Radiotjänst jagar datorägare – kräver tv-avgift för internetanslutna enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Får det förekomma så mycket snack om att smita undan en svensk lag i forumet?
Set är inte SVT som bestämmer lagarna. De får de pengar som RADIOTJÄNST samlar in från medborgarna, som Rixdagen har bestämt för många år sedan, På Sossarnas tid, Aftonbladet sympatiserar med sossarna, skyll på dom
När det inte får knystas om nerladdningar och piratkopior.
Över 700 inlägg och hälften är felaktiga pga. dålig inläsning i ämnet, men det kan bero på att Aftonbladet är husguden, inte SVTs nyheter och andra nyttiga informationsprogram som UR.
Den som har en aparat som kan ta emot tvprogram oavsätt vilket, är avgiftspliktigt i sverige.
Rätt eller fel, så är det bara att hacka i sig.

En normal lön för en kommunalarbeteare ligger på ca 20.000:- FÖRE skatt
Det kan mycket väl vara lägre för kvinnor som oftast jobbar färre timmar...
Det blir nog bra när det blir färdigt....

Fast vem säger ett man inte kan ändra den lagen de senaste 7 åren eller överhuvudtaget ha en bra politik för att skapa jobb när man kallar sig arbetarpartiet? , M gjorde en Rip-off av S.

Om det nu är så att alla måste betala, då kan de ju baka in det i skatten och sen kan de sänka avgiften till hälften eftersom det då kommer vara fler som betalar.

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Ingen kan här säga att man inte tittar på någon tv alls...

Det beror på definitionen av TV.
Jag ser på Netflix, Hulu, BBC iPlayer, Vudu och andra liknande tjänster, men jag har inte sett "TV" som i folkmunnsdefinitionen på snart 10 år.

Jag kan med handen på hjärtat säga att den enda public service produktionen jag sett sedan vi flyttade till Sverige för cirka 7 år sedan är "30 grader i Februari" och den serien såg jag på Netflix för nägra veckor sedan. Innan dess har ingenting producerat av eller för SVT varit av intresse för mig och absolut inte värt kostnaden på över 2000,-/år.

När vi köpte ny skärm för något år sedan var vi väldigt petiga med att hitta en utan mottagare, att de nu ska försöka dra in en avgift genom datorer är ren idioti. Tur är det att lagen, som den är skriven, betyder att den inte gäller någon av mina datorer eller "surfplattor".

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Fast vem säger ett man inte kan ändra den lagen de senaste 7 åren eller överhuvudtaget ha en bra politik för att skapa jobb när man kallar sig arbetarpartiet? , M gjorde en Rip-off av S.

Om det nu är så att alla måste betala, då kan de ju baka in det i skatten och sen kan de sänka avgiften till hälften eftersom det då kommer vara fler som betalar.

Då drabbar de dom som inte har varken Radio, TV eller dator mm.
Om tillräklig mängd av svenska folket vill ha bort tv-Licensen så är det bara att rösta bort den, men nu finns det flera som är nöjda än missnöjda med Tv-Licens...
Men de som inte tittar på SVT, kanske tittar med sin parabol mot öster (kolla alla paraboler på höghusen) men det är oxå lisenspliktiga aparater...
Skatt har vi så det räcker iallafall
Vi kommer nog inte ur detta helskinnade...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

En normal lön för en kommunalarbeteare ligger på ca 20.000:- FÖRE skatt
Det kan mycket väl vara lägre för kvinnor som oftast jobbar färre timmar...
Det blir nog bra när det blir färdigt....

