Radiotjänst kräver tv-avgift för smarta mobiltelefoner

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3gapix3l:

Så om man redan betalar tv-licensen så behöver man alltså inte betala något extra? Jag ser inget som helst problem i detta om man nu redan betalar licensen. Dock blir det ju jävligt för dem som inte har tv men tvingas att betala licensen iallafall. Vad ska anon göra? DDoS? Ut på gatorna och protestera om det inte passar.

Precis, betalar du redan så behöver du inte bry dig. Detta är för att den yngre generationen vet hur man ska (skulle) slippa betala en tjänst som man inte utnyttjade. Dom är giriga små jävlar som vill ha in så mycket pengar som möjligt så dom kan sända "antikrundan" i 3D.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Avstängd

Jag har en simpel lösning på detta problem. Har du inte en TV? Skit då i att betala och när de kommer/ringer och trakasserar dig så säger du bara att du inte har någonting alls.

De har ändå inte rätt att gå in och ta en titt så de kan bara dra åt helvete.

Vägra helt enkelt.

Permalänk

Bah vem bryr sig, bara att ljuga så mycket man orkar när de ringer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Ja du har fel

Betalar redan licensen så det här rör inte mig i ryggen. Väntat beslut dock.
Lär vara 1% eller så som kanske slipper undan nu mao. Kan inte vara många som är utan tv, dator, mobil, platta.

Det stämmer att det inte är många som inte har någon av did nämnda apparater. Däremot finns det ganska många som inte har TV och aldrig tittar på TV eller TVsändningar på dator/telefon/platta, däribland många studenter. De flesta studenter bor ensamma och åker därför på den största avgiften per person, de är dessutom en grupp med låg inkomst.

Vi slipper gärna undan att börja betala för en tjänst vi inte använder.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det här handlar om att en institution försöker skapa sig en ny position i ett samhälle som blir allt mindre beroende av vad statlig tv/radio har att erbjuda. För varför anpassar de sig inte till lösningar såsom Netflix/spotify? Att smälla upp en avgift på en pryl som a l l a måste använda är i sig en väldigt fin lösning på kortsikt, de hamnar i en position där alla måste förhålla sig till dem. Men långsiktigt är det en sån dum lösning i och med att opinionen ställer sig frågande till om det verkligen är värt att betala ca 2000 för att en gång per år se melodifestivalen eller ett sportevent som SVT har köpt in för dyra pengar.

ps. skrivet från jobbdator som har lånats till hemmet och om radiotjänsten ringer till mig så kommer jag även vara tvungen att bekräfta att en nokia 3310 håller för evigt.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Detta gäller väl fortfarande per hushåll eller? Bor hemma fortfarande så jag betalar ingenting just nu då min pappa betalar detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem

Större frågan är vart går alla dessa pengar? Inte har vi fått bättre TV iallafall.
Så vad för nytta/bra görs med pengarna?

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

dom ringde mig för ett par dagar sen och fråga om jag hade tv (vilket jag inte har) dom fråga inget om Dator, surfplatta eller mobil. För att vara ärlig så blev jag lite paff.

Skrivet av Devil May Cry:

Större frågan är vart går alla dessa pengar? Inte har vi fått bättre TV iallafall.

Dom slösar det säkert på melodifestivalen...

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Skrivet av r:Grid:

Du hävdar alltså att dom medvetet gör oss arga i ex antal år med en tv & radiotjänstavgift, för att sedan ersätta den med en skattebaserad motsvarighet så att vi blir lite gladare?

That logic Som om vi någonsin hade kunnat stoppa något av de, knappast så att de tjänar på att dryga ut en kommande skatt för att vi ska bli mer mottagliga för den, när vi från början inte kan välja bort den.

Nej, ingen kommer att bli fälld för detta fram tills 2014 (inte "ex" år) när det ska spikas. Då har protesterna blivit så höga att det är en politisk fråga, och slutar i att vi får en skatt istället. Det kallas för smokescreen och har hänt förr..

För övrigt är just din attityd "som om vi någonsin kunnat stoppa de(t)" som har skapat detta klimat från början..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Produktion av Melodifestivalen, dyra amerikanska serier och köp av rätten att sända sportevent.... tror jag iaf

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av KRUSSIDULL:

Detta gäller väl fortfarande per hushåll eller? Bor hemma fortfarande så jag betalar ingenting just nu då min pappa betalar detta.

