att man betalar för dom kanaler man vill ha. 519kr/kvartal kostar alltså "SVT" för dom pengarna skulle jag kunna beställa "maxpaketet" från tex tele2/boxer.
Och såhär skriver RADIOTJÄNST På sin sida när någon frågar om blockering av svt

-Om min nätleverantör blockerar SVT Play, vad gäller?

En spärr av SVT Play eller någon annan webbsänd kanal från nätverksleverantören har ingen betydelse för avgiftsskyldigheten."

Det är ju inte alls en gratiskanal, folk som inte betalar Radiotjänst kanske tror det? De som har påstått detta är ute och cyklar. Det är public service och inget annat. Och sen kostar ju boxers max-paket 339kr/månad och inte per kvartal.

För övrigt tycker jag att SVT producerar klart bäst TV i hela landet. Se bara alla sport-produktioner som är hästlängder bättre än konkurrenter. Dessutom visar de annat än dokusåpor. Och radio ska vi inte ens tala om, går det ens att lyssna på nåt annat än SR?

Jag tycker ni kan betala, för jag tror nog att ni ser ett och annat program då och då, eller lyssnar lite på radio.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Det är ju inte alls en gratiskanal, folk som inte betalar Radiotjänst kanske tror det? De som har påstått detta är ute och cyklar. Det är public service och inget annat. Och sen kostar ju boxers max-paket 339kr/månad och inte per kvartal.

För övrigt tycker jag att SVT producerar klart bäst TV i hela landet. Se bara alla sport-produktioner som är hästlängder bättre än konkurrenter. Dessutom visar de annat än dokusåpor. Och radio ska vi inte ens tala om, går det ens att lyssna på nåt annat än SR?

Jag tycker ni kan betala, för jag tror nog att ni ser ett och annat program då och då, eller lyssnar lite på radio.

Visst, jämför man med kanal 3, 4 och 5 framstår nog SVT som riktigt bra. 4an misslyckas alltid med sport, men jämför ec. med Viasat eller Eurosport, där ligger SVT i lä på sportfronten, rejält. Dokumentärer hittar man på Discovery eller National Geographic, finns gott om kanaler med många intressanta dokumentärer som SVT i bästa fall köper in, men egenproducerat från SVT är mest bara skit tyvärr, men det gäller också de flesta svenska "dokumentärer" (dokusåpa är nog rätt namn).
Radio 1 är klart mer spännande att lyssna på enligt mig, men för det mesta klarar jag mig gott utan, föredrar internet där alla får ha en åsikt och en levande diskussion kan föras ^^

Jag tycker du ska betala, för du tycker SVT är bra. Jag ser inte på SVT, har inte ens möjlighet att se TV då det saknas antenn och ingen digitalbox finns, inte heller köper jag en. Lyssnar aldrig på radio, utom när man åker med någon i deras bil, men då är det ju knappast jag som styr över radion
SVT är och förlir skit, visst, är man arbetslös, pensionär eller någon annan som sitter hemma hela dagen/inte vill ha med den stora stygga världen att göra duger SVT gott, fint med propaganda och censur av vilka partier som får vara med i debatt och inte, föredömligt!
De dedikerar också klart mer programtid för ett visst politiskt block när det är val, tror det var 70/30 programtid mellan blocken förra valet, mycket demokratiskt och riktigt.
Nej, SVT har inte producerat ett enda alster som gjort att jag viljat se på deras kanal, då jag inte är barn så är inte bolibompa aktuellt och då jag inte är pensin känns på spåret lite väl tråkigt. Men så klart, vill man helt undvika allt utländskt hemskt, där de pratar engelska, är nog SVT en frihet. att de inte har reklam är också rent skitsnack, de har reklampauser i mängder, enda skillnaden är att de gör reklam för andra saker som sänds på SVT och inte 3e parts produkter, men reklam är det iaf. Den dagen de börjar sända program non stop, vore det annars, men det lär aldrig ske.

Tyvärr kära SVT fan, jag förstår att många gillar SVT och det kan jag respektera, jag respekterar att folk vill se Ullared och liknande (imo dynga) men det är ok, vad som än gör dig lycklig. Men att tvinga andra att betala för skiten, det är inte logiskt!
Vill man se SVT får man betala för det, som alla andra kanaler. SVT är ändå stora nog, pensionärer och barnfamiljer räcker gott för att de ska dra in nog för att kunna ge "public service" av rang, dock kanske det finsn för lite pengar för att ge miljonlöner men det vore väl inte så hemskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Absolut, visst är det så och dessutom mycket vanligare idag än många tror!

Ta Stockholm som ett ex bara, hur många ivnadrare och andra lågutbildade svenskar finns tex inte i S-holms förorter idag? Väldigt många av dom har jobb där lönen är betydligt lägre än t.o.m vad du nämnde, ca: 17k före skatt. Folk som inte lever så verkar ha enorma svårigheter att förstå hur verkligheten ser ut. Kan tillägga att nej dom är INTE i extrem minoret heller, för jäkligt i min mening! Vet folk som städar 14-16h/dag och tjänar under 6k fast då pratar vi mestadels om folk som inte får uppehållstillstånd och utnyttjas nåt så äckligt av giriga svin!