Öhh, du vet att det finns mängder av olika arbeten inom kommunen? Det finns dom som kanske städar och tjänar 18 000kr och sen finns det IT-tekniker med 25-35 000kr och sen finns det politiker med mer än så, det finns omsorgen, lärare, badhus, socialarbeterare osv. Finns mängder av olika löner inom en kommun.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttegubben:

Sa precis upp min tv licens å skiten, Bruden på andra sidan frågade då vad jag hade gjort med min tv. min tv har jag sålt svara jag. dock så äre ingen tv längre slet ur min tv mottagare i tv,n igår så ingen signal kan komma in eller ut. aja tillbaka till saken sen fråga hon om jag hade en dvd, vhs spelare eller spelkonsol. jag tänkte va fan ska hon veta de för, och jag frågade det har väl inget med saken att göra? ne men det är grundlig koll endast. dator å de fråga hon inte ens om så jag behövde ju inte svara på de jävla frågorna iaf

Vad skriver du på då?
Det är inte lagligt att smita från tv-licensen.
Men du kanske ska dlita sönder den oxå.
Sedan bara sitta med en gammal nokia och SMSa resten av livet. då kan du inte skryta på Swec i fortsättningen

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Öhh, du vet att det finns mängder av olika arbeten inom kommunen? Det finns dom som kanske städar och tjänar 18 000kr och sen finns det IT-tekniker med 25-35 000kr och sen finns det politiker med mer än så, det finns omsorgen, lärare, badhus, socialarbeterare osv. Finns mängder av olika löner inom en kommun.

Det var bara ett exempel, som dessutom inte har ned tråden att göra

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

En intressant fråga är vad som händer med de som bara har en dator och som nu tvingas betala. Får de tillbaka sina pengar år 2015 om de då kommer fram till att datorer inte ska räknas som "apparat avsedd..."?

Ganska obehagligt faktiskt att ett företag i Sverige år 2013 kan slänga upp material på en hemsida och sedan kräva pengar från alla som har en dator och Internet, med stöd i lagen dessutom. Det känns ju mer som något som hör hemma i Nordkorea eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarkov2:

En intressant fråga är vad som händer med de som bara har en dator och som nu tvingas betala. Får de tillbaka sina pengar år 2015 om de då kommer fram till att datorer inte ska räknas som "apparat avsedd..."?

Ganska obehagligt faktiskt att ett företag i Sverige år 2013 kan slänga upp material på en hemsida och sedan kräva pengar från alla som har en dator och Internet, med stöd i lagen dessutom. Det känns ju mer som något som hör hemma i Nordkorea eller liknande.

Precis, det är något vi bör ta upp med politiker. Hur många av politikerna tycker att det är OK med straffskatt på datorer trots att man inte vill nyttja SVT den vägen? Enligt den fråga som Aftonbladet hade uppe igår eller om det var i förrgår så svarade ca 90% av läsarna att de inte tyckte det var någon bra idé med tv-avgift för datorer och surfplattor och eftersom det är väldigt många som läser aftonbladet så är det säkert en ganska rättvis siffra som röstningen kommer fram till. Detta borde politikerna lyssna på och ta bort denna idioti med avgift för datorer.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Visst, jämför man med kanal 3, 4 och 5 framstår nog SVT som riktigt bra. 4an misslyckas alltid med sport, men jämför ec. med Viasat eller Eurosport, där ligger SVT i lä på sportfronten, rejält. Dokumentärer hittar man på Discovery eller National Geographic, finns gott om kanaler med många intressanta dokumentärer som SVT i bästa fall köper in, men egenproducerat från SVT är mest bara skit tyvärr, men det gäller också de flesta svenska "dokumentärer" (dokusåpa är nog rätt namn).

SVT köper in en hel del, det är sant, men det mesta de köper kommer från BBC som gör i särklass bäst dokumentärer av samtliga engelskspråkiga kanaler i hela världen (Planet earth / frozen planet etc). Discovery är ju ett skämt, de har väl i princip ett vettigt program om dagen mellan 4 avsnitt av scrap wars och deadliest catch säsong 43.