Ja det är per hushåll. Med det skatteförslag som var på gång för ett tag sen men som skrotades hade du åkt på betala om du har inkomst.
Hade blivit dyrare för erat hushåll alltså men billigare om du hade bott ensam.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Nu är det ta mig fan en ren jävla principsak, avgiften ska inte betalas!
Hur svårt ska det vara att börja sälja skiten på abonnemang?
Hur kan det här ens vara lagligt?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

De är ju riktigt smarta, skapar en lag för att tvinga folk att skänka dem pengar.
Jag har aldrig kollat svt eller någon av deras program/radio osv. ändå vill de ha pengar, varför?
För att jag kan? Vadå ska alla som har tillgång till internet/tv/mobil osv. behöva betala till alla som har en tjänst?
Det som oroar mig är, kan de kan väl andra också...

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Suck denna skiten igen. Vi har ju redan konstaterat att radiotjänst vill täcka in alla hålen i betalningsplikten som det ser ut idag men varför krångla till det ? Lägg det hela på skatten istället som allt annat. Sen förstår jag ju kommentarerna om hurvida det är rimligt att behöva betala för en tjänst man aldrig nyttjar. Jag själv lyssnar dagligen på SR's sändningar så jag kan faktist leva med och betala avgiften.

Permalänk
Skrivet av Tommy_h:

Nu är det ta mig fan en ren jävla principsak, avgiften ska inte betalas!
Hur svårt ska det vara att börja sälja skiten på abonnemang?
Hur kan det här ens vara lagligt?

Hjälper ju inte eftersom du är skyldig att betala iaf även om det är abbonemang.
SVT skulle kunna lägga ner webbsändningarna helt men du är ändå skyldig att betala eftersom du kan ta emot TV4's sändningar på nätet trots att pengarna går annanstans.
Sen så är det ju även radion som finanseras av TV llicensen även fast den inte är licenspliktig idag.

Visa signatur

Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

bra tilltag ... är dom ens närvarande på alla mobila platformar ?

Permalänk
Skrivet av meastro:

En dator är avgiftpliktig när tre kriterier är uppfyllda:

Internetuppkoppling
Det måste finnas en utsändning/vidaresändning d.v.s. en sändning som är avsedd att tas emot av allmänheten och som samtidigt och utan särskild begäran är tillgänglig för vem som helst som vill ta emot den (rundradiosändning)
Det måste finnas en utsändning av TV-program, d.v.s. "ett samlat schemalagt programutbud

Så enkelt räknat så räcker det med att säga att man inte har något internet. Varken på telefon eller hemma på sin dator.

Enklare är att helt enkelt påpeka att varken din dator, surfplatta eller telefon är AVSEDDA för att ta emot sändningar!

Skrivet av tussilago:

Är mycket av ett I-landsproblem detta. Jag tror flertalet av de som är upprörda här och hävdar att de minsann "aldrig tittar på SVT eller lyssnar på radio" har andra de bor ihop med (partner, barn, kollektivkamrat, släkting, osv) som tar del av utbudet.

Övriga blir upprörda av princip för sättet avgiften tas ut på. Även om dessa inte är särskilt många, så är väl det bästa att starta den där Facebook-gruppen eller namninsamling av något slag? Har inte sett någon av de otaligt upprörda nyhetstrådarna i detta ämne faktiskt länka eller hänvisa till en konkret protestaktion (demonstration, namninsamling eller dylikt). Är det för att det är bekvämt att luta sig tillbaka i fåtöljen och muttra kring "de där på SVT/Radiotjänst!" än att faktiskt göra något åt det? Om du inte orkar protestera "fullt ut" är det väl inte tillräckligt viktigt för dig? Eller?

/nyfiken

Än har vi (jag och min fru) inte betalat något då vi inte har TV. Dock tar vi del av SVTplay (TV4play, TV3play osv) - främst via min fru - och lyssnar på radio. Det känns underligt att vi inte bidrar med något då vi faktiskt konsumerar utbudet. Förr eller senare kommer vi betala, antingen genom att någon ringer upp och menar på att vi har dator och Internetuppkoppling, eller att vi anmäler själva.

I vårt hushåll är det verkligen ingen som tar del av utbudet. Vi använder oss av diverse internettjänster så som Netflix, Hulu, BBC iPlayer osv men ingen av de Svenska -Play tjänsterna och så har det varit sedan vi flyttade till Sverige för 6-7 år sedan (och det var även några år innan dess vi "klippte kabeln" där vi då bodde). Visst var vi tidigt ute, men jag tror absolut det finns fler som oss, och säkerligen fler nu än det kanske gjorde för 5 år sedan. Jag vet att grannarna här tyckte vi var "konstiga" då vi inte hade vanlig TV men med åren har även deras vanor ändrats - de har dock fortfarande TV i ordets rätta bemärkning.

Sedan vi flyttade hit har vi sett en SVT produktion, 30 grader i Februari, och den såg vi via Netflix så jag går ut ifrån att den var korrekt licensierad därifrån.