Citat redigerat
Permalänk
Medlem

Får det förekomma så mycket snack om att smita undan en svensk lag i forumet?
Set är inte SVT som bestämmer lagarna. De får de pengar som RADIOTJÄNST samlar in från medborgarna, som Rixdagen har bestämt för många år sedan, På Sossarnas tid, Aftonbladet sympatiserar med sossarna, skyll på dom
När det inte får knystas om nerladdningar och piratkopior.
Över 700 inlägg och hälften är felaktiga pga. dålig inläsning i ämnet, men det kan bero på att Aftonbladet är husguden, inte SVTs nyheter och andra nyttiga informationsprogram som UR.
Den som har en aparat som kan ta emot tvprogram oavsätt vilket, är avgiftspliktigt i sverige.
Rätt eller fel, så är det bara att hacka i sig.

En normal lön för en kommunalarbeteare ligger på ca 20.000:- FÖRE skatt
Det kan mycket väl vara lägre för kvinnor som oftast jobbar färre timmar...
Det blir nog bra när det blir färdigt....

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Visst, jämför man med kanal 3, 4 och 5 framstår nog SVT som riktigt bra. 4an misslyckas alltid med sport, men jämför ec. med Viasat eller Eurosport, där ligger SVT i lä på sportfronten, rejält. Dokumentärer hittar man på Discovery eller National Geographic, finns gott om kanaler med många intressanta dokumentärer som SVT i bästa fall köper in, men egenproducerat från SVT är mest bara skit tyvärr, men det gäller också de flesta svenska "dokumentärer" (dokusåpa är nog rätt namn).
Radio 1 är klart mer spännande att lyssna på enligt mig, men för det mesta klarar jag mig gott utan, föredrar internet där alla får ha en åsikt och en levande diskussion kan föras ^^

Haha, du måste skoja? Dokumentärer på Discovery Channel? Knappast att dom har plats att klämma in det mellan något krabbfiskeprogram och någon motorcykelbyggare. Discovery Channel är riktigt pinsam, och NG är på väg åt samma håll. Det är sant att SVT köper in många av sina program, eller lägger ut jobb på andra producenter. Detta är är dock inte unikt direkt, nästan alla kanaler gör på samma sätt.

Citat:

Jag tycker du ska betala, för du tycker SVT är bra. Jag ser inte på SVT, har inte ens möjlighet att se TV då det saknas antenn och ingen digitalbox finns, inte heller köper jag en. Lyssnar aldrig på radio, utom när man åker med någon i deras bil, men då är det ju knappast jag som styr över radion
SVT är och förlir skit, visst, är man arbetslös, pensionär eller någon annan som sitter hemma hela dagen/inte vill ha med den stora stygga världen att göra duger SVT gott, fint med propaganda och censur av vilka partier som får vara med i debatt och inte, föredömligt!
De dedikerar också klart mer programtid för ett visst politiskt block när det är val, tror det var 70/30 programtid mellan blocken förra valet, mycket demokratiskt och riktigt.

Propaganda? Antingen behöver du ta av foliehatten, eller sluta sitta och dregla över Avpixlat.nu, eller kanske både och? Visst, jag kan hålla med om att SD (för det är väl det partiet vi pratar om?) har haft mycket emot sig innan förra valet. Då var dem inte med i debatten för att de inte var ett riksdagsparti. Kommer bli ändring till nästa val.

Citat:

Nej, SVT har inte producerat ett enda alster som gjort att jag viljat se på deras kanal, då jag inte är barn så är inte bolibompa aktuellt och då jag inte är pensin känns på spåret lite väl tråkigt. Men så klart, vill man helt undvika allt utländskt hemskt, där de pratar engelska, är nog SVT en frihet. att de inte har reklam är också rent skitsnack, de har reklampauser i mängder, enda skillnaden är att de gör reklam för andra saker som sänds på SVT och inte 3e parts produkter, men reklam är det iaf. Den dagen de börjar sända program non stop, vore det annars, men det lär aldrig ske.

Reklam på SVT? De gör reklam för sina egna program, och då mellan början och slut på två program. Det är ju inte direkt som på TV4 när det är 5 pauser per timme. Varför är du så trångsynt? Har inte pensionärer samma rätt som du

Citat:

Tyvärr kära SVT fan, jag förstår att många gillar SVT och det kan jag respektera, jag respekterar att folk vill se Ullared och liknande (imo dynga) men det är ok, vad som än gör dig lycklig. Men att tvinga andra att betala för skiten, det är inte logiskt!
Vill man se SVT får man betala för det, som alla andra kanaler. SVT är ändå stora nog, pensionärer och barnfamiljer räcker gott för att de ska dra in nog för att kunna ge "public service" av rang, dock kanske det finsn för lite pengar för att ge miljonlöner men det vore väl inte så hemskt?

Ullared? Det är ju kära Kanal5 som sänder det har jag för mig. I en perfekt värld så hade du inte behövt betala, men nu är det ju så att man inte kan veta till 100% vilka som fuskar och vilka som faktiskt inte tittar. Jag skulle helst sett att kostnaden skulle bakas in i någon annan skatt, precis som allt annat. Då slipper man detta gnäll. Ta alla statligt finansierade motorvägar till exempel, de som inte har bil och således inte använder vägarna gnäller inte.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Denna avgift är förlegad - kanske var det bra på 60talet då regeringar kunde mörka händelser. Sådant är helt omöjligt med alla de medier vi har i dagsläget.

Det de gör nu är ungefär som om en porrsida skulle skicka ut en faktura till alla oss i Sverige och be oss betala eftersom det är möjligt för oss att komma åt deras sida.

Jag bojkottar hellre SVT helt och hållet än att betala det där. 2000kr om året är mycket pengar och jag tänker inte betala det om jag inte använder det. Ni får väl göra som spotify och be medlemmar betala per månad, men lycka till med det, er tjänst är för dålig.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.