Tro fan att om du är fotbollsintresserad och SVT köper in en landskamp så kommer du att titta på matchen, de som av "moraliska" skäl väljer att inte titta trots att de vill "jag betalar ju inte" går nog att räkna på handens fem fingrar. Alltså faller argumentet för alla "som aldrig ser på SVT" eftersom det i 99.5% av fallen inte stämmer. Att SVT sen inte är favoritkanalen hos många är en annan fråga, men det är inte vad det handlar om, utan skitsnacket som folk håller sig med för att iallafall för sig själva rättfärdiga det avgiftsfusk de sysslar med.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Precis, det är något vi bör ta upp med politiker. Hur många av politikerna tycker att det är OK med straffskatt på datorer trots att man inte vill nyttja SVT den vägen? Enligt den fråga som Aftonbladet hade uppe igår eller om det var i förrgår så svarade ca 90% av läsarna att de inte tyckte det var någon bra idé med tv-avgift för datorer och surfplattor och eftersom det är väldigt många som läser aftonbladet så är det säkert en ganska rättvis siffra som röstningen kommer fram till. Detta borde politikerna lyssna på och ta bort denna idioti med avgift för datorer.

Aftonbladet är ju sossar... Det var sossarna som hittade på detta med Tv-Licens en gång i tiden, snacka med Dom om detta.
Alla omröstningar som gjörs i tidningarna har ledande frågor, som ger det svar som dom vill ha fram...
När ska du fatta att det inte bara är SVTs program som det gäller, det gäller alla tv program!
Det är tydligen runt 90% som betalar tv-Licensen i sverige. klart att man vill slippa betala.
Om du ställer en fråga: Vill du slippa betala skatt, Elräkning mm så blir det samma svar

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Då drabbar de dom som inte har varken Radio, TV eller dator mm.

Men nu drabbar det dom som överhuvudtaget in kollar på SVT eller inte har någon TV. Vi betalar alltså 2000 om året för ingenting.

De flesta måste ha en dator och internet hemma, och detta vill Radiotjänsten känna pengarna utan logik.

Vem som helst vet att detta angriper fel personer.

Genom att baka in summa i skatten som allt annat gör det mindre irriterande och alla får betala en betydligt lägra summa än vad man får göra nu.

Permalänk
Skrivet av htbtoma:

Tro fan att om du är fotbollsintresserad och SVT köper in en landskamp så kommer du att titta på matchen, de som av "moraliska" skäl väljer att inte titta trots att de vill "jag betalar ju inte" går nog att räkna på handens fem fingrar. Alltså faller argumentet för alla "som aldrig ser på SVT" eftersom det i 99.5% av fallen inte stämmer. Att SVT sen inte är favoritkanalen hos många är en annan fråga, men det är inte vad det handlar om, utan skitsnacket som folk håller sig med för att iallafall för sig själva rättfärdiga det avgiftsfusk de sysslar med.

Det finns massor av människor som inte är varken fotbollsintresserade eller generellt sportintresserade. Att det finns det som säger att de aldrig ser SVT medans de faktiskt gör det stämmer givetvis men det finns också de som faktiskt aldrig ser SVT (eller TV, definitionsfråga) överhuvudtaget. Jag (med familj) är en av de som inte ser "TV" alls, vi ser program via Netflix, Hulu, BBC iPlayer och diverse andra tjänster men vi ser inte på "TV". Den enda, vad jag vet, SVT produktion vi sett sedan vi flyttade till Sverige är "30 grader i Februari" och den såg vi på Netflix för några veckor sedan. Att vi, som inte har en TV enligt alla regler, ska behöva medfinansiera SVT som vi aldrig använder oss av är ren o skär idioti.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Du betalar avgiften för att finansiera public service, som existerar för att försäkra att människor i detta land har tillgång till allt från nyheter och dokumentärer till underhållning och utbildning – på ett sakligt och objektivt sätt. I slutändan är det en mycket stor fråga, om vårt lands styrelseskick. Att landets invånare har tillgång till oberoende medier är en förutsättning för en fungerande demokrati. Om du inte väljer att utnyttja denna förmån så är det din förlust, men du har tillgång till den och skall därmed betala.