I alla fall, orsaken till att vi inte har startat någon namninsamling eller Facebook protest är enkel; vi anser inte att RIKAB har sitt på det torra vad gäller deras nya krav. Vi har ingen TV mottagare och våra datorer, telefoner och surfplattor KAN ta emot sändningar men de är inte avsedda för det ändamålet. Fram tills RIKAB knackar på dörren kommer vi sitta och titta som vi gjort i åratal, skulle de då försöka skicka oss någon faktura kommer jag ta rättens väg och få detta prövat. Jag tror inte lagtexten kommer ändras för att innefatta datorer/telefoner på ett sätt som gynnas RIKAB men skulle den göra det kommer jag gärna vara med i protester där.

Missförstå mig rätt, jag har inget emot en nominell TV avgift, men den ska då baseras på det av SVTs (och SRs) utbud som faktiskt kan räknas som Public Service. Plocka bort alla underhållningsprogram och fokusera istället på debatter, dokumentärer, nyheter och sportNYHETER (dvs. köp inte in rättigheter till evenemang för hundra miljoner kronor utan sänd "best of" klipp). Att tvingas betala 173,-/mnd är ren idioti i dagens samhälle.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Avstängd

Min dator ägs av mitt jobb och jag använder min jobbmobil (iphone5). Behöver jag betala tv-avgift?
Jag har ingen TV men har internetuppkoppling hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tigerffs:

Min dator ägs av mitt jobb och jag använder min jobbmobil (iphone5). Behöver jag betala tv-avgift?

Svar ja, så länge du har en enhet hemma som kan ta emot sändningar, spelar ingen roll om det är jobbets eller en kompis dator som du har lånat.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av tigerffs:

Om det nu är som du säger så är det din arbetsgivare som är skyldig att betala licens.

Skrivet av Bejje:

Svar ja, så länge du har en enhet hemma som kan ta emot sändningar, spelar ingen roll om det är jobbets eller en kompis dator som du har lånat.

Ja den är licenspliktig men det är arbetsgivaren som är skyldig att betala den i det fallet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål.

När jag läser denna paragraf å ja e ingen (lagryttare) så blir det på detta viset.

En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program

då blir min första tanke hm vi har definierat en TV- mottagare ok de va bra då går vi vidare i texten,

Även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. ja visst kan ja ha min TV-mottagare som bord eller skärbräde de funkar.

Men så tillbaka
JAG har ju köpt en telefon som i första han är AVSEDD för telefoni och en dator som i första hand är AVSEDD för ordbehandling och spel så ja tycker inte den paragrafen säger att jag SKALL betala ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bejje:

Så om jag tar med min mobil hem till dig så får du betala tv-avgift?

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Nej, ska vi följa lagtexten (och då menar jag lagtexten, inte RIKABs tolkning av den) måste enheten vara avsedd att ta emot sändningar. En dator, surfplatta eller mobiltelefon (oavsett hur smart den är) kan ta emot dem men de är avsedda för detta ändamålet.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Baka in tv-avgiften i skatten för fan, det blir billigare och ingen kan smita ifrån denna avgiften och de som inte har en inkomst och då inte betalar skatt slipper betala tv-licens, t.ex. STUDENTER!

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ömm... Nu kanske jag missförtått något... Men bara för att dessa skittjänster som jag inte har någon som helst användning av och aldrig tänker använda har blivit tillgängliga på nätet så måste jag betala avgifter? Det är ju de själva som valt att göra det tillgängligt för alla på nätet?...

Jag har 1 iphone, 1 ipad, 2 datorer. Ska jag då betala avgifter för alla dessa? Vafan håller de på med?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Baka in tv-avgiften i skatten för fan, det blir billigare och ingen kan smita ifrån denna avgiften..

Hade blivit dyrare för alla icke ensamhushåll med det förslag till skatt vi hade nyligt.
Enbart ensamhushåll hade tjänat ca 70:-/mån på det.
Svartjobbare och dom som jobbar utomlands eller andra som inte betalar skatt hade kommit undan och betalat 0:-.
Dessutom orättvis med eftersom låga inkomster beskattades med 1% av inkomsten medans en VD som har 100000:-/mån hade betalat 0.1% av inkomsten. Skulle den VDn bott själv hade det blivit 100:-/mån medans barnfamiljen med 2 vuxna och 2 barn hemma som har nån form av inkomst hade hamnat på ruint 400:-/mån trots en total inkomst i familjen på 4 personer på kanske 40-50000:-/mån.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15421458.ab

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

lol, from idag äger jag bara en nokia 3310

Permalänk
Medlem

Om de vill att alla Svenska medborgare ska betala tv-licens kan de väll lägga det på skatten istället? Kanske inte är rätt men det känns så jädra mycket lättare för alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tigerffs:

Så om jag tar med min mobil hem till dig så får du betala tv-avgift?

Hahahahahaahahhahaha dagens skämt!

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.