Fast Charge (1A) från en vanlig USB-Port (Custom Rom/Kernel)

Permalänk

Fast Charge (1A) från en vanlig USB-Port (Custom Rom/Kernel)

Hej
Har nyligen installerat en Custom Rom på min HTC One X (CyanogenMod 10.1).
I inställningarna finns alternativet att använda "FastCharge", vilket laddar mobilen med den ström som vanligtvis dras ur väggladdaren.
Som jag har förstått drar inte mobilen 1A som det står på originalladdaren utan en bit under.

Min fråga är då om det är farligt att använda denna funktion på moderkort som inte är garanterade Fast/Quick/App - Charge funktion,
eller på bärbara datorer?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASRrock X570M Pro4 | HyperX Fury 3200 2x8GB | ASUS RTX 3070 | Samsung 970 PRO EVO 500GB | WD Caviar Green | Seasonic GX 650 | Fractal Design Define Mini C | Huawei Matebook D 14 | OP7T | AudioPro T14

Permalänk
Inaktiv

USB3.0 levererar 0.9A, så där ska laddningsfunktionen funka bra. För USB2.0 (som levererar 0.5A) så krävs det "dubbekabel", dvs 2 st stora usbhanar till den lilla hanen för mobilen, som då sammanlagt suger 1A ifrån datorn..

Att du skulle skada datorn eller mobilen tvivlar jag på, så länge du håller dig till strömkällor på 5V (som usb2 och 3 är). Hur pass bra det är för ditt mobil batteri att ladda med quickcharge ifrån ett USB 2.0 (dvs 0.5A) vet jag inte.

Alltså, 2st USB2.0 eller 1 USB3.0

Permalänk
Medlem

Som jag har skrivit på swedroid i HOX forumet finns det EU lagar om hur mycket Ampere USB uttag får skicka ut. Nej telefonen tar inte emot 1 ampere. Vad exakt det är går åt i realtime går inte att ta reda på då det inte finns S-OFF, men vad de har gjort är att tillåtit "högst" 1 A.

Om en dator inte har fast charge funktion kör den ut ungefär 500mA eller så mycket ampere som finns kvar att dela om du har många saker inkopplade i de andra portarna på datorn.

Jag använder dagligen fast charge med CM10.1, kör B10 som jag flashade i idag.

Permalänk
Medlem

Alltså det är bara att prova, moderna datorer som laptops etc startar bara om när USBn blir överbelastad.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

Ok, tack för svaren. Smidig funktion tycker jag, går mycket snabbare att ladda upp.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASRrock X570M Pro4 | HyperX Fury 3200 2x8GB | ASUS RTX 3070 | Samsung 970 PRO EVO 500GB | WD Caviar Green | Seasonic GX 650 | Fractal Design Define Mini C | Huawei Matebook D 14 | OP7T | AudioPro T14