Dessa 25 sidors debatt (visserligen utfyllt med många mindre genomtänkta inlägg från diverse sportlovslediga) visar att skattesedeln är den enda vägen att gå, men självklart måste de insamlade medlen hållas långt borta från andra budgetar och klåfingriga politiker. All form av kryptering skall vi hålla oss långt borta ifrån, det skulle bara komplicera mottagandet oerhört, varje mottagare behöver plötsligt CA-modul, någon skall tillhandahålla bortkomna/trasiga kort och ett krypteringssystem är inte gratis (även om det inte kostar så mycket som Sveriges kommersiella medieleverantörer lyckats inbilla Svensson).

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Aftonbladet är ju sossar... Det var sossarna som hittade på detta med Tv-Licens en gång i tiden, snacka med Dom om detta.
Alla omröstningar som gjörs i tidningarna har ledande frågor, som ger det svar som dom vill ha fram...
När ska du fatta att det inte bara är SVTs program som det gäller, det gäller alla tv program!
Det är tydligen runt 90% som betalar tv-Licensen i sverige. klart att man vill slippa betala.
Om du ställer en fråga: Vill du slippa betala skatt, Elräkning mm så blir det samma svar

Vad snackar dom om?
Jag hoppas vi pratar i nutid, jag skiter i vad de gjorde DÅ jag skiter i vad M gjorde DÅ det är NU som gäller och S sitter inte i regeringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Fy fan jag har ingen TV därför att det är bara skit som jag inte har nått intresse alls av som sänds där. Dom kan glömma att jag kommer att betala deras avgift bara för att jag nu kan titta på skiten som jag inte vill se även på internet.

Same here. Aldrig varit intresserad av TV.
Det jag sett har alltid kommit så mycket tidigare i USA, serier osv. Nu börjar det komma Streamingtjänser. Betalar t.ex. för Netflix, tycker dem är förtjänt pengarna. Men VAFAN jag vill inte betala för Radiotjänst. Något jag verkligen aldrig utnytjar.

Vad kan man göra? Workaround? Jag vägrar!

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Genom att baka in summa i skatten som allt annat gör det mindre irriterande och alla får betala en betydligt lägra summa än vad man får göra nu.

Agreed.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Den som har en aparat som kan ta emot tvprogram oavsätt vilket, är avgiftspliktigt i sverige.
Rätt eller fel, så är det bara att hacka i sig.

Vem har sagt detta? Inte lagen i alla fall. Bara Radiotjänst som hävdar det och TT och andra media rapar upp samma bludder om och om igen utan kritisk granskning. Bara SvD som släppt in en person som hävdar motsatsen. Alla andra tidningar tar bort kommentarer som visar att Radiotjänst har fel. Vi som läst lagen och dess förarbeten ser att de enda datorer som avses är HTPC med eller utan TV-kort. En kontorsdator är inte med alls och surfplattor var inte ens uppfunna. Telefoner exkluderas helt på ett tydligt sätt.

Innan en högre rättsinstans har sagt sitt kan man kräva avgift på alla PC men ingen är skyldig att betala den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Det finns massor av människor som inte är varken fotbollsintresserade eller generellt sportintresserade. Att det finns det som säger att de aldrig ser SVT medans de faktiskt gör det stämmer givetvis men det finns också de som faktiskt aldrig ser SVT (eller TV, definitionsfråga) överhuvudtaget. Jag (med familj) är en av de som inte ser "TV" alls, vi ser program via Netflix, Hulu, BBC iPlayer och diverse andra tjänster men vi ser inte på "TV". Den enda, vad jag vet, SVT produktion vi sett sedan vi flyttade till Sverige är "30 grader i Februari" och den såg vi på Netflix för några veckor sedan. Att vi, som inte har en TV enligt alla regler, ska behöva medfinansiera SVT som vi aldrig använder oss av är ren o skär idioti.

Eftersom du uppenbarligen både skrivit att du sett av SVT producerat material och har möjligheten att göra så även om du inte äger någon "TV" så är du per defintion enligt lag skyldig att betala TV-licens. Som jag tidigare sagt är det helt orelevant om du ser en kvart var tredje år eller har SVT på 6 timmar om dagen. Jag själv ser knappt på TV och än mindre på SVT, men jag har möjligheten om jag så vill och betalar således avgift helt enligt svensk lag. Vad är det som är så svårt att förstå? Fram tills dess att lagen ändras eller att SVT/SR finansieras på annat sätt är detta lagen och den är till för att följas.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Aftonbladet är ju sossar... Det var sossarna som hittade på detta med Tv-Licens en gång i tiden, snacka med Dom om detta.
Alla omröstningar som gjörs i tidningarna har ledande frågor, som ger det svar som dom vill ha fram...
När ska du fatta att det inte bara är SVTs program som det gäller, det gäller alla tv program!
Det är tydligen runt 90% som betalar tv-Licensen i sverige. klart att man vill slippa betala.
Om du ställer en fråga: Vill du slippa betala skatt, Elräkning mm så blir det samma svar

Tror du missuppfattade frågan. Frågan var inte om man vill slippa TV-licens, frågan var om det var en bra idé att ta ut tv-avgift även för datorer och plattor. Självklart tycker 90% att det är en dålig idé eftersom datorer inte har något med TV att göra även om det nu är möjligt att kolla på TV via datorn. Det drabbar ju ingen som redan har TV och betalar sin avgift, men de som inte har TV och medvetet valt att ha det så för att de duger fint med dator drabbas. Att folk tycker det är fördjävligt förstår jag ju.

Kanske borde man då som politiker lyssna på vad folket vill. Hade 55% tyckt att det var en dålig ide så kan man köra över majoriteten, men om 90% tycker det är dåligt så borde man faktiskt lyssna på vad nästan hela sverige har att säga.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

ursäckta mig

Men vem fan ändrade lagen !
bara för att ungdomarna överger tv och inte vill se på skiten ska man tvinga alla betala för skiten ändå ?
detta är sinnes sjukt beteende ändra i stället på tv så fler vill se skiten!
har inte haft tv på ett år nu och saknar inte skiten ! blir väll tvungen att betala räkningarna på banken
numera eller vadå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Tror du missuppfattade frågan. Frågan var inte om man vill slippa TV-licens, frågan var om det var en bra idé att ta ut tv-avgift även för datorer och plattor. Självklart tycker 90% att det är en dålig idé eftersom datorer inte har något med TV att göra även om det nu är möjligt att kolla på TV via datorn. Det drabbar ju ingen som redan har TV och betalar sin avgift, men de som inte har TV och medvetet valt att ha det så för att de duger fint med dator drabbas. Att folk tycker det är fördjävligt förstår jag ju.

Kanske borde man då som politiker lyssna på vad folket vill. Hade 55% tyckt att det var en dålig ide så kan man köra över majoriteten, men om 90% tycker det är dåligt så borde man faktiskt lyssna på vad nästan hela sverige har att säga.

Nja. Nu var det bata 90% av Aftonbladets läsare just vid detta tillfälle som tyckte så, Hur många var det som röstade då?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av nivv:

Propaganda? Antingen behöver du ta av foliehatten, eller sluta sitta och dregla över Avpixlat.nu, eller kanske både och? Visst, jag kan hålla med om att SD (för det är väl det partiet vi pratar om?) har haft mycket emot sig innan förra valet. Då var dem inte med i debatten för att de inte var ett riksdagsparti. Kommer bli ändring till nästa val.

Det handlar inte bara om SD som dagens ungdom tycks tro. Jag minns det sena sjuttiotalet. Svt var statens (i praktiken S) propagandaorgan. Till och med som 10-åring kunde jag se mönstret. I alla deras program var företagare sämre människor I barnprogrammen var det den feta cigarrrökande direktören som skodde sig på gråtande barn, i vuxenprogrammen särskilt egenproducerade tv-teatrar handlade det alltid om kapitalets ondska.

Svt har alltid gått maktens ärenden. Då S under många decennier var det statsbärande partiet så var det deras ärenden. Att säga att de är opartiska när det gäller rapportering och programutbud är en sanning med stor modifikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Nja. Nu var det bata 90% av Aftonbladets läsare just vid detta tillfälle som tyckte så, Hur många var det som röstade då?

Tyvärr har Aftonbladet tagit bort frågan nu, dom brukar göra så när svaren inte blir som dom vill. T.ex. hade dom en fråga för nån månad sedan om vilket parti som har den bästa invandringspolitiken och 60% svarade SD, då togs frågan bort illa kvickt!

Hur som, har frågan något att göra med saker som Aftonbladet inte vill stå för så tar de bort frågan de fega jävlarna.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av htbtoma:

Eftersom du uppenbarligen både skrivit att du sett av SVT producerat material och har möjligheten att göra så även om du inte äger någon "TV" så är du per defintion enligt lag skyldig att betala TV-licens. Som jag tidigare sagt är det helt orelevant om du ser en kvart var tredje år eller har SVT på 6 timmar om dagen. Jag själv ser knappt på TV och än mindre på SVT, men jag har möjligheten om jag så vill och betalar således avgift helt enligt svensk lag. Vad är det som är så svårt att förstå? Fram tills dess att lagen ändras eller att SVT/SR finansieras på annat sätt är detta lagen och den är till för att följas.

Vad baserar du detta på? Vi har ingen TV, vi har dock en stor industriell plasma utan analoga eller digitala mottagare. Vi äger därmed ingen utrustning som faller in under licensen förutom ett antal datorer och surfplattor, ingen av dessa är dock "avsedd att ta emot" sändningar. Eftersom SVT materialet jag sett var sett genom Netflix (som licensierat detta från SVT), på en skärm som inte innehåller någon mottagare har jag mitt på det torra tack.

Återkom gärna när lagen ändrats från "avsedd att ta emot ... även om ... kan användas för annat" till "kan ta emot ... även om ... avsedd för annat".

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

För att försöka styra upp diskussionen lite vill jag sammanfatta det så här:

Det här handlar inte om SVT är bra eller dålig tv, det handlar inte om hur mycket någon säger att de tittar eller inte och det handlar inte om tv-avgiften istället borde bakas in i skatten.
Alla de sakerna är sånt man kan diskutera så klart - men det är inte den avgörande frågan här.

Det det handlar om här är Radiotjänst tolkning av gällande lagstiftning - en tolkning som de hittills är ensamma om och som inte prövats i domstol. Det är det viktiga att komma ihåg här.

Radiotjänst väljer att tolka gällande lag som det passar dem - men det finns ingen som helst garanti för att domstolarna kommer hålla med om den tolkningen och det här kommer behöva prövas i domstol.

Bahnhof lanserade redan när SVT beslutade att sända hela sitt utbud över nätet, en gratistjänst de kallar "Tv Stopper".
De Bahnhof-kunder som ansluter sig till den får sina datorer blockerade från möjligheten att alls se SVT (eller i framtiden andra kanaler, om de skulle välja att sända hela sina utbud som SVT gör idag).
Det är alltså internetleverantören Bahnhof som - på kundens begäran - går in och blockerar kundens möjlighet att ta del av SVT:s utsändningar.
Det är alltså inte fråga om att den enskilda kunden lovar att hen minsann inte se på det som är avgiftsbelagt - hen KAN helt enkelt inte se det.

Datorn är därmed alltså medvetet och avsiktligt gjord obrukbar för att motta de sändningar som Radiotjänst grundar sina licenskrav på.

Radiotjänst å sin sida tolkar lagen som att det inte spelar någon roll, utan sammanfattar det så här:

"En dator är avgiftpliktig när tre kriterier är uppfyllda:

1. Internetuppkoppling
2. Det måste finnas en utsändning/vidaresändning d.v.s. en sändning som är avsedd att tas emot av allmänheten och som
samtidigt och utan särskild begäran är tillgänglig för vem som helst som vill ta emot den (rundradiosändning)
3. Det måste finnas en utsändning av TV-program, d.v.s. "ett samlat schemalagt programutbud""

Men för den som varit med förr så är det inte alls så här enkelt - Radiotjänst har nämligen en historia av att tolka lagen precis som det passar dem.

Det började för länge sen, när företag och offentliga verksamheter protesterade mot att de skulle behöva betala licensavgifter för sina tv-apparater. De var ju inte till för att se på tv på, menade dem - utan för att visa video eller annan information.
TV-monitorer som visar börskurser, sportresultat eller undervisningsfilmer med svenska småfåglar i skolorna - det var ju ingen som såg på tv-sändningar (som på den tiden bara bestod av SVT 1 och 2) i dem menade man.

Men Radiotjänst lät sig inte bevekas så lätt. Ni SKULLE KUNNA se på tv i dem menade man, och krävde att apparaterna i så fall skulle göras fysiskt obrukbara för tv-mottagande, så det blev omöjligt att se på tv i dem.
Detta gick att särskilja då eftersom den fysiska enhet som tar emot tv-signalen i en tv-apparat på den tiden var en fysiskt separat enhet som det gick att plocka ur. Med den urtagen GICK det inte att ta emot tv-sändningar men det gick fortfarande utmärkt att visa allt annat man ville - som svenska småfåglar, från en VHS-kassett.

Så Radiotjänst tolkade om sin tidigare lagtolkning och accepterade att det fanns iaf ett sätt att faktiskt äga en tv, men inte behöva betala tv-licens. För att licens skulle kunna utkrävas krävdes nämligen att det för mottagaren skulle vara fysiskt möjligt att ta del av det licenspliktiga utbudet. Den principen accepterade Radiotjänst där och den här möjligheten utnyttjades sen av företag och offentliga verksamheter men jag TROR (här är jag osäker - men andra kanske vet säkert?) att det också finns flera exempel på privatpersoner som på liknande sätt sluppit betala för något de inte KAN ta del av.

Den springande punkten här är ju dock förtroende - hur kunde Radiotjänst på den tiden verkligen veta att de här mottagarna verkligen fysiskt avlägsnats från varenda tv-apparat som anmälaren angett? Radiotjänst har ju ingen möjlighet att åka ut och kolla tusentals tv-apparater, skruva isär dem och se att allt verkligen står rätt till på insidan.
Så man gjorde det enda man kunde - man valde att lita på vissa uppgiftslämnare, framförallt företag och offentliga verksamheter.

Med andra ord bestämdes Radiotjänst tolkning redan då inte av några absoluta lagkrav, utan man tolkade lagstiftningen lite som man ville och som det passade en själv. Det blev enklast så - för Radiotjänst - helt enkelt.

Men nu har tekniken gått vidare - det finns inte längre något fysisk enhet som kan avlägsnas från en dator, som skulle göra den obrukbar för att se på SVT:s sändningar på, men möjliggöra att tex en lärare fortfarande kan visa sin film om småfåglar.

Innebär detta att Sveriges alla företag och offentliga verksamheter plötsligt måste betala tv-avgift de med, eftersom de praktiskt taget alla har åtminstone en dator med internetanslutning?

Nej, den enorma och mäktiga gruppen företag/offentlig sektor vill Radiotjänst naturligtvis inte stöta sig med. Skulle de göra det skulle det inte ta många minuter innan Radiotjänst styrelse och ledning kunde se sig om efter nya jobb - det vore politiskt omöjligt för vilken regering som helst att tillåta det.

Så det gamla undantaget om att nu även datorer kan göras "obrukbara" står kvar för företag - men det finns ju inget fysiskt sätt det går att lösa det på som sagt - ingen del som kan tas ut. Så hur skall alla dessa företag/offentliga verksamheter göra för att slippa betala för nåt de inte nyttjar?

Computer Sweden har talar med Radiotjänst vd Carl-Gustav Johansson om det här och han bekräftar att samma undantag som tidigare gällt för tv-mottagare kommer fortsätta gälla för datorer nu.

Computer Sweden skriver:
"Företag som vill slippa tv-avgift för datorer kan undvika den genom att ”plombera” utrustningen. Företag har tidigare kunnat genomföra plomberingar av vanliga tv-apparater och nu följer alltså datorer och surfplattor. De ska på något sätt se till så att tv-sändningar inte kan tas emot. "

Ok - men hur skall det gå till då, rent praktiskt, undrar man så klart?

"Som exempel nämner Carl-Gustav Johansson att be internetleverantören att blockera sändningarna. Eller att man på något annat, ospecificerat sätt stoppar mottagningarna. Därefter skickar de ett intyg till Radiotjänst, där de lovar att de gjort det omöjligt att se på tv med datorn."

Dvs PRECIS EXAKT samma sak som Bahnhof erbjuder sina kunder - och som Radiotjänst på sin hemsida påstår "bottnar dock inte i gällande lagstiftning".
Dvs Radiotjänst medger att de tolkar lagen helt olika beroende på om det gäller företag eller privatpersoner.

Eller som Radiotjänst vd sammanfattar företagets godtyckliga lagtolkning:
"– Vi ställer inte krav på hur de gör, och kommer inte heller åka runt och kontrollera. Vi litar på människor och i synnerhet företagen. De har knappast köpt datorer för att de anställda ska se på tv, säger Carl-Gustav Johansson."

Men sanningen är ju att Radiotjänst tvärt om inte alls litar på människor - men de litar på företag och offentlig verksamhet. Eller de vågar iaf inte kräva mer av dem än muntliga löften - eftersom Radiotjänst styrelse och ledning som sagt vet att de är arbetslösa imorgon om de försöker göra det.
Men vanliga människor däremot - dem kan man klämma åt.

Det är vad den här frågan gäller.

Källor:
Radiotjänst om "TV Stopper": http://radiotjanst.se/sv/Avgiften/Lagar-och-regler/Bahnhof-oc...
Bahnhof om "Tv Stopper": http://bahnhof.se/priv/tvstopper/radio-service
Computer Sweden: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.494537/nu-jagar-radiotj...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Tyvärr har Aftonbladet tagit bort frågan nu, dom brukar göra så när svaren inte blir som dom vill. T.ex. hade dom en fråga för nån månad sedan om vilket parti som har den bästa invandringspolitiken och 60% svarade SD, då togs frågan bort illa kvickt!

Hur som, har frågan något att göra med saker som Aftonbladet inte vill stå för så tar de bort frågan de fega jävlarna.

Där ser man vad Aftonbladet står
Vad vet jag som läser DN & Tittar på SVT
Lyssnar dock inte på SR utom om det är viktiga nyheter, då är de mest trovärdiga...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Idag finns som tur är en hel del gratis nyheter, dokumentärer etc.. att se/ladda ner.
Ja allt jag ser på hemma hos mig är helt fria nyheter och nån doku ibland, det och del Youtube klipp iofs men Youtube är väl fortfarande fritt, än så länge iaf??
Fantastiskt vad man kan hitta idag som inte behöver betala en krona för, engelskspråkigt förvisso men jag föredrar det över svenska så passar mig utmärkt.

De enda nyhetertna jag är intresserad av är just riktiga nyheter och ingen CNN/MSNBC propaganda, kostar inte en spänn såvida man inte räknar in internetleverantörens kostnad då? Dock så donerar jag ett gäng dollar av det lilla jag tjänar varje månad till olika nyhetssidor etc men det är ju ett val jag gör för att att jag kan samt tycker dom förtjänar det.

Permalänk
Medlem

Undrar om det skulle vara värt att starta en firma bara för att låta firman äga prylarna så man kan "plombera" dem

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Inaktiv

"Med utsändning avses en sändning som samtidigt och utan särskild begäran är tillgänglig för vem som helst."

Då min dator nu sänt ett par ettor och nollor utan särskild begäran från någon men samtidigt är tillgänglig för vem som helst så får jag nu pressa folk på pengar?

Riktigt skrämmande att fel steg tas i utvecklingen. Rätt steg vore att göra om det till en betalkanal för de som vill ha den sortens public service inte att fortsätta jaga.

Nästa steg är väl att alla personer som har fungerande ögon ska betala då de kan gå till grannen och kolla.